Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot  (gelezen 2046 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Gepost op: 30 augustus 2022, 13:56:56 »
Na het in papier en karton bouwen van de Motorzeesleper Oostzee en de motorhavensleper Kapelle, is het nu tijd om een van hun stoom gedreven voorlopers aan mijn verzameling toe te voegen. In een ver verleden had ik mij al eens gewaagd aan een bouwpakket van een  Anita Decor stoomsleper in kunsthars. Deze mooie sleepboot, die een onderdeel vormde  van een diorama dat ik aan Railz miniworld in Rotterdam had geschonken. Helaas is het diorama door de bezoekers van Railz  vernield en afgebroken en zijn de onderdelen spoorloos verdwenen. Maar niet getreurd, gedane zaken nemen immers geen keer en heb ik van Artitec de havenstoomsleepboot met bouwdoos nummer 50.120  aangeschaft. Ik heb de bouwtekening niet helemaal aangehouden maar heb hier en daar mijn eigen draai aangegeven. Ik heb geprobeerd er een Rotterdamse havenboot uiterlijk aan te geven zoals de boten jarenlang in het in het Groot Rotterdamse hebben gevaren.


0000 De eerder gebouwde AD stoomsleepboot. Deze heeft toch meer het karakter van een Nederlandse havensleepboot.


0001 het diorama nog geheel in goede staat. De Nelly R heeft hier wel een zeiltje over de schoorsteen als teken dat zij opgelegd is.


000 De hoogtij dagen van het stoom in Rotterdam. Sleepboten van div rederijen liggen hier staande bij aan de Boompjes te wachten op werk.


001 Schoorstenen van Piet Smit. Deze “Geelbanders” hadden allemaal de begin letter van hun naam in de schoorsteen staan.


002 Het zijn kolen gestookte stoomboten, roken zullen ze dus.


003 Ideaal voor het ijsbreken in haven en Grote rivieren. Rook uit de schoorsteen is een teken van kracht


004. Aflossing van de wacht! Stoom wordt langzaam vervangen door de veel schonere en effectieve  motorsleepboot.


005 Zoals Artitec zijn sleper in gedachten had.


006 Bovenaanzicht van het schoongemaakte basis deel. Al die cirkeltjes hebben haast allemaal een andere betekenis. Hier komen we verderop op terug.


007 Van de onderzijde moeten nog wat gietresten weggewerkt worden


008 In mijn geval was ik haast te ver gegaan. Als de zool helemaal glad gemaakt zou worden ben ik de aangegoten roerkoning kwijt, en dat is niet de bedoeling.


009 De plaats waar de schoorsteen moet komen schoongemaakt en met een zwarte Edding 3000 permanent marker gemarkeerd.


010 De meeste stoomslepers die ook de rivier of de binnenhavens bevoeren hadden bijna allemaal een wegklapbare stuurhut en een achterover kantelbare schoorsteen. Hier heb ik het vaste onderste deel van de schoorsteen, met de opstaande kap naar achteren, op zijn plaats gezet.


011 Ondertussen wat onderdelen van de gietstukken gezaagd en/of gesneden. V.b.n.b. en v.l.n.r.: beting met luchthappers, mastvoet met mechanisme, hoge en lage ventilatie pijpen. Schoorsteen met schoorsteenvoet voor plaatsing op de ketel, ankerwinch en het paard. Daaronder contragewichten van de schoorsteen, patent haak, en twee onderdelen die ik nog thuis brengen. (een ervan moet aan de voorzijde van de opbouw komen?)


012 Ankerwinch met handwielen en ankerketting. De ankerketting word door Artitec niet met het model meegeleverd. Onder de kabelaring(en) zijn de gaten naar de kettingbak opgeboord. De ketting moet toch ergens blijven!


013  SB ankerkluis is doorgeboord om ruimte aan de ankerketting te geven. Dit soort scheepjes had in de regel maar 1 anker en dat is voor de dienstdoende matroos maar goed ook. Als de spijker te water ging was dat geen probleem, rem open en vallen maar!. Thuis halen was een ander probleem. Deze scheepjes hadden, net zoals de rest van de binnenvaart, een handlier en alles moest dus op het handje binnen gedraaid worden. Als na verloop van tijd het anker thuis was gedraaid was jij bek-af en had jij, zoals wij dat aan boord plachten te zeggen, er een vet hart en een stinkende asem aan overgehouden. Als het even kon ging je nooit voor anker en liet je de spijker veilig in zijn kluis hangen!


014 Generaal overzicht gezien over Bakboordzij. V.l.n.r. Bolderbanken voor, opgebrachte cirkels aan dek zijn de patrijspoorten (met pantserglas) van het Foxhol of vooronder, toegang tot het vooronder, onderzijde stuurhut, toegang tot het stookhol met div. ingangen en luiken, machinekamerkap met luiken en patrijsporten, achter toegang tot de mk en achteronder. Deze ga ik weghalen, knieën waar tussen de sleepboog word geklemd, aan dek weer de lichtpoorten naar het achteronder en helemaal achterop de broodwagen. In de boeiing zitten de openingen en de waterloos poorten.


015 De te hoge toegang tot de MK en achteronder.


016  In de cirkel is de verwijderde toegang te zien. Ik heb dit gedaan met een zeer scherp hobby mesje en een hobby beitel.


017 Nieuwe lage kap aan gebracht.


018 van achter in gezien. Vergeet niet de twee kleine deurtjes aan te brengen.


019 De schoorsteen voorzien van de contragewichten. Let er op dat het gewicht aan de buiten zijde word geplaats. Doe je dat niet dan heb je een probleem Het past niet over de MK kap.


020 De schoorsteen mat zwart gespoten.


021 De boeiing van een “Smit” kleurtje voorzien, de beting geplaats met patent haak, let op de dwars balk is naar voren gericht, de luchtkoker of palen zijn van binnen rood geverfd. De lichtdoorlaten zijn met Edding stift zwart gemaakt.


022 Doe het zelfde op het voorschip. De grote cirkels in de zij heb ik niet thuis kunnen brengen maar ik vermoed dat dat bunkerdeksels zijn?


023 Potdeksel en bolderbank zwart gemaakt


024 Dit model heeft geen bolders of springbeting op het achterdek staan, dus moeten we het net onder de panamakluis doen met een kikker.


025 Onderdelen van de stuurhut. Schuur de panelen zo dun als mogelijk Doe je dat niet dan  passen de panelen niet op de grondplaat. Weet dit uit eigen ervaring!


026 De binnenkant van de hut moet ook bijgewerkt worden. Laat vooral zien waar de deur naar binnen draaid. De ramen passen het mooist als het “glas” op maat gesneden is. Fixeer deze met kristal klear tussen de sponningen


027 Alle poorten lichtjes net een beetje Silver 251 van Faber-Castell  opgehaald. Later komt hier nog een druppel Krital Klear op.


028 Schoorsteen voorzien van een bredere band. Ik heb daartoe de onderste ring weggesneden zodat het beter past..


029 Het dek is van zijn eerste laag groene Boottop voorzien. Opbouw is geschilderd in een bruine kleur en onder het raam is een werkbank aangebracht. Het Paard met rad als proef in het stuurhuis geplaatst.


030 Normaal vind je in het stuurhuis de bediening attributen naar het machien. Ik heb deze weggelaten daar er als de hut gesloten is er niets meer van te zien is. Ook hier maakt men nog echt gebruik van de telegraaf om de commando’s van boven naar beneden door te geven.


031 Het communicatie middel wat altijd werkte, de lulpijp. Eerst blazen zodat het fluitje gaat en dan lullen. Fluitje hangt er aan de ketting bij! Werkt in twee richtingen.


032  Het begint al ergens op te lijken. BB moet nog in de zwarte teer gezet worden.


033 Stuurboord is al zwart gemaakt. Ik heb hier voor  de watervaste Edding 3000 gebruikt. Later nog de witte band boven het berghout aanbrengen.


034 Zoals gebruikelijk zijn enkele ramen open gelaten. De communicatie tussen loods en sleepboot ging in de stoomtijd met de scheepsfluit en  het fluitje van de havenloods. Zee loodsen hielden zich hier niet mee op. Dus om goed te horen stonden de ramen altijd open.


035 Schoorsteen voorzien van zijn definitieve kleur en merkletter N van Nelly. (Normatype 20412) Voormast en vlaggenstok verdienen nog enige aandacht zoals stagen en verlichting.


036 Onder de deuren trapjes aangebracht.



Volgende keer verder met mast en vlaggenstok.

« Laatst bewerkt op: 30 augustus 2022, 19:13:04 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

MarcNL

  • 1:87 begint met het bestuderen van 1:1
  • Offline Offline
  • Berichten: 2840
    • foto's op Imgur
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #1 Gepost op: 30 augustus 2022, 15:37:19 »
"022 ... De grote cirkels in de zij heb ik niet thuis kunnen brengen maar ik vermoed dat dat bunkerdeksels zijn?"

Of zijn die misschien bedoeld voor het aswippen?
HO modelbaan "Rotterdam", tijdperk III-IV(-V)
http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,46913.0.html

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2022, 17:31:33 »
Mijn opa had vroeger een stoomsleepmaatschappij en voer tussen Rotterdam en Ruhrgebied.
Hij modellen gebouwd van zijn schepen. Een van deze modellen is nog steeds in de familie.
In de gangboorden langs de opbouw lagen rechthoekige luiken. Deze gaven toegang tot de kolenbunkers. De bunkers lagen dus links en rechts naar de machinekamer en waren vandaaruit benaderbaar mbv vertikale schuifdeuren. Trek ze een stukje open en de kolen kwamen eruit rollen. Stoom werd vervangen door diesel, wat heel wat zwaar werk verminderden.
De luchtschelpen bij de sleeppalen (H vorm mbv twee vertikale en een horizontale verbinding) vind ik vreemd. Deze palen zijn enorm zwaar en moeten alle last het het schip kunnen hebben. Zo’n luchtschelp is gewoon dun plaatswerk en kan niets hebben. Bekijk je foto’s maar eens goed. Ik heb geen uitvoering gezien zoals jouw model heeft.

Verder erg leuk verslag!

Groeten Maarten

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2022, 17:52:56 »
Twee boten waarbij de palen van de beting tevens dienen als luchthappers.






Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2022, 18:07:09 »
Inderdaad weer iets geleerd!

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #5 Gepost op: 06 september 2022, 12:54:18 »

037 Na het commentaar van Maarten65 over de luchthappers nog even verder gezocht.  Het model heeft veel weg van een, hoe kan het ook anders, Amsterdamse Goedkoopboot.


038 Ik heb het boek van Hoogslag er maar eens bij gepakt en zag al snel dat er maar weinig Rotterdamse havenboten de palen van de beting als luchthappers gebruikten.


039 De luchthappers van de palen verwijderd en er een gewone sleepbeting van gemaakt. De sleephaak is nu middenonder de dwarsbalk geplaatst. De boot verder aangekleed met een voormast, die maar een voorstag heeft!, en verder voorzien van elektrische top en sleeplichten en vlaggelijnen. Tussen de hut en de Schoorsteen is een thuishaler geplaatst voor de schoorsteen en is het sleeplicht achterop de schoorsteen geplaatst. Volgens de regels der kunst mocht dit licht alleen branden als de boot aan het slepen was. Met de losseboot moest er een heklicht op de kont of op de achterste boog geplaatst worden!!!


040  Aan dek de trossen klaar gelegd. De sleeptros belegt op de beting met grote slagen. De voormast voorzien van een vaarvlag.


041 In de zij een ladder geplaats en heb ik nog even getwijfeld om de Nelly R uit te rusten met een springbeting, moet het nog even laten bezinken.


042 De grootste uitdaging is het aanbrengen van naam en thuishaven! Denk dat ik dat maar even vergeet.


043 Moet nog even contact met Artitec opnemen of dat zij voor mij nog een anker hebben en waarom er geen transfers bij de boot zitten?
« Laatst bewerkt op: 06 september 2022, 13:00:08 door Hans Reints »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Maarten65

  • Offline Offline
  • Berichten: 159
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #6 Gepost op: 06 september 2022, 22:59:22 »
Mooi geworden zeg!
Misschien enkele kleine autobanden langszij?
« Laatst bewerkt op: 06 september 2022, 23:01:59 door Maarten65 »

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #7 Gepost op: 07 september 2022, 12:47:02 »
Leuk ding, zeg.
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12301
    • sleutelspoor
Re: Bouw van een (Artitec) Stoomsleepboot
« Reactie #8 Gepost op: 08 september 2022, 13:53:47 »


044 Kijk de 6e een aanvraag voor de ankers gedaan en vandaag, de 8e sept al in huis. Het kan dus wel snel bij de post! Waarom hier zo sarcastisch? Op 12 januari jl overleed een goede kennis van ons in Zeeland. De kaart met de mededeling van overlijden kwam de 16e, twee uur voor de teraardebestelling bij ons aan. Op 30 aug. Overleed mijn nicht hier in Duitsland. De 5e, de dag van de crematie ontvingen wij de kaart!! Lekker snel allemaal.


045 Een gedeelte van mijn krachtpatsers in de haven van Vlieringen.


046 van Boven naar beneden: Verbouwd Artitec model, de geheel eigen bouw ontstane K-boot en een aangepaste kanaalsleper met als basis Artitec.


047 Gebroederlijk, ja want een sleepboot is mannelijk, aan het steiger wachtend op werk.


048 Een volgend project geheel in eigen bouw. .
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.