Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 05:08:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door barry1972
Vandaag om 01:52:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 01:23:06
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 01:22:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald69
Vandaag om 01:14:28
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 00:57:40
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 00:44:46
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 00:19:08
LS Models 2024 door Albert.H0
Vandaag om 00:17:47
h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
  

Auteur Topic: Ezelsteen en alles eromheen  (gelezen 5518 keer)

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Een verfje op een Peugeot 403 van Brekina in 1:87
« Reactie #15 Gepost op: 28 december 2022, 18:41:17 »
Het was een bleek stukje plastic op wielen. Geen foto's meer van hoe die was. Proberen of het lukt deze te spuiten en iets te verweren.

Na het ontvetten en licht opschuren kwam er een laagje donkerbruine verf over als grondverf. Na het uitharden, een paar dagen, een beetje opgeschuurd op de plekken waar het meeste licht op valt. Bovenop zat een zwaailichtje, maar dat moest eraf en met secondenlijm en bakpoeder als plamuur is het dak weer strak.



Gespoten in een lichtbruine/donkerbeige verf.



Licht opgeschuurd, het is matte verf. Daarna grof gepolijst. Wel glad, niet glanzend. Daarna een donkere wet wash erover gedaan.



De lampekappen had ik donker (bijna zwart) gelaten om de lampringen te willen verchromen, maar dat mislukte. Ze zijn helaas niet gelijk, de een is een beetje te donker gebleven.

Van Wolter (van het Franse loodsje  :)) had ik wat naaisterskrijt gekregen en daarmee heb ik de plekken die het meeste licht vangen een beetje aangestipt. Dat wil zeggen: op mijn vingertop wat krijt gedaan (zichtbaar) en op gevoel uitgewreven op de hoekjes en zo.



Het licht net genoeg op om het niet te zien. Mooi idee Wolter, het lukt zelfs op een auto.  (y)



Het moet nu nog in de vernis, zijdeglans. Dat gaat over het krijt. Kijken of het doordringt en blijft zitten.

En met wat Miliput dat ik over had van de Fleischmann 1306 kapjes (op bovenste foto - er zat ergens een deuk in) heb ik een poging gedaan wat zandzakken te maken, wie weet als vulling. Die gaan nog geverfd worden.

Links het krijtje voor de highlights.






Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2987
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #16 Gepost op: 28 december 2022, 18:48:19 »
Leuk, hoe je steeds bezig bent met het opknappen van kleine dingen. Ik vind je materiaalgebruik creatief.

Groet,
Wolter
Moins mais mieux.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #17 Gepost op: 04 januari 2023, 16:20:36 »
Dankjewel en insgelijks Wolter. En hier kunnen we zien hoe er voor elk wat wils is in onze gedeelde, veelzijdige hobby.

De grootste slaapkamer van mijn woning meet 376 bij 307 cm. Hierin is het stukje Pyreneeën bij Villefranche de Conflent gepland (de zolder is voor de oude Fleischmann treinen).


Slaapkamer II is het.

Ik kreeg een paar dagen geleden  zin om met de achtergrond te beginnen. In vorige woning ( 6 jr < ) had ik de bogen in de hoeken van hardboord gemaakt, maar die begonnen te golven na het verven.

Kwartrond uitgesneden XPS platen heb ik in de hoeken vastgezet. Daaroverheen glasvezelbehang geplakt en afgescheurd op het vlakke gedeelte, om de overgang onzichtbaar te maken. Na het afplakken onder en boven op de vlakke wanden is alles gesaust met muurverf op waterbasis, met blauwe kleurstof erdoor. Na 2 × was het verschil tussen glasvezel bogen en vlakke wand niet meer zichtbaar.


Linkerhoek van de lange wand.


En de rechterhoek. De hoogte van de achtergrond is goed genoeg. De onderzijde is op ooghoogte a 175 cm en dat is de hoogte van de horizon. Daaronder komen bergpartijen die altijd iets of meer boven de horizon uitkomen. Op foto's kan ik altijd het witte van de wand afsnijden. Maar zover is het nog niet...

Het zwarte metalen frame dat er staat, heb ik eens gekocht omdat ik een kamerscherm wilde op de begane grond van het huis, om een afscheiding te maken tussen klus- en woongedeelte. Het was geen gezicht. Het doek heb ik verknipt om zeilen voor de Zeeschouw van Billing Boats in 1:22 proberen te maken, maar ook dat mislukte. Het frame wil ik nu gebruiken om een smalle strook 'bergen' op te gaan plaatsen van EPS, lekker lichtgewicht, zodat ik het geheel tegen de achtergrond kan zetten.

Nu eerst verder met het verven van de achtergrond, de lucht is echt niet egaal blauw. Onderop is het in het echt verder weg dan boven, dus er ligt een hoop wit, een beetje blauw, een heel klein beetje geel en rood klaar. En grote en kleine kwasten, want met een roller - waarmee ik het blauw heb gedaan - zal dit niet gaan lukken.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #18 Gepost op: 03 februari 2023, 19:45:47 »
Lang verhaal kort:






HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #19 Gepost op: 03 februari 2023, 20:54:18 »
En voor mezelf het lange verhaal om later nog eens terug te lezen (hoofdschuddend vermoed ik).

Toen ik de afgelopen tijd aan het zoeken was naar voorbeelden van 'achtergrond voor de modeltreinbaan zelf schilderen', kwam ik nog wat oude bijdragen van mezelf tegen. De foto's was ik allang kwijt, maar toch leuk om ze weer terug te zien.

De foto's zijn van dertien jaar geleden, twee verhuizingen eerder en tot mijn schrik lukte de achtergrond toen beter, is mijn conclusie. Ik had hardboordplaten een de wanden gemaakt en deze meegebogen in de hoeken. Wat lucht en wolken geschilderd met verf op waterbasis.


Daarvoor had ik stroken karton zo gescheurd, dat ze voor de achtergrond geplaatst, op bergen in de verte zouden lijken.



Eigenlijk had ik het nu ook weer ongeveer zou willen aanpakken, maar omdat de ondergrond teveel vocht opzoog, waardoor de verf te snel droogde, lukte het niet de kleuren vloeiend in elkaar over te laten gaan. Dus de hele wand weer opnieuw spierwit gesausd.

Daarna drie dikke lagen gesso opgebracht, om met olieverf een nieuwe poging te willen doen. Nu kwam linksboven steeds een lila kleur door de verf heen. Dit was inkt, die ik aan de blauwe saus toegevoegd had. Dit kwam ook weer door de gesso heen. De tubes olieverf heb ik klaargelegd, maar er wel eerst een nachtje over geslapen. De volgende dag besloot ik toch maar de olieverf niet te gaan doen. De stank, het langzame drogen, de glans die weleens storend zou kunnen zijn...

Dus toch maar weer met gewone latex/acrylverven een zo bescheiden en onopvallende achtergrond geschilderd. Ik ben niet ontevreden, maar ook niet echt blij met het resultaat.

Toch laat ik het maar zoals in het vorige bericht. Volgende stap wordt een bergpartij net boven de horizon in flauwe kleuren.

Plattegrond van de ruimte en in grote (groene) lijnen het oppervlak van de baan:


De 2 bruine lijnen geven de grens aan tussen drie verrijdbare segmenten.

Nu verder met tekening uitwerken en dan met de bergen op de achtergrond. Beetje vreemde werkwijze misschien, last things first? Maar ik ben wel een beetje anders dus zolang ik gedoogd word hier, ga ik daar lekker mee door. Die trein rijdt wel een keer...

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Kleine onderdelen reproduceren met Blue Stuff en (bv) UV epoxyhars
« Reactie #20 Gepost op: 10 maart 2023, 16:53:32 »
Naar aanleiding van een draadje waarin Blue Stuff ter sprake kwam, heb ik maar eens 4 staafjes laten aanrukken. In plaats van Milliput aldaar, wordt vloeibare uv hardende 1 component epoxyhars gebruikt alhier. Een experiment.

Het leuke van de Blue Stuf is dat het uv-licht doorlaat, zodat de epoxyhars uit kan harden in de mallen.

Een oud rijtuig van Fleischmann uit de rommelbakken mist een draaistel. In plaats van de wagen weggooien wil ik er een draaistel bij maken. Een eerste probeersel maakt duidelijk dat het kan. Op de foto is goed te zien wat de verbeterpuntjes zijn voor de volgende ronde.

Bovenaan op de blue stuff ligt een stukje ongeverfd, uitgehard afgietsel, het is transparant. Midden het nog aanwezige draaistel van de Fleischmann wagen. Onderop is het eerste deel in de zwarte primer gespoten.



En nog dichterbij.



Duidelijk luchtbelletjes te zien en andere puntjes van verbetering. Later meer hierover.



NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8513
    • Midland
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #21 Gepost op: 10 maart 2023, 18:37:22 »
Hoi,

Als je het gietsel/print eruit haalt moet je het dan nog enigzins nabewerken?
Of valt dat mee?

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #22 Gepost op: 10 maart 2023, 20:01:29 »
Die UV hars klinkt ook interessant Huub, is daar nog wat meer over te vertellen?
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Blue Stuff en uv epoxyhars 1K
« Reactie #23 Gepost op: 10 maart 2023, 21:02:20 »
Koen, na een paar minuten in de zon of onder een uv lamp is de hars uitgehard. Nabewerken is alleen de bramen verwijderen en vijlen, schuren.

Eric, deze giethars heb ik gekozen omdat er geen harder of tweede component bij moet. Dat is een groot voordeel, er is geen tijdsdruk om na het mengen de mallen binnen een bepaalde tijd te vullen. Je kunt er verder heel zuinig mee zijn. Uit het flesje de mallen volgieten, dop erop, flesje donker bewaren voor de volgende klus, het blijft goed.

Nu ben ik nog aan het zoeken naar het verschil tussen resin en epoxie. De epoxiehars die ik gebruik, komt bij itsokay vandaan. Op de site staat een duidelijke beschrijving. Vandaag zag ik ergens uv uv 'resin' 1 component voor 2 euro goedkoper, maar zoals gezegd, ik maak eerst dit flesje leeg en dan probeer ik die wel terug te vinden om ook eens te proberen.

Inmiddels heb ik het originele draaistel in de thinner gehad (het is van zamac) om de verf eraf te weken, ik zie hierboven dat er een dikke laag opzit. Dan opnieuw afdrukken maken van Blue Stuff. Dan wil ik na het afkoelen eerst verf in de mallen spuiten, kwasten. Laten drogen, dan pas de hars erin gieten. Maar tijdens het schrijven gaat me een lichtje op; er komt dan geen / niet genoeg uv licht door om de hars te harden. Dus dat gaat niet lukken.

Maar wel met een penseel en epoxiehars de mallen inkwasten, voordat ik de rest erin giet. Luchtbelletjes zijn er goed met een penseeltje uit te vissen. Ook doe ik een strip meccano op de helften Blue Stuff, om het vormvaster te houden en er wat meer druk op te kunnen uitoefenen tijdens het uitharden. Hopelijk wordt het volgende exemplaar dan strakker.

Ik vind dit best een goed(koop) alternatief voor 3d (laten) printen eigenlijk. Wat je niet allemaal kan (na)maken hiermee.

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2426
  • Aachenau West
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #24 Gepost op: 10 maart 2023, 21:55:04 »
Ziet er interessant uit.
Van een van mijn rijtuigen is er een remblok van het draaistel afgebroken, dat niet als los onderdeel is bij te bestellen.

Maar vooralsnog heb ik geen enkele ervaring met afgieten in mallen.
Wat ik me afvraag is hoe de achterkant van je afgietsel er uitziet. Die kan alleen maar vlak zijn, lijkt me.
Voor onderdelen in 3D ben je dan nog steeds aangewezen op een 3D printer. Klopt dat?

Groet, Bas

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6806
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #25 Gepost op: 11 maart 2023, 08:03:53 »
@Huub: Duidelijk, ik had zelf natuurlijk ook al even op het web gezocht en e.e.a. gevonden. Onder andere dat de maximale gietdikte 2 a 3 mm was voor dat specifieke product. Geldt dat voor deze hars ook?
(Als reden wordt gegeven de doordringing van het UV-licht in de hars, maar jij geeft aan dat dat door de Blue Stuff heengaat.
Dus zou je m.i. met een UV belichtingsbak en een paar stroken spiegelglas om van alle zijden te belichten, een stuk dikker moeten kunnen gaan.

@Bas: Dat lijkt me wel. Of je moet van Blue Stuff ook een echte gietmal kunnen maken die je vervolgens volgiet met UV hars en uithardt.
Mijn gevoel zegt echter dat voor jouw voorbeeld van een remblok de Blue Stuff en Milliput methode makkelijker is.
Twee halve kopieën maken, op de juiste dikte vijlen/schuren en tegen elkaar aan plakken.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #26 Gepost op: 11 maart 2023, 09:03:01 »
Van een van mijn rijtuigen is er een remblok van het draaistel afgebroken, dat niet als los onderdeel is bij te bestellen.

Wat ik me afvraag is hoe de achterkant van je afgietsel er uitziet. Die kan alleen maar vlak zijn, lijkt me.
Voor onderdelen in 3D ben je dan nog steeds aangewezen op een 3D printer. Klopt dat?
Je remblok zou juist heel goed kunnen hiermee, Bas. Je drukt vanaf beide zijden een stukje warme Blue Stuff op het remblok. Af laten koelen, beide delen Blue Stuff van elkaar halen. Het mooie is dat het niet één klont is geworden, maar dat de helften los komen van elkaar. O ja, ook iets erbij doen waar de beide helften overheen vallen, zodat ze zuiver tegenover elkaar komen. Bijvoorbeeld een kogeltje, ik hen een moertje gebruikt. Ik heb ook het onderdeel voorverwarmd.

Vanavond plaats ik wel een foto, waarop ook de achterzijde van de draaistelhelft op staat, ik moet voor de middag aan de andere kant van het land zijn.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #27 Gepost op: 24 december 2023, 14:07:21 »
In #13 vroeg Albert zich iets af, nadat ik in #6 het over een verticale schuimsnijder had. Plaatje uit #6:




Ik loop wat achter, maar toch: interessant idee dat met die hete draad snijder op zolder. Hoe het apparaat gaat werken zie ik zo niet. (behalve dat de draad heet wordt en door het schuim snijdt.....)

Hopelijk komt daar nog eens een demonstratie van?

Albert

Inmiddels ben ik nog niet aan een demonstratie toe, maar heb wel geklust aan de verticale schuimsnijder. De lift is verbeterd, er kan een langere draad in. Tevens boven en onder zo gemaakt dat er materiaal tot 2 m rechtopstaand geklemd kan worden.



Nu heb ik net een labvoeding aangeschaft en was die aan het instellen, echter daardoor verbrandde de warmtedraad. In dit topic heb ik vragen gesteld over het regelen van de spanning en stroom van dit apparaat, in de hoop dat het me wat duidelijker wordt wat ik aan het doen ben en waarom.

Daarna zal het niet lang duren, de rest is al klaar voor gebruik. De demonstratie komt met uitleg waarom ik dit alles zo wil doen.

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
Re: Ezelsteen en alles eromheen
« Reactie #28 Gepost op: 29 december 2023, 16:07:28 »
 :'( De vliering...

Zes jaar geleden kwam ik in dit nieuwbouwhuis wonen als eerste bewoner. Ik was de koning te rijk, maar helaas had ik niet de keus om zo'n huis te kiezen waar de zolder een vaste trap heeft én een of meer dakramen. Het is dan ook een 'vliering' volgens de verhuurder en er is een vlizotrap door een luik, maar geen dakraam.

Laat nou de luchtafzuiging van het huis een opening hebben precies aan de tegenoverstaande wand als de snijinrichting is geplaatst. Zelfs als ik niet aan het snijden ben, krijg ik het na een half uurtje benauwd en warm, zweterig. Vooral als ik in die hoek bezig ben. Er is te weinig circulatie.

Met het uitproberen van de labvoeding kwam er zo nu en dan een kringeltje rook af, maar zelfs gesmolten EPS/XPS heeft een naar luchtje. Beneden alles openzetten en de afzuiging op de hoogste stand werkt niet. Er zit maar een ding op: een verdieping lager met de hele zooi. In de grote slaapkamer kan ik het raam openzetten en ook en ook de andere ramen en deuren.

Dat staat me eerst te doen. Dan verder met snijden en eindelijk beginnen met de baanbouw, waar het allemaal om te doen is. Dat wordt 'm van 't jaar niet meer...

HuubvG

  • Offline Offline
  • Berichten: 3737
De baanbouw gaat beginnen
« Reactie #29 Gepost op: 11 maart 2024, 14:20:20 »
De verbeterde snijinstallatie doet het. De video. Het lukte allemaal, nu kan ik verder met de baanbouw.
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2024, 10:27:07 door HuubvG. Reden: ingekort »