Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 23:16:53
loc rijdt niet met multimaus. door bjorn33
Vandaag om 23:01:42
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 22:55:34
23 augustus modelspoorbeurs Houten door ModelWessel
Vandaag om 22:44:08
RTM in 0m door Jan den Haan
Vandaag om 22:43:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 22:28:31
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 22:26:23
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Sven
Vandaag om 21:45:24
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 21:32:58
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Frank 123
Vandaag om 21:31:40
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 21:27:19
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Eric B
Vandaag om 21:08:28
Bouw spoor nul modulebaan, Bahnhof Königshofen, tijdperk III door Reinout van Rees
Vandaag om 21:04:03
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
Vandaag om 20:59:59
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 20:52:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door basjuh1981
Vandaag om 20:37:40
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Jeronimos
Vandaag om 20:13:22
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 20:09:45
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:27:53
Trix DXI van DC naar AC door Ben
Vandaag om 18:58:23
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
Vandaag om 18:42:26
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:29:38
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 17:52:29
Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25

Auteur Topic: lokadres programmeren  (gelezen 3656 keer)

F.Koers

• Offline Offline
lokadres programmeren
« Gepost op: 08 October 2022, 14:27:53 »
Beste allen,
Programmeren van de lokdecoders doe ik met de Roco start 21 en multi lokmaus,dat lukt
Maar dan rijden de lokomotieven niet alleen op het geprogammeerde nummer maar ook op elk willekeurig ander nummer,de aansturing werkt alleen op het geprogrammeerde nummer, op deze manier gaan alle treinen op de baan rijden,dus niet afzonderlijk te regelen
Wat is er aan de hand ?

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
Re: lokadres programmeren
« Reactie #1 Gepost op: 08 October 2022, 14:32:44 »
Zo te horen programmeer je je loks allemaal tegelijk.
Beter is elke lok apart op een speciaal daarvoor ingericht programmeerspoor te programmeren.

phdirk

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 08 October 2022, 16:45:43 »
Volgens mij heeft de witte z21 Start geen aparte aansluiting voor een programmeerspoor. Je zult dan moeten kijken of je het met POM (Programming on Main / Programmeren op het Hoofdspoor) voor elkaar kunt krijgen. Je moet dan bij POM het bestaande adres van de loc opgeven en dan aangeven welke waarde CV3 moet krijgen. Dan wordt dan het nieuwe adres,
Anders zul je de locs individueel op de baan moeten zetten en apart moeten programmeren, of als je gaat programmeren een apart stukje spoor aansluiten en daar je locs op programmeren. De baan moet dan worden losgekoppeld.

Met beste groeten,

Dirk Meijer

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #3 Gepost op: 08 October 2022, 17:30:08 »
Niet moeilijk doen, z21 heeft geen aansluiting apart en de handleiding stelt voor om een programmeerspoor te maken en als je die wilt gebruiken even de stekker om te stekken op de centrale (of je maakt er een schakelaar tussen).  Anders zorgen dat er inderdaad maar 1 loc op je baan staat, alleen die die je wilt aanpassen in adres. Was met de Multimaus ook al zo :)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 09 October 2022, 15:08:46 »
Allen bedankt voor het antwoord,ik ben er nog niet uit. mijn dubbele baan ligt op een stuk spaanplaat van 125 X250 cm, niet zo groot dus en op deze baan programmeer ik ook ,lok voor lok en alles van de baan, moet toch kunnen?
Mijn eerdere baan was veel groter en programmeerde  ik op dezelfde manier met de lokmuis 2 ging prima
Intussen heb ik op dit forum een reactie van Klaas Zondervan gelezen dat je bij digitaal geen ontstoringsrail moet hebben,dus knip knip de condensator eruit geknipt ,helaas geeft dat geen soelaas, wat nu te doen ?

erikkral

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 09 October 2022, 15:33:51 »
Als je alle andere locs van de baan haalt voordat je een loc gaat programmeren, dan doe je daar niets fout.
Je geeft ze tenminste niet allemaal hetzelfde adres, wat goed is.

Probeer het eens met dit stappenplan.
Ik heb hem ook gebruikt en ik kom ermee uit de voeten.

Alleen de lokadres veranderen doe je met menu + 1. Zie daarvoor stap 2

Algemeen: wisselen tussen rijden in de bibliotheekmodus en adresmodus, dit geschied door de shifttoets in te drukken gelijk met de lok/wisseltoets.
In deze stappen gaan we rijden in de bibliotheekmodus.

Er zijn twee dingen die gedaan moeten worden:
1. De lok (de trein) moet een plaatsje krijgen in de multimaus-bilbiotheek (geheugen)
2. De decoder in de lok moet een adres krijgen.
Het nummer in de bibliotheek moet overeenkomen met het adres wat je aan de decoder gaat geven. Dat wordt hieronder uitgelegd.

Stap 1. Eerst het plaatsje in de multmaus aanmaken
Deze stap kan je nog doen met alle locs op de baan.
  • Druk ongeveer 5 seconden op de knop menu, er staat nu Lok.
  • Druk op Ok
  • Er staat nu Neu. (Ik werk zelf met de Duitse taal-versie).
  • Druk op Ok
  • Er staat nu een streepje en voeg nu een naam in van de lok (bv TEE  max 5 cijfers of letters naar eigen keuze). zie de letters op de nummertoetsen van de Multmaus
  • Druk op OK
  • Er staat nu L 3 deze knippert. Verander dit in het gewenste lokadres bv 8. (Dit adres ga je in stap 2 aan de decoder geven).
  • Of kies een ander nummer. Als hier een foutmelding komt dan is dit nummer al in gebruik, kies wederom een ander nummer
  • Druk op OK
  • Er staat nu F5 14 dit kun je zo laten of maak van die 14 een ander getal met de pijltjes toets die naast stop zit. Volgens mij wordt er meestal 128 gebruikt, maar daar ben ik geen expert in. In ieder geval rijdt ie met 128 stappen meestal mooier dan met 14. Er gaat sowieso niets kapot als jij 14 invoert terwijl de decoder 128 rijstappen aankan.
  • Druk op OK
  • Nu staat er de naam die je zelf aan de lok hebt gegeven (bv TEE).
  • Stap 1 is gereed

Stap 2. Nu het adres in de lokdecoder programmeren.
  • Lok die je wilt programmeren op de rails, alle andere loks van de baan af
  • Pak de multimaus
  • Druk op menu + 1
  • Er staat nu, W=3
  • Verander dit in eerder bedachte nummer (in dit voorbeeld 8)
  • Druk op OK

Het moet nu gereed zijn.
« Laatst bewerkt op: 10 October 2022, 10:38:55 door erikkral »

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 10 October 2022, 12:04:04 »
Hallo Erik, bedankt voor je antwoord, helaas gaat er iets niet goed : stap 1 ging probleemloos, bij stap 2 kwam ik tot punt 4: er staat bij mij  dan geen W=3 maar C=1 en na even wachten : ERR2 en ik kom niet verder
Erger nog geen lok is meer te lokaliseren of te programmeren. Wat nu ?
groetjes  Frans

ex-DR V100

• Offline Offline
  • 1 gele trein maakt nog geen NS ...
« Reactie #7 Gepost op: 10 October 2022, 15:10:16 »
Een error kun je meestal in de handleiding opzoeken.
Hier: https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=89103.0 is error 2 een te oude decoder ...

Marc

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: 10 October 2022, 15:14:43 »
Kan, Error 2 is meer dat er geen reactie komt van de decoder. Dus daartussen (decoder en handregelaar) kan van alles mis zijn.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Ronaldk

• Offline Offline
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
« Reactie #9 Gepost op: 10 October 2022, 15:34:41 »
Wat Ronald H al aangeeft:

W=3 maar C=1 en na even wachten : ERR2 en ik kom niet verder

Wat Ronald H al aangeeft: Uit de handleiding van de multimaus over ERR2

Aangezien je hebt aangesloten op een (witte) z21(start) kan deze ook de huidige adres uitlezen en weergeven.  Het kan dus zijn dat je even de lok op een schoon stukje rails mag zetten. Let op bij het programmeren van "lange adressen". Kijk daarvoor even in de handleiding.
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2022, 18:55:06 »
Allen bedankt, maar voor de goede orde :ik heb 10 loks met allen een Esu decoder 59620 en allemaal reden ze apart op elk nummer en na ,de wijziging geen enkele reactie meer; hoe krijg ik de lokmuis weer in de oorspronkelijke  fabrieks instelling en hoe kan ik controleren of er een condensator in mijn baan zit ?
Zoals gezegd heb ik de condensator er al uit geknipt

rhberk

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 10 October 2022, 19:40:56 »
Controleer eerst even of er spanning op de baan staat door bijv. een lampje met een paar draadjes tegen de rails houden.

Uitlezen lukt kennelijk niet dus wat je kunt doen is de multimuis in de lokadres modus zetten door het pijltje linksonder ingedrukt te houden en dan kort op de toets rechtsboven met het lokomotief/wisselsymbooltje te drukken. Als het goed is krijg je dan te zien op welk lokadres de muis staat ingesteld: je ziet dan bijv. L0003.
Verander dit nummer met de 2 pijltjes links- en rechtsboven en begin met nummer 00001. Probeer bij elk nummer of er een trein op reageert.
Is dat het geval, noteer dan direkt het nummer en de trein en laat even weten wat het resultaat is.......

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 11 October 2022, 19:07:29 »
Hoera, hartstikke bedankt, er staat stroom op de baan, gecontroleerd met lampje
De treinen rijden weer : L0002 is NS 1002, L0003 is NS 1003, L 0050 is NS 1150, L0060 is NS 1160, L0015 is NS 1215,
 L00007 is NS 1307
Er is nog een probleem: alle treinen rijden onder alle nummers, alleen als het niet zijn eigen nummer is dan is de rijrichting niet te veranderen  en ook de snelheid niet alsmede andere functies zoals licht en geluid
De bedoeling is natuurlijk dat de treinen onafhankelijk van elkaar te regelen zijn, stil op de baan kunnen staan en dus meerdere treinen onafhankelijk van elkaar aan te sturen zijn, al of niet met een slave
Hoe dit op te lossen ?

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 11 October 2022, 19:33:12 »
alleen als het niet zijn eigen nummer is dan is de rijrichting niet te veranderen  en ook de snelheid niet alsmede andere functies zoals licht en geluid

Uiteraard. Je kunt die zaken alleen veranderen als je dat specifieke adres in beeld hebt.... alleen dan.
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 11 October 2022, 19:36:30 »
Je omschrijvingen zijn wat slecht te volgen maar ik doe een gok.
Zoals ik het nu lees heb je in de MultiMaus je locs in de loc bibliotheek gezet. Dat is puur en alleen een lijst in je MM om ze snel te kunnen oproepen en te bedienen.
Dat is wat anders dan de locs daadwerkelijk een eigen adres geven. Nu hebben al je locs nog steeds het standaard aflever adres 3. Dus ongeacht welke jij nu selecteert, ze reageren allemaal omdat ze dus allemaal adres 3 hebben.
Om de locs allemaal afzonderlijk een eigen adres te geven moet je de locdecoder met het gewenste adres programmeren.
En dat doe je door ze een voor een apart op de rails te zetten en dan de juiste procedure te volgen. Alle locs van de baan en alleen die loc op de baan zetten die je wilt programmeren. Als die naar tevredenheid het juiste adres heeft gekregen en er ook op reageert haal je die van de rails en plaats je de volgende loc. Enzovoort tot je ze allemaal gehad hebt.
Nu zullen ze allemaal alleen op hun eigen adres reageren.
Gr.
Eric