Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Openen Lima Hondekop door Ronald69
Vandaag om 12:23:42
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door frits959
Vandaag om 12:01:05
"Nederlandse" modellen door spoorijzer
Vandaag om 11:43:26
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 11:33:48
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door tothebeach
Vandaag om 11:11:37
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Jeroen Trainz
Vandaag om 10:49:27
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 10:18:14
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Aachenau West door Jelmer
Vandaag om 08:49:14
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
  

Auteur Topic: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar  (gelezen 5521 keer)

23tiger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • maten , makkers , marklin...........
hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Gepost op: 04 april 2008, 00:20:28 »
hallo , ik wil 5ledjes met elkaar verbinden en aansluiten op mijn marklin transfo.aansluiting geel/bruin ,welke leds(zo klein mogelijk) zijn er geschikt , en weerstanden 1stuk per led of één weerstand voor alle vijf de leds en hoe zwaar moet die weerstand zijn .ik weet het niet en ken niet veel electriciteit, dus kan er mij iemand zeggen hoe ik te werk ga voor 5ledjes ,wat ik allemaal moet hebben en hoe ik ze juist aansluit .

reactie heel welkom.

groeten 23tiger

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #1 Gepost op: 04 april 2008, 01:06:51 »
Kun je aangeven wat voor soort LEDjes je wilt toepassen. Zo klein mogelijk, OK maar wat noem je klein ? En wat wil je verlichten ? Een zwak geelachtig lichtje in een huisje of een felle witte lichtbundel van een straatlantaarn of felle schijnwerpers op je boot ?

Het beste kun je eerst rondkijken bij bv Conrad. Zoek daar een geschikt type/kleur/afmeting. Daarbij staat dan het stroomverbruik vermeld. En aan de hand van het stroomverbruik kan de juiste waarde voor het weerstandje worden berekend.

De vijf LEDjes kunnen in serie worden geschakeld met één enkele weerstand.

Robkop

  • in 1964 met modelspoor begonnen
  • Offline Offline
  • Berichten: 938
  • M* & bezig te digitaliseren
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #2 Gepost op: 04 april 2008, 11:17:29 »
Je kunt ook eens bij Leds-buy kijken, daar kun je ook kleine bestellingen doen en dat kost dan aan verzendkosten porto voor een enveloppe van 1,50.
Ook hebben ze daar een forum waar allerlei technische LED vragen beantwoord kunnen worden
De groeten van Rob

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2008, 18:23:48 »
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

WillemNS

  • Gast
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2008, 18:29:51 »
Daar licht het inderdaad aan.
Je kunt bijvoorbeeld: Weerstand-5 ledjes en dan weer naar de trafo.



Gr, Willem
P.s Zet een spatie tussen 5 en ledjes, ik las nu iets anders..

23tiger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • maten , makkers , marklin...........
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #5 Gepost op: 04 april 2008, 19:23:45 »
het zouden 4rode ledjes en 1groene moeten zijn van 3mm maar ik ben nie echt electrieker,kweet er weing van,kunnen jullie me zeggen hoeveel of wat van weerstand daar tussen moet ,ze moeten verbonden wxorden en dan aan de transfo van marklin komen ,ik heb een boot en die leds moeten daarop komen en de electriciteit neem ik van mijn transfo.

groeten natan.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #6 Gepost op: 04 april 2008, 19:31:14 »
Dan wordt het een weerstandje van 470 Ω  (geel-violet-bruin-goud) in serie met de LEDjes.

In serie wil zeggen "als een ketting aan elkaar verbonden". De LEDjes hebben een lang en een kort draadje.  De lange van het eerste LEDje aan het korte van nummer 2, de lange van 2 aan de korte van 3, enz .... En ten slotte het weerstandje (richting onbelangrijk). De vrije kant van het eerste LEDje en de vrije kant van het weerstandje naar de trafo.

Swiss_fan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1284
  • Mijn fotoalbum zien? klik op het wereldbolletje
    • mijn foto's
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #7 Gepost op: 04 april 2008, 20:15:40 »
maar ik ben nie echt electrieker,kweet er weing van,

Als je de moeite neemt om op de link te klikken (en natuurlijk even goed lezen) die ik je gegeven heb, dan ben je een klein stukje in de richting van een electrieker.

Peter
Met vriendelijke groet, Peter

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

23tiger

  • Offline Offline
  • Berichten: 23
  • maten , makkers , marklin...........
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #8 Gepost op: 05 april 2008, 02:30:34 »
goeie uitleg santerdam ,zo wilde ik het horen ,de perfecte uitleg,ga dit eens proberen.   bedankt alvast.

MRP_Peter

  • Gast
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #9 Gepost op: 05 april 2008, 08:26:35 »
Dan wordt het een weerstandje van 470 Ω  (geel-violet-bruin-goud) in serie met de LEDjes.

In serie wil zeggen "als een ketting aan elkaar verbonden". De LEDjes hebben een lang en een kort draadje...........

@ santerdam:

Je vergeet even in je uitleg te vermelden dat er ook een diode(lees: gelijkrichter) bij moet om de wisselspanning van een M-trafo gelijk te richten.
Sluit je de leds aan op wisselspanning, dan zullen de leds de volle spanning in sper-richting te verwerken krijgen wat nadelig is voor de levensduur van de led (kunnen ze namelijk slecht tegen).
Bij gelijkspanning sluit je de led met het lange pootje aan de plus en met het korte pootje (in serie met een weerstand) aan de min.
De lange ' poot' van de led is over het algemeen de aanduiding voor de anode-zijde van de led en de korte voor de kathode-zijde van de led.

Met vriendelijke groet,

Peter.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #10 Gepost op: 05 april 2008, 15:07:15 »
Peter, deels heb je gelijk. Met een diode er bij maak je er eerst (halve) gelijkstroom van. Hierboven staat al vermeld, dat op Funkyrail een info-pagina over LEDjes  staat.
Daaruit is dit citaat overgenomen :

Citaat
LED en Wisselstroom
Eigenlijk zou er ook een diode in de schakeling moeten zitten omdat normaalgesproken een LED maximaal 5V in de "verkeerde" richting mag hebben, maar in de praktijk valt dat reuze mee, ze hebben met de 16V digitaalstroom geen moeite om te overleven, dat scheelt weer ruimte!!

MRP_Peter

  • Gast
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #11 Gepost op: 06 april 2008, 04:42:43 »
@ santerdam:

Voor zover ik me niet vergis in het hele verhaal wordt er over een ' gewone' M-trafo gesproken.
Deze heeft standaard wisselspanning op de uitgangen, dus geen digitaal signaal.
Het is inderdaad een ander verhaal als er digitaal gereden wordt, die vorm van spanning of beter gezegd digitaal signaal kan een led wel verdragen zolang deze niet van richting verandert.
De led komt dan niet in sper toestand.
Bij een 'gewone' M-trafo voor analoog bedrijf komt een hierop aangesloten led in spertoestand zodra de plus op de kathode zijde komt en de min op de anode zijde komt.
De volle spanning komt dan over de led te staan omdat de led zich in sper-richting als onderbreker gedraagt.
Deze spanning is dus meer dan de maximale toegestane sperspanning van 2-5 volt (afhankelijk van het type led).
Hierdoor wordt de levensduur van de led drastisch be-invloedt (verkort).

Met vriendelijke groet,

Peter.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25273
    • Pagina van klaas
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #12 Gepost op: 06 april 2008, 15:43:44 »
Het is inderdaad een ander verhaal als er digitaal gereden wordt, die vorm van spanning of beter gezegd digitaal signaal kan een led wel verdragen zolang deze niet van richting verandert.
Da's dan pech, want een digitaal signaal verandert altijd van richting, dus het is ook wisselspanning. (behalve bij het oude Zimo protocol, maar dat gebruikt bijna niemand meer)

verzameldirk

  • Offline Offline
  • Berichten: 406
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #13 Gepost op: 06 april 2008, 21:27:33 »
Ik lees steeds sletjes  ;D

Dick Bolt

MRP_Peter

  • Gast
Re: hoe maak ik 5ledjes aan elkaar
« Reactie #14 Gepost op: 08 april 2008, 06:53:13 »
@ Klaas:

Als een signaal pulseert tussen 0 volt en +16 volt, wel of niet ge-supponeerd op een gelijkspanning, is het nog steeds geen wisselspanning.
Ook vind er bij digitale communicatie met behulp van bit-reeksen ook geen spannings(signaal)omkeer plaats, dit wordt in de regel met 'redundant' bits of parity(check) bits geregeld, welke tesamen met de coderings-bits van en naar de decoder of centrale gestuurd worden.
Door het gebruik van dit soort bits kan in het digitale verkeer onderscheid worden gemaakt in welke signalen(bit-reeksen) waar naar toe moeten.

Pas wanneer het signaal van richting verandert, dus plus de min wordt en de min de plus wordt is het een vorm van wisselspanning.
Voorheen had het merk A wel zoiets, het kan zijn dat inmiddels de andere merken het ook hebben.
Maar dan nog verandert er aan het oorspronkelijke digitale signaal niks aan de richting.

Als je een geval van omgekeerd(ge-inverteerd) digitaal signaal krijgt, dan zou dat betekenen dat je ook via 2 verschillende digitale logica moet uitcoderen en detecteren, namelijk de positieve logica en de negatieve logica, lijkt me lastig als het allebei tegelijk zou moeten werken, afgezien van het feit dat er over het algemeen maar een(1) soort logica binnen een protocol voor de codering en uitcodering gebruikt wordt, of positief, of negatief en niet allebei.

Overigens Klaas, het een en ander te hebben gelezen kon ik aannemen dat het over een ' gewone' trafo van het merk M ging.
De ledjes hebben dan in dat geval wel een diode(brug) nodig om de zaak gelijk te richten, voor een al eerder genoemde reden.

Met vriendelijke groet,

Peter.
« Laatst bewerkt op: 08 april 2008, 07:16:29 door Peter (MRP) »