Veelal wordt alleen de rijdraad kapot getrokken, maar de bovenleiding bestaat uit meer dan alleen de dubbele rijdraad, ook de handraad en de meestal aanwezige versterkingsleiding maken er volledig deel van uit.De pantograaf van een krachtvoertuig moet al flink huishouden wil alles stuk getrokken worden, en dan nog staat er aan de zijde waarvan uit de desbetreffende sectie gevoed wordt nog steeds spanning op, zolang de snelschakelaar van die sectie niet is afgeschakeld.
Ik zie eigenlijk best wel vaak een vonk als ik de stekker van mijn desktop PC in het stopcontact doe. Dus voordat ik de PC aanzet Daarna werkt alles gewoon. Moet ik me toch zorgen maken?
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?
Ik las op de NOS dat het hybride auto's waren. ik vraag me af of ze juist daardoor in de fik gegaan zijn. Wellicht was de 1500 volt met iets meer vermogen toch wat teveel voor de accupack en elektronica. Maar dat is een proefballonnetje van mij. Er zijn hier genoeg experts die er wat zinnigs over kunnen zeggen
Zijn de rijdraden bij dubbelspoor onafhankelijk gevoed?Ik herinner mij dat ergens in jaren 90 bij Hattemerbroek twee gekoppelde Motorpostenrichting Zwolle de bovenleiding hadden kapot getrokken.Net op het zelfde moment kwam op het tegenspoor een goederentrein tegemoet en de pech wilde dat de loshangende draad om de buffer van de 1300 sloeg met als gevolg dat over een afstand van enkele kilometers de bovenleiding werd mee getrokken.Herstel heeft toen ook enkele dagen geduurd.Hoe dat dan zit met spanning, kortsluiten ect heb ik geen verstand van, maar het is wel gebeurd.Mvg, Johan
Volgens de brandweer waren geen schadelijke stoffen vrijgekomen dan bedoelen ze waarschijnlijk in de rook. Want morgen gaat een collega van mij bodemonderzoek uitvoeren ter plaatsen
Ze komen uit dezelfde voedingsbron, maar via aparte schakelaars. Tussen twee onderstations of schakelstations kun je de bovenleiding van één spoor uitschakelen terwijl de andere in bedrijf blijft.
De auto's worden gezekerd door blokken voor/achter de wielen. Er is dus geen metallisch contact tussen de auto en de spoorwagen.
Dat idee dus. Een auto is een toch een Kooi van Faraday. Dus de eventuele stroom van de bovenleiding zou toch niks mogen doen? Bij een blikseminslag zit je toch ook veilig in je auto?