Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 16:51:13
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 16:41:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 16:39:37
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door AndrevdG
Vandaag om 16:33:26
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 16:22:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eric B
Vandaag om 16:21:58
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Jeroen Water
Vandaag om 16:09:47
Een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 16:04:50
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 16:03:49
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Forever Rocofan
Vandaag om 15:52:07
Spoor 1 pendelbaan, maar dan rond (1:32) door Kees-Jan
Vandaag om 15:49:45
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door borotof
Vandaag om 15:36:47
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 15:29:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 15:20:15
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:13:40
Diorama Oelde Mittelweg Hp door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:09:18
Configureren van YD8116 via web browser door Jan Pieter
Vandaag om 14:35:23
Voetgangersspoorbrug te gebruiken voor Nederlandse baan? door Benelux795
Vandaag om 14:29:37
Yet Another Servo Decoder door bask185
Vandaag om 14:20:49
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 14:07:25
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 14:01:24
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 13:58:34
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Hans1963
Vandaag om 13:29:36
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 12:58:50
Nahmertaler Kleinbahn door Lucien
Vandaag om 12:55:48
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 12:19:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 12:08:21
Anleitung en Ersatzteilliste van Trix V 120 001 (artnr. 22511) door Hasenwald
Vandaag om 11:55:18
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door Montanbahn
Vandaag om 11:03:55
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:28:01
  

Auteur Topic: Rails / baanplan  (gelezen 4522 keer)

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 2033
Re: Rails / baanplan
« Reactie #15 Gepost op: 03 November 2022, 18:24:52 »
Er zijn vele wegen die naar Rome leiden om even een cliche te gebruiken. Je moet maar doen wat het beste bij jou past. De een gebruikt winrail en anytrack om tot een plan te komen en de ander gebruikt een passer en een potlood en een lineaal. De een gebruikt standaard stukken rails met bedding en de ander gebruikt flexrail en gaat zelf ballast strooien op een kurkbed. Uiteindelijk kan je met vrijwel elke methode een mooie baan bouwen.
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator

Bart77

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rails / baanplan
« Reactie #16 Gepost op: 26 December 2022, 14:18:22 »
De eerste stappen zijn gezet... Twee treinen krijgen we succesvol aan het rijden op een test baantje. We lopen tegen twee dingen aan.

Met de Piko A-rails (met bedding) die wij hebben, lukt het qua maatvoering niet om twee ovaaltjes op een tafel van 1 meter diep te krijgen. Ik zie bij andere railsystemen dat dit wel mogelijk is. Heb ik meer mogelijkheden voor een baanplan als ik bijv switch naar Fleischmann profi rails? Daar lijkt veel keuze in en kan ik wel een baan maken van 3x1 meter (met twee lussen als basis uitgangspunt). Ik kan wel eens een plaatje toevoegen van een baan die ik nu in gedachten heb, even uitvogelen hoe dat moet.

Ik heb ook nog een derde lok. Deze valt in 50% van de gevallen stil op een wissel, de Z21 geeft dan een kortsluiting ofzo. Ook loopt deze vaak van de rails op een wissel. Ligt dit dan aan de Piko wissels? Of aan de lok? Het is een Kato Santa Fe lok met 2 draaistellen van elk 6 wielen. Of misschien lost dit zich ook op als ik naar andere rails ga?

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: Rails / baanplan
« Reactie #17 Gepost op: 26 December 2022, 14:40:23 »
Misschien wat ver doorgedreven, maar als je ooit wat verder wilt bouwen in een wat "mooier" segment dan zou je misschien beter kunnen starten met de aanschaf van "Code 83" rails.
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
Tillig Elite H0 is hier een voorbeeld van en zal in de zelfde prijsklasse vallen als overige merken.
Lagere rails met code 75 of lager kan problemen geven met de flenzen van de wielen die over de bielzen gaan ratelen, waardoor je weer genoodzaakt bent je wielen te vervangen.
Voor een wagon is dit doorgaans nog financieel te overzien maar je locs ben je dan zomaar 100 euro per loc kwijt.

Om bij Tillig te blijven; Dit merk heeft ook lange wissels die veel realistischer ogen dan de korte wissels. Hiermee zal je ook minder last kunnen hebben van de kortsluiting bij die ene lok zoals je vertelde. De sluiting zal waarschijnlijk ontstaan omdat de lok lang is en daardoor niet geheel over het "puntstuk" komt. Dit is mogelijk te ondervangen met langere wissels.

Wat ik wil zeggen is dat het me zonde lijkt als je investeert in rails en wissels welke je misschien in een later stadium ontdekt dat je toch liever voor bijvoorbeeld Code 83 zou willen kiezen.
De rails die je nu al hebt zijn altijd nog bruikbaar als rondje om de kerstboom  ;)
Carpe Diem

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26858
    • Pagina van klaas
Re: Rails / baanplan
« Reactie #18 Gepost op: 26 December 2022, 15:22:14 »
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
Waar zie jij dat de NEM code 100 als standaard noemt? Voor H0 noemen ze ook code 70 en code 83.
 
Citaat
Lagere rails met code 75 of lager kan problemen geven met de flenzen van de wielen die over de bielzen gaan ratelen, waardoor je weer genoodzaakt bent je wielen te vervangen.
Flenzen die voldoen aan de NEM rijden zonder ratelen over code 75. Even goed kijken wat voor flenzen je hebt. Bij sommige oudere modellen zijn de flenzen hoger dan 1,2 mm, en dat is net te veel voor code 75.
Code 70 is net iets te laag, daar gaat alleen RP-25 over.

Overigens hoef je wielen met te hoge flenzen niet compleet te vervangen. Je kunt ze ook (laten) afdraaien.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

hervé

  • Offline Offline
  • Berichten: 1565
Re: Rails / baanplan
« Reactie #19 Gepost op: 26 December 2022, 16:12:57 »
 
   Peco H0-Streamline code 75 (1,9mm railhoogte) is niet  'slechter' dan Roco H0-RocoLine code 83 (2.1 mm railhoogte) ten aanzien van hogere
   wielflenzen.  Heeft te maken met de hoogte van de toegepaste H0-railbevestigingetjes (kleinijzer)    ::)

Heb ik meer mogelijkheden voor een baanplan als ik bijv switch naar Fleischmann profi rails?
>   Produktie van Fleischmann H0-Profi-Rails zou ondertussen deels of volledig gestopt zijn.
     Nu of binnenkort alleen nog 2de hands te verkrijgen  (of voorraadrestanten).
     Nog overschakelen naar H0-Profi's zou niet erg toekomstgericht zijn.

 
 
« Laatst bewerkt op: 26 December 2022, 19:04:17 door hervé. Reden: toevoeging »

bask185

  • Online Online
  • Berichten: 5097
Re: Rails / baanplan
« Reactie #20 Gepost op: 26 December 2022, 23:56:27 »
Nog overschakelen naar H0-Profi's zou niet erg toekomstgericht zijn.
Misschien waar idd, maar als ik kijk hoeveel "nieuwe" M-rails je nog steeds aantreft op beurzen zou ik me de komende 10 jaar daar nog niet druk over maken.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Apae

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 3
Re: Rails / baanplan
« Reactie #21 Gepost op: 19 January 2023, 21:08:24 »
Misschien wat ver doorgedreven, maar als je ooit wat verder wilt bouwen in een wat "mooier" segment dan zou je misschien beter kunnen starten met de aanschaf van "Code 83" rails.
Hier kunnen vrijwel alle treinen prima op rijden en ziet er wat realistischer uit dan de standaard NEM (code100) rails.
TS wil in eerste instantie een baan die ook voor zijn zoontje geschikt is. Die zoon is nu drie en zal vooral toekijken, maar blijft dat niet zo. Er komt een periode van wat ruwer omgaan met het materieel: dan lijkt een code83 rail me minder robuust...

Bart77

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Rails / baanplan
« Reactie #22 Gepost op: 20 January 2023, 18:16:42 »
Ik ben nu twee dingen tegelijk aan het doen:
- Fleischmann profi rails verzamelen
- Een tafel bouwen. Eerst 3x0,9 meter maar later uitbreidbaar als het bevalt.

Daarna eerst beetje oefenen met rijden en bediening, maar ook een baanplan tekenen. Ga dan toch waarschijnlijk voor een betaald pakket, al zie ik een beetje op tegen het er mee bekend raken. Is meestal niet mijn sterkste punt...