Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€88.00
Per saldo:
€-162.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Vroeger
Vandaag
om 15:56:09
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein
door
spoorzeven
Vandaag
om 15:47:06
DCM motor van Märklin demonteren.
door
bellejt
Vandaag
om 15:42:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Arjan6511
Vandaag
om 15:28:50
Modeltreinexpress gesloten op 22juli2025
door
VAM65
Vandaag
om 15:12:12
Fleischmania Nostalgia
door
hervé
Vandaag
om 14:35:07
Ronald doet de Fork Challenge!
door
Ronald Halma
Vandaag
om 14:29:47
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Wim Vink
Vandaag
om 14:26:58
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's
door
MaraNCS
Vandaag
om 14:22:42
Sikje 225
door
spoorijzer
Vandaag
om 14:05:04
Raadplaatje
door
grossraumwagen
Vandaag
om 13:41:32
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko?
door
Corné81
Vandaag
om 12:59:21
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen
door
j.ossebaar
Vandaag
om 12:57:55
Railpro 607
door
Bob11
Vandaag
om 12:53:23
Piko 2025
door
Pukkie
Vandaag
om 12:48:57
365 "Het is weekend foto's"
door
Wim Vink
Vandaag
om 10:39:09
LS Models / Models World 2021
door
Benelux795
Vandaag
om 10:00:39
Philotrain NS6001-6006 (niet kijken als je blij met jou philotrain bent)
door
orientexpress
Vandaag
om 09:56:00
Lima IRM pimpen
door
Brouwersbaan
Vandaag
om 09:42:01
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan
door
laurent
Vandaag
om 08:55:50
Klein baantje 1200x1200mm
door
Wim Vink
16 July 2025, 23:02:19
Locverlichting dmv micro-LEDS
door
Mar-Cas
16 July 2025, 22:21:51
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost.
door
FritsT
16 July 2025, 21:47:03
BR-18.6 Schaal-0.
door
FritsT
16 July 2025, 21:44:15
Gewoon wat busfoto's
door
Bolramer
16 July 2025, 21:43:57
Spoor- en tramweg parafernalia
door
Eric B
16 July 2025, 21:25:56
LTM 51 Garratt op basis van Harry Kaffa† ets
door
orientexpress
16 July 2025, 21:11:42
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute
door
Dion
16 July 2025, 20:00:59
Br 41 Weinert, loop of sloop ?
door
puntenglijder
16 July 2025, 18:32:29
Boek over de oorsprong NS 500/600
door
sneek
16 July 2025, 18:15:23
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Mijn plan HO K rails
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: Mijn plan HO K rails (gelezen 1695 keer)
Graddy
Offline
Berichten: 22
Mijn plan HO K rails
«
Gepost op:
01 September 2022, 13:19:33 »
https://images.beneluxspoor.net/bnls_2022/Graddy-baan-631093ad81a22.pdf
Ik hoop dat het zo te zien is. Is gemaakt met Scarm. Hij is 1.20 bij 2.80 en in het midden wil ik hem graag wat smaller. Moet overal wel bij kunnen. Maar die grote ring wil ik er graag in houden ivm langere trein. Niet heel lang hoor maar vind ik gewoon mooi. Wat vinden jullie er van. Ik draai nog niet heel lang mee en dit word mijn eerste baan thuis.
Groeten
Graddy
Gelogd
Jeroen Water
Offline
Berichten: 5370
NS tijdperk IV (1973/1974)
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #1 Gepost op:
01 September 2022, 16:14:34 »
Beste Graddy,
Het aller, allerbelangrijkste is: wat vind je er zelf van? Het is jouw hobby, jij moet er lol aan beleven.
Als je mijn mening zou willen hebben: Persoonlijk vind ik het veel te veel rails. Bijna je hele plaat ligt er vol mee. Ik snap je overweging om in het midden je baan smaller te willen hebben, maar probeer je te bedenken of deze route voor de trein realistisch is. Wellicht kun je in twee lagen gaan werken, zodat je een opstelterrein onder je daadwerkelijke baan kunt maken?
Rij je met alles wat je mooi vind, of hanteer je een thema? Land? Periode? Spoorwegmaatschappij? Stoom, diesel en / of elektrisch? Dergelijke elementen kunnen bepalend zijn voor je baan of juist mogelijkheden bieden.
Jeroen
Gelogd
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974
C-rails
Gast
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #2 Gepost op:
01 September 2022, 16:53:05 »
Voor een beginbaan kan dit prima. Lekker ervaring opdoen met bewegingen.
Waarschijnlijk kom je er dan ook achter, dat de twee wissels bij natuur een flessenhals vormen.
Door beide 2232's te vervangen door een 2265 en 2266 en deze twee met 2207 te verbinden kun je dit oplossen. Er ontstaan dan drie ovalen, waarbij je ook kunt wisselen naar alle drie.
En mogelijk kom je er ook achter, dat s-bochten voor langere treinen niet even handig zijn.
Gewoon proberen en ervaren.
Gelogd
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #3 Gepost op:
06 September 2022, 10:05:27 »
Je kent ongetwijfeld:
NEM 103
.
Dat is de bron van deze 2 plaatjes:
Tabel 1:
Tabel 2:
Je gebruikt:
2241
Grote bocht I
R =553,9 mm
2231
Standaard bocht II
R =424,6 mm
2221
Standaard bocht I
R =360,0 mm
Tabel 1 leert je iets over de minimale hart-op-hart afstand van parallelle bogen, die onder andere afhankelijk is van je wagenpark.
Tabel 2 zegt iets over de maximale lengte van voertuigen op jouw baan met 2221 en 2231 bogen.
Omdat jouw thema iets te maken lijkt te hebben met een houtzagerij en een vliegveld, heb je vermoedelijk vrij korte wagons, geen 31,3 cm lange personenrijtuigen, geen transformator wagen, geen kraanwagen en geen Schnabelträger. Dat scheelt alvast weer.
Volgens het normblad is een 2221 bocht stomweg te krap; pas vanaf R=400 is een bocht aanvaardbaar. Het normblad gaat uit van zeer veilige marges voor de hart-op-hart afstand.
Rails in bogen kan dichter op elkaar liggen (kleinere hart-op-hart afstand) dan de norm bij standaard K-rails (64.4 mm), hoeveel kleiner kom je achter door wat uit te proberen, of door het te berekenen.
Dus stel jouw tafel staat 2241 toe als maximale boog, dan hoef je niet akkoord te gaan met 2231 als middelste boog, mits je flexrails gebruikt of een klein stukje (veel) tussen elke 2231 plaats.
daardoor kan de binnenste boog ook verder naar buiten (dus groter worden).
Hoe ruimer de bogen, hoe realistischer het oogt.
Als je je wat meer verdiept in de K-rails geometrie van bogen, dan kom je erachter dat er ruimte is gelaten voor portaalmasten buitenkant 2231 en binnenkant 2241 bogen. die ruimte kun je ook benutten voor een tussenliggende boogstraal, en dat is waar veel K-rails rijders op uit komen.
Bij tabel 1 kun je aflezen dat als je alleen voertuigtype A hebt, 50 mm hart-op-hart afstand volstaat voor een boog binnen 2241, oftewel een straal van R =503 mm, en de boog daarbinnen heeft een h.o.h. van circa 52 mm en een boogstraal van zeg R=440 mm. (in plaats van 360 mm=R2221)
Bij maximaal type B voertuigen is binnen 2241 de h.o.h. 55 mm, en is de straal R=500mm, en de boog daarbinnen ligt op een h.o.h. van bijna 59 mm, dus met een straal van circa 440 mm (in plaats van 360 mm=R2221).
Voor type A en B voertuigen zijn de verschillen zo klein dat je ze min of meer gelijk kunt stellen.
Bij type C voertuigen zijn de verschillen in h.o.h. veel groter,
maar wordt de binnenste boog toch nog altijd 403 mm in plaats van 360 mm.
De winst: een kleinere h.o.h afstand betekent wel dat je wissels niet direct aansluiten, maar daar valt nog wat mee te stoeien.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Bruntendijk
Offline
Berichten: 1595
Kan het nog "Nederlandser" ?
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #4 Gepost op:
06 September 2022, 20:41:26 »
Hey Graddy. Ik heb jou tekening bekeken maar snap niet hoe er ooit een trein bij het station kan komen. Of is het bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?
Vriendelijke groet, Kees.
Gelogd
Zie hier
Klein Bruntendijk
En hier
Groot Bruntendijk
Groeten vanuit "NS Blokpost 21" Bruntendijk.
Kees
Te 2/2
Offline
Berichten: 1004
Metrop-Märklin
Re: Mijn plan HO K rails
«
Reactie #5 Gepost op:
07 September 2022, 13:46:14 »
Citaat van: Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland) op 06 September 2022, 20:41:26
bedoeld als pendellijntje tussen station en houtzagerij?
In een plat vlak kun je het zelfde doen als in een meerlaagse baan:
Door sporen gescheiden te houden van andere, creëer je b.v. 2 banen in plaats van 1.
Dat is veel makkelijker te beveiligen.
Treinen hoeven niet overal te kunnen komen.
Je zit ook niet vast aan verplichte hellingen, want die zijn er niet.
Zo kun je een pendel tussen zagerij en station hebben, en een rondrijdende trein.
De scenery is dan de enige relatie tussen beide banen.
Gelogd
Jan Willem
analoog hybride DC baan (2-rail+3-rail),
CH, peco, piko, roco, k-rail
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Baanplannen
|
Mijn plan HO K rails