Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 16:53:21
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door Hans GJ
Vandaag om 16:28:18
Werps Soldeerworkshop door gdh
Vandaag om 16:24:36
nieuw te leggen sporen passend maken door onmogelijkhier
Vandaag om 16:08:15
Marklin Telexkoppelingen blijven hangen door Klaas Zondervan
Vandaag om 15:51:59
Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
  

Auteur Topic: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)  (gelezen 1481 keer)

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Gepost op: 07 september 2022, 21:12:32 »
Ooit heb ik deze goedkoop gescoord in Houten, van € 23,95 voor 9,99, maar hij ligt al meer dan een decennium in de kast: een tweeassige bakwagen in schaal 0, voor 16,5mm-spoor, 0e dus.

Hij was, en is nog steeds, bestemd voor mijn andere trambaan, het eiland Waan. In tegenstelling tot het normaalsporige Schragenhave is die metersporig, ofwel 22,5mm in model.
Meer daarover hier: De terugkeer van het eiland Waan

Toch maar eens iets mee doen. Uit de kast ermee! De bakwagen van de Steiermarkische Landesbahn heeft bruikbare proporties. Ik had het vage plan om de twee 0e-assen te vervangen door 0m-versies, scheenplaten 6mm verder uit elkaar zetten, en daarmee met weinig werk te kunnen beschikken over een derde bakwagen. Nog eens goed kijkend vind ik twee asjes nogal iel ogen onder deze forse bak.

Daarom krijgt hij twee draaistellen. De lengte van de goederenwagen is ongeveer gelijk aan de (gesloten) NZH-smalspoorgoederenwagens CY 1-4 van het Waterlandse net, en daarom krijgt de open wagen dezelfde draaistellen. (Dus. Logisch toch?)

Die draaistellen werden gebouwd door de roemruchte materieelbouwer La Métallurgique in Nivelles/Nijvel, maar ze zijn dan weer niet gelijk aan de gemotoriseerde draaistellen van de NZH-Métallurgiques (Kikkers). De eenvoudige plaatframe-draaistelletjes die ik bedoel, zie je onderaan op deze pagina onder de laaggebouwde BY-rijtuigen.

Ik had nog wat kunststof wielen in de juiste maat liggen (Ø 14mm), de wagen hoeft geen zware lading te vervoeren en zal waarschijnlijk maar weinig rijden, dus de hele zaak wordt uitgevoerd in styreenplaat.

Tijd voor een plaatje:


MagicTrain Austrian Open by Rob Kievit, on Flickr

Het begin is er.
« Laatst bewerkt op: 07 september 2022, 21:14:16 door RobK »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #1 Gepost op: 07 september 2022, 22:52:42 »
Als je nog goede foto’s van de draaistellen nodig hebt, geef maar een gil. Ik heb de draaistellen van de BY in het NZH vervoersmuseum uitgebreid gefotografeerd.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Piet Groot

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #2 Gepost op: 07 september 2022, 23:10:02 »
Dit wordt een leuk ombouw projectje, ik ga het volgen.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #3 Gepost op: 08 september 2022, 10:41:45 »
Als je nog goede foto’s van de draaistellen nodig hebt, geef maar een gil.

 ;D daar komt-ie dan: Aaaaargh!

Graag Sven. Want de historische foto's geven niet veel details prijs. Ik heb wel de tekeningen, maar voor de visuele indruk zijn een paar scherpe plaatjes welkom. Ik zal je m'n mail PM'en.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #4 Gepost op: 22 september 2022, 20:21:25 »
Het onderstel van de wagen zit tegen de bodem vastgeklikt met zes platte weerhaken. Dat is makkelijk los te maken, waarna het onderhanden genomen kan worden zonder de bak erop.


Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr

Om de plaatsing van twee draaistellen mogelijk te maken, is het onderstel ontdaan van alle scheenplaten, spanwerk, remcilinders en andere uitsteeksels.


Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr

Natuurlijk ben ik weer veel te enthousiast aan het bouwen van de draaistellen gegaan, zodat ik vergat foto's te maken. Het komt neer op het nauwkeurig aanmaken van de zijden, en de twee zijden netjes parallel verbinden tot een een starre rechthoek.

De assen kunnen een beetje op en neer bewegen; de asgaten zijn vertikale sleuven. Verder is het draaistel aangekleed met dunne polystyreenstrips waarin klinknagels zijn geprikt. Meer is het niet.
Foto's van Sven waren behulpzaam bij het creëren van een geloofwaardige aanblik van de trucks. Vervuiling volgt.


1:45 Bakwagen meterspoor by Rob Kievit, on Flickr



Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2961
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #5 Gepost op: 22 september 2022, 21:17:36 »
Rob, ik ben blij verrast. Overtuigende draaistellen, en ook nog eens binnen een paar weken klaar en in de verf. De lage flenzen vind ik echt bijdragen aan het geheel. (y)

Wolter
Moins mais mieux.

RobK

  • Offline Offline
  • Berichten: 339
    • Blog: Eiland Waan (el. tram in 0)
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #6 Gepost op: 24 september 2022, 21:38:32 »
Dankjewel, Wolter @Noordernet.

De draaistellen zijn onder het frame gemonteerd. Als spil fungeren 2mm-boutjes; moertjes ontbreken hier nog.

Ook al zichtbaar zijn de bekerkoppelingen, bevestigd aan de wagenbak met 3mm-bouten. Dat had wel subtieler gekund, maar je ziet er niets van, en het is lekker stevig. Ook hier nog geen moer te zien.


1:45 Bakwagen meterspoor by Rob Kievit, on Flickr

De functionele bekerkoppeling bestaat uit een messing buisje, binnen-Ø 1,6mm. Het koppelijzer heeft een diameter van 1,5mm, en is voorzien van een dwarse inkeping op beide uiteinden.

In de koppeling zit ook een dwarse sleuf, waarin een verenstaaldraad rust. Schuif het koppelijzer in de koppeling, en de verenstaaldraad klikt in de inkeping van het koppelijzer.

Ontkoppelen: draai het koppelijzer, d.m.v. het naar onder wijzende handvat, zodat de inkeping wegdraait en de verenstaaldraad rust op de ronding van het koppelijzer en dus niets meer vasthoudt.

Drie plaatjes:


Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr


Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr

Bakwagen 1:45 meterspoor by Rob Kievit, on Flickr

Het lijf van de koppeling is 15 mm lang. Meestal maak ik ze 30mm lang, maar daarvoor was te weinig ruimte in de buurt van de draaistellen.

De bakwagen is inmiddels in dienst gesteld, en is hier gebruikt om een aangeleverde pantograaf op te halen. De wagen is vervuild met Pactra A53E, een modderkleurig niet-dekkend mat acrylverfje. Ergens in de vorige eeuw aangekocht...


Bakwagen 208 (1:45) by Rob Kievit, on Flickr

Op deze foto is ook te zien dat het Steiermärkische wagennummer, 208, is gehandhaafd. Administratief, in het Waanse systeem, natuurlijk H208. Binnen een paar dagen had de bakwagon van het personeel de bijnaam "De Luxemburger" gekregen.

Scratchbuilt

  • Offline Offline
  • Berichten: 1798
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #7 Gepost op: 27 september 2022, 21:59:31 »
Is mooi geworden Rob.  (y)
Inspirerend!

Albert
Als we elkaar allemaal onze zonden zouden opbiechten dan zouden we elkaar allemaal uitlachen om ons gebrek aan originaliteit. - Kahlil Gibran

roadster36

  • Offline Offline
  • Berichten: 5541
  • Team Mitropa
Re: Vierassige bakwagen ex Magic Train (1:45)
« Reactie #8 Gepost op: 27 september 2022, 22:33:54 »
Leuke aanwinst weer Rob (y)