Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco 2025 door hmmglaser
Vandaag om 17:30:38
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:29:31
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 17:27:31
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 17:20:46
Trix DXI van DC naar AC door Silvolde
Vandaag om 16:58:24
Wegfrezen ballastgewicht t.b.v. ruimte voor decoder door Herb73
Vandaag om 16:45:50
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Josephes
Vandaag om 16:45:31
Dönsdorfer Bauberichte door wob
Vandaag om 16:45:11
Da's Daz 2 door spoorijzer
Vandaag om 15:53:09
RTM in 0m door Sven
Vandaag om 15:48:08
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
Vandaag om 15:36:13
Veevervoer ss/ ns door AB 7216
Vandaag om 15:05:27
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 14:37:32
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door 1795
Vandaag om 14:36:25
Albert Modell 2025 door Maarten.T
Vandaag om 13:43:54
Wat spoor 1 brouwsels door Jelmer
Vandaag om 13:42:25
23 augustus modelspoorbeurs Houten door KNed
Vandaag om 13:10:42
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 12:29:23
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
Vandaag om 12:14:28
The Summer of 69 door Besselspoor
Vandaag om 12:02:02
No Poirot needed. door Huup
Vandaag om 12:00:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 11:45:26
Arlbergbahn.. ? door spoorijzer
Vandaag om 11:40:46
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:29:26
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Jelmer
Vandaag om 11:18:00
De projecten van Ruben (NL H0) door Jelmer
Vandaag om 11:06:52
Verwijderen van het nummer op Roco 1631 – tips gezocht door Dick55
Vandaag om 10:26:17
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 10:05:08
Swalbenburg, N modulebaan door meino
Vandaag om 09:22:55
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door spoorijzer
Vandaag om 09:07:58

Auteur Topic: lokadres programmeren  (gelezen 3634 keer)

rhberk

• Offline Offline
Re: lokadres programmeren
« Reactie #15 Gepost op: 11 October 2022, 22:21:47 »
Als een multimuis in de lokadres modus staat, is volgens mij de bibliotheek uitgeschakeld en reageert een lok alleen op het lokadres, dat in cv1 van die lok is vastgelegd. Bovendien, mochten ze allemaal op adres 3 staan dan zouden ze daar allemaal identiek op moeten reageren, dus allemaal vooruit of achteruit etc.
Maar het verhaal is wat onduidelijk dus Frans, doe nog even een test en zet alleen de 1002 op de baan en kijk of deze reageert op lokadres L0002, dus vooruit/achteruit en verl.. Blijft ie op andere adressen stil? Is dat het geval zet dan ook de 1003 op de baan en zet de muis op lokadres L0003: kun je nu de 1003 apart regelen of gaat de 1002 ook rijden?

Sven

• Offline Offline
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
« Reactie #16 Gepost op: 12 October 2022, 12:19:21 »
@rhberk: In zijn laatste reactie laat Frans blijken dat de locs wel apart aanspreekbaar zijn, maar hij niet helemaal goed door heeft dat je met de gekozen loc in de Multimaus niet de andere locs kan bedienen. Hij heeft dus niet een technisch probleem, maar het moet voor hem nog duidelijk worden dat de manier dat hij een andere loc kan aanspreken is alleen door een andere loc in de Multimuis op het scherm te tonen.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #17 Gepost op: 12 October 2022, 13:11:32 »
Zo had ik het ook begrepen.
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 12 October 2022, 18:48:43 »
beste Remunj, bedankt voor je antwoord, wat je zegt klopt wel maat dat heb ik al eerder  en nogmaals geprobeerd: een lok apart op de rails, dan de juiste procedure : menu+1 indrukken: display toont C1 en meteen daarna V=60 ,toets *oke: display toont L50(een vorige lok ) Plus en min toetsen naar 60( het beoogde nummer) . *oke  en de lok rijdt, maar bij intoetsen van plus-en min toetsen blijft de lok gewoon rijden
Het probleem is dus dat dat bij de juiste procedure : menu +1 indrukken kennelik weer in de lokmodus programmeer
Hoe kan het wel goed ?

groet Frans

l

Juroen

• Offline Offline
« Reactie #19 Gepost op: 12 October 2022, 19:11:06 »
Helpt dit?

Multimaus Nieuwe loc invoeren
https://www.youtube.com/watch?v=1caqw8SOZbs

Multimaus Locadress programmeren
https://www.youtube.com/watch?v=NYISgWLA0F0

Groet Juroen

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 12 October 2022, 20:54:35 »
beste Remunj, bedankt voor je antwoord, wat je zegt klopt wel maat dat heb ik al eerder  en nogmaals geprobeerd: een lok apart op de rails, dan de juiste procedure : menu+1 indrukken: display toont C1 en meteen daarna V=60 ,toets *oke: display toont L50(een vorige lok ) Plus en min toetsen naar 60( het beoogde nummer) . *oke  en de lok rijdt, maar bij intoetsen van plus-en min toetsen blijft de lok gewoon rijden
Het probleem is dus dat dat bij de juiste procedure : menu +1 indrukken kennelik weer in de lokmodus programmeer
Hoe kan het wel goed ?

groet Frans

l

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #21 Gepost op: 13 October 2022, 08:04:58 »
Frans,
Naar aanleiding van jouw laatste reactie nog eens het draadje doorgelezen.
Zoals Sven En Ronald boven jouw reactie ook al aangegeven heb jij geen technische probleem.
Maar een gevalletje PEBCAK (Problem Exist Between Chair And Keyboard)  :angel:

Zoals jij het omschrijft heb je de locs afzonderlijk kunnen programmeren (een voor een op de baan) en werken ze op het geprogrammeerde adres.
En heb je in de MultiMaus de loc bibliotheek gevuld met je locs.
Tot zover lijkt alles in orde.
Maar daarna heb ik het idee dat jij het begrip digitaal rijden nog niet volledig begrijpt.

Jij selecteert een loc op je MultiMaus en laat die vervolgens rijden, bedient loc functies etc. Loc reageert hier op en gaat vrolijk zijn rondjes rijden. Helemaal zoals het hoort.
Daarna kies jij met de pijltjes toetsen een andere loc uit de bibliotheek om die te laten rijden.
Maar ben je verbaasd dat de eerste loc gewoon blijft rijden. Dat is helemaal zoals het hoort. Dat is nou juist het mooie van digitaal rijden dat je elke loc afzonderlijk zijn instructies kunt geven en die loc dat vervolgens uit voert. Daardoor kan je dus meerdere locs onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Omdat jij na de eerste loc een andere loc geselecteerd hebt blijft die eerste loc net zo lang rijden totdat je die een nieuwe instructie geeft. Die gaat gewoon zelfstandig verder met waar ie mee bezig is.
Ik heb het idee dat jij denkt dan de eerste loc stopt zodra je een andere loc selecteert. Dat is dus niet zo.
Daarom denk jij dat alle locs op alle adressen rijden maar niet allemaal te bedienen zijn. Dat is niet zo. Ze reageren allemaal op hun eigen adres maar alleen als je die specifieke loc in je MultiMaus geselecteerd hebt kan je dingen wijzigen zoals snelheid, seinen bedienen etc.
Als je analooghandmatig rijdt (volgens mij bij jou het geval) kan je eigenlijk niet teveel locs tegelijk laten rijden omdat je meerdere paar ogen moet hebben om alle locs in de gaten te houden. En hoe meer locs er rijden hoe moeilijker het wordt om ze dan ook allemaal te bedienen. Je moet dan steeds snel wisselen op je MultiMaus.
Een oplossing hiervoor is om meerdere MutiMausen te gebruiken die elk een eigen loc bedienden. Dan kan je snel reageren.
« Laatst bewerkt op: 13 October 2022, 14:54:50 door Remunj »
Gr.
Eric

F.Koers

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 14 October 2022, 19:11:00 »
iedereen bedankt, voor het programmeren  was de instructie maar ook het filmpje helder , ook heb ik geleerd dat een geselecteerde lok eerst stil gezet moet worden  alvorens een volgende loc in beweging gebracht word, een slave zou dan inderdaad een leuke aanvulling zijn . Dus nogmaals bedankt en tot een volgende keer

Remunj

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 15 October 2022, 11:47:17 »
ook heb ik geleerd dat een geselecteerde lok eerst stil gezet moet worden  alvorens een volgende loc in beweging gebracht word, een slave zou dan inderdaad een leuke aanvulling zijn
Hoe kom je daar bij? Dat heeft niemand je geleerd want dat is helemaal niet nodig.
Een loc kan je prima verder laten rijden als je een andere wilt bedienen. Alleen dat je gauw het overzicht kwijt raakt als er meerdere locs rijden en je wilt ze toch kunnen bedienen. Dan is een extra MM handig om ze apart te kunnen bedienen.
Maar heb je een rondlopende baan dan kan je prima een loc zijn rondjes laten rijden om daarnaast met een andere loc b.v. te rangeren op een zijspoor.
Gr.
Eric

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #24 Gepost op: 15 October 2022, 13:59:46 »
Inderdaad, je vraagt je dan ook af waar dat advies vandaan komt :) Dat maakt ook dat het fenomeen digitaal vaak veel moeilijker gebrachtw ordt dan dat het uiteindelijk is  ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule