Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald Halma
Vandaag om 13:24:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door RetroJack
Vandaag om 13:22:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:11:06
Einde HSIJ (stoomtrein Hoogovens) in zicht door Modellbahnwagen
Vandaag om 12:48:23
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 12:41:01
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:35:17
Esu Loksound - NS Wadloper? door Torikoos
Vandaag om 12:27:13
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Peter Soonius
Vandaag om 12:20:07
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
Vandaag om 12:15:51
Klein mobiel ontwerp met thema stadsmuren door Slotticar
Vandaag om 11:58:44
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 11:50:36
Overzicht "Het is Weekend" foto's! door Vroeger
Vandaag om 11:45:26
Aanpassen baanplan bestaande baan door San-Markos
Vandaag om 11:26:35
Roco 70788 2400 met Zimo MX645 acceleratie settings door Spoolder1972
Vandaag om 11:07:48
YaMoRC YD8248 Servodecoder door Steven Loosman
Vandaag om 10:55:50
Fleischmann Anna ombouw. door Huup
Vandaag om 10:40:13
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 10:35:36
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:18:17
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 09:57:20
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Huup
Vandaag om 08:51:12
Nederlandse plattelandssfeer op een zolderkamer door Huup
Vandaag om 08:46:26
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ronaldk
Vandaag om 08:39:15
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 07:32:56
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 07:28:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
15 August 2025, 22:53:59
Vraag een machinist het hemd van zijn lijf door JoopSpoort
15 August 2025, 22:07:12
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door hmmglaser
15 August 2025, 21:24:37
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Rob Bennis
15 August 2025, 21:09:11
Camp 3 door Ronald Halma
15 August 2025, 21:00:28
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 August 2025, 17:22:12

Auteur Topic: Roco 70379 - Kortsluiting in de printplaat met geïntegreerde decoder  (gelezen 3581 keer)

DBCargo

• Offline Offline
Beste,

Ik heb tweedehands een opknappertje gekocht, die volgens de vorige eigenaar kortsluiting maakt zogauw die op de rails staat.

Ik kan de oorzaak van de kortsluiting alleen niet voldoende vaststellen. Ik kom niet verder dan dat het ergens in de printplaat (en tevens sounddecoder) zit.

Legenda
  • Rode ellipsen - Contactpunten met de power afname van de rails
  • Groene ellipsen - Contactpunt van de motor
  • Blauwe ellipsen - Contactpunt voor de beide speakers
  • Gele ellipsen - Contactpunt voor twee condensatoren, eraf gesoldeerd door de vorige eigenaar

Zogauw ik de punten in de rode ellipsen verbind met het testspoor, springt de centrale in kortsluiting. Ik kan met het blote oog geen schade aan de electronische componenten op de printplaat ontdekken.

Iemand nog ideeën?

Bij voorbaat dank!
« Laatst bewerkt op: 29 July 2022, 23:16:30 door Martijn193 »

Jeroen Rood

• Offline Offline
Re: Roco 70379 - Kortsluiting in de printplaat me geïntegreerde decoder
« Reactie #1 Gepost op: 29 July 2022, 15:38:36 »
Als je de diverse omcirkelde contactpunten met een multimeter (Weerstand-meting) nameet,
Meet je dan ergens kortsluiting, of een zeer lage weerstand? Als het niet op de baan staat.

Jeroen.
« Laatst bewerkt op: 29 July 2022, 15:43:29 door Jeroen Rood »

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 29 July 2022, 17:05:10 »
  • Bij de power pickup contacten meet ik een weerstand van 4k Ohm en bij de motorcontacten ongeveer 17k Ohm op stand 20k. Gooi ik deze naar 200k, komt dat respectievelijk uit op 5k Ohm en 41k Ohm.
  • De contactpunten van de condensatoren kan ik niet meten (<2000k Ohm).
  • De contactpunten van de speakers geven ongeveer 1000k Ohm.

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #3 Gepost op: 29 July 2022, 17:12:47 »
Er zal sowieso een schakelend DC/DC convertertje op het printje moeten zitten en die zou best de bron kunnen zijn.

Wel twijfel ik of de contacten voor de rails kloppen, die verwacht ik eigenlijk aan de buitenkant en vooral het enorme massavlak (nou ja, 'min') onderaan op de foto doet me daaraan denken. Ik ken het treinstel echter niet, dus ik zal er wel naast zitten ;)

Het mooiste zou zijn als je een labvoeding in huis hebt. Dan kun je, als je de aansluitingen van de DC/DC converter kan achterhalen, onderzoeken of deze defect is. Op m'n werk is het een soms noodzakelijke foutzoekmethode: stroombegrenzing op de voeding iets hoger instellen dan het nominale verbruik en dan inschakelen. Het onderdeel wat kneiterheet wordt is dan vaak het probleem. Bij minimale problemen (lage stroom, maar toch een foutsituatie) komt er dan vries-spray aan te pas. Dat toont ogenblikkelijk welk onderdeel (te) heet wordt en waar je dus kan beginnen met (verder) foutzoeken.

Omdat het allemaal SMD is, moet je eigenlijk wel.

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #4 Gepost op: 29 July 2022, 19:43:01 »
Ik denk dat tussen de 2 blauwe en de rode cirkel (rechts) de DC/DC converter zit. (diode, spoel, ic, condensator)
Ik zou daar eens even meten of er iets geks is, en anders inderdaad de methode gebruiken die Menno beschreef.

Jeroen.

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #5 Gepost op: 29 July 2022, 21:04:14 »
Ik ben nog niet zo een ster in al deze onderdelen identificeren, waar kan ik het beste beginnen? Om het makkelijker te maken, hier een ingezoomde foto;

Ik zie bijvoorbeeld
  • diverse metalen delen met een lichtbruin/oranje middenstuk.
  • Ook zoiets dergelijks maar dan zwart in het midden.
  • Een chipje met acht 'pootjes'
  • Een groot onderdeel waarop een heatsink ofzo lijkt te zitten

Bedankt voor alle hulp tot zover!  (y)

Jeroen Rood

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 29 July 2022, 21:41:28 »
Ik heb wat onderdelen in het plaatje benoemd.

De bruine blokjes zijn (niet polaire) condensatoren. De zwarte met een streep is er ook een, maar heeft wel en + en -.
De diode kan je in de diode-stand van je multimeter doormeten. Waarschijnlijk 1 kant op 0.25V tot 0.65V (Hangt van het type af). De andere kant op een (veel) hogere waarde, of helemaal niets.
De spoel is een rolletje koperdraad, dus die zou heel weinig weerstand hebben.
Aan het regelIC kan je niet zoveel meten.
De zwarte blokjes zonder tekst zijn waarschijnlijk weerstanden. Die onderbreken als ze stuk gaan, dus dat geeft (waarschijnlijk) geen kortsluiting.

Het blijft trouwend een gok dat hier iets mis gaat. Misschien is de decoder chip, wel defect, of een dan de drivers voor de motor.
In principe kan je alle onderdelen in weerstand stand doormeten. Op spoelen en lage waarde weerstanden na, zo je over geen onderdeel sluiting moeten meten.

Jeroen.

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #7 Gepost op: 29 July 2022, 21:43:47 »
Ik heb in je foto wat letters gezet.
R = weerstand
C = condensator
S = spoel
D = diode.

Er zit nog wat kleiner spul tussen waar ik geen letters bij heb gezet. Als ze zwart zijn is het waarschijnlijk een weerstand, bruin is een condensator.
Het IC met 8 pootjes kan ik nog niet identificeren. Het is waarschijnlijk een stuur-IC voor de door Menno en Jeroen al genoemde DC/DC converter.
De teksten op de IC's zijn op de foto niet goed te lezen, misschien kun je die nog eens goed bekijken en dan aangeven wat er precies op staat.

ah, Jeroen was sneller.

Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ruudns

• Offline Offline
Re: Roco 70379 - Kortsluiting in de printplaat met geïntegreerde decoder
« Reactie #8 Gepost op: 29 July 2022, 23:24:15 »
Meet die 2 linker diodes eens op doorslag......
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: 29 July 2022, 23:36:33 »
Ruud, ik zie niet wat je bedoelt met de linker diodes. Kun je die op de foto aanwijzen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

Menno

• Offline Offline
    • Mijn van-alles website
« Reactie #10 Gepost op: 30 July 2022, 01:29:27 »
Ik ben nog niet zo een ster in al deze onderdelen identificeren, waar kan ik het beste beginnen? Om het makkelijker te maken, hier een ingezoomde foto;
Tussen de twee linker vergulde vlakken zit zo te zien ook nog een kleine FET (klein blokje met 6 pootjes). Tussen de spoel en het IC zit nog een 6-poter (met P0 H0V of zo er op). Dat is waarschijnlijk de schakelFET voor de converter. De weerstand met R02 erop is hoogstwaarschijnlijk de sense-weerstand waarover spanning gemeten wordt waarop het converter IC z'n beslissingen neemt.
Áls er sluiting is, is bij schakelende voedingen vaak de FET stuk, maar wordt het IC meegenomen omdat er dan te lang teveel stroom gaat lopen.

Het belangrijkste wat je moet onthouden is dat er zonder meer ergens op de print 5 Volt of iets dergelijks gemaakt moet worden om de decoder te voeden. Als die aan de voedingskant in sluiting ligt, is een kortsluitmelding van je centrale onwaarschijnlijk, daar de DC/DC converter dan afschakelt of gaat proberen genoeg stroom te leveren (en alsnog afschakelt). Gezien het formaat zal deze niet meer dan een half Ampère kunnen leveren (en zelfs 0,5 Ampère lijkt me veel).
Ik vermoed dus een fout bij de converter zelf, onderdelen ervoor of toch een aansluitfout.
« Laatst bewerkt op: 30 July 2022, 01:31:15 door Menno »

bask185

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 30 July 2022, 08:15:50 »
Er zit als het goed is (meestal wel) ook ergens een gelijkrichter op die print. Kan jij met je multimeter in diode stand meten tussen de linker en rechter stroomafnemers? Daar moet iets van ~ 1,4V uitkomen als het in orde is.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

ruudns

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 30 July 2022, 09:10:36 »
Diodes: door Klaas aangegeven met een "D". Rechts daarvan zie ik er ook een zitten met de zelfde tekst erop.
Ho, NS periode III tot V. Artitec, Roco, Hamo, FM, Piko, Rivarossi en Liliput.
Verwerken van NS H0 modellen in de NSinmodel treinenlijst (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=67158.0).

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #13 Gepost op: 30 July 2022, 12:33:55 »
Omdat je het over de linker diodes had zocht ik links op de foto. ;)

DBCargo: je kunt het probleem omzeilen door het spul op de printplaat te laten voor wat het is en er een andere decoder in steken.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel

DBCargo

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 30 July 2022, 12:56:24 »
Meet die 2 rechter diodes eens op doorslag......

Ik heb de 3 diodes, aangegeven met een rode letter D op het onderstaande plaatje, doorgemeten, en kom uit op een waarde van 280 (0,28mA?). De gebruiksaanwijzing van mijn multimeter zegt dat het een teststroom gebruikt van 0,8mA. Er staat niks in over het gebruikte voltage. De multimeter wordt gevoed door een 9v batterij, maar dat zegt natuurlijk helemaal niks.

Er zit als het goed is (meestal wel) ook ergens een gelijkrichter op die print. Kan jij met je multimeter in diode stand meten tussen de linker en rechter stroomafnemers? Daar moet iets van ~ 1,4V uitkomen als het in orde is.

Mvg,

Bas

Ik meet een waarde van 300. Gok dat het gaat om 0,3mA.

Omdat je het over de linker diodes had zocht ik links op de foto. ;)

DBCargo: je kunt het probleem omzeilen door het spul op de printplaat te laten voor wat het is en er een andere decoder in steken.

Ik had zo gehoopt dat dit zo makkelijk was, maar dat gaat helaas niet, de decoder zit in de print verwerkt. Normaal niet zo'n probleem om dan de hele print te vervangen, maar roco rekent €200+ voor een nieuwe print met decoder. Als ik er echt niet uitkomt kan ik de print bestellen van de analoge versie, die is flink goedkoper, maar eerst wil ik er zeker van zijn dat deze print niet te redden valt.

De teksten op de IC's zijn op de foto niet goed te lezen, misschien kun je die nog eens goed bekijken en dan aangeven wat er precies op staat.

Er lijkt iets te staan als 3CRV of 8CRV. De regel eronder is grotendeels weggesleten en lijkt te eindigen op TB.

« Laatst bewerkt op: 30 July 2022, 12:59:28 door DBCargo »