Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:22:18
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door ES44C4
Vandaag om 21:16:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 21:15:13
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door mamory
Vandaag om 21:13:06
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 21:09:04
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Menno
Vandaag om 20:58:29
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
Vandaag om 20:54:43
De Hondsrugbaan door basjuh1981
Vandaag om 20:53:58
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:52:48
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
  

Auteur Topic: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen  (gelezen 1766 keer)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Gepost op: 09 juli 2022, 17:27:01 »
Goedenavond,

Het is een tijd geleden dat ik hier op het forum actief ben geweest. Ruim zes jaar later sinds mijn laatste bericht in ieder geval. Destijds een vrij jonge modelspoorder, dus veel gebeurd in de tussentijd, studie, verhuizen, de hele rimbam. Dat heeft er dan ook voor gezorgd dat mijn interesses de afgelopen jaren ergens anders lagen en modelspoor op een erg laag pitje kwam te staan. Gelukkig is het waakvlammetje nooit echt helemaal uit geblazen en hoop ik, nu gebleken is dat ze een ingenieurs titel aan iedere malloot uitreiken, het fikkie er weer voorzichtig mee op te stoken.

Toen ik hier op BNLS nog actief was, was ik op zolder bij mijn ouders bezig met een klein rangeerbaantje met een Amerikaans thema onder de naam LDC West. Zie hier wat oude draadjes daarvan:

https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=45216.0
https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=135.0



Hoe staat er nu daarmee? Het baantje bestaat nog, maar het is nooit verder afgekomen dan wat er in de laatste posts te zien was. Gelukkig heb ik ondanks het eeuwige geldtekort van een student er nooit voor gekozen spul te verkopen. LDC West en al het materieel dat erbij hoort lag allemaal nog veilig op zolder bij mijn ouders. Verder gaan waar ik was gebleven was dus zeker een optie. Het is nu echter zo lang geleden dat ik er iets mee gedaan heb dat ik de connectie met dat project een beetje was kwijtgeraakt. Ik voelde veel meer goesting om met een schoon pallet opnieuw te beginnen.

Dat heb ik nu dan ook gedaan. Ik ben inmiddels weer een paar maandjes bezig met een nieuw baantje: Bray valley. Het thema is erg vergelijkbaar gebleven met dat van LDC West. Amerikaanse stomerts uit de periode 1920-1930 spreken mij nog steeds het meeste aan. Bray valley wordt het eindpunt van een fictieve kleine branchline welke door de LDC&NW (de freelance spoorwegmaatschappij van het oude LDC West) wordt geëxploiteerd en een connectie heeft met de PRR (Pennsylvania Railroad) maar eigenlijk alles wat in het noordwesten van de USA rondreed mag van mij langskomen. Praktisch gezien zal de "gimmick" van het baantje zijn dat het geheel opgedeeld kan worden in een aantal kleine modules welke exact in een Billy boekenkast van de bekende blauw-gele dozenschuiver past. Dit allemaal om niet meteen weer te hard van stapel te lopen en het geheel handelbaar te houden ivm. met een verhuizing in het vooruitzicht. Voor railmateriaal gebruik ik Peco Code 83 en het geheel wordt DCC aangestuurd met een Roco Multimaus. Hieronder een tweetal plaatjes van wat het moet worden:




Inmiddels dus weer een paar maandjes bezig met het nieuwe baantje. Veel tijd heb ik allemaal niet, hier en daar 's avonds ff een uurtje knutselen, maar inmiddels zitten de modulebakken in elkaar en is de eerste rails aangesloten zodat voor het eerst in jaren weer (schaal) meters gemaakt konden worden. De (beperkte) voortgang tot nu toe is ook in het onderstaande draadje terug te vinden:

https://www.amerikaanse-treinen.nl/forum/index.php?topic=1729.0



Hopelijk snel meer. Ik heb er in ieder geval weer zin in en ga geïnteresseerden hier ook op weer de hoogte houden.  (y)

Groet,
Paul

H0ppakee

  • Offline Offline
  • Berichten: 100
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #1 Gepost op: 09 juli 2022, 18:21:07 »
Erg leuk om te lezen en “welkom terug”  ;D

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #2 Gepost op: 09 juli 2022, 19:14:19 »
You're back!
Ik vond het een genot om te kijken naar je creatieve oplossingen met zwaar beperkt budget. En als ik je draadje bij het buurforum zo zie, is dat budget ook iets gestegen :)

Ik ben benieuwd en volg dus.

Groet,
michel

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #3 Gepost op: 10 juli 2022, 12:24:44 »
Altijd leuk om al dan niet in stilte zo'n kleinschalig gebeuren te volgen.
Het is weer wat anders dan de "geijkte" baan thema's en bij kleinschalig en een niet onbeperkt budget komen de leukste creatieve oplossingen vaak bovendrijven.
Ik ben dan ook benieuwd wat er voorbij gaat komen  (y)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #4 Gepost op: 10 juli 2022, 12:37:02 »
Leuk, leuk leuk!! Helemaal mijn ding! Ik volg  :) (y)

NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #5 Gepost op: 28 december 2022, 12:36:16 »
Amper verder gekomen dan de laatste keer, maar toch even een overzichtsfotootje van de huidige situatie. De "verhuizing in vooruitzicht" uit de startpost van dit topic zit er inmiddels op. Het baantje heeft zijn concept dus bewezen.  Helaas is tijdens de verhuizing wel een deel van mijn gereedschap zoek geraakt, maar inmiddels is het opgezet in het nieuwe appartement.



Om deze post iets interessanter te maken dan maar wat nieuw materieel posten dat ik hier nog niet eerder had laten zien. Van links naar rechts: Bachmann Spectrum 4-6-0 Mogul, Bachmann Spectrum Doodlebug (met Digikeijs interieurverlichting en NWSL gear upgrade), NSWL 2-6-6-2T Mallet (wat een beaut  :angel:)





NS6400

  • Rangeerprediker
  • Offline Offline
  • Berichten: 1465
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2023, 20:12:50 »
Mini-updateje maar weer. Al het spoormateriaal inlcusief de draaischijf ligt nu op zijn plek.



Volgende stap is alles (provosorisch) elektrisch aan elkaar snoeren en dan kan ik voor het eerst sinds jaren weer eens lekker met treintjes spelen. (Met treinen die de nog ongepolariseerde puntstukken kunnen overbruggen dan) Dat is allicht ook bevordelijk om de bouwmotivatie hoog te houden. Met mijn huidige tempo kun je beter pekdruppels gaan tellen.  ::)

Ik weet nog niet helemaal wat ik met de wisselaansturing ga doen. Ik twijfel nog om deze handmatig met duw/trekstangen te bedienen of meteen in het diepen te springen met servo-aansturing. Geen idee nog wat daar allemaal bij komt kijken. Idealiter komt het allemaal weer terug naar de arduino die het hele spulleke aanstuurt.

Groet,
Paul

741230

  • Offline Offline
  • Berichten: 1160
Re: Bray valley - Voorzichtig opnieuw beginnen
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2023, 20:41:51 »
Mooie plannen, het hoeft morgen niet af hé? Maak het maar gewoon lekker mooi.  (y)
Groet Erik

Verzonden vanaf mijn
Fleischmann transformator