Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:22
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 11:03:05
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 10:43:36
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
  

Auteur Topic: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel  (gelezen 4381 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #15 Gepost op: 25 oktober 2022, 01:51:40 »
Ik denk dat ik de Vintges-fan ben waarnaar hierboven verwezen werd en ja inderdaad, wat een prachtig getroffen mat. '36-koppen zijn dit en wat een geweldig resultaat is er hier mee bereikt! Dat is geen peuleschilletje geweest maar des te indrukwekkender het resultaat. Zeker weten dat dit model een restauratie waard is en ik denk een update qua detaillering. Zeer benieuwd naar de vorderingen!
Vergelijk overigens de verhoudingen van deze messing modelneuzen uit de jaren '50 eens met de kunstof exemplaren die we in de jaren '80 hadden; hier zit de vorm dus wel echt in! 

Gep

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #16 Gepost op: 26 oktober 2022, 23:28:55 »
........ M’n benodigde gereedschap heb ik aangeschaft bij Romijn op de Boterbrug in Delft. Prima spul, gebruik het nog en beter dan die flut uit de bouwmarkten! ........
"Romijn op de Boterbrug", dat moet dus al lang geleden zijn!
Die firma Romijn in Delft bestaat nog steeds, maar is jaren geleden verhuisd naar de Papsouwselaan, eveneens in Delft. Ik kom er nog wel eens als ik wat bijzonders nodig heb. Voor zo ver ik weet, is de zaak nog steeds in de familie.
Groet en succes met jullie projecten!
Gep (neefje van "Vintges").

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #17 Gepost op: 27 oktober 2022, 11:45:04 »

De draaistelzijkanten van MVM (Vintges) waren geleverd met een beugel en ringetjes en eigenlijk was het de bedoeling de beugelophanging vast te klinken aan de zijkanten. Daarvan heb ik afgezien, de uiteinden van de zijkanten moesten sowieso worden omgebogen en ze zijn met een stukje buis aan elkaar gesoldeerd. De maar op 1 as aangedreven draaistellen in de kopbakken zouden een wormkastje gaan krijgen van Sommerfeldt, toen te koop bij de beroemde mevr. Glasius in Badhoevedorp. In verband met de hoogte daarvan is de beugel voor de ophanging daar gehandhaafd, bij de  Jacobs draaistellen tussen de bakken is een stukje U profiel gebruik, die draaistellen konden niet hoog worden.
Goede motoren waren er eigenlijk nog niet, bij de dump zijn Uniperms gekocht voor fl 1,50/stuk, ze werkten maar matig, veel te licht voor de treinen. De overbrenging naar de worm ging met een afgezaagde spijker en ventielslangetjes. Uiteindelijk is er maar 1 stel goed afgemaakt, geschilderd en verlicht, naar goede ruiten zoek ik nog steeds, tijdelijk is een ijzerdraadje in een stripje doorzichtig plastic gebruikt. De andere twee stellen hebben rond de 55 jaar in een vitrine doorgebracht, ik viel ten prooi aan het probleem van vele modelbouwers: meerdere projecten. In diezelfde periode was ik ook bezig met Mat’24, dank zij de Vintges draaistelzijkanten, en na 1966 deed ik mee aan de NVM NS 2100 modelbouwwedstrijd. Tot zover het verleden.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #18 Gepost op: 30 oktober 2022, 16:00:05 »

Een paar jaar geleden kon ik van een forumlid een hoeveelheid Lima Plan E draaistellen aanschaffen samen met 2 Hema tussenbakken mat’ 54 en extra draaistellen. Met de plan E draaistellen kon ik mijn oudste Lima plan E materieel wijzigen, die waren indertijd uitgeleverd met Pruisische draaistellen en konden die nu door naar de oorspronkelijke versie van mijn ZHESM materieel. Maar intussen had ik ook genoeg draaistellen voor 2 Pec’s en de 4 Jacobs draaistellen van Mat ’36 met tussenbak. Rond diezelfde tijd heb ik ook de Mashima motoren aangeschaft en die ben ik dus pas deze zomer gaan inbouwen.
Omdat mijn mat’36 in diverse stadia van gereedkomen was gestrand heb ik de minst gerede bak het eerst onderhanden genomen. De deuren ontbraken nog, details zoals deurkrukken, handstangen, ventilatoren op het dak en de kano’s voor de stroomafnemer eveneens. Omdat de bak met een lip op een nooddraaistel stond moest eerst de oplegging op het Lima draaistel worden bekeken. Dat bleek eenvoudig door de lip hoger te plaatsen en te voorzien van een gleuf. Die Lima draaistellen kunnen worden verwijderd door ze dwars te draaien en door de gleuf te laten zakken. Maar het leukste was dat die draaistellen zo een uitstekende gelegenheid boden om de stroomafname voor de bak goed te regelen. Om de stomp op het draaistel was een ruime gelegenheid om een stukje strokenprint te plaatsen waarop stukjes fosforbronsdraad tegen de wielen voor de stroomafname zorgden.
De foto laat links de Lima versie en rechts de "Vintges" versie zien van de Jacobs draaistellen.
Mvrgr

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #19 Gepost op: 01 november 2022, 00:11:06 »
Veel dank weer voor deze beelden en informatie, geweldig dat dit zichtbaar wordt. En nogmaals, wat een fraai project. Ik ben heel benieuwd naar het gerenoveerde treinstel straks!
Op dit forum is overigens al het een en ander te vinden over het her-motoriseren van de Lima mat '46 met draaistelaandrijving uit de Roco BR 218. Misschien hier ook nuttig ter inspiratie?

Maar in de tekst lees ik ook over allerlei spannende andere projecten -- 2100 stoomloc? ZHESM-materieel?

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #20 Gepost op: 02 november 2022, 20:08:49 »
Behalve die 2100 en de ZHESM heb ik nog wel wat meer! Eerst dit maar afmaken.
 In de kopbakken is een beugel aangebracht waarin tussen stukjes (fietsband)rubber de Mashima motor wordt geklemd. Met een ijzerdraadje is de motor dan tegen uitvallen beveiligd. Met het rubber wordt contactgeluid voorkomen, zo’n messingbak kan nogal luidruchtig zijn als klankkast. De cardanas naar het wormkastje is nog steeds een afgezaagde spijker. Op de dunne as van het motortje is eerst een stukje 2 mm ventielslang geschoven, de siliconen versie van GM&S waaroverheen het stukje 3 mm slang wordt geschoven. Bij de wormas hoeft alleen 3 mm te worden gebruikt. Als de rechte(!) spijker netjes wordt geplaatst en het wormkastje gesmeerd is de balancering gelukt en is deze aandrijving zo goed als geruisloos. Intussen zijn alle 6 kopbakken zo behandeld en blijken tegelijk te kunnen rijden op de 6,5 VA regelaar uit de goeie ouwe tijd van de HEMA. Een test of ze zonder koppeling even snel reden leverde geen winnaar op, tussen vooruit en achteruit zitten wat verschillen.

jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #21 Gepost op: 14 november 2022, 13:42:24 »
Intussen zijn in een BC kopbak de handstangen, deurklinken, de torpedoventilatoren en het dakluik gesoldeerd. De bak is ontdaan van 60 jaar messing aanslag, geschuurd en met jif schuurmiddel gepoetst. De buitentemperaturen lieten nog buiten spuiten toe en met Motip grondverf is de bak gespoten. Met een penseel zijn brede rode strepen geschilderd die na droging met 1 mm Tamiya plakband zijn afgedekt. Voor het spuiten gebruik ik Flexa hoogglans donkergroen. Na het drogen is met een kwastje aluverf, ook al 60 jaar oud, aangebracht en kon de tape worden verwijderd. De rode vlakken op de kop en de raamomlijsting daar zijn apart afgeplakt en met een penseeltje behandeld. Dat laatste is niet helemaal gelukt, de randen van de tape zijn te zien en de omlijsting is te ruim. Voor het spuiten met de matte lak bleek de bus al leeg. Bij de aanschaf van de vervangende Motip bleek ook nog de Flexa spuitbus groen niet meer leverbaar. Nog even en ik heb een treinstel met verschillend gekleurde bakken. Voorlopig laat ik het oudste stel, met door Vintges geleverde verf, maar even zo. De temperaturen laten buiten spuiten intussen niet meer toe, de resterende bakken moeten maar in het voorjaar worden gedaan.


jjg koopmans

  • Offline Offline
  • Berichten: 402
Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
« Reactie #22 Gepost op: 07 december 2022, 20:19:06 »
De afgelopen tijd heb ik geprobeerd mijn mat'36 te koppelen met de aloude Lima mat '46 en de Rivarossi versie. Dat viel tegen, beiden werkten niet meer. De Lima is ooit voorzien van de
verbeterde motor en een decoder, nu bleek het tandwiel op de motoras los te zitten en ook niet meer vast te zetten. Bij een van die pogingen heb ik zelfs de motoras vast weten te lijmen.
De motoras bleek overigens 1,9 mm en het tandwiel zal wel een 2 mm gat hebben, zo'n combinatie werkt echt niet. Eerst maar eens nieuwe 8-tands tandwieltjes aanschaffen in Polen.
De Rivarossi is gerepareerd, elders beschreven. Omdat ik die periode ook heb benut om passende ledjes aan te schaffen en te testen ben ik nu bezig de koplampen en sluitlichten te maken.
De sluitlichten kunnen tegen het plafond worden geplakt en de koplampen passen precies in de messing houdertjes die binnenin de gegoten MVM koppen zitten.
M'n foto talenten zijn niet zodanig dat ik brandende lampen in de koppen kan laten zien, maar het werkt wel. De leds staan in serie en delen dus de spanning al. Vervolgens was er volgens
de specificatie 15 mA nodig om ze te laten branden, bij 12 Volt zou dat dus al met een 1k Ohm weerstand moeten kunnen. Dat klopte, bij meten stond de juiste lage spanning over de leds,
maar ze brandden te fel. Uiteindelijk is er meer dan 10k ingezet, ik grabbel maar wat uit het bakje. Alles is gemonteerd op een klein stukje strokenprintplaat.