Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Terschellinger Spoor door FritsT
Vandaag om 22:44:46
Tickets Modelspoordagen 2026 door Seinhuis
Vandaag om 22:34:58
11 en 12 oktober SSN stoomtreindagen door Seinhuis
Vandaag om 22:19:57
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 22:04:12
Wat herkent AI van onze hobby? door hervé
Vandaag om 21:42:28
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 21:37:07
Kato ETA 515 door Casmir
Vandaag om 21:28:02
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:27:01
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:25:37
Project X...... door Ivo tB
Vandaag om 21:21:35
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
Vandaag om 20:32:34
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
Vandaag om 19:50:05
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door prutser
Vandaag om 19:48:49
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 19:34:15
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Simplex
Vandaag om 19:31:51
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Tom Z.
Vandaag om 19:15:52
Vervangen wissels flm profi door Ronald69
Vandaag om 19:07:26
Het bouwen van een Philotrain 2400 kit door Pauldg
Vandaag om 18:47:34
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 18:41:13
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 16:32:43
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door IJmc
Vandaag om 16:25:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 16:07:09
Modelbaan Beltheim. door Jelmer
Vandaag om 16:05:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Bertje B
Vandaag om 15:23:00
Decals, witte NS logo's en cijfers voor plan E door ronaldvd2000
Vandaag om 14:26:22
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Eric v C
Vandaag om 14:09:13
Op Zuid (NL H0) door hervé
Vandaag om 13:49:23
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:59:29
Welke decoder is dit? door 008200
Vandaag om 12:34:06
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 10:57:47
  

Auteur Topic: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm  (gelezen 13274 keer)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #30 Gepost op: 02 April 2008, 21:02:31 »
Dat bedoel ik maar.... ;D ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #31 Gepost op: 02 April 2008, 21:33:48 »
Hallo,

Citaat
Je moet de naam van het produkt loskoppelen van het produkt. Of het nou 17.5of 17.471264 of 18.2 of 18.83 mm is, dit maakt toch helemaal niet uit lijkt mij. . We hebben het over iets meer dan 0.5mm verschil. Maar als je normaal spoor (16.5mm) naast breedspoor gedeelte (17.5 of 18.2 of 18.83 mm ), dan zie je hier tussen wel het verschil, kan een leuk effect hebben.

1520mm op schaal gaat niet. Je kan het wel benaderen. Hierbij probeer ik dingen voor te dragen om het misschien iets eenvoudiger te maken.

Daar heb je ook wel gelijk in.
En aangezien de hele BWE trein niet in schaal 1:87 is maar in schaal 1:100 dacht ik zit ik nu wel enorm te zeuren.
Ik ben net zo een oude oma die zeurt ;D
Maar even terug koment op die schaal P4.

Dat lijkt mij wel iets.
Maar welke moet ik dan nemen?
Want op die site staan er zo veel...
En ik wil het net zo maken als op de grens tussen Polen en Oekraine.
Dus 4 railstaven.
Gaat dat ook lukken met H0 en P4?

Alvast bedankt,

Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

dgfly

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #32 Gepost op: 02 April 2008, 21:38:09 »
Ik snap het even niet, de BWE rijdt toch op normaalspoor?

Groet David

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #33 Gepost op: 02 April 2008, 21:43:20 »
Ik denk dat je misschien een stukje p4/EM rail moet aanschaffen en eens proberen.

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #34 Gepost op: 02 April 2008, 21:53:16 »
« Laatst bewerkt op: 02 April 2008, 21:56:22 door Jeroen1975 »
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Marcel SZD

  • Offline Offline
  • Berichten: 95
  • SZD en FO fan
    • oekraine anders
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #35 Gepost op: 02 April 2008, 22:38:34 »
Deze link geeft een mooie beschrijving van het omsporen van normaalspoor naar russisch breedspoor:  :-*

http://de.wikipedia.org/wiki/Umspuranlage

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #36 Gepost op: 02 April 2008, 23:53:59 »
Maar even terug koment op die schaal P4.

Dat lijkt mij wel iets.
Maar welke moet ik dan nemen?
Want op die site staan er zo veel...
En ik wil het net zo maken als op de grens tussen Polen en Oekraine.
Dus 4 railstaven.
Gaat dat ook lukken met H0 en P4?

Martin, P4 is niet alleen een schaal, het is een norm.
De 4 in P4 staat voor de schaal, die is 4 mm per foot. Dus een foot in het echt wordt 4 mm in model. Dat komt neer op 1:76, precies dezelfde schaal dus als 00. Maar bij P4 hebben ze daar de correcte spoorwijdte bij toegepast, en dat is 18,83 mm. Maar dat is nog steeds normaalspoor.
Verder staat de P voor proto, dat betekent dat de afmetingen van flenzen volgens de schaalverhouding gemaakt worden, en dus niet veel te grof zoals bij 00 en H0.
Dat heeft ook weer gevolgen voor de groefwijdte in wissels en kruisingen, die wordt ook op schaal, dus veel smaller.

Alles bij elkaar lijkt me dat geen oplossing voor jouw probleem. Als je correct op schaal wilt gaan werken moet je een spoorwijdte van 17,5 mm maken. Dat betekent zelf gaan spijkeren, want die spoorwijdte is niet kant en klaar in de handel.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #37 Gepost op: 03 April 2008, 12:04:52 »
Hallo mensen,

Jeroen1975 ,
Bedankt voor de foto.
Hier zie je inderdaad heel mooi het verschil.
Breedspoor en normaal spoor naast elkaar.
Bedankt voor de foto.

Citaat
Ik snap het even niet, de BWE rijdt toch op normaalspoor?

Groet David
Ja zeker rijd hij op normaalspoor.
Maar dat wil nog niet zeggen dat hij correct in model is.
Roco maakt namelijk ook veel modellen in de schaal 1:100.
Kijk eens naar Marklin die doet veel met de schaal 1:93,5
Dus wat ik er mee wil zeggen is, de wagons zijn ook niet helemaal in de juiste lengte Waarom moet mijn breedspoor dat wel op de milimeter nouwkeurig?

Citaat
Deze link geeft een mooie beschrijving van het omsporen van normaalspoor naar russisch breedspoor: 

http://de.wikipedia.org/wiki/Umspuranlage
Bedankt voor de link.
Dat geeft inderdaad veel uitleg daar over.
Want dit is niet de normaalste zaak van de wereld.

Klaas Zondervan,

Bedankt voor de lange uitleg.
Maar ik snap uiteraard wel dat schaal P4 een apparte schaal is die niet veel mensen nemen.
Maar zoals ik al hier boven zei.
Is een modelspoor baan altijd 100% in model?
Nee is mijn antwoord.
neem nou als voorbeeld mijn Berlin-Warszawa-Express wagons van Roco.
Daarom maak ik me ook niet zo een druk om die halve milimeter.

Dit snap ik niet zo goed:
Citaat
Verder staat de P voor proto, dat betekent dat de afmetingen van flenzen volgens de schaalverhouding gemaakt worden, en dus niet veel te grof zoals bij 00 en H0.
Dat heeft ook weer gevolgen voor de groefwijdte in wissels en kruisingen, die wordt ook op schaal, dus veel smaller.

Het gaat om de laatste zin.
Hoe kan breedspoor smaller worden?


Maar dan is mijn vraag.
Op die site zie je heel veel soorten P4 rails.
Welke moet ik dan nemen?

Uiteraard ga ik eerst een klein stuke proberen.

Alvast bedankt,

Groeten,
Martin Nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #38 Gepost op: 03 April 2008, 12:51:30 »
Dit snap ik niet zo goed:
Het gaat om de laatste zin.
Hoe kan breedspoor smaller worden?

Martin, het spoor wordt niet smaller. De groeven in wissels en kruisingen zijn bij P4 smaller dan bij de NEM norm, omdat de flenzen dunner zijn.
Dat was eigenlijk de strekking van mijn verhaal: het gaat bij P4 niet zozeer om de schaal of de spoorwijdte, maar om het feit dat de uitvoering veel fijner is.
Ik snap ook niet goed waarom dat hele P4 verhaal erbij gesleept is. Het heeft eigenlijk weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. De spoorwijdte van P4 is ruim een mm groter dan wat je eigenlijk zou moeten hebben voor je breedspoor. Dus ben je net zo nat als bij gewoon 16,5 mm spoor, maar dan in de andere richting. Het enige is dat je componenten van het P4 systeem zou kunnen gebruiken om zelf spoor op de gewenste spoorwijdte te maken. Maar dat heeft verder weinig meer van doen met de oorspronkelijke P4 gedachte, want dat kun je ook met materiaal uit andere bronnen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #39 Gepost op: 03 April 2008, 15:55:21 »
Hallo Klaas,

Jij schrijft:
Citaat
Ik snap ook niet goed waarom dat hele P4 verhaal erbij gesleept is. Het heeft eigenlijk weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. De spoorwijdte van P4 is ruim een mm groter dan wat je eigenlijk zou moeten hebben voor je breedspoor
Jeroen1975 kwam met P4 Finescale omdat hij dacht dat die componenten misschien voor Martin bruikbaar waren.

Vandaar  ;D

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #40 Gepost op: 03 April 2008, 17:13:53 »
Ronald, dat kan ik er niet helemaal van maken. Kijk maar eens wat Jeroen schreef:

Ze hebben zelfs kant klaar flexrail op 18.2 mm (zeker te gebuiken voor een breedspoor variant van 1:87

En daar doelde ik op. Wat moet je met 18,2 als je eigenlijk 17,5 wilt hebben?
Daarbij, 18,2 mm is ook weer geen P4.

Het wordt wel een beetje verwarrend, want ik heb het idee dat we hier en daar langs elkaar heen zitten te *u**e*.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

martinmack

  • PKP liefhebber
  • Offline Offline
  • Berichten: 195
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #41 Gepost op: 03 April 2008, 17:19:22 »
hallo,

Je scheef dit Klaas:

Citaat
Ik snap ook niet goed waarom dat hele P4 verhaal erbij gesleept is. Het heeft eigenlijk weinig met je oorspronkelijke vraag te maken. De spoorwijdte van P4 is ruim een mm groter dan wat je eigenlijk zou moeten hebben voor je breedspoor. Dus ben je net zo nat als bij gewoon 16,5 mm spoor, maar dan in de andere richting.

Je zegt dat het dan net zo nat word als bij H0 schaal 16,5mm.
Daar concludeer ik uit dat je bedoel dat 16,5mm ook niet 100% correct is.
Als 16,5mm niet 100% correct is, waarom moet breedspoor dan wel correct zijn.
Als je bijde niet correct hebt, dan zie je juist nog het minste.
Want dan is de fout gelijk.

Maar even meer informatie over die schaal P4.
EN nu niet steeds zeggen dat is niets voor je.
Ik wil gewoon weten hoe het er uit ziet, en welke voor en nadelen het heeft.
Is het een bowpakket of is het kant en klaar rails?

Alvast bedankt,

Groeten,
martin nuij
Een persoon is een persoon. Maar achter een persoon kan een monster schuilen en als je pech hebt kan dat monster het monster van lochnes worden.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18171
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #42 Gepost op: 03 April 2008, 18:17:15 »
Citaat
Het wordt wel een beetje verwarrend, want ik heb het idee dat we hier en daar langs elkaar heen zitten te *u**e*.
Daar lijkt 't wel op.... ;)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Jeroen1975

  • GTW in de tuin
  • Offline Offline
  • Berichten: 1480
  • 45mm, zelfbouw, Brits- en Achterhoeks smalspoor
    • Jeroen's Treinen Site
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #43 Gepost op: 03 April 2008, 18:29:34 »



Citaat
Is het een bouwpakket of is het kant en klaar rails?

4FT101B of 4FT101C. Deze zijn kant klaar.

Als je niet te veel op de namen/normen let dan valt het best mee met het verwarrend zijn.

Martin wil rails wat breder is dan 16.5 mm en dat is verkrijgbaar, 18.2mm, leuke rail om breedspoor mee na te bootsen.

Of het nou EM of H0 of 00 of jappie happie heet dat maakt niet uit.

9mm rail is toch ook niet automatisch N spoor? (kan je ook als breedspoor voor Z gebruiken :) )

Succes
www.shapeways.com/designer/GelderscheTrams
Treinen van britse eilanden
Treinen uit de achterhoek

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26828
    • Pagina van klaas
Re: Breedspoor in model 1520mm i.p.v. 1435mm
« Reactie #44 Gepost op: 03 April 2008, 22:22:12 »
Je zegt dat het dan net zo nat word als bij H0 schaal 16,5mm.
Daar concludeer ik uit dat je bedoel dat 16,5mm ook niet 100% correct is.
Als 16,5mm niet 100% correct is, waarom moet breedspoor dan wel correct zijn.
Als je bijde niet correct hebt, dan zie je juist nog het minste.
Want dan is de fout gelijk.

Martin,

wat ik bedoelde is dit: je gaat uit van breedspoor dat in werkelijkheid 1520 mm is. Gedeeld door 87 is dat 17,5 mm. Daar streef je dus naar. De normale spoorwijdte van 16,5 mm is te smal. Maar de spoorwijdte 18,2 mm van EM en 18,83 van P4 zijn te breed, dus ook niet correct. De enige optie, als je echt naar 17,5 wilt, is om zelf te bouwen met voorhanden zijnde losse onderdelen. En of je die nou van een P4 leverancier betrekt of van een andere bron, dat is toch om het even?

En als je al die moeite van zelf bouwen niet wilt doen, dan is mijn opvatting: blijf lekker op 16,5 mm rijden. Want waarom zou je iets buitennissigs als 18,2 mm nemen als dat ook niet correct is? Dat bedoel ik met even nat: 16,5 is niet goed, maar 18,2 ook niet. Dus als je uit die twee moet kiezen, neem dan dat wat het meest algemeen verkrijgbaar is.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.