Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:50:53
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door BartvD
Vandaag om 09:32:19
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:16:55
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
  

Auteur Topic: Baanplan voor kleine H0 baan  (gelezen 1748 keer)

Rudi_BNLS

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Baanplan voor kleine H0 baan
« Gepost op: 19 september 2022, 18:48:08 »
Na forumadvies te hebben ingewonnen over digitale bediening en rails is nu het baanplan aan de beurt. Ik heb al veel ontwerpen gemaakt maar zou hier graag eerst om simpele feedback vragen, je wil immers al snel te veel. Ik probeer te bepalen welke concessies ik wil maken en welke plannen haalbaar zijn voor een beginner.

- De ruimte die ik voor ogen heb voor de baan heeft een interessante vorm die je zelden ziet bij banen, dit brengt ook meteen beperkingen met zich mee. Voor nu heb ik besloten deze ruimte te willen gebruiken, mocht ik echt niet tevreden zijn met een uiteindelijk baanplan zou ik de baan nog in een andere hoek van de kamer kunnen plaatsen. De afmetingen zijn 250cm breed met een zijkant 103,5cm en de andere zijkant 52cm, hierdoor ontstaat een trapezium. Ik zou er een L van kunnen maken, maar gezien de beperkte ruimte leek het mij handig om alles te benutten. Verder heb ik een vensterbank die ik zou willen benutten als schaduwstation. De plaat die hierop komt te liggen wordt afneembaar van de rest van de baan, zodat tijdens het niet gebruiken van de baan deze opgeborgen kan worden.

- Omdat de ene kant van de baan slechts 52cm diep is, is een rondje rijden niet mogelijk. Prima voor mij, maar het is voor mij belangrijk dat treinen vooruit rijden en dat automatisering goed mogelijk is. Daarom de vraag, wat vinden jullie van een driehoekskering en hebben enkele van jullie hier ervaring mee? Is de kering zoals geschetst een betrouwbare manier om uit het zicht treinen omgekeerd te krijgen?

Mijn amateuristisch schetsje om het èèn en ander duidelijker te maken:



Voor nu zou ik graag focussen op de oplossing voor keren uit het zicht. De rest van de zaken die te maken hebben met beperkte ruimte ben ik me (veelal) bewust van of komen later aan bod. Alvast bedankt voor jullie advies!


eitreb

  • Offline Offline
  • Berichten: 145
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #1 Gepost op: 25 september 2022, 23:21:57 »
Hoi Rudi,
Een keer driehoek om een trein te keren kan prima alleen moet je je wel realiseren dat je dan met de trein achteruit moet rijden.Dus ook de eventuele goederentreinen.De electrische schakeling verschilt niet veel van de keerlus schakeling.Wel zou ik de keer driehoek in jouw geval in het zelfde spoor maken en de beide uitlopers links los houden van het binnenovaal.Het achteruitrijden hindert het verkeer op dat spoor.Op de beide uitlopers van de driehoek moet wel je hele trein passen.Dus treinlengte-driehoek-treinlengte.
« Laatst bewerkt op: 25 september 2022, 23:27:06 door eitreb »
Met vriendelijke groet:
Bert

Mijn N-baan:
BertemmeN

https://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=12572

Rudi_BNLS

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #2 Gepost op: 07 oktober 2022, 19:49:20 »
Bedankt voor je feedback! Dat achteruit rijden is inderdaad mijn probleem. Ik denk dat daar wel wat voorwaarden aanzitten, vooral als je geautomatiseerd wil rijden? Zoals betrouwbare (kwaliteits) wagons/onderstellen en wissels die in de goede richting openstaan. Met op de juiste punten blokdetectie zou dat moeten lukken.

De keerlus in hetzelfde spoor houden is inderdaad ook een goed punt om over na te denken. Dit hangt ook een beetje af van wat ik exact wil bereiken met het keren en in de rest van de baan.

Ik ben meer van het zien dan tekenen, dus tegen de tijd dat de tafel er staat en ik wat inspiratie heb opgedaan zal ik een completer baanplan uploaden voor feedback.

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #3 Gepost op: 07 oktober 2022, 20:43:50 »
Een bijzondere vorm om mee te beginnen met inderdaad nogal wat uitdagingen. Als je dat graag wilt, gewoon doen natuurlijk.
Maar met alleen een keerdriehoek ben je toch continu aan het heen en weer steken. Dan rij je net zoveel vooruit als achteruit.

Waarom de op zich interessante vorm van de keerdriehoek niet combineren met een (kleine) rondgaande baan.
Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt de schuine zijde aan de voorkant iets naar voren te halen. Dat zou ruimte kunnen creëren voor een tweede boog.
Als dat al wilt natuurlijk. Maar dan kun je tenminste wel 'gewoon' vooruit rijden. Ik heb het even voor je erin getekend:




NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #4 Gepost op: 07 oktober 2022, 22:15:49 »
Hoi,

Altijd interessant nieuwe plannen.

Wat wil je gaan rijden en bouwen?
Zijn de eerste vragen.
Verder de schaal(ow, ik zie het staan, HO dus🙄) en materieel/tijdperk.

Allerlei zaken waar je rekening mee kan houden voor een goede opzet.

Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 07 oktober 2022, 22:18:53 door NS264 »
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 479
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #5 Gepost op: 07 oktober 2022, 22:39:47 »
Op het smalle deel situeer je een kopstation, als ik het goed zie. (Ligt ook voor de hand.) Daar moet je dus altijd keren en omlopen (of met twee locs werken) als je er weer uit wilt. Met de V90 is omdraaien niet nodig, maar met een stoomloc zal je dat wel willen. Daar komt dan de draaischijf in beeld die wel op je tekening staat, maar is doorgekruist. In je baanplan zie ik de omloopmogelijkheid nog niet.

Hoe je in RocRail e.e.a. automatiseert, weet ik niet. Ik ben zelf van het handmatig (wel digitaal) rijden.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Rudi_BNLS

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #6 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:14:27 »
Maar met alleen een keerdriehoek ben je toch continu aan het heen en weer steken. Dan rij je net zoveel vooruit als achteruit.
Klopt! Daarom wil ik eigenlijk aan de linkerkant, buitenbeeld, het heen en weer steken doen. Het zichtbare deel is dan eigenlijk 1 groot emplacement. De rail aan de achterzijde kan ik eventueel ook nog als extra uitgang voor hetzelfde emplacement gebruiken.

Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt de schuine zijde aan de voorkant iets naar voren te halen.
Hier heb ik ook over nagedacht. Voor mij doet het simpele rondje rijden het echter niet. Het steken valt te automatiseren, wat ik ook een leuke uitdaging vind. Bedankt voor het meedenken!

Wat wil je gaan rijden en bouwen?
Korte treinen zijn voor mij voldoende, denk aan een kleine stoomlocomotief met 3 wagonnetjes. Een klein station met enkele huizen. Verzorgingsplaats en hopelijk wat kleine industrie met diesellocs, en ik ben blij! Zal dus al snel tijdperk III-achtig worden.

Daar komt dan de draaischijf in beeld die wel op je tekening staat, maar is doorgekruist.
Die moet er uiteindelijk wel in komen inderdaad, als deel van de verzorgingsplaats. Mijn idee was om de stationssporen iets terug op de baan te laten lopen en naar voren af te takken voor de verzorgingssporen op de voorgrond. In de praktijk moet ik nog even kijken hoe dit uit gaat komen. Het plan is zeker om zoveel mogelijk van de ruimte te benutten voor spoor!


Rudi_BNLS

  • Offline Offline
  • Berichten: 12
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #7 Gepost op: 12 oktober 2022, 16:19:02 »
De suggestie van de bolling in de baan vind ik trouwens wel een leuke. Speels en tegelijkertijd zorgt het voor meer ruimte. Ik heb de mogelijkheid om de plaat nog wat langer recht te laten lopen vanaf links. Het geheel is dan alleen wel erg diep (?), ik ben nog jong en lenig maar wel iets om rekening mee te houden voordat ik de zaag in mijn rechthoekige plaat zet!

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Baanplan voor kleine H0 baan
« Reactie #8 Gepost op: 12 oktober 2022, 18:43:43 »
Ik zou in HO de bouwvorm zo simpel mogelijk houden.

Met de verkregen gegevens zou ik een ruime L- hoek baan maken.
Station op de lange zij.
Depot op de korte.
Ipv rond een fiddleyard bouwen of anders als je rond kan gaan een schaduwstation.

Met alleen rangeerwerk is niet veel nodig en kun je veel scenery en gebouwen bouwen.

Ik zette in de begintijd 'industrial layouts' of 'Hafenbahnen' in de Google zoekbalk.
Daarna kwam je op afbeeldingen op een hele hoop eensgezinde bouwers.
Trickkiste.de heeft me destijds ook veel geïnspireerd.

Weet niet hoe dat anno 2022 uitpakt.

Inmiddels zijn er op het forum, in de rubriek banen en dioramas aardig wat bouwers van dit soort baantjes bij gekomen ::)

Kijk vooral in de eigen woonplaats naar de spoorse geschiedenis en kijk wat er van over is of in de archieven voor komt.

Je komt dan vanzelf tot een thema die je in de beschikbare ruimte kunt bouwen.

Gr Koen.

Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#