Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 03:04:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 02:57:45
Bouw van OCCRE G10 in CIWL livrei in spoor 1 door hervé
Vandaag om 00:27:02
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Dennis1984
16 August 2025, 22:52:44
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Robert vh Prutsert
16 August 2025, 22:37:14
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
16 August 2025, 22:22:18
Da's Daz 2 door NS264
16 August 2025, 22:13:27
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
16 August 2025, 21:55:30
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door maartenvdb
16 August 2025, 21:48:20
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
16 August 2025, 21:38:43
Her-(her-)beginnen door J. Brans
16 August 2025, 21:13:45
Raadplaatje door GerardvV
16 August 2025, 21:05:30
Station Roodeschool door frenkievee
16 August 2025, 21:00:11
Hebden Bridge, digitale modulebaan in schaal 00. door Donny95
16 August 2025, 20:17:28
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Nico Hoogerwerf
16 August 2025, 20:03:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door JoopSpoort
16 August 2025, 19:18:35
Esu Loksound - NS Wadloper? door Bahn-AG
16 August 2025, 19:12:39
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Rob Ellerman
16 August 2025, 18:17:15
Aanpassen baanplan bestaande baan door Joz
16 August 2025, 18:12:32
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
16 August 2025, 16:51:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
16 August 2025, 16:48:43
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door R1954
16 August 2025, 14:43:06
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 August 2025, 14:23:07
Fleischmann Anna ombouw. door puntenglijder
16 August 2025, 14:05:01
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
16 August 2025, 13:24:14
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 August 2025, 12:35:17
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
16 August 2025, 12:20:07
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
16 August 2025, 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
16 August 2025, 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
16 August 2025, 11:45:26

Auteur Topic: Welk soldeerstation voor messing bouwkits, en andere messing gerelateerde vragen  (gelezen 3763 keer)

TonM

• Offline Offline
Re: Welk soldeerstation voor messing bouwkits, en andere messing gerelateerde vragen
« Reactie #15 Gepost op: 27 August 2022, 21:10:17 »
@Marco,

Wederzijds.

En veel plezier met het apparaat.  (y)

Grtz, Ton

Marco Staartjes

• Offline Offline
Re: Welk soldeerstation voor messing bouwkits, en andere messing gerelateerde vragen
« Reactie #16 Gepost op: 09 September 2022, 19:34:13 »
ondertussen eens wat geprobeerd met mijn nieuwe soldeerstation.

Temperatuur ingesteld op 145 + 25 = 170 graden .
Vervolgens smelt de 145 graden soldeer wel en de 188 graden niet. Da's mooi.

Temperatuur ingesteld op 188 + 25 = 213 graden .
Vervolgens smelt de 188 graden soldeer wel en mijn harskern soldeer niet. Da's ook mooi.

Temperatuur hoger gedraaid naar 350 graden.
Harskernsoldeer smelt en reageert zoals deze reageert op mijn oude vertrouwde (niet te regelen) Weller.

Met de laatste als testje een draadje vertint en deze op een smalle strip messing gesoldeerd.
Prima, mooi soldeerkloddertje op de messingstrip met een draadje erin...

Volgende test, eens kijken of ik ook wat 145 graden soldeer op deze messing strip weet te krijgen.
Dus drupje vloeimiddel op strip gelegd, bout ingesteld op 170 graden en beetje 145 soldeer aan de bout gedaan.
Vervolgens de bout in de druppel gestoken (hoop gesis) maar er vloeit geen soldeer naar de (vooraf opgeschuurde) messing strip.

Ik zal ongetwijfeld iets fout doen, maar op deze manier kan ik dus niet 2 messing delen aan elkaar solderen...
ik ben dus nog steeds op zoek naar het geheim van messing solderen...

wie kan het mij vertellen?

Marco.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #17 Gepost op: 09 September 2022, 19:50:40 »
Je maakt de fout die alle beginners lijken  te maken, helemaal niet erg.......je kijkt naar de display/stelknop van het station, maar dat bepaald NIET hoe warm de soldeerplek wordt.
Stelrtegel: soldeer moet vloeien
1. Soldeer je een 1 mm draad op een smalle strip messing, dan zal de soldeerplek snel warm worden en is bv 145 graden instelling voldoende
2. Soldeer je een 1 mm draad op een groot blok messsing dan zal je zien dat er niets gebeurd. Warmte word snel afgevoerd en dan vloeit er niks.
Dus......de in te stellen temperatuur hangt van je werkstuk af.

Mijn soldeerstation staat ALTIJD (tenzij witmetaal) op MAX. circa 450 graden. De bout houd ik net zo lang/kort bij de soldeer tot ik de soldeer zie vloeien en dan...WEGWEZEN. Dat "soldeermoment"kan dus ook in tijd verschillen. Hoe korter, hoe beter.
En dat heet nou ervaring opdoen.
Blijf proberen.

Wil je getrapt solderen  dan heb je 70 graden (low melt) soldeer, 145, 188 en 220 graden zilversoldeer. 240 graden moet je al weer stoken met een hele grote brander, maar het kan.

En schuur de te solderen oppervlaken ALTIJD eerst even met een glasvezeltje/schuurblokje. Het laagke oxide (messing-roest) belemmert een mooie soldering. Alleen vloeimiddel kan wel eens net niet genoeg zijn.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2022, 19:57:31 door FritsT »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #18 Gepost op: 09 September 2022, 19:55:36 »
Marco,

Eens met Frits.
Je hoeft het station misschien niet op de maximale stand te zetten, maar wel een ruimere marge nemen dan 25 graden.
En rekening houden met de hoeveelheid messing die je aan het warmstoken bent.

Grtz, ton

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #19 Gepost op: 09 September 2022, 20:04:53 »
Nog een leuke om te weten:
Soldeer loopt altijd naar de warmte toe.
Zet je de punt van je bout op de "klodder" soldeer, dan gebeurd er wel iets, maar je bent niet aan het solderen. Zet je punt net iets van de soldeerplek af en je zal zien......warmte + vloeimiddel doen wonderen...je ziet het als een riviertje naar je bout lopen. En wedden dat het dan vast zit....

Nog eentje:
Soldeer moet TUSSEN de te verbinden delen komen . Als je na de soldering nog soldeer ziet...dan had je te veel en dat betekent schoonmaken en grote kans op beschadigingen. Je zal zien dat je verrasend weinig soldeer nodig hoeft te hebben.

Oefenen.

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #20 Gepost op: 09 September 2022, 20:06:49 »
OK, duidelijk.

Temperatuur hoger opdraaien dus.
Ga ik proberen.

Maarrr, hoe kan ik dan verschillende temperatuur-soldeer samen gebruiken?
Beide zullen toch gaan vloeien als mijn soldeerbout in de buurt komt?

Marco.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #21 Gepost op: 09 September 2022, 20:13:15 »
Zo min mogelijk, ik gebruik altijd het normale soldeer en soldeerverf en als het niet anders kan 70gr.C. soldeer wat dan als laatste moet.
Met natte watten kun je evt. vlakbij liggende delen koelen maar meestal is dat niet nodig omdat het soldeermoment met een flink hete bout maar kort is.
Zelfs met een goed strak vlammetje (Action bruleebrander) kan je heel plaatselijk solderen.
Mijn bout is trouwens een goedkope 60W Skandia (evt. gedimd voor 70gr.C. soldeer met een goedkope dimmer met een halogeenlamp, omdat gloeilampen niet meer verkrijgbaar zijn, parallel via een stekkerdoos voor een betere instelbaarheid)

Stephan.
« Laatst bewerkt op: 09 September 2022, 20:20:49 door prutser »

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #22 Gepost op: 09 September 2022, 20:24:10 »

Maarrr, hoe kan ik dan verschillende temperatuur-soldeer samen gebruiken?
Beide zullen toch gaan vloeien als mijn soldeerbout in de buurt komt?

Marco.

Eerst de hoogst smeltende. Daarna de lagere temperatuur soldeer.
Bedenk dat de TIJDSDUUR dat je bout op de soldeerplek zit,  de temperatuur op die plek bepaald. De hoger smeltende soldeer krijgt dan gewoonweg niet de kans om te gaan vloeien.
« Laatst bewerkt op: 10 September 2022, 23:13:07 door FritsT »

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 16 September 2022, 20:36:28 »
Inderdaad, de temperatuur een stuk opdraaien doet wonderen  (y)

Ik krijg nu een mooi uitgevloeid plekje soldeer op mijn teststrookje.

Het verbaast me hoeveel soldeer er op mijn teststrookje komt als ik één mm soldeer afsnijd.
Doseren zal nog enige oefening/ervaring vergen...

Mijn electronica solderen was altijd een mooi 'kloddertje' rond het component, dan zat het goed vast.
Nu zal ik zo min mogelijk soldeer moeten gebruiken om eea toch goed vast te zetten.

Wel lastig vindt ik nog een smal stripje ergens op solderen (bijv een omgevouwen klinknagelstrip).
Het wordt nog een rommeltje met de soldeerverf. Het lijkt wel of niet alle soldeerverf smelt...
Zal een kwestie van (iets) langer verwarmen zijn, vermoedelijk....

Maar dat ga ik nog een keertje oefenen, voordat ik me aan het zandwagentje van Maykel Kastelijn waag...

Marco.

FritsT

• Offline Offline
    • nulpunt
« Reactie #24 Gepost op: 16 September 2022, 22:05:38 »
Plet eerst met een tang het uiteinde van je soldeerdraad en knip dan een klein stukje daar van af. Ook dat kan nog wel eens teveel zijn.

Bedenk dat je soms met soldeer kunt/moet "plamuren" om een gat dicht te krijgen ("solmuren"). Dan heb je niks aan die kleine stukjes. ;D
« Laatst bewerkt op: 16 September 2022, 22:07:11 door FritsT »

TonM

• Offline Offline
« Reactie #25 Gepost op: 16 September 2022, 22:13:55 »
Wel lastig vindt ik nog een smal stripje ergens op solderen (bijv een omgevouwen klinknagelstrip).
Het wordt nog een rommeltje met de soldeerverf. Het lijkt wel of niet alle soldeerverf smelt...
Zal een kwestie van (iets) langer verwarmen zijn, vermoedelijk....

Dat klinkt inderdaad alsof een van beide componenten niet heet genoeg wordt. Vergeet niet dat de soldeerverf met beide stukken messing moet reageren en dat ze dus allebei voldoende moeten worden verhit.
Zelf gebruik ik soldeerverf alleen in combinatie met een weerstand-soldeerapparaat. Daarmee krijg je snel meer hitte.

Wat je kan proberen is, om de achterkant van het stripje te vertinnen met gewone soldeer en dan op het andere stuk messing aanbrengen.
Of, als je toch soldeerverf wilt blijven gebruiken, beide kanten met soldeerverf vertinnen, vloeimiddel ertussen en aan elkaar bakken.

Grtz, Ton

TonM

• Offline Offline
« Reactie #26 Gepost op: 16 September 2022, 22:15:48 »
Plet eerst met een tang het uiteinde van je soldeerdraad en knip dan een klein stukje daar van af. Ook dat kan nog wel eens teveel zijn.

Ander mogelijkheid: met een Stanleymes dunne plakjes van de draad afsnijden.

Grtz, Ton

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #27 Gepost op: 20 September 2022, 20:05:06 »
Gaat het dan nu goed?

Nee, eigenlijk nog niet...

Overal lees ik: mini stukje soldeer aan de bout, even in het vloeimiddel, wachten tot de soldeer netjes vloeit, en dan bout weghalen.

Ten eerste is nu de punt van mijn bout (gedeeltelijk) zwart (kan deze al verbrand zijn door even te proberen met 450 graden?).
De tin hecht nog maar aan een klein stukje (het niet-zwarte gedeelte).
En het sist lekker als ik mijn bout in het vloeimiddel stop.
Maar na afloop is het vloeimiddel weg, en is er eigenlijk nog niks gebeurd.
Kleine stukje u-profiel vooraf ingesmeerd met soldeerverf zit nog steeds niet vast...
En onder het u-profiel zit nog steeds grijze smurrie soldeerverf....

En een tweede poging:
drupje vloeimiddel op mijn messing teststrip
mini stukje soldeer aan mijn bout
zodra ik de bout in de druppel steek, begint het vloeimiddel te schuimen, en gebeurt er verder eigenlijk niks....
als ik nu mijn bout lang genoeg op de messing strip houdt, begint op een gegeven moment de soldeer wel te vloeien, en hecht het aan de messing strip.

Wat doe ik fout?

(wanneer is er ergens een cursus messing solderen  ???)

Marco.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #28 Gepost op: 20 September 2022, 21:24:57 »
Ten eerste is nu de punt van mijn bout (gedeeltelijk) zwart (kan deze al verbrand zijn door even te proberen met 450 graden?).
De tin hecht nog maar aan een klein stukje (het niet-zwarte gedeelte).

Boutpunt schoonmaken.
Vuil / aanslag vormt een barrière tussen de bout en het werkstuk, wat de hitte-overdracht van de bout naar het werkstuk belemmert. Zo te lezen wordt de boel wel heet genoeg om het vloeimiddel te laten verdampen, maar niet heet genoeg om het tin te laten vloeien.

(wanneer is er ergens een cursus messing solderen  ???)

Volgens mij zijn er dit weekend tijdens OnTraxs demo's bij Mitropa.

Grtz, Ton die ook door schade en schande wijzer is geworden
« Laatst bewerkt op: 20 September 2022, 21:28:07 door TonM »

Marco Staartjes

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 20 September 2022, 22:08:29 »
Volgens mij zijn er dit weekend tijdens OnTraxs demo's bij Mitropa.

Dat had ik ook gezien in de aankondigingen. Helaas ben ik dan niet in de gelegenheid om daar heen te gaan.  :-[

Ik zal eens kijken of ik de punt kan herstellen. Kan/mag ik de zwarte aanslag met schuurpapier verwijderen?

Marco.