Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Silvolde
Vandaag om 21:38:08
Minder wissels door Huup
Vandaag om 21:36:40
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 21:22:15
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:21:04
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
Vandaag om 21:17:54
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 21:17:03
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 21:15:00
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door jdk
Vandaag om 21:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door hervé
Vandaag om 20:54:22
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 20:35:26
NS 8800 als BR J 94 met enorme kortingen bij MU (Modellbahn Union) door Edwin2121992
Vandaag om 19:21:33
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Martijn193
Vandaag om 19:12:04
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 19:04:39
Draaischijf Fleischmann 6053 werkt vaak niet. door Voske
Vandaag om 17:50:54
Lenz spoor 0 Deutz KG 230 B voorzien van Petau auto koppeling door Huup
Vandaag om 17:50:50
NS 6100 van GM&S door Gerke
Vandaag om 17:14:02
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Hollandserhbfan
Vandaag om 16:03:28
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
Vandaag om 14:43:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:39:02
Ronald doet de Fork Challenge! door Peter J K
Vandaag om 13:54:29
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 12:21:25
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Ronald Halma
Vandaag om 11:51:42
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 11:47:03
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:26:25
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:29:40
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 10:06:40
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Erwin 054
Vandaag om 08:53:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 08:36:33
Lenz 66 001 (artnr 30200) zit vast door Ferdinand Bogman
Vandaag om 00:06:54
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door WesleyMunnik
31 August 2025, 22:36:15
  

Auteur Topic: Herstel Calandbrug gaat maanden duren  (gelezen 5255 keer)

Blausee-Mitholz

  • Offline Offline
  • Berichten: 1259
Re: Herstel Calandbrug gaat maanden duren
« Reactie #30 Gepost op: 14 July 2022, 21:55:49 »
CNC'en van onderdelen is leuk maar je gaat even voorbij aan twee dingen die daar ook in meespelen.
- Heb je de tekeningen dan al digitaal? Zo niet dan zal iemand deze moeten maken. Is deze persoon al beschikbaar of komt de klus in de wachtrij van werk?
- Zelfde geld voor machine tijd. Er zullen genoeg machine fabrieken zijn die het onderdeel kunnen maken maar die hebben niet een 5-axis machine staan die wacht op een order voor onderdelen van de caland brug. Die CNC machines moeten gewoon productie draaien dus ook daar komt deze order gewoon in de wachtrij.
Uiteraard is een spoedklus mogelijk maar dat betekent andere klanten vertragen en dat gaat geld kosten.

Ik heb gewerkt met een CNC machine die voor een bepaald percentage per week voor reparatie klussen gepland stond, voor de rest gewoon productie.
Nu is er niet altijd reparatie klussen dus maakte de machine productie.

Bij ophanden zijnde reparatie klus (vaak spoed) werd ik ingeseind en werd de productie onderbroken.
Bij superspoed werd ook netjes gevraagd of ik het kon afmaken (dus overwerk). Was ik verhinderd dan werd de machine door een collega overgenomen. Heb de nodige overuren gemaakt daar. En bij reparatie werk vaak improviseren (met opspannen e.d)

Ook vervangende onderdelen heb ik wel gemaakt. Eén van mijn eerste klussen was een linkse halsbeugel voor een scharnier van een sluisdeur voor een bekend sluizencomplex in Nederland. Reserve onderdeel was niet voor handen, ik kreeg er een week de tijd voor maar was in 3 dagen klaar. Zelf programmeren en maken uit vol materiaal. (Bedrijf verzorgde ook demontage/ montage op locatie)

Het bedrijf had veel revisie werk, o.a. van een bekende Nederlandse banden fabrikant. Diverse olie kanalen gefreesd in bronzen lagerschalen.
Ook voor sluizen en bruggen diverse onderdelen vervaardigd.
Was een mooie tijd daar  8)

Achteraan in de rij gaan staan? er zijn gespecialiseerde bedrijven in reparatie werk.
Voor tandwielen zal ook best een mouw aan te passen zijn in redelijke termijn.

Wat het kost weet ik niet, ik ben puur een technicus, van de commerciële kant heb ik geen kaas van gegeten.

Mvg, Johan

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3278
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Herstel Calandbrug gaat maanden duren
« Reactie #31 Gepost op: 14 July 2022, 22:33:29 »
Zou ik niet doen. Door de brug zijn veel schepen, door grote en/of diepgang, beperkt in hun manouvreerbaarheid en hebben zij dus de assistentie van sleepboten nodig! Jammer voor de een, kassa en werkgelegenheid voor de ander!! :)

Weet ik hans. Dat geld voor het open van de brug zelf toch ook..? (Moet toch ook voor betaald worden.)
Natuurlijk was mijn opmerking maar gekheid.

Zoals uit sommige reactie's wel is op te maken, is er altijd wel een mauw aan vast te knopen.
Ik snap daarom niet dat het bijna een half jaar moet duren om het klaar te krijgen.
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".