Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 12:26:42
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Piko NS 2015 stroomafname probleem door meino
Vandaag om 12:03:59
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
  

Auteur Topic: Overgang booster naar booster  (gelezen 7178 keer)

ErikH

  • Online Online
  • Berichten: 27
    • Erik's modeltreinen
Overgang booster naar booster
« Gepost op: 23 augustus 2006, 08:46:06 »
hoi,

ik ben bezig met een dcc 2-rail baan aangestuurd door een ib. Nou wilde ik wat meer vermogen beschikbaar hebben en dacht daarom aan twee boosters (bouwpakketen) van ongeveer 3A.

Hoe zit het dan bij een overgang als de trein van de ene naar de andere booster rijdt? Je krijgt dat de twee boosters dan parallel staan. Is dat erg of kunnen ze daar tegen?

groeten Erik

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2006, 09:08:31 »
Als de boosters hetzelfde uitgangssignaal geven, kunnen ze hier volgens mij wel tegen. Anders krijg ik ook problemen op mijn toekomstige modelspoorbaan met meerdere boosters. Ik heb wel eens gehoord van problemen met de IB en andere (zelfbouw) boosters, maar ik weet hier de details niet van, omdat ik zelf alleen zelfbouw boosters gebruik.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2006, 09:25:59 »
Als de loc de scheiding tussen twee boostergebieden overbrugt staan ze idd even parallel. Dat kan pas kwaad als op hetzelfde moment een kortsluiting ontstaat. De kortsluitstroom krijgt dan de dubbele waarde, en de helft daarvan loopt via de loc.
Maar in de praktijk valt dat risico wel mee. Iedereen die meerdere boosters heeft werkt op deze manier. Het kan ook haast niet anders.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 180
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2006, 12:33:28 »
Om het heel safe te bouwen zou je een scheidingsblok kunnen maken. Dit blok wordt dan automatisch om geschakeld van de ene booster naar de andere.
Een soort keerlus module dus, maar deze moet dan niet de rails ompolen als de hele trein in het schiedingsblok staat, maar het blok omschakelen naar de andere booster.
Als de spanning van beide boosters te veel van elkaar afwijkt zou je dit kunnen zien aan je treinsnelheid en verlichting, maar kortsluitstromen die de boel vernielen zijn uitgesloten.

Albert (terug van weggeweest  ;D )



Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 805
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2006, 12:49:36 »
En ten aanzien van de opmerking van de IB, Je kan de IB alleen de boosters laten voeden en niet de rails. De rails laat je dan door de boosters voeden.

Zeker als je hetzelfde model booster gebruikt heb je de kleinste kans op spanningsverschillen. Met name bijvoorbeeld Märklin boosters (voorbeeld  ;) ) nemen bij vollast behoorlijk in spanning af. Als je die combineert met betere boosters kan je wel wat verschillen gaan creëeren.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

ErikH

  • Online Online
  • Berichten: 27
    • Erik's modeltreinen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2006, 14:13:29 »
hoi,

het komt er dus op neer dat er inderdaad wel een soort probleem is, maar dat dit niet erg is. Toch vind ik dat raar. Als de twee boosters enigszins afwijken, kan je toch krijgen dat de ene booster alles moet gaan leveren (via de trein op de scheiding) en dat de andere booster niks zit te doen? Als dit dan enige tijd duurt doordat een trein lang is, of langzaam rijdt, lijkt me dat toch niet gezond voor de eindtransistoren van de eerste booster. Zo las ik ook in de gebruikshandleiding van de booster van Tams, dat er een sleperwip (zal wel voor 3rail zijn) nodig was.

Overigens was het inderdaad de bedoeling om twee identieke boosters te bouwen en de ib niks meer te laten "boosten". Ik zat te denken aan de Littfinsky booster van 2,5A. Zijn deze goed?

groeten Erik

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25182
    • Pagina van klaas
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2006, 14:17:16 »
Als de twee boosters enigszins afwijken, kan je toch krijgen dat de ene booster alles moet gaan leveren (via de trein op de scheiding) en dat de andere booster niks zit te doen?
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Als de ene booster zo zwaar belast is dat hij aan zijn grens zit dan zal zijn spanning vanzelf zover zakken dat de andere ook mee gaat doen.

ErikH

  • Online Online
  • Berichten: 27
    • Erik's modeltreinen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2006, 14:30:16 »
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Als de ene booster zo zwaar belast is dat hij aan zijn grens zit dan zal zijn spanning vanzelf zover zakken dat de andere ook mee gaat doen.

oja, dat is wel logisch.

bedankt allemaal, dan weet ik dat ik twee boosters ga gebruiken. Alleen nog even uitzoeken welke.

Erik

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2006, 16:27:04 »
Overigens is het niet nodig om de IB helemaal niets meer te laten boosten. Wisseldecoders en dergelijke kun je gewoon op de IB aansluiten.

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 79
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:22:34 »
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij moet je op 2 punten letten:

1) De boosters moeten dezelfde fase hebben. Hiermee bedoel ik dat de plus en min op dezelfde manier aangesloten anders krijg je dezelfde problemen als bij een keerlus.

2) De boosters moeten identiek zijn opgebouwd. D.w.z. er zijn booster schakelingen in omloop die een zogenaamde H-brug gebruiken, en er zijn boosters die een push-pull trap gebruiken (bijv Tams B2).
Bij de eerste soort worden de twee rails tussen plus en min geschakeld waarbij de spanningen tegen gesteld zijn (als de ene plus is, is de andere min en omgekeerd. Het voordeel hiervan is dat je maar één spanning hoeft te maken. De tweede soort heeft één rail aan min hangen terwijl de andere rail wisselt tussen bijvoorbeeld +18V en -18V. Deze twee soorten zijn dus niet zondermeer doorelkaar te gebruiken. Als ik het goed heb gebruikt de IB het eerste type. Tams is van het tweede type.

Mvg,
Coen

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:45:27 »
Als dit dan enige tijd duurt doordat een trein lang is, of langzaam rijdt, lijkt me dat toch niet gezond voor de eindtransistoren van de eerste booster.

Het feit dat de trein lang is betekent toch niet dat de boosters ook lang parallel staan? Dat duurt maar zolang de scheiding wordt overbrugd door bijv. de wielen van de loc.

Citaat
Overigens was het inderdaad de bedoeling om twee identieke boosters te bouwen en de ib niks meer te laten "boosten". Ik zat te denken aan de Littfinsky booster van 2,5A. Zijn deze goed?

Ik heb zo'n Littfinsky als bouwpakket gekocht en in elkaar gezet; je kan ze ook kant en klaar kopen.
Ik vind het een net afgewerkt ding (makkelijk om in elkaar te zetten) en hij heeft als voordeel ten opzichte van de Tams dat er niet zo'n startknop opzit. De start/stop van de centrale schakelt de booster in en uit en voor kortsluitbeveiliging zit er een multizekering op.


Groet, Wim

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2006, 09:34:11 »
Het feit dat de trein lang is betekent toch niet dat de boosters ook lang parallel staan? Dat duurt maar zolang de scheiding wordt overbrugd door bijv. de wielen van de loc.
Of door de wielen van een rijtuig. Zolang de loc op beide delen staat, worden deze verbonden. Zodra de loc dan helemaal op het nieuwe deel is, worden ze niet meer verbonden, maar zodra de eerste wielen van het eerste rijtuig (vlak daarna) op het nieuwe deel komen, worden beide delen weer verbonden. Bij een lange trein, staan de boosters dus toch wel lang (zij het met korte tussenpozen) parallel.

Overigens kun je de startknop bij de Tams booster ook overbruggen (gewoon de beide aansluitingen vast met elkaar verbinden). Het relais in deze booster trekt namelijk aan zodra de knop is ingedrukt en er signaal op de ingang van de booster staat. Als na het aantrekken van het relais de knop wordt losgelaten blijft het relais aangetrokken, maar zodra er kortsluiting is of het signaal wegvalt, valt het relais weer af (ook als de drukknop nog is ingedrukt). Als je de drukknop van de booster dus overbrugt, dan schakelt de booster in als de centrale inschakelt en weer uit bij een kortsluiting of als de centrale uitschakelt.

ErikH

  • Online Online
  • Berichten: 27
    • Erik's modeltreinen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2006, 10:32:25 »
Het feit dat de trein lang is betekent toch niet dat de boosters ook lang parallel staan? Dat duurt maar zolang de scheiding wordt overbrugd door bijv. de wielen van de loc.

met die opmerking bedoelde ik eigenlijk een trein waarbij de voorste en achterste wagen allebei stroom afnemen en doorgekoppeld zijn met stroomvoerende koppelingen (treinstel). Beetje te weinig opegschreven blijkt, maar het ging erom wat de invloed was van lang parallel staan. Dit is al beantwoord.

@Coen
Uiteraard worden op deze twee punten gelet.

@Talent
Voor de wissels heb ik al decoders die de stroom van externe voeding halen. Dat kleine beetje stroom dat ze dan nog van de booster trekken is niet erg.

groeten, Erik

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2006, 23:25:07 »
Hallo ,

Hierbij wil ik(als beginnend digitalist) nog even inhaken op de antwoorden naar aanleiding van de vrag van Erik.

Wat ik uit de antwoorden begrijp is het raadzaam om de IB niet zelf een stroomkring te laten boosten met het oog op beschadiging bij eventuele kortsluiting.
Daarnaast kaart Erik de sleperwip aan. Is deze in alle gevallen nodig wanneer
je door aparte boosters gevoede stroomkringen hebt bij 3-rail systeem.
Zelf heb ik een IB met 2 marklin booster (6017) en 1 Power 3 van Uhlenbrock.
Is dit een combinatie om extra voorzorgsmaatreelen te treffen?

groet

Ruud van der Sluijs

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:02:16 »
Ruud,

De IB en de Power 3 bevatten volgens mij wel ongeveer dezelfde booster, dus met die combinatie heb je geen probleem. De twee Märklin boosters zijn natuurlijk ook hetzelfde, maar deze zouden best wel eens kunnen verschillen van de Uhlenbrock boosters. Het zou dus kunnen (maar dit weet ik niet zeker, want ik ken de Märklin booster niet echt) dat je problemen krijgt op de overgangen tussen Uhlenbrock en Märklin booster.

Die sleperwip heb je volgens mij ook bij 3-rail niet nodig, zolang je maar gebruik maakt van boosters die hetzelfde signaal op de rails zetten (dus hetzelfde type booster met dezelfde spanning).

Overigens komt het idee om de IB niet zelf een stroomkring te laten voeden niet zo zeer vanuit het risico op beschadiging bij kortsluiting (wat natuurlijk wel een extra argument is). Probleem is hier meer dat Erik een type booster wil gebruiken wat anders is dan de booster in de IB, waardoor hij problemen zou krijgen op de overgang tussen stukken die gevoed worden door de booster en stukken die gevoed worden door de IB.