Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Overstap naar HTM door Miniature Holland
Vandaag om 21:22:00
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Modellbahnwagen
Vandaag om 21:15:31
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Stootjuk
Vandaag om 21:15:02
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 21:12:40
Project seaside Germany door Ronald Halma
Vandaag om 21:10:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 21:09:41
Op Zuid (NL H0) door Tom Z.
Vandaag om 21:06:38
Kato ETA 515 door mamory
Vandaag om 20:58:15
Terschellinger Spoor door Scratchbuilt
Vandaag om 20:52:09
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Ben
Vandaag om 20:32:45
C12c rijtuig door maartenvdb
Vandaag om 19:58:14
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 19:47:47
Raadplaatje door BrightonBelle
Vandaag om 19:45:52
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
Vandaag om 19:29:31
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Ruben90
Vandaag om 19:10:04
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Jan Bennink
Vandaag om 18:24:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door defender
Vandaag om 18:22:28
Een leuke vrachtwagen door defender
Vandaag om 18:20:53
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 18:01:34
Omgeving Frankfurt am Main door Hasenwald
Vandaag om 17:36:19
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 17:27:51
Leubachtalbahn door Krokodil68
Vandaag om 16:59:26
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 16:58:17
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Frits C
Vandaag om 16:36:08
De fabriek - Spoor 0 door g-j
Vandaag om 16:13:49
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:02:14
Tram reageert niet door R1954
Vandaag om 15:00:31
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronald Halma
Vandaag om 14:11:34
PB Models, ICR-rijtuigen door serie1200
Vandaag om 14:10:22
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door nighttrain1
Vandaag om 14:09:15
  

Auteur Topic: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28  (gelezen 2520 keer)

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Gepost op: 31 March 2008, 22:02:13 »
Moderators, als dit op de verkeerde plek staat graag verplaatsen.

Net terug van een vakantie in Namibie (voor mij min of meer om de hoek) met mijn vriendin en een bevriend echtpaar. Net als ik is hij ook treintjesgek. Dus moest er het een en ander aan spoor worden gefotografeerd.

Op de een van de laatste dagen (een vrijdag) kwamen we in Keetmanshoop terecht. Volgens het spoorboekje zou er om 18:50 een trein vertrekken naar Windhoek (de hoofdstad van Namibie). We besloten om even een voorbereidend bezoekje aan het station te brengen (vlak voor vijfen).

Spoorboekje
Dagelijks (behalve op zaterdag) is er een personentrein (9907) van Windhoek (vertrek 19:40) naar Keetmanshoop (aankomst 07:00). Op woensdagen en zaterdagen gaat deze door naar Karaburg. 's Avonds gaat deze terug naar Windhoek (9966, waarvoor hieronder de dienstregeling).
De volledige dienstregeling staat op http://www.transnamib.com.na/Starline.htm ; volgens onze informatie gaat de trein echter niet meer verder dan Karasburg.

11:20 karasburg (zondag, donderdag)
12:25 grunau (zondag, donderdag)
16:30 keetmanshoop (a) (zondag, donderdag)
18:50 keetmanshoop (v)
20:35 tses (a)
20:40 tses (v)
21:35 asab (a)
21:40 asab (v)
22:20 gibeon (a)
22:25 gibeon (v)
23:35 mariental (a)
00:20 mariental (v)
02:30 kalkrand (v)
04:25 rehoboth (v)
07:00 windhoek (a)

Ongeveer tien voor vijf lopen John en ik het station binnen. Na even gevraagd te hebben of we mogen fotograferen, lopen we het perron op en we weten niet hoe snel we onze kamera's tevoorschijn moeten halen want op dat moment horen we het lawaai van een diesel locomotief en even later loopt er een goederentrein binnen uit de richting Karasburg (op het derde spoor).

trein uit Karasburg (achtergrond) loopt binnen

afkoppelen (de mensen op de foto hebben eigenlijk niks te zoeken op het emplacement)

De locomotief wordt afgekoppeld en rijdt door tot na het laatste wissel van het emplacement (richting Windhoek) en en daarna terug het tweede spoor op waar een aantal goederenwagons klaar staan. Aankoppelen en daarna terug tot voorbij het laatste wissel en de wagons worden aan de kop van de trein op het derde spoor geplaatst

op weg naar de gereedstaande goederenwagens

aangekoppeld

terug naar het laatste wissel

De loc koppelt weer af, gaat weer over het laatste wissel in de richting Windhoek en daarna naar het eerste spoor (perronspoor) waar twee personenwagens en twee goederenwagens klaar staan (vermoedelijk 's morgens daar achtergelaten).

de rangeerder staat al klaar

de 'meester'

aangekoppeld

Met de personen- en goederenwagons gaat het weer richting Windhoek tot voorbij het laatste wissel waarna het geheel teruggaat op het derde spoor en aan de goederentrein wordt gekoppeld.

personen- en goederenwagens op weg naar het laatste wissel

laatste keer aankoppelen

De hele sleep wordt vervolgens richting Windhoek getrokken en daarna teruggedrukt op het perronspoor.

een laatste slag


en terug naar het perronspoor

hehe, eindelijk klaar

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #1 Gepost op: 31 March 2008, 22:49:20 »
Leuke foto's, Treintjesgek! Je zou bijna vergeten dat daar ook treinen rijden.

Is die diesel een oud exportmodel van Alco of Montreal Locomotive Works (afgaand op de draaistellen)?

Ook mooi om nog die oude verwijzingen te zien naar het voormalige Duits Zuid-West Afrika. "Mariental"... wat een giller. Klinkt als die stationnetjes van Faller voor in een Heidi-landschap, alleen vermoed ik dat het er in Namibië wel héél anders uit zal zien. Overigens niet raar opkijken als het er wel uitziet als een typisch Duits bouwsel. Die kun je ook in Windhoek nog wel terugvinden.

Nog meer foto's?

Groeten,

Geoffrey

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #2 Gepost op: 31 March 2008, 22:50:40 »
Waarschijnlijk General Electric loc, ook de draaistellen. Inderdaad, ex-SAR U20C's.
« Laatst bewerkt op: 31 March 2008, 22:53:00 door stig »
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

en_voyage

  • Offline Offline
  • Berichten: 954
  • ***** *
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #3 Gepost op: 31 March 2008, 23:40:16 »
Hm, okee... draaistellen leken op die van diverse types van Alco, maar dus GE.

Wel geinig, ook in Namibië dus kaapspoor.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #4 Gepost op: 01 April 2008, 01:09:58 »
Ze doen mij denken aan mijn Rivarossi GE U25C's. Vandaar...

Vergelijk de draaistellen maar: (U28C in dit geval)


Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

amber

  • Offline Offline
  • Berichten: 651
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #5 Gepost op: 01 April 2008, 22:17:06 »

personen- en goederenwagens op weg naar het laatste wissel

Hebben ze daar nooit gehoord van roetfilters of CO2 uitstoot?  ;D

Mooie foto´s, je leest en ziet eigenlijk vrij weinig over de spoorwegen in dit soort landen..
Melina: N-spoorbaan in aanbouw.

stig

  • Offline Offline
  • Berichten: 10080
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #6 Gepost op: 01 April 2008, 22:54:21 »
Tsja, het is en blijft een General Electric... Alco's zijn nog erger.
Als je de lat op de grond legt, is veel een verademing... (Grunberg VK 20-05-2011)

treintjesgek

  • Offline Offline
  • Berichten: 45
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2008, 08:18:52 »
Hebben ze daar nooit gehoord van roetfilters of CO2 uitstoot?  ;D
Volgens mij konden onze 2200s en 2400s er vroeger ook wel wat van :)

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #8 Gepost op: 03 April 2008, 07:57:36 »
Wat een leuk verhaal, zeg. Normaal gesproken beperken zich de reisverhalen in Nederland tot 'ik wilde de trein van 16:04 nemen maar die had een vertraging van 5 minuten, mijn hele dag was verprutst'. :)

Zelfs als je al naar hun site kijkt, wordt het duidelijk dat men in Namibië met hele andere grootheden werkt dan in Europa. Budget, bijvoorbeeld.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

Peter Korsten

  • Offline Offline
  • Berichten: 8570
Re: Keetmanshoop - Namibie - 2008/03/28
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2008, 20:42:26 »
En na even doorklikken kom je op deze site terecht:

http://www.desertexpress.com.na/photo_gallery/photo_gallery.htm

Daar staan best wel leuke foto's tussen en het is iets dat je niet vaak ziet, Kaapspoor door de woestijn.

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40