Doel:€250.00
Donaties:€178.00

Per saldo:€-72.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 25-01-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

TV-Programma "De Grote Kleine TreinenCompetitie" door Huib
Vandaag om 13:04:31
Central Station 3 of Esu Ecos II of geen van beide? door ReinBijlsma
Vandaag om 12:56:18
Challenge, creatief zijn met niet voor de hand liggende voorwerpen in modelbouw. door Scratchbuilt
Vandaag om 12:53:19
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 12:26:50
Douane formaliteiten Engeland door Jeronimos
Vandaag om 12:23:48
19 Toen door MarcNL
Vandaag om 12:20:22
Vraag over sneeuwblazer en bovenleiding. door RikM
Vandaag om 12:19:54
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 12:16:42
Bouw van een materieel 46 vierwagenstel door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:35:24
Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door odaoda
Vandaag om 11:34:07
(BNLS modulebaan) BNLS-Forumbaan algemeen door MOVisser
Vandaag om 11:06:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric B
Vandaag om 10:33:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:13:09
Realistische spoordijk, tips gevraagd door Biessendorf
Vandaag om 10:12:56
Marklin/Trix koploper door Martin Domburg
Vandaag om 10:12:32
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 10:09:49
VERPLAATST: Wel/niet CIWL-bagagerijtuigen mee in de Edelweiss door Reinout van Rees
Vandaag om 09:25:34
Märklin 2023, nieuws van de fabrikant. door Reinout van Rees
Vandaag om 09:24:27
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door WimC
Vandaag om 09:08:51
Mijn Roco DC Sound "Sik " reageert nergens op door Ronald Halma
Vandaag om 08:19:06
NS wagons door Duitsland - Steel D 6-deurs en Ovaalramer door applor
Vandaag om 03:06:05
Buitenlust door Robkop
Vandaag om 00:16:52
Sudexpress 2023, Eurodual-nieuws van de fabrikant door Dion
01 februari 2023, 23:55:38
Digikeijs DR5000 Centrale, productbeschrijving door Karst Drenth
01 februari 2023, 23:04:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door ES44C4
01 februari 2023, 22:57:42
Een simpel H0 fantasie baantje door gdh
01 februari 2023, 22:46:40
On traXS 2023 17 t/m 19 maart Spoorwegmuseum. door Martin Welberg
01 februari 2023, 22:31:19
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Biessendorf
01 februari 2023, 22:01:44
Raadplaatje door Arjen52
01 februari 2023, 22:00:39
Aachenau West door wob
01 februari 2023, 21:57:16
  

Auteur Topic: RhB verbreekt record langste Reizigers trein  (gelezen 4129 keer)

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1732
    • Flickr pagina
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #45 Gepost op: 30 oktober 2022, 08:35:27 »
Ik heb het niet over de rolbeveiliging. Ik heb het over wanneer je tractie geeft....

Josephes

  • Offline Offline
  • Berichten: 206

Lokführer Bas

  • Offline Offline
  • Berichten: 1103
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #47 Gepost op: 31 oktober 2022, 10:01:32 »
Chris

Een rolbeveiliging kennen we in Zwitserland niet in die zin. Als de Mcn de rijrichting heeft gekozen, kan hij doen wat hij wil qua snelheid.

Groeten

Bas

Tramfan

  • Gast
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #48 Gepost op: 31 oktober 2022, 13:03:22 »
dat

Citaat
... Als de Mcn de rijrichting heeft gekozen, kan hij doen wat hij wil qua snelheid.

klinkt als een zeer zelfstandige baan...  als ware piloot.
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2022, 19:55:08 door Reinout van Rees. Reden: citaat gerepareerd »

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3713
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #49 Gepost op: 31 oktober 2022, 14:06:02 »
De 1600 heeft een 'beveiliging' dat je binnen de minuut boven de 10km/h moet zitten anders krijg je een snelremming. Nooit begrepen waarom dat er op zit. Het is het enige materieel die hiermee is uitgerust.
In de ATB installatie zit een beveiliging die kijkt of de asgever wel mee draait als de lok gaat rijden.

De asgever is een klein generatortje gekoppeld op een van de assen, die de ATB meedeelt wat de actuele snelheid van het voertuig is.
Stel dat deze defect zou zijn dan wekt hij geen spanning op en zolang de ATB 0 volt binnen krijgt zal deze simpelweg denken dat je stilstaat, ondertussen zou je al veel harder kunnen rijden dan dat er op er dat moment toegestaan is :)

Om vast te stellen dat de asgever werkt, gaat er vanaf het eerste moment tractie geven een timer lopen in de ATB-kast, en voordat die timer afgelopen is moet er een spanning in de ATB-kast binnen gekomen zijn van de asgever omdat deze is gaan draaien.
Komt deze spanning niet op tijd, dan denkt de ATB-kast dat de asgever defect is en zal een snelremming geven.

Dat zit overigens in alle ATB-installaties, maar bij een reizigerstrein heb je daar nooit last van daar deze immers een stuk sneller van zijn plek komt dan een 1600 die kruipend met een zware trein van zijn plek af komt :)

De rolbeveiliging in de ATB werkt net andersom, zolang er géén rijrichting gekozen is en de asgever gaat een spanning opwekken omdat de trein is gaan rollen dan grijpt de ATB ook eveneens in met een snelremming :)
« Laatst bewerkt op: 31 oktober 2022, 14:07:40 door Thom »

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1732
    • Flickr pagina
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #50 Gepost op: 31 oktober 2022, 18:36:16 »
Dat zit overigens in alle ATB-installaties, maar bij een reizigerstrein heb je daar nooit last van daar deze immers een stuk sneller van zijn plek komt dan een 1600 die kruipend met een zware trein van zijn plek af komt :)
Hiermee geef je aan dat het in al het 'NS' materieel zou zitten. Nou, ingrijpen zit alleen in de 1600...

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3713
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #51 Gepost op: 31 oktober 2022, 20:06:58 »
Nee dat zit zeker in ieder geval in alle fase-3 installaties, en ik meen 4 ook, alleen hoeven de parameters daarvan niet gelijk te zijn waardoor het ingrijpen vroeger of later is, en op zijn beurt is iets wat wel of bijna nooit voorkomt :)

Bij storingzoeken en materieel 'droogschakelen' (jij weet wel wat ik bedoel ;) ) ben ik vaak genoeg de mist ingegaan.
De trein gaat dan immers ook niet rijden en dan valt de ATB ook af na enige tijd.

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1732
    • Flickr pagina
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #52 Gepost op: 31 oktober 2022, 21:07:44 »
Wij wasten vroeger ook wel'ns op de hand in de Binckhorst. Dus rijdend met materieel door de wasstraat met Vmax 10km/h en ben nooit neergezet door welk materieel dan ook. Ook werd dit als manco aangegeven met de 1600 en niet bij de andere loccen die goederentreinen reden. Geen idee wat er nu zit in het materieel. Mijn modernste NS mat wat IRM toen ik er reed.

Sander.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1150
Re: RhB verbreekt record langste Reizigers trein
« Reactie #53 Gepost op: 05 november 2022, 16:48:33 »
Bij het getrokken treinen wassen heb ik in der tijd wel een enkele keer een ATB ingreep gehad. Mijn geheugen weet alleen niet of dat altijd 1600 was of soms ook 1700.
Maar het klinkt wel als een fase 3 dingetje. (Rinkelende ATB bel bij kruipende ICM, ATB remming als een SGM te lang in tractiestand stond zonder te rijden. Mat'64 heb ik zo geen "gekkigheid" over paraat.)

Mvg

Sander.
Een baan als machinist, je weet niet wat je mist!