Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos  (gelezen 2359 keer)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Gepost op: 12 september 2022, 21:59:25 »
Recentelijk ben ik mijn niet Nederlands Marklin materieel aan het verkopen en toen had ik opeens een bananendoos over. Tegelijkertijd kreeg ik van Koen (Ns264) een paar oude Metcalfe huisjes. Ja en toen...

Ik heb eerder nooit veel interesse gehad om zo'n microlayout te bouwen. Als ik ging ontwerpen, kwam ik al gauw op een wissel of drie en een te groot ontwerp. En nu ben ik een zo goedkoop als mogelijke low budget micro layout aan het fabrieken... in die oude banendoos die inmiddels zelf ook zo krom is als dat wat men er vroeger in vervoerde.

Ik zat ook wel eens van die youtube filmpje te kijken van low budget baantjes. En ik vond het wel interessant wat mensen allemaal bedenken. Dus ik dacht, dat moet ik ook eens proberen.

Het begint met een boel snijden in karton en wat XPS er in te lijmen.


beetje sprokkelen van rest materialen...


Wat resthout zagen voor mooie perronetjes..


En verder ben ik afgelopen week lekker aan het spelen en improviseren geweest met stukjes resthout , schuim, karton en dat wat ik maar aantref in m'n treinkamer.

Ik ben inmiddels redelijk ver, ik gok op 80% van het werk. Ik ga me nu bezig houden met veel detailering dus ik denk dat de overige 20% van het werk 80% van de moeite zal zijn volgende de 80-20 regel  :police:

Ik zal zo nu en dan voor de geïnteresseerde wat korte bouwverslagjes plaatsen.
Sneak preview van hoe het er nu ongeveer uit ziet

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #1 Gepost op: 12 september 2022, 22:20:40 »
Leuk! Dit wordt een kijkdoos XXL.
Komt er een pendeltje en een losse ovaal aansluitend op de bananendoos?

Flevodienst 1976

  • Klein Hertogdom Moresnet, komt als de tijd daar rijp voor is.
  • Offline Offline
  • Berichten: 941
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #2 Gepost op: 12 september 2022, 22:31:49 »

Leuk om te volgen.  (y)
Ik ben benieuwd naar het vervolg.
Fijne dag,
André.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #3 Gepost op: 12 september 2022, 22:34:48 »
Ik wil twee treinen laten pendelen. Die blauwe 121 die kan links en rechts de doos verlaten en op casettes rijden. En op het goederenspoortje wil ik een loc met 1 of 2 open goederenwagons laten pendelen, die kan links ook de doos uit rijden op een derde casette.

Ik had eerst nog een gedurfd plan om links 2 schuifcasettes te maken waarbij de goederen trein ook een keertje langs het perron kon pendelen, maar gezien de 'stevigheid' van de constructie zag ik er weinig toekomst in.



Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Frank 123

  • Online Online
  • Berichten: 4599
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #4 Gepost op: 12 september 2022, 22:49:09 »
Mooi idee  (y)

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #5 Gepost op: 13 september 2022, 16:27:04 »
Ik ben fan van modelspoorbanen in bananendozen. Zelf doe ik het met HelloFresh dozen. Ik kwam op hetzelfde idee; aan weerszijden iets van een uitloopspoor en/of fiddle yard. Volgen staat aan.

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

Ronaldk

  • Offline Offline
  • Berichten: 8641
    • Bouw Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #6 Gepost op: 13 september 2022, 16:45:57 »
Leuk idee!  (y) Ben benieuwd naar de rest.

Hoe low cost wil je pendelen? Digitaal met een multimaus, lopi5 en en een paar diodes? Dat is echt low cost   (y)
Zijn we aan het bouwen? Ja! We zijn aan het bouwen: Ronald’s nieuwe project: Endstation der Linie: Bahnhof Poggendam!

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #7 Gepost op: 13 september 2022, 17:02:51 »
Beste Ronald,

Lopi 5s kosten geld. De goedkoopste is.. €25,- ?  :police:, bovendien koop ik geen v5 meer, ik vertrouw die niet :P

Ik wil een arduino met een L298 breakout board gebruiken (die heb ik immers nog liggen en kosten samen nog geen ~€6,-) en dan doe ik niet met DCC maar met PWM analoge treintjes pendelen.

Wel gebruik ik diodes maar niet dus als ABC methode maar als diodefuik methode. Onafhankelijk van elkaar wil ik beide circuits laten pendelen. Ik moet bovendien nog leuke dingen doen met lampjes, dus zo'n arduino is dan toch wel handig.

Ik heb voor mijn rangeerbaan Rosedale Abbey ooit een pwm regelaar gemaakt die met XpressNet werkt. Daarvan heb ik nog vier printjes liggen, als ik er nou nog eentje van fabriek, kan ik wel een multimaus aansluiten om beide pendelacties 'voor te doen' (<== inleren) En ik kan met de maus alle lampjes e.d. aansturen  ;D

Da's pas goedkoop  ::)

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Syb030

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
  • Ik ben ook: Sybs_modellen op insta!
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #8 Gepost op: 13 september 2022, 19:04:45 »
De sneak preview even bekeken. Fraai hoor! Ga dit draadje volgen :-)
----------------------------------------------
:-) Pas op. Er kan nog een trein komen. :-)
----------------------------------------------

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #9 Gepost op: 21 september 2022, 14:24:53 »
Vandaag een verslagje over de perrons, de goederenschuur en de aansturing.

De perrons bestaan uit een plankje hout. Dat plankje was te dun en ik had nog wat karton over van een bepaalde doos. En de gezamenlijke dikte beviel mij wel.



Ik wilde graag een schuine afloop en dat heb ik van XPS gemaakt.


Ik vind zijkanten van perrons soms nog een beetje lastig. Ik werk nu ook zonder voorbeeld en dat is in het verleden niet altijd goed geëindigd  ;D. Deze keer heb ik de zijkanten van roerstokjes gemaakt.

Met een tube houtvuller heb ik de boel een beetje half netjes geplamuurd.


En vervolgens heb ik de perrons zwart geverfd en de zijkanten in Revell 84 (lederbraun uit mijn hoofd). Ik vind dat normaliter wel een mooie kleur. Maar ik moet er wel hout tintjes bijhalen  :police:



Ik wilde al een wat langere tijd dit soort perrons kunnen maken

Plaatje van wiki

Ik wist alleen nog niet wat voor strooisel ik daar precies voor nodig had. Toevallig had ik Noch N schaal ballast in de kleur rood-bruin. De kleur leek me eigenlijk wel redelijk kloppend dus dat durfde ik wel te proberen.

Omdat er nogal veel karton hier en daar te vinden is, heb ik de perrons vol gesmeerd met houtlijm. Ik heb de lijm dik aangebracht met een kwast en vervolgens het ballast er over gegoten.



De rest heb ik opgezogen (was niet veel over). Het was vanaf het opzuigen niet 100% dekkend, ik denk eerder 95% dus heb ik heb er meer ballast over gegaan en uiteindelijk heb ik wel de verdunde houtlijm methode gebruikt. Het perron zelf was immers van hout.

De witte banden zijn overigens dunne strookjes etalage karton. Ik zit er nog aan te denken om er met een mesje in te krassen zodat je het idee krijgt dat het losse steentjes zijn.

De goederenschuur
Het idee van deze schuur was dat ik een blinde vlek zou krijgen aan de linker zijkant. Dat scheelt weer veel moeite doen om dingen netjes te maken. Ik maak immers alleen netjes van dat wat men kan zien.



Het schuurtje is gemaakt van 2mm karton met daarop bakstenen motief geplakt die ik nog over had van de Rosedale B&K dairy factory  ;D.
Ik had meteen een missertje gemaakt, omdat het karton krom ging staan. Hoewel ik al wat ervaring had met 2mm karton was dit een nieuwe voor me  ;D


Uiteindelijk heb ik dat redelijk kunnen oplossen met een versteviging van ijsstokjes.

Voor het dak moest ik wel nieuwe dingetjes kopen. Ik wilde aanvankelijk niet eens dakpannen hebben, maar de treinenboer die had niet precies wat ik wilde hebben. Dus dakstenen van Auhagen werden het.

De schuur was nog niet erg mooi dus ik heb betonnen funderingen toegevoegd,



het dak grijs geverfd, rode gevel en dakgoten (platte strips...) gemaakt van styreen en als laatste heb ik de boel met verdunde zwarte verf geweathered waarbij ik bij de voorste muur lichtelijk was uitgeschoten  :-\





Ik heb verder nog een stapeltje pallets gevonden, een houten kistje en ik had nog wat melkbusjes over. Ik dacht een paar leuke perron details.

Ik heb de treinkamer weer een beetje geordend en nu wil ik alle huisjes van verlichting voorzien.

De aansturing
Ik had voor de aansturing nog een 'handig' idee. Zoals ik vermeld heb, heb ik onder Rosedale een PWM regelaar zitten die ik kan aansturen met een multimaus. Tevens kan ik daar 8 relais en 8 servo's mee aansturen. Het nadeel is dat dat hele systeem uit veel losse componenten bestaat. Ik heb een losse 5v buck converter, losse relaisprint en een losse servo print, erg onhandig allemaal.

Om die reden en om nog meer redenen, had ik besloten om een nieuwe print waar ik al een jaar of twee over nadenk toch te realiseren. Het wordt een losse controller met 8 relais, 8 servo aansluitingen, 16 knopjes, een PWM uitgang voor een spoor een aansluiting voor een multimaus of sootgelijk apparaat.



Deze print wanneer die af is, wil ik ook onder Rosedale schroeven, er komt er dan 1 voor deze doos en ik ken 1 iemand die dat ding ook wel kan gebruiken  :police:

Mvg,

Bas

 


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #10 Gepost op: 16 oktober 2022, 21:29:26 »
Ook hier weer volgen aangezet.

Gr Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #11 Gepost op: 23 oktober 2022, 22:23:19 »
Het is weer eens tijd om hier aan te werken

Die Metcalfe bankjes zijn leuke dingen, het was wel een beetje priegelen om ze in elkaar te krijgen. Er zit wel een handige mal bij waarmee je dat kan doen.



In de printplaat zit ook al veel leven. De PWM regelaar werkt, de korstluitbeveiliging ook  :police:. Ik kon het merendeel van de code van de rosedale abbey printjes zo overnemen. Ik ben eigenlijk alleen nog aan het wachten op de printrelais. Ik heb ook al nieuwe lantaarntjes gescoord..

Ik wil nu gaan denken over hoe ik het beste de cassettes kan maken en monteren. Ik wilde eerst moeilijk doen en de doos op een stevig plank hout lijmen, toen wilde ik makkelijk doen en de casettes laten leunen op het reeds aanwezige triplex en de andere uiteindes wil ik dan fixeren met een hang systeem. Iets met garen of een ijzerdraadje ofzo  ::)

Mvg,

Bas




Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

NS264

  • En maar rijden over het asfalt, kilometers.Sinds kort ook met langer materieel.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8474
    • Midland
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #12 Gepost op: 26 oktober 2022, 20:36:31 »
Hoi,

Miss een steunpoot naar de module?

Gr. Koen.
Voor meer interactie voor topic Voorbereiding bouw Swalbenburg: volg Instagram@swalbenburg_moba_n#

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4007
Re: Cavendish Street, microlayout in een bananendoos
« Reactie #13 Gepost op: 20 januari 2024, 22:33:19 »
Ik heb vanwege dit probleempje: (de onmogelijkheid om iets te koppelen) besloten om de banendoos niet af te maken. De huisjes zaten nog niet vast en ik ga kijken wat ik aan scenery kan redden. De perrons sws niet denk ik  ::)



Het idee van de doos en gewoon het kijkdoos effect vond en vind ik natuurlijk nog steeds leuk. Alleen de dozen uitvoering... werkt gewoon niet voor mij.

Het idee wil ik voorzetten maar dan net even anders.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)