Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zoekfunctie ? door VAM65
Vandaag om 15:22:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Keska
Vandaag om 14:48:26
Werps Soldeerworkshop door Marco Staartjes
Vandaag om 14:47:12
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Peter Kleton
Vandaag om 14:27:30
De (3d) knutsels van Ronald. door MaraNCS
Vandaag om 14:25:44
FFA koelwagen door Duoblock
Vandaag om 14:19:55
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 14:03:01
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door sncf231e
Vandaag om 13:45:43
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Rick
Vandaag om 13:24:51
Punt- en hartstukken door 1200blauw
Vandaag om 13:12:58
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Bahn-AG
Vandaag om 12:42:50
US diorama in H0 door moonlicht
Vandaag om 12:40:54
Doornvliet door raymond erdtsieck
Vandaag om 12:23:03
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:06:06
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door gdh
Vandaag om 11:55:50
7 april De Karel on tour door NL-modelspoor
Vandaag om 11:51:04
NS Tals wagons (kalktrein) door Arjan6511
Vandaag om 11:41:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:19:47
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 11:00:45
Stroomdetectie bij goederenwagens door henk
Vandaag om 10:32:03
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
  

Auteur Topic: Ik vind naam+iban gevaarlijk  (gelezen 3324 keer)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #15 Gepost op: 12 augustus 2022, 14:55:00 »
Met alleen je naam en rekeningnummer kan een ander helemaal niets anders dan geld naar je overmaken, dus ik geef die graag door ;D
RETROBAHN A.G.

Sven

  • Offline Offline
  • Berichten: 7833
  • Eton Wick, UK
    • Ga naar de Tramfabriek
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #16 Gepost op: 12 augustus 2022, 15:06:15 »
Dat zei Jeremy Clarkson ook en maakte zijn banknummer openbaar. Toen werd hij aangemeld door een ander voor een automatische afschrijving bij een liefdadigheidsinstelling. Het geld werd gewoon van zijn rekening afgeschreven. Weet niet of dat nu eigenlijk nog kan of dat je het via je bank moet bevestigen. In Engeland hebben ze geen bankrekeningen bij de bedrijfsinformatie staan, is allemaal erg geheimzinnig.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/entertainment/7174760.stm
Backer & Rueb stoomtrams in 1:87 op www.tramfabriek.nl.
Volg mijn bouwactiviteiten op Facebook.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #17 Gepost op: 12 augustus 2022, 15:26:01 »
In Nederland kan dat vast ook en vervolgens kan je een automatische afschrijving laten storneren.

Er is van alles mogelijk voor wie rottigheid wil. Nog het meest voor wie kans ziet op computers in te breken. Ben ook helemaal voor oplossingen zoals Marktplaats die biedt. En dan maar hopen dat de bestanden van Marktplaats niet worden gehackt. Of is dat al gebeurd?

Ik viel in het bijzonder over de suggestie dat het aanvragen van een uitkering zo gemakkelijk is. Dat is het niet. Er is niet alleen een identiteit nodig die veel verder gaat dan alleen naam en rekeningnummer. De betreffende persoon moet ook nog aan de criteria voldoen voor het krijgen van een uitkering en dat aantonen.

« Laatst bewerkt op: 12 augustus 2022, 15:34:13 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3818
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #18 Gepost op: 12 augustus 2022, 15:33:03 »
Ja, het KAN wel, maar net zo eenvoudig haal je dat bedrag ook weer terug. En dan is het het probleem van de andere partij. Meer hoef je niet te doen. En als ze het blijven doen kan je gewoon je bank in kennis stellen.

Ik zeg niet dat de betaallink niet gebruikt moet worden en zou misschien zelfs een goede optie zijn. Maar het is niet dat je hem zou moeten gebruiken omdat de combo nummer en naam fraudegevoelig is. Dat is het niet. En dat veinzen is kwalijk. Mijn vader durft bijvoorbeeld bij zo een bericht aan niemand meer een bankrekening te geven. Dan kan ik 100.000 keer zeggen dat ze zonder pin en/of pas niets kunnen...
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #19 Gepost op: 12 augustus 2022, 15:42:33 »
Toch begrijp ik de paniek niet.
De combinatie NAW+IBAN is voor de meeste mensen bij honderden bedrijven en instellingen bekend, en dan heb ik het nog niet over de instituten die ook nog je BSN nr in de administratie hebben. Die informatie is daar vaak toegankelijk voor meerdere medewerkers en systeembeheerders. Wat veel mensen zich ook niet realiseren dat veel, vooral grotere bedrijven, de administratie en systeembeheer uitbesteed hebben aan goedkopere landen. Voor de administratie zijn voormalige Oostbloklanden in trek en voor systeembeheer is India populair.  Kortom heb geen illusie dat die informatie supergeheim is, overal lopen rotte appels rond.

Als ik het originele mailtje lees, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de potentiele koper enig wantrouwen had over de verkoper en deed wat ik ook zou doen, n.l. proberen te verifieren of er een betrouwbare verkoper achter het aanbod zat.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1004
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #20 Gepost op: 12 augustus 2022, 16:46:49 »
Het zou zo fijn zijn om persoonlijke ervaringen te lezen.

tantes of iemand die een broer heeft die iets gehoord heeft over fraude, is een beetje sneu.

dus mocht je dol op trams zijn, gewoon met grote mensen geld(dat echte) betalen als je voor de deur staat. Heeft zich de afgelopen eeuwen bewezen.

Forever Rocofan

  • Offline Offline
  • Berichten: 2394
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #21 Gepost op: 12 augustus 2022, 17:04:14 »
Als ik het originele mailtje lees, dan kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de potentiele koper enig wantrouwen had over de verkoper en deed wat ik ook zou doen, n.l. proberen te verifieren of er een betrouwbare verkoper achter het aanbod zat.

Groet Meino

Hoi Meino,

Ben benieuwd wat je met " het originele mailtje " bedoelt ?

Vriendelijke groet Ruud B.
Verzamelaar van NS treinen in rood, blauw, bruin, groen en geel. En ooit hiermee rijden over mijn zelfgebouwde station Blaak.

NL-modelspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 989
    • Windhoven
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #22 Gepost op: 12 augustus 2022, 17:08:24 »
Zo heb ik liever wel het IBAN en naam van de persoon waar ik mee handel. Die gegevens kan ik namelijk bij de politie door een database halen of ze niet bekend zijn met internet oplichting.
Met de link van Marktplaats heb ik geheel niks wat ik kan controleren. En is de andere kant volledig anoniem. Dus je weet nooit wie de goederen niet leverde en staat dan alsnog met lege handen. Die hele controle door Marktplaats stelt ook niet zoveel voor.
Dus geen gegevens dan gaat de deal ook niet door.
Johan

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2089
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #23 Gepost op: 12 augustus 2022, 17:17:49 »
Ok,

Het gaat om het eerste bericht in dit afgespilitste draadje. Iets te snel een conlusie getrokken, nu ik het nog eens goed lees zie ik dat je inderdaad je gegevens verstuurd hebt. Sorry voor dat.

Maar ik blijf er bij dat de teneur van de verdere discussie zwaar overdreven is omdat je eigenlijk kunt zeggen dat NAW+IBAN feitelijk in het publieke domein liggen. Een geheim dat 2 personen kennen is geen geheim meer. Iedere Toko waar je ooit eens iets gekocht hebt en betaald via Ideal of op een andere manier, kent je NAW+IBAN. En als ik bij me zelf na ga wie de combinatie NAW+IBAN+BSN kennen dan kom ik al op minimaal 14 instituten en bedrijven, daarvan weet ik in ieder geval een tweetal die hun hele IT structuur geoutsourced naar India hadden . Ik ga er voor me zelf van uit dat door de wet van de grote getallen dat redelijk onder de pet blijft, maar illusies daaromtrent heb ik niet.

Groet Meino
A clean desk is a sign of an empty mind

Kranenberg
De CanBus komt naar Kranenberg

Tramfan

  • Gast
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #24 Gepost op: 12 augustus 2022, 17:54:22 »
Persoonlijke ervaring? hier dan:

a. paniek?  niemand heeft het over paniek.

b. terughalen? ja bij incasso binnen 8 weken termijn; als je niet alert bent en de incasso over het hoofd ziet (bijv. omdat er staat "Adyen"), controleert de bank eerst of je een geldige toestemming gaf voor de automatische incasso. Na 13 maanden kan je niet meer terughalen.

c.  je doet niets tegen bestellingen op jouw naam, adres, email en IBAN, die worden afgeleverd (en anoniem afgehaald) bij een afhaalpunt, en waarvan de teruggedraaide incasso maanden later via incassobureau of deurwaarder bij jou wordt gevorderd. Verhalen als "bewijs maar dat ik het was" worden bij de kantonrechter omgedraaid in "bewijst u maar dat het iemand anders was met uw naam, email, IBAN enz.". Opvragen van CCTV beelden bij het afhaalpunt kan niet meer, want bewaartermijn is voorbij. Je moet dan geluk hebben dat de kantonrechter jouw verhaal gelooft. DAS zei dat ze vaak anders tegenkomen.

d. in mijn situatie was ook nog een gemeenlijke uitkering verleend, die in termijnen via incasso moest worden terugbetaald aan dat bureau van de fiscus in Leeuwarden. Mijn IBAN was genoteerd. Nou, ik terugboeken, ja ja, maar dan werkt ineens het knopje "storneren" niet meer. Ra ra. De overheid kan dat kennelijk blokkeren. En dan ben je hééél véééél tijd kwijt om jezelf vrij te pleiten. Meneer was onvindbaar. Er is nog controle aan huis geweest om te checken of ik niet 'hem' was.
En uiteindelijk krijg je van je bank te horen dat je onzorgvuldig was en vaker je bankafschriften moet controleren.

Hier mij gaan vertellen wie wat fout gedaan heeft en wat anders had gemoeten, heeft pas zin als je zelf in zo'n incasso traject bent terechtgekomen.

Moraal: als ik doorgeven van persoonlijke IBAN, NAW, @, e.a. kan voorkomen met nieuwe techniek, zal ik dat altijd gebruiken, ook al ging het vroeger altijd goed. Beter voorkomen dan genezen.

Dave.......

  • Offline Offline
  • Berichten: 3844
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #25 Gepost op: 13 augustus 2022, 04:50:27 »
Heel simpel.
Als het zo’n risico zou zijn, dan zou de bank nooit naam en IBAN op de bankpas zetten.

Immers is een foto zo gemaakt, laat staan als je je pas zou verliezen.
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Tramfan

  • Gast
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #26 Gepost op: 13 augustus 2022, 09:39:36 »
Dat zei de DAS man ook. Maar antwoord was verwijzing naar algemene bankvoorwaarden 2017; veiligheidsregels gebruik betaalrekening en betaalpas:
Houd je beveiligingscodes geheim.
Zorg ervoor dat je bankpas nooit door een ander gebruikt wordt.
Zorg voor een goede beveiliging van de apparatuur die je gebruikt voor je bankzaken.
Controleer je bankrekening.
Geef je betaalpas of pincode nooit aan iemand anders.
Meld incidenten direct aan de bank en volg aanwijzingen van de bank op.

.... en nog een bladzijde vol, tot aan het verbod om de bankpas los in je broek- of jaszak te vervoeren.

Kortom: Dave mág zijn betaalpas niet eens verliezen, en als dat wel gebeurt is Dave verantwoordelijk voor misbruik van (de gegevens op) die pas.

Nogmaals, iedereen hier kan wel wat vinden, maar als het mis gaat heb je niks te vinden bij een leger juristen voor je.
Bij de politie heeft het geen prioriteit.
Je rechtsbijstand-advokaat begint het gesprek met verwijzen naar je handtekening onder de gebruiksvoorwaarden betaalrekening en betaalpas  :-X
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 09:58:13 door Tramfan »

SvenW

  • Offline Offline
  • Berichten: 413
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #27 Gepost op: 13 augustus 2022, 09:50:48 »
Automatische afschrijvingen zijn vanaf het SEPA tijdperk een stuk gevoeliger voor fraude geworden. Het is tegenwoordig mogelijk om een automatische afschrijving uit te voeren ‘uit naam van’. Een vader die collegegeld voor zijn dochter automatisch laat afschrijven bijvoorbeeld. Praktisch en handig.

Totdat je naar de automatische afschrijvingen van de energierekening gaat kijken. Contract bij maatschappij A opgezegd en een contract bij maatschappij B gestart. Een jaar na opzeggen begint maatschappij A ineens weer geld van m’n bankrekening af te schrijven.  Bedragen van tussen de 30 en 60€ per maand, factuurnummer en contractnaam (meneer X) beschikbaar in de transactie. In de tijd dat ik de hele wereld rondgereisd ben en heel veel betalingen (30 tot 50 per week) via creditcard en debit card heb uitgevoerd. Niets opgemerkt gedurende een aantal jaren. Nadat de automatische afschrijving geblokkeerd was energiemaatschappij A ingelicht. Niemand beschikbaar om te helpen. Ik heb uiteindelijk afgezien van een advocaat, heb mijn verlies van rond de 4000€ genomen.

Groeten Sven

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21633
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #28 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:04:32 »
@Tramfan, het gebeurt allemaal en is allemaal stomvervelend. Maar bij jouw voorbeelden moet meer informatie bij de dader(s) bekend zijn geweest dan alleen naam en Iban. En daar begon de discussie mee.

De ervaringen hier zijn beperkt. We krijgen al zo lang we hier wonen (16 jaar) zo nu en dan post die het gevolg is van een identiteistfraude waar een vorige bewoner het slachtoffer van was. Die kreeg een bankschuld van enkele tienduizenden guldens (?!) in de schoenen geschoven. Het was een huurder van de vorige eigenaar en de man is al enige tijd overleden. Maar de vordering wordt om de zoveel jaar doorverkocht aan een volgend incassobureau en dat begint dan vrolijk opnieuw brieven te sturen. In het begin stuurde ik nog weleens een aangetekende brief met uitleg en dan hield het een paar jaar op. Daar ben ik ondertussen ook mee gestopt. De brieven zijn niet eens aan ons gericht en het is toch een schot hagel van het zoveelste bureau. Twee dingen vallen mij dan op. In de eerste plaats hoe lang zo’n vordering op basis van beperkte gegevens kan rondzingen. In de tweede plaats dat identiteitsfraude kennelijk ook al voorkwam ver voor de huidige digitale mogelijkheden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Tramfan

  • Gast
Re: Ik vind naam+iban gevaarlijk
« Reactie #29 Gepost op: 13 augustus 2022, 11:32:02 »
Bijna iedereen laat zijn "andere gegevens" online slingeren en identiteitsfraude werd al benoemd in een oud Grieks toneelstuk.

Technische middelen hebben de drempel tot fraude verlaagd. Digitale technieken hebben de snelheid, schaalbaarheid en anonimiteit bij identiteitsfraude vergroot. Je kunt nu op het zgn darkweb "ID fraude software as a service" huren om een ander te hacken.

ik gaf alleen maar een voor de hand liggende oorzaak van het uitblijven van de betaling na verstrekken van de betaalgegevens, waarover Ruud B zich verwonderde.
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2022, 11:38:38 door Tramfan »