BeneluxSpoor.net forum

Wat zijn we aan het bouwen? => Werkspoor => Topic gestart door: jjg koopmans op 21 oktober 2022, 20:31:34

Titel: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 21 oktober 2022, 20:31:34
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mat36-201-6352e4ea6a6bc.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mat36-201-6352e4ea6a6bc.jpg)
Omdat het tijdens de warme dagen van deze zomer nauwelijks mogelijk was mijn restauratie werkzaamheden aan de Enschedese TET tram voort te zetten ben ik ter verkoeling onze kelder ingedoken waar mijn treinbaan ook staat.  Rond de 60 jaar geleden heb ik, geïnspireerd door het eerste boek van Dorgelo, me gewaagd aan het in messing bouwen van mat’36 materieel met Vintges onderdelen. Intussen is dat wel aan een mid-life revisie toe. Als er interesse is tussen al die topkwaliteit modelbouw van de laatste tijd kan ik daar wel wat verder over vertellen en laten zien.
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: henk op 22 oktober 2022, 07:17:54
Uiteraard.  (y)
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: ruudns op 22 oktober 2022, 08:01:24
 (y) zeker wel :).
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: Adri Ruitenberg op 22 oktober 2022, 08:14:17
Heel graag! :)
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: hrp op 22 oktober 2022, 09:23:33
Interessant.
En hoe is het met de TET-tram?

Ronakd
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: Jeff op 22 oktober 2022, 10:30:05
Ja Graag.

Zie ik daar rechts een Blauwe Brabander staan ?
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: orientexpress op 22 oktober 2022, 13:05:51
Hi,

Volgens mij was er iemand in een ander draadje uitermate geïnteresseerd in alles van meneer vintges.

Mvg,

Adriaan
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: Oosterspoor op 22 oktober 2022, 14:20:50
Laat maar zien, ik ben benieuwd   :)
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: orientexpress op 22 oktober 2022, 17:12:37
Hi, het draadje dat ik bedoelde:
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67601.0 (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67601.0)

Mvg,

Adriaan
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 22 oktober 2022, 17:52:57
Allereerst de vragen:
Met de TET tram gaat het goed, we zijn bezig aan een nieuwe truck die in ruwbouw zo goed als gereed is, nog 4x3 bouten.
Ik zal binnenkort wel een foto in het tram draadje zetten.
Ooit heb ik per weekend een model stoomlocomotief gebouwd van triplex, een ponskaart voor het gebogen dak met autoplamuur eronder
en uiteraard koopwielen. Zo zijn een Blauwe Brabander maar ook de NBDS 119 gefabriekt. Die laatste is later van een ingekort Roco onderstel
voorzien met de bijbehorende gewijzigde tender+decoder. Rijdt uiteraard maar wel met de 50 jaar oude opbouw.
Mvrgr
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 22 oktober 2022, 22:40:59
Oorspronkelijk had ik een baantje met daarop de Fleischmann 1340 loc die het voorbeeld was van de 2200 serie. Die heb ik voorzien van aangepaste 2200 koppen en daarna wilde ik verder met Nederlands materieel. In het boek van Dorgelo stond een advertentie van de MV Modelspoorwegen en na een briefwisseling wist Vintges te melden dat hij gegoten messing kopjes van Mat’36 en draaistelzijkanten kon leveren.  In verband met de bogen in m’n baan moest ik kiezen voor het materieel met de oplegging tussen bakken, een Jacobs draaistel. Modellen van de later 600 serie zouden te lang worden. Uit het NS materieelboek bleek dat er 3 uitvoeringen waren met identieke kopbakken, zonder tussenbak, met CD bak uit de oorlog en de C-bak van 1949. Daarvoor heb ik 6 koppen en 11 stel draaistelzijkanten aangeschaft.  Door drie plaatjes 0,5 mm messing op elkaar te schroeven heb ik zo beide kopbakken in 3-voud gezaagd. Door een meetfout heb ik dat nog een keertje over mogen doen, de middendeur van de C-bak was te breed. Helaas was het niet de laatste keer, een Pec en een bak van de dieseldrie heb ik jaren later ook over moeten doen. Na het netjes vijlen van de ramen konden de plaatjes worden gebogen. Dat is gedaan tussen een stalen lineaal en een lat met een rondgeschuurde hoek ingeklemd tussen een bankschroef en de klem van het figuurzaag plankje. De tussenschotten en sommige deuren zijn in eerste instantie van afval dakzink gemaakt, het budget liet grote uitgaven niet toe!
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: Mispoes op 22 oktober 2022, 23:25:55
Rond de 60 jaar geleden heb ik, geïnspireerd door het eerste boek van Dorgelo,

Hé wat leuk, het boek van Dorgelo heeft mij ook geïnspireerd tot zelfbouw. Ik had de versie met de 1100 op de kaft gekregen van mijn oom. Voor mij iets korter geleden: eind 1982, 40 jaar geleden dus. Ik begon aan de omBC die uiteindelijk een DE1 werd (1:160), in het voorjaar van 1983 klaar...

Succes met de midlifebeurt van de mat.'36!
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 23 oktober 2022, 23:30:09
Beide versies van Dorgelo zijn in mijn bezit, de oudste van ca 1950 is hier bedoeld.

De messing plaatjes kwamen overigens van Miko uit den Haag. M’n benodigde gereedschap heb ik aangeschaft bij Romijn op de Boterbrug in Delft. Prima spul, gebruik het nog en beter dan die flut uit de bouwmarkten! Na het buigen moesten de koppen worden schoorgemaakt van de gietresten en vastgesoldeerd. Bij de eerste modellen heb ik alleen de zijkanten gesoldeerd. De gebolde overgang van dak naar kop vond ik nogal moeilijk, dat heb ik opgelost door een klein bakje onder dak en aan de kop te solderen. Met een houten blokje er in was de overgang netjes te schuren. Wat later had ik de constructie met ingezaagde dakstrookjes onder de knie, de foto laat beide mogelijkheden zien. Na de koppen zijn de apart gezaagde deuren achter de zijkanten gesoldeerd en daar kwam de groeiende ervaring bij van pas. Bij de eerste deuren zijn de ramen nog rechthoekig gezaagd en gevijld, de latere versie kreeg ronde raamhoeken en zelfs  ingesoldeerde horizontale raamlijsten. Op het dak is de messing dakleiding vastgesoldeerd. De kano’s voor de stroomafnemer bestaan uit strookjes hout die met 2-componenten Bison combi op het dak zijn geplakt en nu 55+ jaar vastzitten.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/SAM-0395-2-6355b1424dfc1.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/SAM-0395-2-6355b1424dfc1.jpg)
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: henk op 24 oktober 2022, 07:12:54
Oogt behoorlijk strak.  (y)

Eigenlijk off topic. Maar het eerste boek van Dorgelo 'De electrische modelspoorweg' dateert al uit 1941. Het gaat vooral over de OO-wereld van Märklin en Trix die in de jaren dertig voet aan de grond had gekregen. Kwam weinig zelfbouw aan te pas. Het eerste naoorloge boek (1948) is totaal anders, omdat er voorlopig weinig te koop was. Dorgelo ging ervan uit dat mensen echt zowat alles zelf moesten bouwen. In de latere boeken bleef zelfbouw aanwezig, maar de verhouding tussen zelfbouw en kopen veranderde naarmate de productie van de fabrikanten weer op gang kwam. Het kreeg telkens een net andere titel. Dus op basis van de titel weet je van wanneer het boek was. Ik heb ze hier alle zes staan. In het vierde boek 'Modelspoorwegbouw Vandaag' (tweede helft jaren vijftig) vind ik een advertentie van M.V. Modelspoorwegen.
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 24 oktober 2022, 11:17:20
Zo off-topic is Dorgelo nu ook weer niet ! Dit hele draadje is vergeven van de nostalgie. Wie heeft er interesse in Mat'36?
Overigens was ik niet op de hoogte van de 6 verschillende boeken van Dorgelo, ik meende steeds dat dat tot 2 was beperkt
maar zie idd op internet oudere drukken aangeboden.
Mvrgr
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: janw op 25 oktober 2022, 01:51:40
Ik denk dat ik de Vintges-fan ben waarnaar hierboven verwezen werd en ja inderdaad, wat een prachtig getroffen mat. '36-koppen zijn dit en wat een geweldig resultaat is er hier mee bereikt! Dat is geen peuleschilletje geweest maar des te indrukwekkender het resultaat. Zeker weten dat dit model een restauratie waard is en ik denk een update qua detaillering. Zeer benieuwd naar de vorderingen!
Vergelijk overigens de verhoudingen van deze messing modelneuzen uit de jaren '50 eens met de kunstof exemplaren die we in de jaren '80 hadden; hier zit de vorm dus wel echt in! 
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: Gep op 26 oktober 2022, 23:28:55
........ M’n benodigde gereedschap heb ik aangeschaft bij Romijn op de Boterbrug in Delft. Prima spul, gebruik het nog en beter dan die flut uit de bouwmarkten! ........
"Romijn op de Boterbrug", dat moet dus al lang geleden zijn!
Die firma Romijn in Delft bestaat nog steeds, maar is jaren geleden verhuisd naar de Papsouwselaan, eveneens in Delft. Ik kom er nog wel eens als ik wat bijzonders nodig heb. Voor zo ver ik weet, is de zaak nog steeds in de familie.
Groet en succes met jullie projecten!
Gep (neefje van "Vintges").
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 27 oktober 2022, 11:45:04
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/truck-220-635a527c12ae9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/truck-220-635a527c12ae9.jpg)
De draaistelzijkanten van MVM (Vintges) waren geleverd met een beugel en ringetjes en eigenlijk was het de bedoeling de beugelophanging vast te klinken aan de zijkanten. Daarvan heb ik afgezien, de uiteinden van de zijkanten moesten sowieso worden omgebogen en ze zijn met een stukje buis aan elkaar gesoldeerd. De maar op 1 as aangedreven draaistellen in de kopbakken zouden een wormkastje gaan krijgen van Sommerfeldt, toen te koop bij de beroemde mevr. Glasius in Badhoevedorp. In verband met de hoogte daarvan is de beugel voor de ophanging daar gehandhaafd, bij de  Jacobs draaistellen tussen de bakken is een stukje U profiel gebruik, die draaistellen konden niet hoog worden.
Goede motoren waren er eigenlijk nog niet, bij de dump zijn Uniperms gekocht voor fl 1,50/stuk, ze werkten maar matig, veel te licht voor de treinen. De overbrenging naar de worm ging met een afgezaagde spijker en ventielslangetjes. Uiteindelijk is er maar 1 stel goed afgemaakt, geschilderd en verlicht, naar goede ruiten zoek ik nog steeds, tijdelijk is een ijzerdraadje in een stripje doorzichtig plastic gebruikt. De andere twee stellen hebben rond de 55 jaar in een vitrine doorgebracht, ik viel ten prooi aan het probleem van vele modelbouwers: meerdere projecten. In diezelfde periode was ik ook bezig met Mat’24, dank zij de Vintges draaistelzijkanten, en na 1966 deed ik mee aan de NVM NS 2100 modelbouwwedstrijd. Tot zover het verleden.
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 30 oktober 2022, 16:00:05
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mat-36-Jacobs-635e907ea6f5a.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mat-36-Jacobs-635e907ea6f5a.jpg)
Een paar jaar geleden kon ik van een forumlid een hoeveelheid Lima Plan E draaistellen aanschaffen samen met 2 Hema tussenbakken mat’ 54 en extra draaistellen. Met de plan E draaistellen kon ik mijn oudste Lima plan E materieel wijzigen, die waren indertijd uitgeleverd met Pruisische draaistellen en konden die nu door naar de oorspronkelijke versie van mijn ZHESM materieel. Maar intussen had ik ook genoeg draaistellen voor 2 Pec’s en de 4 Jacobs draaistellen van Mat ’36 met tussenbak. Rond diezelfde tijd heb ik ook de Mashima motoren aangeschaft en die ben ik dus pas deze zomer gaan inbouwen.
Omdat mijn mat’36 in diverse stadia van gereedkomen was gestrand heb ik de minst gerede bak het eerst onderhanden genomen. De deuren ontbraken nog, details zoals deurkrukken, handstangen, ventilatoren op het dak en de kano’s voor de stroomafnemer eveneens. Omdat de bak met een lip op een nooddraaistel stond moest eerst de oplegging op het Lima draaistel worden bekeken. Dat bleek eenvoudig door de lip hoger te plaatsen en te voorzien van een gleuf. Die Lima draaistellen kunnen worden verwijderd door ze dwars te draaien en door de gleuf te laten zakken. Maar het leukste was dat die draaistellen zo een uitstekende gelegenheid boden om de stroomafname voor de bak goed te regelen. Om de stomp op het draaistel was een ruime gelegenheid om een stukje strokenprint te plaatsen waarop stukjes fosforbronsdraad tegen de wielen voor de stroomafname zorgden.
De foto laat links de Lima versie en rechts de "Vintges" versie zien van de Jacobs draaistellen.
Mvrgr
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: janw op 01 november 2022, 00:11:06
Veel dank weer voor deze beelden en informatie, geweldig dat dit zichtbaar wordt. En nogmaals, wat een fraai project. Ik ben heel benieuwd naar het gerenoveerde treinstel straks!
Op dit forum is overigens al het een en ander te vinden over het her-motoriseren van de Lima mat '46 met draaistelaandrijving uit de Roco BR 218. Misschien hier ook nuttig ter inspiratie?

Maar in de tekst lees ik ook over allerlei spannende andere projecten -- 2100 stoomloc? ZHESM-materieel?
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 02 november 2022, 20:08:49
Behalve die 2100 en de ZHESM heb ik nog wel wat meer! Eerst dit maar afmaken.
 In de kopbakken is een beugel aangebracht waarin tussen stukjes (fietsband)rubber de Mashima motor wordt geklemd. Met een ijzerdraadje is de motor dan tegen uitvallen beveiligd. Met het rubber wordt contactgeluid voorkomen, zo’n messingbak kan nogal luidruchtig zijn als klankkast. De cardanas naar het wormkastje is nog steeds een afgezaagde spijker. Op de dunne as van het motortje is eerst een stukje 2 mm ventielslang geschoven, de siliconen versie van GM&S waaroverheen het stukje 3 mm slang wordt geschoven. Bij de wormas hoeft alleen 3 mm te worden gebruikt. Als de rechte(!) spijker netjes wordt geplaatst en het wormkastje gesmeerd is de balancering gelukt en is deze aandrijving zo goed als geruisloos. Intussen zijn alle 6 kopbakken zo behandeld en blijken tegelijk te kunnen rijden op de 6,5 VA regelaar uit de goeie ouwe tijd van de HEMA. Een test of ze zonder koppeling even snel reden leverde geen winnaar op, tussen vooruit en achteruit zitten wat verschillen.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mat36-motorophanging-6362bfd865ae2.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mat36-motorophanging-6362bfd865ae2.jpg)
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 14 november 2022, 13:42:24
Intussen zijn in een BC kopbak de handstangen, deurklinken, de torpedoventilatoren en het dakluik gesoldeerd. De bak is ontdaan van 60 jaar messing aanslag, geschuurd en met jif schuurmiddel gepoetst. De buitentemperaturen lieten nog buiten spuiten toe en met Motip grondverf is de bak gespoten. Met een penseel zijn brede rode strepen geschilderd die na droging met 1 mm Tamiya plakband zijn afgedekt. Voor het spuiten gebruik ik Flexa hoogglans donkergroen. Na het drogen is met een kwastje aluverf, ook al 60 jaar oud, aangebracht en kon de tape worden verwijderd. De rode vlakken op de kop en de raamomlijsting daar zijn apart afgeplakt en met een penseeltje behandeld. Dat laatste is niet helemaal gelukt, de randen van de tape zijn te zien en de omlijsting is te ruim. Voor het spuiten met de matte lak bleek de bus al leeg. Bij de aanschaf van de vervangende Motip bleek ook nog de Flexa spuitbus groen niet meer leverbaar. Nog even en ik heb een treinstel met verschillend gekleurde bakken. Voorlopig laat ik het oudste stel, met door Vintges geleverde verf, maar even zo. De temperaturen laten buiten spuiten intussen niet meer toe, de resterende bakken moeten maar in het voorjaar worden gedaan.

(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mat-36-gespoten-637237098acc9.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/mat-36-gespoten-637237098acc9.jpg)
Titel: Re: Mid-life revisie van mijn Mat'36 materieel
Bericht door: jjg koopmans op 07 december 2022, 20:19:06
De afgelopen tijd heb ik geprobeerd mijn mat'36 te koppelen met de aloude Lima mat '46 en de Rivarossi versie. Dat viel tegen, beiden werkten niet meer. De Lima is ooit voorzien van de
verbeterde motor en een decoder, nu bleek het tandwiel op de motoras los te zitten en ook niet meer vast te zetten. Bij een van die pogingen heb ik zelfs de motoras vast weten te lijmen.
De motoras bleek overigens 1,9 mm en het tandwiel zal wel een 2 mm gat hebben, zo'n combinatie werkt echt niet. Eerst maar eens nieuwe 8-tands tandwieltjes aanschaffen in Polen.
De Rivarossi is gerepareerd, elders beschreven. Omdat ik die periode ook heb benut om passende ledjes aan te schaffen en te testen ben ik nu bezig de koplampen en sluitlichten te maken.
De sluitlichten kunnen tegen het plafond worden geplakt en de koplampen passen precies in de messing houdertjes die binnenin de gegoten MVM koppen zitten.
M'n foto talenten zijn niet zodanig dat ik brandende lampen in de koppen kan laten zien, maar het werkt wel. De leds staan in serie en delen dus de spanning al. Vervolgens was er volgens
de specificatie 15 mA nodig om ze te laten branden, bij 12 Volt zou dat dus al met een 1k Ohm weerstand moeten kunnen. Dat klopte, bij meten stond de juiste lage spanning over de leds,
maar ze brandden te fel. Uiteindelijk is er meer dan 10k ingezet, ik grabbel maar wat uit het bakje. Alles is gemonteerd op een klein stukje strokenprintplaat.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mat-36-kopleds-6390e16361fc5.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Mat-36-kopleds-6390e16361fc5.jpg)