Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:35:17
Bad Harzwald een fictieve havenbaan in spoor 0 door tijgernootje
Vandaag om 14:35:15
Ringleiding en draad door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:34:15
Baan in Los Angeles door AndréDev
Vandaag om 14:28:49
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door Tulpendaal
Vandaag om 14:28:15
NS 2200 zonder en met demper door spoorzeven
Vandaag om 14:27:21
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rondje_HO
Vandaag om 14:27:04
EifelBurgenBahn door Ric
Vandaag om 14:23:46
Artitec 2021 HO (vooralsnog geen railmateriaal) door ingenium secundus
Vandaag om 14:18:57
Roco Plan T door Fritsprt
Vandaag om 14:12:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door johanw
Vandaag om 14:11:45
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Suchet
Vandaag om 14:08:45
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
Vandaag om 14:07:22
Stadtstrecke in spoor 1 door bernhard67
Vandaag om 14:05:16
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door Martijn de Kuiper
Vandaag om 14:04:40
Roco OBB 1089 krokodil rijdt slecht. door Silvolde
Vandaag om 13:59:29
Rails behandelen met ATF (transmissie vloeistof) ? door 1200blauw
Vandaag om 13:56:36
Magnorail in grotere schalen door MOVisser
Vandaag om 13:53:44
Probeersel in schaal 0, als dat maar wat wordt! door Hans1963
Vandaag om 13:26:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Rudolf Stammis
Vandaag om 13:09:43
Holland rail 2416 door Huup
Vandaag om 12:59:49
NS 6100 van GM&S door ATB
Vandaag om 12:51:38
Test: rails reinigen met RVS-reiniger. door Remunj
Vandaag om 12:51:01
Richtingsafhankelijke detectie / melding door RBlok
Vandaag om 12:48:50
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door Huup
Vandaag om 12:48:38
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Benrail
Vandaag om 12:40:13
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:37:54
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 12:34:26
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door ddv
Vandaag om 12:30:19
Uit en Thuis, de bouw door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:13:41
  

Auteur Topic: Overgang booster naar booster  (gelezen 5726 keer)

ErikH

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • Erik's modeltreinen
Overgang booster naar booster
« Gepost op: 23 augustus 2006, 08:46:06 »
hoi,

ik ben bezig met een dcc 2-rail baan aangestuurd door een ib. Nou wilde ik wat meer vermogen beschikbaar hebben en dacht daarom aan twee boosters (bouwpakketen) van ongeveer 3A.

Hoe zit het dan bij een overgang als de trein van de ene naar de andere booster rijdt? Je krijgt dat de twee boosters dan parallel staan. Is dat erg of kunnen ze daar tegen?

groeten Erik

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #1 Gepost op: 23 augustus 2006, 09:08:31 »
Als de boosters hetzelfde uitgangssignaal geven, kunnen ze hier volgens mij wel tegen. Anders krijg ik ook problemen op mijn toekomstige modelspoorbaan met meerdere boosters. Ik heb wel eens gehoord van problemen met de IB en andere (zelfbouw) boosters, maar ik weet hier de details niet van, omdat ik zelf alleen zelfbouw boosters gebruik.

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 20287
    • Pagina van klaas
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #2 Gepost op: 23 augustus 2006, 09:25:59 »
Als de loc de scheiding tussen twee boostergebieden overbrugt staan ze idd even parallel. Dat kan pas kwaad als op hetzelfde moment een kortsluiting ontstaat. De kortsluitstroom krijgt dan de dubbele waarde, en de helft daarvan loopt via de loc.
Maar in de praktijk valt dat risico wel mee. Iedereen die meerdere boosters heeft werkt op deze manier. Het kan ook haast niet anders.

Albert de Heer

  • Offline Offline
  • Berichten: 137
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #3 Gepost op: 23 augustus 2006, 12:33:28 »
Om het heel safe te bouwen zou je een scheidingsblok kunnen maken. Dit blok wordt dan automatisch om geschakeld van de ene booster naar de andere.
Een soort keerlus module dus, maar deze moet dan niet de rails ompolen als de hele trein in het schiedingsblok staat, maar het blok omschakelen naar de andere booster.
Als de spanning van beide boosters te veel van elkaar afwijkt zou je dit kunnen zien aan je treinsnelheid en verlichting, maar kortsluitstromen die de boel vernielen zijn uitgesloten.

Albert (terug van weggeweest  ;D )



Olav

  • Offline Offline
  • Berichten: 652
    • Project Althofen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #4 Gepost op: 23 augustus 2006, 12:49:36 »
En ten aanzien van de opmerking van de IB, Je kan de IB alleen de boosters laten voeden en niet de rails. De rails laat je dan door de boosters voeden.

Zeker als je hetzelfde model booster gebruikt heb je de kleinste kans op spanningsverschillen. Met name bijvoorbeeld Märklin boosters (voorbeeld  ;) ) nemen bij vollast behoorlijk in spanning af. Als je die combineert met betere boosters kan je wel wat verschillen gaan creëeren.

Groeten

Olav
Groeten

Olav

ErikH

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • Erik's modeltreinen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #5 Gepost op: 23 augustus 2006, 14:13:29 »
hoi,

het komt er dus op neer dat er inderdaad wel een soort probleem is, maar dat dit niet erg is. Toch vind ik dat raar. Als de twee boosters enigszins afwijken, kan je toch krijgen dat de ene booster alles moet gaan leveren (via de trein op de scheiding) en dat de andere booster niks zit te doen? Als dit dan enige tijd duurt doordat een trein lang is, of langzaam rijdt, lijkt me dat toch niet gezond voor de eindtransistoren van de eerste booster. Zo las ik ook in de gebruikshandleiding van de booster van Tams, dat er een sleperwip (zal wel voor 3rail zijn) nodig was.

Overigens was het inderdaad de bedoeling om twee identieke boosters te bouwen en de ib niks meer te laten "boosten". Ik zat te denken aan de Littfinsky booster van 2,5A. Zijn deze goed?

groeten Erik

Klaas Zondervan

  • Online Online
  • Berichten: 20287
    • Pagina van klaas
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #6 Gepost op: 23 augustus 2006, 14:17:16 »
Als de twee boosters enigszins afwijken, kan je toch krijgen dat de ene booster alles moet gaan leveren (via de trein op de scheiding) en dat de andere booster niks zit te doen?
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Als de ene booster zo zwaar belast is dat hij aan zijn grens zit dan zal zijn spanning vanzelf zover zakken dat de andere ook mee gaat doen.

ErikH

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • Erik's modeltreinen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2006, 14:30:16 »
Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Als de ene booster zo zwaar belast is dat hij aan zijn grens zit dan zal zijn spanning vanzelf zover zakken dat de andere ook mee gaat doen.

oja, dat is wel logisch.

bedankt allemaal, dan weet ik dat ik twee boosters ga gebruiken. Alleen nog even uitzoeken welke.

Erik

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #8 Gepost op: 23 augustus 2006, 16:27:04 »
Overigens is het niet nodig om de IB helemaal niets meer te laten boosten. Wisseldecoders en dergelijke kun je gewoon op de IB aansluiten.

Coen

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #9 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:22:34 »
Ik kan het mis hebben, maar volgens mij moet je op 2 punten letten:

1) De boosters moeten dezelfde fase hebben. Hiermee bedoel ik dat de plus en min op dezelfde manier aangesloten anders krijg je dezelfde problemen als bij een keerlus.

2) De boosters moeten identiek zijn opgebouwd. D.w.z. er zijn booster schakelingen in omloop die een zogenaamde H-brug gebruiken, en er zijn boosters die een push-pull trap gebruiken (bijv Tams B2).
Bij de eerste soort worden de twee rails tussen plus en min geschakeld waarbij de spanningen tegen gesteld zijn (als de ene plus is, is de andere min en omgekeerd. Het voordeel hiervan is dat je maar één spanning hoeft te maken. De tweede soort heeft één rail aan min hangen terwijl de andere rail wisselt tussen bijvoorbeeld +18V en -18V. Deze twee soorten zijn dus niet zondermeer doorelkaar te gebruiken. Als ik het goed heb gebruikt de IB het eerste type. Tams is van het tweede type.

Mvg,
Coen

Wim Donker

  • Offline Offline
  • Berichten: 155
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #10 Gepost op: 23 augustus 2006, 21:45:27 »
Als dit dan enige tijd duurt doordat een trein lang is, of langzaam rijdt, lijkt me dat toch niet gezond voor de eindtransistoren van de eerste booster.

Het feit dat de trein lang is betekent toch niet dat de boosters ook lang parallel staan? Dat duurt maar zolang de scheiding wordt overbrugd door bijv. de wielen van de loc.

Citaat
Overigens was het inderdaad de bedoeling om twee identieke boosters te bouwen en de ib niks meer te laten "boosten". Ik zat te denken aan de Littfinsky booster van 2,5A. Zijn deze goed?

Ik heb zo'n Littfinsky als bouwpakket gekocht en in elkaar gezet; je kan ze ook kant en klaar kopen.
Ik vind het een net afgewerkt ding (makkelijk om in elkaar te zetten) en hij heeft als voordeel ten opzichte van de Tams dat er niet zo'n startknop opzit. De start/stop van de centrale schakelt de booster in en uit en voor kortsluitbeveiliging zit er een multizekering op.


Groet, Wim

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #11 Gepost op: 24 augustus 2006, 09:34:11 »
Het feit dat de trein lang is betekent toch niet dat de boosters ook lang parallel staan? Dat duurt maar zolang de scheiding wordt overbrugd door bijv. de wielen van de loc.
Of door de wielen van een rijtuig. Zolang de loc op beide delen staat, worden deze verbonden. Zodra de loc dan helemaal op het nieuwe deel is, worden ze niet meer verbonden, maar zodra de eerste wielen van het eerste rijtuig (vlak daarna) op het nieuwe deel komen, worden beide delen weer verbonden. Bij een lange trein, staan de boosters dus toch wel lang (zij het met korte tussenpozen) parallel.

Overigens kun je de startknop bij de Tams booster ook overbruggen (gewoon de beide aansluitingen vast met elkaar verbinden). Het relais in deze booster trekt namelijk aan zodra de knop is ingedrukt en er signaal op de ingang van de booster staat. Als na het aantrekken van het relais de knop wordt losgelaten blijft het relais aangetrokken, maar zodra er kortsluiting is of het signaal wegvalt, valt het relais weer af (ook als de drukknop nog is ingedrukt). Als je de drukknop van de booster dus overbrugt, dan schakelt de booster in als de centrale inschakelt en weer uit bij een kortsluiting of als de centrale uitschakelt.

ErikH

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
    • Erik's modeltreinen
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #12 Gepost op: 24 augustus 2006, 10:32:25 »
Het feit dat de trein lang is betekent toch niet dat de boosters ook lang parallel staan? Dat duurt maar zolang de scheiding wordt overbrugd door bijv. de wielen van de loc.

met die opmerking bedoelde ik eigenlijk een trein waarbij de voorste en achterste wagen allebei stroom afnemen en doorgekoppeld zijn met stroomvoerende koppelingen (treinstel). Beetje te weinig opegschreven blijkt, maar het ging erom wat de invloed was van lang parallel staan. Dit is al beantwoord.

@Coen
Uiteraard worden op deze twee punten gelet.

@Talent
Voor de wissels heb ik al decoders die de stroom van externe voeding halen. Dat kleine beetje stroom dat ze dan nog van de booster trekken is niet erg.

groeten, Erik

Ruud van der Sluijs

  • Offline Offline
  • Berichten: 65
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #13 Gepost op: 24 augustus 2006, 23:25:07 »
Hallo ,

Hierbij wil ik(als beginnend digitalist) nog even inhaken op de antwoorden naar aanleiding van de vrag van Erik.

Wat ik uit de antwoorden begrijp is het raadzaam om de IB niet zelf een stroomkring te laten boosten met het oog op beschadiging bij eventuele kortsluiting.
Daarnaast kaart Erik de sleperwip aan. Is deze in alle gevallen nodig wanneer
je door aparte boosters gevoede stroomkringen hebt bij 3-rail systeem.
Zelf heb ik een IB met 2 marklin booster (6017) en 1 Power 3 van Uhlenbrock.
Is dit een combinatie om extra voorzorgsmaatreelen te treffen?

groet

Ruud van der Sluijs

Marcel (BR643 Talent)

  • Offline Offline
  • Berichten: 441
Re: Overgang booster naar booster
« Reactie #14 Gepost op: 25 augustus 2006, 09:02:16 »
Ruud,

De IB en de Power 3 bevatten volgens mij wel ongeveer dezelfde booster, dus met die combinatie heb je geen probleem. De twee Märklin boosters zijn natuurlijk ook hetzelfde, maar deze zouden best wel eens kunnen verschillen van de Uhlenbrock boosters. Het zou dus kunnen (maar dit weet ik niet zeker, want ik ken de Märklin booster niet echt) dat je problemen krijgt op de overgangen tussen Uhlenbrock en Märklin booster.

Die sleperwip heb je volgens mij ook bij 3-rail niet nodig, zolang je maar gebruik maakt van boosters die hetzelfde signaal op de rails zetten (dus hetzelfde type booster met dezelfde spanning).

Overigens komt het idee om de IB niet zelf een stroomkring te laten voeden niet zo zeer vanuit het risico op beschadiging bij kortsluiting (wat natuurlijk wel een extra argument is). Probleem is hier meer dat Erik een type booster wil gebruiken wat anders is dan de booster in de IB, waardoor hij problemen zou krijgen op de overgang tussen stukken die gevoed worden door de booster en stukken die gevoed worden door de IB.