Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:59:56
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 12:54:56
Petitie - Rail away moet blijven! door Hasenwald
Vandaag om 12:49:21
Korneschans. Een fictief Duits Nederlands grensstation. door DJV
Vandaag om 12:48:36
Rail away door Hasenwald
Vandaag om 12:44:14
Dodelijk ongeval Zanddijk Hooge Zwaluwe door Hatsune Miku
Vandaag om 12:40:37
Treinbotsing tussen Almelo en Hengelo 1972 door Arjan6511
Vandaag om 12:37:20
Wat is dit voor component door 008200
Vandaag om 12:14:37
Roco AC modellen door bellejt
Vandaag om 12:13:36
On30 diorama: Sedona Red Rock Canyon, AZ door Hans1963
Vandaag om 12:09:20
Info gezocht voor vakantie Dortmund of Dresden 2026 door Huup
Vandaag om 12:00:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
Vandaag om 11:30:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 11:13:47
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 11:12:13
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 10:53:54
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:53:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 10:53:20
Wat voor trein is dit? Kan nergens een afbeelding vinden. door roco
Vandaag om 10:47:41
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 10:31:45
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:50:32
"Spoor op Vleugels" in H0 door Bert Senden
Vandaag om 09:46:25
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Jeroen95
Vandaag om 08:17:32
Piko 2025 door Rob Ellerman
Vandaag om 03:23:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
06 December 2025, 21:32:51
hoe programmeer ik een Uhlenbrock 76150 PLUX16 decoder zonder motor door Josephes
06 December 2025, 19:39:41
Locatie van foto gezocht door dh3201
06 December 2025, 18:22:14
Probleem bij inbouw decoder door Robert vh Prutsert
06 December 2025, 17:12:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Wim Vink
06 December 2025, 16:59:51
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
06 December 2025, 16:32:39
Zelfgemaakt BiDiB modules door Dennis1984
06 December 2025, 15:47:01

Auteur Topic: Mijn eerste keer: een US micro layout als vakantieherinnering  (gelezen 3261 keer)

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
Mijn eerste keer: een US micro layout als vakantieherinnering
« Gepost op: 30 August 2022, 23:18:11 »
Long time no see… dat adagium geldt zeker voor mij. Na een echtscheiding, drie verhuizingen, en de start van een nieuwe relatie, alles binnen twee jaar tijd, begint het stof weer wat te gaan liggen. Mede door aanmoediging van mijn vriendin, zelf behoorlijk creatief, ben ik de hobby voorzichtig weer aan het oppakken.

Afgelopen zomer zijn we voor vakantie twee weken bij familie in San Francisco geweest, met roadtrips naar Yosemite en Napa Valley. Vooral deze trips leverden stof tot nadenken. We reden door dorpjes met actieve spooraansluitingen, bediend door plaatselijke kleine maatschappijtjes. Op de snelweg passeerden we een yard vol moderne locs van Union Pacific. In ons drukke schema was geen tijd voor spotten, maar het zaadje was geplant.

Modelspoorzaken zijn er weinig in hartje San Francisco, maar in het landelijke Oakdale vond ik nog een zaakje met wat uitverkoop. Mijn buit betrof de nieuwste editie van de Bachmann GP40 en een handjevol goederenwagens van Walthers Trainline en Bachmann. An sich niks bijzonders, maar de vakantie kostte al genoeg geld en het budget voor spontane treinsouvenirs was beperkt. De loc kwam in de kleuren van UP. Nou heb ik an sich niet zo veel met UP (ben meer van BNSF), maar het zien van echte UP-locs aan het werk in Californië maakte dit model wel aantrekkelijk.

Het idee ontstond om een US micro layout in halfnul te maken. Heel eenvoudig, als vingeroefening voor modelbouwtechnieken en tegelijk om een soort van vakantieherinnering te maken. Gewoon de omgeving van een landelijk dorpje met een hoofdspoor en wissel naar lokale industrie. Een soort Inglenook. Een eerste schets geeft weer wat ik in gedachten heb: een loodsje voor wat stukgoed waar een boxcar of reefer bij kan staan, en een silo waar hoppers beladen kunnen worden. Nu staan silo’s en loods nog naast elkaar, maar misschien kan de loods beter naar de voorzijde verhuizen. Het hangt er vanaf of het hoofdspoor doorgaand wordt, of niet. Verder ga ik nog een achtergrond met in de verte een berglandschap schilderen, met inspiratie uit Yosemite.

Afgelopen weekend trok ik naar Houten voor railmateriaal en scenery, maar ik liep ook tegen een Bachmann Spectrum GE Dash 8-40c aan in de kleuren van UP voor een zacht prijsje. Niet echt een loc voor zijlijntjes, maar ach… iets met een kniesoor. Overige buit bestond uit een kitjes van winkeltjes, zakjes met ballast en een handjevol palmboompjes. Verder twee stuks code 100 flexrail van Peco en en code 70 wissel. Even kijken of dat samen bruikbaar is, of dat ik nog achter code 70 flexrail aan moet gaan. Misschien besluit ik alsnog om Piko A-rail te gebruiken. Heb nul ervaring met flexrail, dus de lat moet ook weer niet té hoog.

Deze week ga ik in elk geval even langs de houthandel voor een plaatje en wat latten, en langs de hobbyshop voor bedrading en wat railmateriaal. Tips om goedkope US scenery op de kop te tikken, zijn welkom! Met name voor de silo’s, de loods en misschien iets aanvullends qua gebouwen moet ik nog wat vinden.

Nogmaals: het is mijn eerste projectje. Maar waar ik eerder bleef steken in de fase van dromen en mijmeren, wil ik nu wel eens een keer iets gaan bouwen. Ik ga vast tien keer op mijn gezicht en het zal vast allemaal veel beter kunnen, maar hé, alle begin is moeilijk. Dus zijn alle feedback en tips welkom!

Groeten, Geoffrey

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
Re: Mijn eerste keer: een US micro layout als vakantieherinnering
« Reactie #1 Gepost op: 30 August 2022, 23:39:44 »
Nou, ik ben benieuwd. Leuk verhaal, leuk ontwerp ook. Lekker simpel en toch veel plezier er uit halen.

Veel succes en plezier!

Gr.

Edsko

Ronald Halma

• Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
« Reactie #2 Gepost op: 30 August 2022, 23:42:50 »
Ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg, ik volg,  ;D ;D

Ik zou trouwens de code 70 niet met de 100 combineren, dat gaat geheid mis. Of beide 100, of beide 70.
« Laatst bewerkt op: 30 August 2022, 23:44:24 door Ronald Halma »
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Bert V

• Offline Offline
« Reactie #3 Gepost op: 30 August 2022, 23:52:44 »
Hallo Geoffrey,

Voor gebouwen zou je eens kunnen zoeken op bijvoorbeeld "h0 scale buildings plans". Daar is behoorlijk wat gratis materiaal van te vinden. Kun je zelf op stevig papier afdrukken en indien nodig verstevigen met karton o.i.d.

Groeten,
Bert

Edsko Hekman

• Offline Offline
  • Nooit uitgeklust....
« Reactie #4 Gepost op: 31 August 2022, 00:22:54 »
Volgens mij vindt Ronald het wel leuk...  ;D

hervé

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 31 August 2022, 00:23:01 »
   Goeienavond,

Het USA-railprogramma in H0 van Peco heeft een hoogte  "code 83" ,   met  'Amerikaanse'  dwarsliggers en bielsafstanden
    (niet code 75 of 100), dacht 'k.

GD

• Offline Offline
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
« Reactie #6 Gepost op: 31 August 2022, 06:37:31 »
Hoi Geoffrey,
Leuk initiatief (y). Mocht je Hervé zijn voorstel volgen, ik heb geloof ik in elk geval nog een paar amerikaanse wissels van Peco liggen. Ik zal vanavond even kijken. Als je dan belangstelling hebt kan je ze wel overnemen.

Groet,
Gerard

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 31 August 2022, 08:59:58 »
Volgens mij vindt Ronald het wel leuk...  ;D

Zekers :)

Het USA-railprogramma in H0 van Peco heeft een hoogte  "code 83" ,   met  'Amerikaanse'  dwarsliggers en bielsafstanden (niet code 75 of 100), dacht 'k.

Klopt. En ze hebben nog een code 75 en code 100 in hun programma. De 83 is specifiek Amerikaans. Is trouwens Code 70 bij gekomen maar dat is niet of slecht leverbaar.
Aanbod van GD (Gerard) zou ik zeker overwegen ;)
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

Reeks77

• Offline Offline
  • Rhb is Cool !! HOm Bernina
« Reactie #8 Gepost op: 31 August 2022, 09:49:17 »
Je kunt de dash 8  wel voor zijlijntjes gebruiken ,want plaats je hem als regional of shortline thema, dan gaat er een wereld voor je open , want ik denk als je Ronald daarover vraagt dat dan zowat alles kan .De GP (4assige lok)is helemaal ideaal voor het bovengenoemde , YT staat vol met filmpjes over regionale of particuliere maatschappijen , die loks hebben overgenomen van de grote jongens .
Qua combinatie van wagons heb je een mooie keuze gedaan en daarmee kun je alle kanten op ,vaak worde 50´boxcars en covered en centerflow hoppers gebruikt bij de ´kleintjes´.

Succes met bouwen .

Groet Alexander

Ronald Halma

• Offline Offline
« Reactie #9 Gepost op: 31 August 2022, 09:57:38 »
Inderdaad kan alles, Alexander :) De Amerikanen ge/misbruikte hun materieel nogal. Die GP40 is natuurlijk de ultieme alleskunner, die gingen in multiple units maar werden (en worden) net zo makkelijk ingezet als zijlijn hulpjes. YT stat er idd vol mee. De Dash8 is een machine die wel ingezet werd voor de lange treinen maar ook die kwamen aan het eind van hun bestaan op plekken terecht waar ze nooit voor bedoeld waren. Info: https://utahrails.net/articles/up-dash8.php

Er is zoiets als modelers license en soms moet je gewoon doen wat je leuk vind :) Deze 2 kunnen best met elkaar. De GP stelt samen en de 8-40C haalt het op, zo simpel  (y)

Ik volg nog steeds met grote interesse. Zou het ook echt bouwen als een kleine showcase, dus met achtergrond, eigen verlichting en frieslijst. Maar goed, ik bouw hem niet  ;D
Greetz, Ronald

Mijn modules!:

Micromodule

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #10 Gepost op: 31 August 2022, 10:12:03 »
Leuk idee als basis voor een leuk baantje.

En de enige tip die ik je kan geven, die ook werkt, is gewoon beginnen en doorgaan met bouwen. Dan krijg je het in je vingers :)

Zelf ben ik ooit eens aan silo's gekomen, toen een verkoper van tweedehands artikelen zijn onverkoopbare spullen in de container aan het verwerken was. Ik kon ze nog net redden.
Dus als er een winkelier in de buurt is, en die handelt nog al, kan je altijd vragen of hij bereid is om wat 'afval' te bewaren (nee heb je, ja kan je krijgen).

Groet,
michel

en_voyage

• Offline Offline
  • ***** *
« Reactie #11 Gepost op: 31 August 2022, 10:45:09 »
Wow, wat een reacties! Dank voor de aanmoediging!

Ik heb het nog even nagekeken, de gekochte wissel is inderdaad code 75, niet code 70. Nogmaals, ik twijfel over de sprong in het diepe met flexrail, omdat de bouw al een hoop nieuwe dingen meebrengt. Tegelijk: het baantje hoeft niet morgen af, dus waarom niet experimenteren? Ik blijk nog een stapel Piko A-rail in de verhuisdozen te hebben liggen, dus als ik er met flexrail niet uitkom, kan ik daar op terugvallen.

@ GD: Klinkt interessant! De portemonnee is niet oneindig diep, maar in gesprek gaan kan altijd. Heb niet véél wissels nodig, 1-2 zijn genoeg.  ;D

@ Bert V: Dat is waar ook! Ik was vergeten dat er verschillende aanbieders zijn van gebouwen 'in print'. Dank voor de tip, ik ga op zoek.  (y)

@ Reeks 77: Dank! Ik had de gekochte wagentjes bewust uitgekozen op mogelijkheden voor een zijlijn. In Oakdale stond tegenover de hobbyshop bijvoorbeeld een groothandel in diervoeders, met spooraansluiting en silo's. Verderop had ik wat ketelwagens gezien, plus een verlate boxcar. Bij het uitzoeken in de hobbyshop had ik dus het grote voorbeeld om de hoek.  8)

@ Tothebeach: Jaja, iets met koudwatervrees... Ik heb in de buurt wel een echte modelbouwwinkel zitten, maar weet eigenlijk niet wat ze daar hebben aan Amerikaans. Op Amerikaanse webshops zie ik nog wel eens wat leuks, maar volgens mij loopt dat tegenwoordig hard op met verzendkosten en heffingen. Misschien geen gek idee om MP af te struinen en dan wat te 'veramerikaniseren'.

@ Ronald: dank voor de tip om code 75 en 100 niet te combineren. Ik gebruik die spullen dan wel een andere keer, of ze gaan Marktplaats op, de kosten waren gering. Wat betreft de modeller's license: in Napa Valley kwam de 'Wine Train' voorbij, een allegaartje aan materieel. Ik heb het helaas amper op foto kunnen zetten, maar ik heb minstens een high nose GP ex Norfolk Southern en een chop nose GP ex Genesee & Wyoming (beide nog in kleuren van vorige maatschappij) als trekkracht gezien. Bij het opstelterreintje verderop stonden nog een oude caboose en volgens mij moet er nog een oude Alco bij die wijntrein rondhangen. In het al eerder aangehaalde dorpje Oakdale is ook bediening door de Sierra Northern. tegenwoordig gebruiken ze veel ex-UP gensets, maar er zou ook nog een allegaartje aan GP's, SD's en een verdwaalde Alco voorhanden zijn.

Tussen de struiken op de achtergrond de twee GP's...  ;D

Het is trouwens de bedoeling om het baantje uiteindelijk te voorzien van vrieslijst en verlichting, maar eerst überhaupt eens van de grond komen... want de koudwatervrees is groot, haha. Nog advies over het materiaal voor de te bouwen bak? Volstaat ieder soort houtachtig materiaal voor wat ik in gedachten heb? Wil vandaag of morgen even richting de houtboer, vandaar.

Iedereen dank!

Groeten, Geoffrey

Rody v. G.

• Offline Offline
    • YouTube
« Reactie #12 Gepost op: 31 August 2022, 10:47:24 »
Hey Geoffrey,

Erg leuk thema, ik ben benieuwd!  (y)

Suggestie; je zou er ook een echte Inglenook van kunnen maken, dat zorgt voor een hoop rij-plezier in mijn ervaring.
Dan heb je 1 zijspoortje meer nodig, dus de impact valt mee.

groet,
Rody

tothebeach

• Michel
  • Offline Offline
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
« Reactie #13 Gepost op: 31 August 2022, 11:06:42 »
Een Inglenook zou kunnen, maar ook dit kan veel plezier geven. Het voordeel van een baantje als deze is dat je veel ervaring kunt opdoen, zonder al te veel diepte investeringen.
Als je nieuw hout gaat kopen, zou ik gaan voor multiplex 9mm. Dan is je constructie stabiel er redelijk licht. Zelf ben ik nu bezig op een plank (zie blog), maar dat is zwaarder. Echter wel goedkoper :)

Groet,
michel

Simplex

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 31 August 2022, 11:20:33 »
Populieren multiplex (Karwei), bak en achterwand plus
frieslijst 9mm, kap frieslijst 4mm. Spul is sterk en
lekker licht. Bij in elkaar zetten de bolling van de plaat
naar de binnenzijde houden, zo gebruik je de spanning
die in het materiaal zit om de constuctie stevig te
maken ipv dat je lijm en schroeven/koploze spijkers
dat moeten doen. De projzen hiervan zijn flink omhoog
gegaan, maar beter in eens goed dan later spijt.
Mvh Steef