Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 17:20:26
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door BartvD
Vandaag om 16:57:29
Minder wissels door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:55:21
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Gert Arkema
Vandaag om 16:44:49
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Joz
Vandaag om 15:36:57
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Tom Z.
Vandaag om 15:36:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door saskia
Vandaag om 15:30:51
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
Vandaag om 15:19:43
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door MOVisser
Vandaag om 11:54:48
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
NS 8400 van Werps door Dave.......
Vandaag om 11:28:10
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 11:27:24
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 11:00:46
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Eric B
Vandaag om 09:09:54
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent) door MathynK
31 August 2025, 21:48:20
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
31 August 2025, 21:04:53
  

Auteur Topic: RhB verbreekt record langste Reizigers trein  (gelezen 6632 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #45 Gepost op: 30 October 2022, 08:35:27 »
Ik heb het niet over de rolbeveiliging. Ik heb het over wanneer je tractie geeft....

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 311

Bas, Dordrecht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1156
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #47 Gepost op: 31 October 2022, 10:01:32 »
Chris

Een rolbeveiliging kennen we in Zwitserland niet in die zin. Als de Mcn de rijrichting heeft gekozen, kan hij doen wat hij wil qua snelheid.

Groeten

Bas

Tramfan

  • Gast
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #48 Gepost op: 31 October 2022, 13:03:22 »
dat

Citaat
... Als de Mcn de rijrichting heeft gekozen, kan hij doen wat hij wil qua snelheid.

klinkt als een zeer zelfstandige baan...  als ware piloot.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2022, 19:55:08 door Reinout van Rees. Reden: citaat gerepareerd »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #49 Gepost op: 31 October 2022, 14:06:02 »
De 1600 heeft een 'beveiliging' dat je binnen de minuut boven de 10km/h moet zitten anders krijg je een snelremming. Nooit begrepen waarom dat er op zit. Het is het enige materieel die hiermee is uitgerust.
In de ATB installatie zit een beveiliging die kijkt of de asgever wel mee draait als de lok gaat rijden.

De asgever is een klein generatortje gekoppeld op een van de assen, die de ATB meedeelt wat de actuele snelheid van het voertuig is.
Stel dat deze defect zou zijn dan wekt hij geen spanning op en zolang de ATB 0 volt binnen krijgt zal deze simpelweg denken dat je stilstaat, ondertussen zou je al veel harder kunnen rijden dan dat er op er dat moment toegestaan is :)

Om vast te stellen dat de asgever werkt, gaat er vanaf het eerste moment tractie geven een timer lopen in de ATB-kast, en voordat die timer afgelopen is moet er een spanning in de ATB-kast binnen gekomen zijn van de asgever omdat deze is gaan draaien.
Komt deze spanning niet op tijd, dan denkt de ATB-kast dat de asgever defect is en zal een snelremming geven.

Dat zit overigens in alle ATB-installaties, maar bij een reizigerstrein heb je daar nooit last van daar deze immers een stuk sneller van zijn plek komt dan een 1600 die kruipend met een zware trein van zijn plek af komt :)

De rolbeveiliging in de ATB werkt net andersom, zolang er géén rijrichting gekozen is en de asgever gaat een spanning opwekken omdat de trein is gaan rollen dan grijpt de ATB ook eveneens in met een snelremming :)
« Laatst bewerkt op: 31 October 2022, 14:07:40 door Thom »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #50 Gepost op: 31 October 2022, 18:36:16 »
Dat zit overigens in alle ATB-installaties, maar bij een reizigerstrein heb je daar nooit last van daar deze immers een stuk sneller van zijn plek komt dan een 1600 die kruipend met een zware trein van zijn plek af komt :)
Hiermee geef je aan dat het in al het 'NS' materieel zou zitten. Nou, ingrijpen zit alleen in de 1600...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 4061
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #51 Gepost op: 31 October 2022, 20:06:58 »
Nee dat zit zeker in ieder geval in alle fase-3 installaties, en ik meen 4 ook, alleen hoeven de parameters daarvan niet gelijk te zijn waardoor het ingrijpen vroeger of later is, en op zijn beurt is iets wat wel of bijna nooit voorkomt :)

Bij storingzoeken en materieel 'droogschakelen' (jij weet wel wat ik bedoel ;) ) ben ik vaak genoeg de mist ingegaan.
De trein gaat dan immers ook niet rijden en dan valt de ATB ook af na enige tijd.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1921
    • Flickr pagina
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #52 Gepost op: 31 October 2022, 21:07:44 »
Wij wasten vroeger ook wel'ns op de hand in de Binckhorst. Dus rijdend met materieel door de wasstraat met Vmax 10km/h en ben nooit neergezet door welk materieel dan ook. Ook werd dit als manco aangegeven met de 1600 en niet bij de andere loccen die goederentreinen reden. Geen idee wat er nu zit in het materieel. Mijn modernste NS mat wat IRM toen ik er reed.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1177
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #53 Gepost op: 05 November 2022, 16:48:33 »
Bij het getrokken treinen wassen heb ik in der tijd wel een enkele keer een ATB ingreep gehad. Mijn geheugen weet alleen niet of dat altijd 1600 was of soms ook 1700.
Maar het klinkt wel als een fase 3 dingetje. (Rinkelende ATB bel bij kruipende ICM, ATB remming als een SGM te lang in tractiestand stond zonder te rijden. Mat'64 heb ik zo geen "gekkigheid" over paraat.)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!