Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 12:39:58
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:22:25
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door Karben
Vandaag om 12:14:28
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door MaraNCS
Vandaag om 12:07:21
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door smalspoorcompagnie
Vandaag om 11:58:57
Welke TAMS decoder heb ik? door heuvelbaan
Vandaag om 11:48:57
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:41:01
US diorama in H0 door cor_b
Vandaag om 11:33:59
De Hondsrugbaan door cor_b
Vandaag om 11:32:44
Baanplan Bührtal VI door Ronald69
Vandaag om 11:30:18
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door Rob Ellerman
Vandaag om 11:14:15
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 11:12:10
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 11:07:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rob Ellerman
Vandaag om 11:02:50
PB Models, ICR-rijtuigen door Reinout van Rees
Vandaag om 10:41:36
VERPLAATST: Overlijden Joost van Ginneken door Reinout van Rees
Vandaag om 10:39:00
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door hervé
Vandaag om 10:35:02
Pools diorama H0 door mass am see
Vandaag om 10:34:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:16:21
Witmoosdorf door Bert55
Vandaag om 10:12:32
LED-verlichting, op rol verkrijgbaar. Binnenverlichting maken. door Besselspoor
Vandaag om 08:36:07
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 07:52:31
NS/32 door RK
Vandaag om 07:16:03
25 jaar geleden door Willem1951
15 april 2024, 23:24:31
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Jelmer
15 april 2024, 23:23:19
Wohnzimmer Rbf materieelshow door Robkop
15 april 2024, 23:09:53
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Noordernet
15 april 2024, 22:50:08
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Tijdperk||
15 april 2024, 22:16:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 april 2024, 21:46:35
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
15 april 2024, 21:32:02
  

Auteur Topic: Functionele cijferbakken in H0?  (gelezen 442 keer)

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 4049
Functionele cijferbakken in H0?
« Gepost op: 14 maart 2024, 16:00:54 »
Een clublid vroeg een tijdje geleden of het mogelijk was in H0 om een functionele cijferbak te maken voor een NS lichtsein. Ik had toen wat research gedaan en wat dingetjes uitgewerkt. Ik had ook gezocht of zoiets al bestond, maar ik had het niet kunnen vinden.

Aanvankelijk wilde ik met 0201 smd leds (kleinste die er zijn volgens mij?) een dotmatrix maken die ongeveer zou overeen komen met een echt cijferbak. Zo had ik wat dingen gevraagd op KiCad forum

En er kwamen best interessante dingen boven water drijven. Voordat ik aan 0201 leds dacht, dacht ik om een OLED te gebruiken. Maar ik kon geen scherm vinden wat klein genoeg was. Een ding wat een beetje in aanmerking kwam, was dit 7 segment display


Maar ook die was aan de onderkant vooral nogal bulky.

Er kwam zelfs nog het idee om iets van glasvezel spul te gebruiken en dan je leds.. ja elders neer te zetten. Denk niet dat die in aanmerking komt voor een prototype, maar  ik vond het een leuk idee.

Anyways terug naar de leds. Door de 0201 leds onder 45 graden te plaatsen, zou het net aan kunnen passen. Het witte vlak komt overeen met de cijferbak.


Alleen, het ontwerpen en assembleren is erg duur. En die 0201 leds, zijn echt heel klein. Dat moet je laten doen, zelf solderen is geen optie. Ik wilde dan ook achterop een attiny chip zetten die al die ledjes kan aansturen. Dat betekent naast kleine leds ook dubbelzijdig bestucken.


Toen bedacht ik me, een optie die wat makkelijker was om uit te voeren. Alles wat ik nodig heb? een concessie. In plaats van een dot matrix, wil ik zelf met grotere leds een 7 segment display maken. En waarbij ik een extra 1 kan toevoegen.



Totdat ik een ander plan trek, leek het me leuk om dit ding te maken op de lange termijn. Hierbij wil ik aan de achterzijde soldeerpads maken. Met fijn lakdraad of misschien zelfs decoder draad wil ik dan een 10 aderige kabel bundel voeren een stukkie elektronica wat ergens onder het sein komt te liggen.

Dan hoop ik dat ik die bekabeling een beetje netjes kan wegwerken (hoewel ik dat lichtelijk somber inzie) :angel:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 589
Re: Functionele cijferbakken in H0?
« Reactie #1 Gepost op: 14 maart 2024, 17:10:03 »
Als je je beperkt tot b.v. 60, 80 en 100 heb je maar een paar draden nodig  :laugh:
Met vriendelijke groet, Martin

AB 7216

  • Offline Offline
  • Berichten: 1517
    • Dwangrail.nl
Re: Functionele cijferbakken in H0?
« Reactie #2 Gepost op: 14 maart 2024, 17:37:14 »
De meeste cijferbakken kunnen 4/6 of 8 tonen, is het schuine streepje van de 4 of 6 ook nog mogelijk?

Groeten Arjen
The light at the end of the tunnel is the headlamp of an oncoming train (Murphy)

Menno

  • Offline Offline
  • Berichten: 3342
    • Mijn van-alles website
Re: Functionele cijferbakken in H0?
« Reactie #3 Gepost op: 14 maart 2024, 17:44:22 »
Met dit idee speel ik ook al een tijdje. Ik denk eerlijk gezegd dat het met 0201 LEDs nog heel aardig te doen is. Beter in ieder geval dan de plannen die ik heb voor een werkend negenoog in 1:87 met 0201 LEDs. De afstand daartussen is zo klein dat het naast elkaar plaatsen van de LEDs vrijwel niet te doen is: gevolg is dat ik met twee printjes wil gaan werken.

Met wat mazzel heb ik dit weekend een microscoop voor dat soort ongein...

Een werkende cijferbak in HO lijkt me bijna een eitje, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik niet goed weet hoe dicht de lampjes bij elkaar zitten.
Anyways terug naar de leds. Door de 0201 leds onder 45 graden te plaatsen, zou het net aan kunnen passen. Het witte vlak komt overeen met de cijferbak.

Alleen, het ontwerpen en assembleren is erg duur. En die 0201 leds, zijn echt heel klein. Dat moet je laten doen, zelf solderen is geen optie.
Dat dacht ik eerst van alles kleiner dan 1206 ook. En toen ging ik 0805 solderen en toen 0603. Dat was lange tijd de grens. Tot ik in een apparaat vorig jaar 0402 toe móest passen. Inmiddels draai ik m'n hand daar niet meer voor om: 'gewoon' met het blote oog.

Ter test (omdat weerstanden in dat formaat echt niets kosten) heb ik gewoon 1000 0201 weerstanden besteld naast de LEDs. Als het goed is ga ik dit weekend een microscoop aanschaffen. Dat is, naast de reden dat inspectie van elektronica gewoon veel makkelijker is dan met een loep, ook een dingetje waarbij m'n werk meespeelt: daar heb ik allemaal fantastische microscopen van topmerken tot m'n beschikking en dan is thuis werken met een loep of macrolens op een fotocamera toch echt behelpen.

Het belangrijkste wat jij moet willen zijn wat volgens mij plated-via's genoemd worden: Het pad is tegelijkertijd een via. Daar kun je wat soldeerpasta in spuiten. Door dan de LED te plaatsen (die met gemak door de pasta op z'n plek blijft en de bout aan de andere kant te houden, smelt de pasta en wordt de LED gesoldeerd. Bij die afmetingen is het geen probleem om beide pads/via's in 1 keer te verhitten, menig punt is al breder dan de afstand tussen die twee.

En vooral slim gebruik maken van serieschakelingen: bepaalde leds zullen vermoed ik altijd samen branden. Als je die al in serie kunt zetten scheelt dat enorm in bedrading.

Het negenoogprintje (het ontwerp) heb ik zelf gemaakt met de footprint voor 0201 weerstanden. Solderen vanaf de andere kant (plated via's) of door gebruik van pasta en een infraroodstraler (onderwarmer zónder ventilator!) is de enige manier als je dat zelf wil doen.

Grappig dat je wel aan hetzelfde denkt als ik kwa aansturing: ik heb al eens met het idee gespeeld om PIC's/AVR's in QFN/SOT behuizing achterop een dunne print te monteren om zo een verkeersportaal met verkeerslichten te maken, die ik dan met 1 draadje serieel aan kan sturen.
Met fijn lakdraad of misschien zelfs decoder draad
Ik denk dat jij nano-litze wel interessant vind ;) https://leds-and-more.de/Nano-Litze