Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

US diorama in H0 door defender
Vandaag om 18:15:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door Robkop
Vandaag om 17:54:42
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Daan!
Vandaag om 16:44:54
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:43:58
Haandrecht materieel door AB 7216
Vandaag om 16:41:36
Einde Koemo ballast ??? door Frank 123
Vandaag om 16:37:43
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 16:35:01
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door LMX
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
  

Auteur Topic: Eerste plan 220x90/110  (gelezen 1597 keer)

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Eerste plan 220x90/110
« Gepost op: 20 oktober 2022, 17:53:32 »
Ha!

Na wat jeugdjaren in de modelwereld opnieuw besloten de hobby op te pakken. Keuze gemaakt voor schaal N en een basisplaat uitgewerkt. Het vak rechtsonder is het stads/stationsdeel (wissels etc zitten nog niet in het ontwerp). De groene blokken het heuvel landschap. Lekker rijden en aan landschap werken. ;)

In hoeverre zien jullie mogelijkheden voor een lager gelegen “paradespoor” aan de voorzijde van de baan? Het werken met stijging/daling van de treinbaan vind ik een uitdaging bij het ontwerpen. Ik heb gelezen over de principes maar in de praktijk brengen blijkt een uitdaging.

Hoor graag de tips/ ideeën van de deskundigen!



Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #1 Gepost op: 20 oktober 2022, 18:15:38 »
Ha "Roto",

Mooi begin! Welkom op het forum.
Met baanplannen wordt altijd graag meegedacht.

Je denkt aan een lager gelegen paradespoor. Dat kan prima, ruimte genoeg.
Je zou kunnen overwegen op dat lagere niveau ook een dubbelsporige rondgaande baan te maken.
Dan kun je zo al vier treinen onafhankelijk van elkaar laten rijden.
Tussen beide niveaus zou je een oprit kunnen maken als verbindingsspoor.

Voor een oprit raadt men een helling aan van max 3%. Voor 6 cm hoogteverschil heb je dus een twee meter lange oprit nodig.

Dit even als eerste reactie. Succes!

Alewijn

ArjanB

  • Offline Offline
  • Berichten: 1414
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #2 Gepost op: 20 oktober 2022, 18:28:05 »
Hoi,

Ik zou vanuit de rechter groene bovenhoek diagonaal oversteken naar de witte linker onderhoek met met dubbelspoor. Denk dat je dan meer “Station” kan maken dan nu

Arjan

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #3 Gepost op: 20 oktober 2022, 19:54:01 »
Ha Alewijn,

Dank! Dat klinkt goed! Dubbelspoor zou inderdaad leuk zijn. Hoe zou ik het verbindsspoor het best kunnen aanleggen? Klinkt alsof daarvoor het spoor bij het station moet uitkomen.

Groet,
Robin

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #4 Gepost op: 20 oktober 2022, 22:51:01 »
Ha Robin,

Dat verbindingsspoor kan vanaf elk punt aftakken, maar bij een station kan het in elk geval heel goed.

Het stukje dubbelspoor onderaan is neem ik aan bedoeld als station.
Aan de linkerkant een splitsing in twee enkelsporige lijnen. Een mooi voorbeeld daarvan in Nederland is station Sauwerd. Met bij de splitsing een fraaie wisselconstructie:



Ik weet niet of dit met N-rails een beetje makkelijk te realiseren is.
Anders kan zo'n dubbelde verbinding ook nog wel op een andere manier.


roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #5 Gepost op: 21 oktober 2022, 16:06:27 »
Station klopt inderdaad. Leuk idee voor de wisselconstructie! Was even puzzelen en kwam tot onderstaande. Net anders maar wel splitsing in de bocht.

De verbinding met een paradespoor wilde niet lukken. Ik zie het nog niet denk ik. ;) Wel een schaduwspoor toegevoegd.



Cor--24

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
  • Vier het leven, het duurt maar even.
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #6 Gepost op: 21 oktober 2022, 17:00:26 »
Meedenken wordt nog gemakkelijker als maten bekend zijn en railssoort.

In plaats van een paradespoor onder, zou je ook een paradebrug kunnen overwegen.
Mvg.

Cor

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #7 Gepost op: 21 oktober 2022, 18:02:45 »
Ha Cor,

Op dit moment zit ik op 220 cm x 90 cm (hoek linksonder 110 cm). Railsoort is fleischmann piccolo.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #8 Gepost op: 21 oktober 2022, 20:37:40 »
Hoe is de bereikbaarheid? Kun je er aan de achterkant bij of staat de baan op rollen? Zo niet, dan raad ik af om met hoogteverschillen te werken, want je komt er nooit meer bij. De tunnels die je nu ingetekend heb, kun je denk ik wel bij.

Kun je er aan de achterkant bij dan zou ik het anders doen. De rondgaande baan alleen een dubbelsporige baan (met een schaduwstation) en een aftakkende zijlijn met een (kop)station een niveau hoger. Is wel handig om die op een afneembare plaat te maken.

Je krijgt dan zoiets:

Schaduwstation kan dan achterin op de begane grond.
(Ik zie dat ik de tunnelingang + daarin verdwijnende spoor aan de linkerkant ook weg had moeten halen. Nu lijkt het alsof de zijlijn daar weer aansluit op de hoofdlijn. Dat is niet de bedoeling).

Lijkt wat op mijn baan (zie bouwdraadje in handtekening, bouw heeft 6 jaar stilgelegen, maar ik ben weer bezig). Je moet nog wel kijken of de hellingen uitkomen. Wordt wat krap denk ik. Waarschijnlijk moet het dubbelspoor wat gaan zakken nadat de zijlijn is afgetakt, of je legt het dubbelspoor aan de linkerkant wat meer naar rechts, zodat de zijlijn er wat later overheen kruist. De tip van Arjan B zou ik ook nog overnemen. In dat geval kun je de zijlijn aan de binnenkant laten aftakken.

Verder maak je zo te zien gebruik van R1, dat zou ik vermijden.
« Laatst bewerkt op: 21 oktober 2022, 20:41:50 door WimC. Reden: verduidelijking/spelling »

Alewijn

  • Sporen rond Charlois 1956 - H0
  • Offline Offline
  • Berichten: 2386
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #9 Gepost op: 22 oktober 2022, 09:52:45 »
Ha Robin,

Wat Wim schetst is het bekende thema: dubbelsporige hoofdbaan op de grondplaat met enkelsporige zijlijn naar een niveautje hoger.
Dat kan natuurlijk ook. Maar je eigen ontwerp vind ik eerlijk gezegd spannender.

Omdat je het had over een lager gelegen paradebaanvak was ik er van uitgegaan dat je dacht een hoger gelegen rondgaande baan.
Nadeel: het is iets lastiger aan te leggen.
Voordeel: qua landschap wordt de baan veel spannender. Het station kan op een viaduct of een spoordijk komen te liggen. Je kunt er wegen onderdoor laten lopen.
Of zelfs nog een compleet paradebaanvak.

Dat laatste hoeft natuurlijk niet.
Het wordt dan wel een redelijk vol sporenplan.
Ik ben zo vrij geweest er een schetsje van te maken, met een verbindingsspoor.



« Laatst bewerkt op: 22 oktober 2022, 14:40:07 door Alewijn »

roto

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #10 Gepost op: 22 oktober 2022, 15:09:35 »
Ha Alewijn,

Dat had je inderdaad goed begrepen. Paradebaan lager gelegen dan de rondgaande baan. Jouw schets sluit heel goed aan bij wat ik zocht!

Ik ben met jouw schets aan het werk gegaan in het ontwerp. Ik kwam toen tot onderstaande opzet (wat delen weg gelaten zodat het goed te zien is). Wat minder sporen onder de baan. In hoeverre is dit ook haalbaar? Of maak ik het mezelf dan erg moeilijk…



WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1124
  • Spoor N
Re: Eerste plan 220x90/110
« Reactie #11 Gepost op: 22 oktober 2022, 15:51:34 »
Ha Robin,

Wat Wim schetst is het bekende thema: dubbelsporige hoofdbaan op de grondplaat met enkelsporige zijlijn naar een niveautje hoger.
Dat kan natuurlijk ook. Maar je eigen ontwerp vind ik eerlijk gezegd spannender.

Niet helemaal, want in het bekende thema takt de enkelsporige zijlijn af in een station. Dat is in mijn baan/voorstel niet het geval. Daardoor krijg je een paradevak op de begane grond en een station op de 1e verdieping. En op het paradevak takt de zijlijn af.