Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Eric B
Vandaag om 13:28:13
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 13:24:04
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Besselspoor
Vandaag om 13:19:22
Aachenau West door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:01:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:48:18
In 6 uur van Parijs naar Madrid: EU zet in op netwerk van snelle treinen door VAM65
Vandaag om 12:45:38
Dapol B802 railreinigingswagen - geluidsreductie/bereikbaarheid motor door Klaas Zondervan
Vandaag om 12:31:31
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 12:04:45
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Ronald69
Vandaag om 11:22:21
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:16
Acme nieuwe ICNG door spoorijzer
Vandaag om 10:47:37
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Falkenberg
Vandaag om 10:33:45
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 09:37:03
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 09:29:31
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:29:10
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
Vandaag om 08:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 08:23:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Eric B
Vandaag om 06:52:54
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 00:15:33
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Reinout van Rees
Vandaag om 00:00:29
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
04 November 2025, 21:42:37
Liliput schaal N door RodeDuivel
04 November 2025, 21:38:24
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
04 November 2025, 21:22:19
Pfarrerwinkel bahn door Wim Vink
04 November 2025, 21:21:36
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Priegelman
04 November 2025, 21:19:50
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
04 November 2025, 21:03:34
LS Models 2025 door Corné81
04 November 2025, 20:43:12
Had de NS4903 rangeerlicht? door ruudns
04 November 2025, 20:29:31
Ucci en IB1 met Itrain door Henk G
04 November 2025, 20:00:47
Project X...... door Ivo tB
04 November 2025, 19:56:25
  

Auteur Topic: Eerste plan 220x90/110  (gelezen 1916 keer)

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Eerste plan 220x90/110
« Gepost op: 20 October 2022, 17:53:32 »
Ha!

Na wat jeugdjaren in de modelwereld opnieuw besloten de hobby op te pakken. Keuze gemaakt voor schaal N en een basisplaat uitgewerkt. Het vak rechtsonder is het stads/stationsdeel (wissels etc zitten nog niet in het ontwerp). De groene blokken het heuvel landschap. Lekker rijden en aan landschap werken. ;)

In hoeverre zien jullie mogelijkheden voor een lager gelegen “paradespoor” aan de voorzijde van de baan? Het werken met stijging/daling van de treinbaan vind ik een uitdaging bij het ontwerpen. Ik heb gelezen over de principes maar in de praktijk brengen blijkt een uitdaging.

Hoor graag de tips/ ideeën van de deskundigen!



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2672
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #1 Gepost op: 20 October 2022, 18:15:38 »
Ha "Roto",

Mooi begin! Welkom op het forum.
Met baanplannen wordt altijd graag meegedacht.

Je denkt aan een lager gelegen paradespoor. Dat kan prima, ruimte genoeg.
Je zou kunnen overwegen op dat lagere niveau ook een dubbelsporige rondgaande baan te maken.
Dan kun je zo al vier treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Tussen beide niveaus zou je een oprit kunnen maken als verbindingsspoor.

Voor een oprit raadt men een helling aan van max 3%. Voor 6 cm hoogteverschil heb je dus een twee meter lange oprit nodig.

Dit even als eerste reactie. Succes!

Alewijn

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1660
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #2 Gepost op: 20 October 2022, 18:28:05 »
Hoi,

Ik zou vanuit de rechter groene bovenhoek diagonaal oversteken naar de witte linker onderhoek met met dubbelspoor. Denk dat je dan meer “Station” kan maken dan nu

Arjan

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #3 Gepost op: 20 October 2022, 19:54:01 »
Ha Alewijn,

Dank! Dat klinkt goed! Dubbelspoor zou inderdaad leuk zijn. Hoe zou ik het verbindsspoor het best kunnen aanleggen? Klinkt alsof daarvoor het spoor bij het station moet uitkomen.

Groet,
Robin

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2672
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #4 Gepost op: 20 October 2022, 22:51:01 »
Ha Robin,

Dat verbindingsspoor kan vanaf elk punt aftakken, maar bij een station kan het in elk geval heel goed.

Het stukje dubbelspoor onderaan is neem ik aan bedoeld als station.
Aan de linkerkant een splitsing in twee enkelsporige lijnen. Een mooi voorbeeld daarvan in Nederland is station Sauwerd. Met bij de splitsing een fraaie wisselconstructie:



Ik weet niet of dit met N-rails een beetje makkelijk te realiseren is.
Anders kan zo'n dubbelde verbinding ook nog wel op een andere manier.


roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #5 Gepost op: 21 October 2022, 16:06:27 »
Station klopt inderdaad. Leuk idee voor de wisselconstructie! Was even puzzelen en kwam tot onderstaande. Net anders maar wel splitsing in de bocht.

De verbinding met een paradespoor wilde niet lukken. Ik zie het nog niet denk ik. ;) Wel een schaduwspoor toegevoegd.



C-rails

  • Gast
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #6 Gepost op: 21 October 2022, 17:00:26 »
Meedenken wordt nog gemakkelijker als maten bekend zijn en railssoort.

In plaats van een paradespoor onder, zou je ook een paradebrug kunnen overwegen.

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #7 Gepost op: 21 October 2022, 18:02:45 »
Ha Cor,

Op dit moment zit ik op 220 cm x 90 cm (hoek linksonder 110 cm). Railsoort is fleischmann piccolo.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #8 Gepost op: 21 October 2022, 20:37:40 »
Hoe is de bereikbaarheid? Kun je er aan de achterkant bij of staat de baan op rollen? Zo niet, dan raad ik af om met hoogteverschillen te werken, want je komt er nooit meer bij. De tunnels die je nu ingetekend heb, kun je denk ik wel bij.

Kun je er aan de achterkant bij dan zou ik het anders doen. De rondgaande baan alleen een dubbelsporige baan (met een schaduwstation) en een aftakkende zijlijn met een (kop)station een niveau hoger. Is wel handig om die op een afneembare plaat te maken.

Je krijgt dan zoiets:

Schaduwstation kan dan achterin op de begane grond.
(Ik zie dat ik de tunnelingang + daarin verdwijnende spoor aan de linkerkant ook weg had moeten halen. Nu lijkt het alsof de zijlijn daar weer aansluit op de hoofdlijn. Dat is niet de bedoeling).

Lijkt wat op mijn baan (zie bouwdraadje in handtekening, bouw heeft 6 jaar stilgelegen, maar ik ben weer bezig). Je moet nog wel kijken of de hellingen uitkomen. Wordt wat krap denk ik. Waarschijnlijk moet het dubbelspoor wat gaan zakken nadat de zijlijn is afgetakt, of je legt het dubbelspoor aan de linkerkant wat meer naar rechts, zodat de zijlijn er wat later overheen kruist. De tip van Arjan B zou ik ook nog overnemen. In dat geval kun je de zijlijn aan de binnenkant laten aftakken.

Verder maak je zo te zien gebruik van R1, dat zou ik vermijden.
« Laatst bewerkt op: 21 October 2022, 20:41:50 door WimC. Reden: verduidelijking/spelling »
Grt, Wim

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Online Online
  • Berichten: 2672
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #9 Gepost op: 22 October 2022, 09:52:45 »
Ha Robin,

Wat Wim schetst is het bekende thema: dubbelsporige hoofdbaan op de grondplaat met enkelsporige zijlijn naar een niveautje hoger.
Dat kan natuurlijk ook. Maar je eigen ontwerp vind ik eerlijk gezegd spannender.

Omdat je het had over een lager gelegen paradebaanvak was ik er van uitgegaan dat je dacht een hoger gelegen rondgaande baan.
Nadeel: het is iets lastiger aan te leggen.
Voordeel: qua landschap wordt de baan veel spannender. Het station kan op een viaduct of een spoordijk komen te liggen. Je kunt er wegen onderdoor laten lopen.
Of zelfs nog een compleet paradebaanvak.

Dat laatste hoeft natuurlijk niet.
Het wordt dan wel een redelijk vol sporenplan.
Ik ben zo vrij geweest er een schetsje van te maken, met een verbindingsspoor.



« Laatst bewerkt op: 22 October 2022, 14:40:07 door Alewijn »

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #10 Gepost op: 22 October 2022, 15:09:35 »
Ha Alewijn,

Dat had je inderdaad goed begrepen. Paradebaan lager gelegen dan de rondgaande baan. Jouw schets sluit heel goed aan bij wat ik zocht!

Ik ben met jouw schets aan het werk gegaan in het ontwerp. Ik kwam toen tot onderstaande opzet (wat delen weg gelaten zodat het goed te zien is). Wat minder sporen onder de baan. In hoeverre is dit ook haalbaar? Of maak ik het mezelf dan erg moeilijk…



WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #11 Gepost op: 22 October 2022, 15:51:34 »
Ha Robin,

Wat Wim schetst is het bekende thema: dubbelsporige hoofdbaan op de grondplaat met enkelsporige zijlijn naar een niveautje hoger.
Dat kan natuurlijk ook. Maar je eigen ontwerp vind ik eerlijk gezegd spannender.

Niet helemaal, want in het bekende thema takt de enkelsporige zijlijn af in een station. Dat is in mijn baan/voorstel niet het geval. Daardoor krijg je een paradevak op de begane grond en een station op de 1e verdieping. En op het paradevak takt de zijlijn af.
Grt, Wim