Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)  (gelezen 3109 keer)

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #15 Gepost op: 03 juli 2022, 20:34:59 »
En ben benieuwd wie je bedoeld? Directie, managers? Beetje simpel: er zijn ook managers die keihard werken; waarom zouden alleen de 'mensen op de werkvloer' hard werken... ??? Of zit ik ernaast en bedoel je echt de werkers? Ze krijgen al per pakket betaald, dus je zou kunnen stellen dat harder werken al beloond wordt...
Wie ik niet bedoel zijn bijvoorbeeld de teamleiders die ook hun uiterste best doen om zoveel mogelijk goed te regelen.
Wie ik wel bedoel zijn die lieden die zich zonder enige kennis van zaken overal mee bemoeien en daarmee de processen meer verstoren dan stoomlijnen. Ook wel regelneukers genoemd, kostenposten zonder enige toegevoegde waarde.
Wie ik ook bedoel zijn inderdaad te toplagen, maar nog veel meer de parasieten daar weer boven. De wereld zou zoveel beter af zijn zonder verhandelbare aandelen.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #16 Gepost op: 03 juli 2022, 20:49:49 »
...nog veel meer de parasieten daar weer boven.

Je bedoelt klanten...  ;D zoals gezegd: je bent wat je koopt. Als we het allemaal zo erg vinden, moeten we het niet kopen. En over die aandelen, bijv die in 'onze' pensioenfondsen...?  :D
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #17 Gepost op: 03 juli 2022, 21:03:01 »
Ik vind de tarieven die PostNL aan particulieren vraagt niet echt 'parasiteren' hoor ...

Dat kan ook op andere manieren.
Zo ongeveer alle financiële crisis die we hebben gehad zijn ontstaan op die handelsplaatsen voor zeepbellen en gebakken lucht.

Maar we dwalen af  ;D
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #18 Gepost op: 03 juli 2022, 21:08:15 »
Ik vind de tarieven die PostNL aan particulieren vraagt niet echt 'parasiteren' hoor ...

Doordat wij die tarieven 'afdwingen' door concurrentie, blijven de marges toch laag? En parasiteren wij toch op de vergoeding van pakketbezorgers...?

We dwalen volgens mij niet af.. Als je echt vind dat de directie van postnl of DHL teveel betaald krijgt, of hun werknemers onderbetalen, of dat ze 'onethisch' handelen mbt hun aandelenstrategie, moet je daar geen pakketten meer versturen. Simpel zat.

Zo ongeveer alle financiële crisis die we hebben gehad zijn ontstaan op die handelsplaatsen voor zeepbellen en gebakken lucht.

Voor een groot deel omdat wij het hoogste rendement op ons spaar- of pensioengeld willen, anders gaan we naar een ander...

Wellicht is de tijd rijp voor een nieuwe poging planeconomie  ;D
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2022, 21:15:53 door Benelux795 »
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #19 Gepost op: 04 juli 2022, 09:27:09 »

wie geeft zijn postbode of DHL man wel eens een fooi...?

Edit: je bent wat je koopt... ;) net zoals bijv kiloknallers; als je wilt dat niet bestaat, begint het bij het niet te kopen.


Mijn postbode krijgt geen fooi, ook de pakjesman niet. Ik zou niet weten waarom en heb ook geen inzicht in wat de man/vrouw verdient. Ik ga er van uit dat dat tenminste het minimum loon is, da's wettelijk geregeld in ons landje. Dat het geen vetpot is behoeft geen betoog.

En als je het minimum loont wilt ontstijgen moet je aan de bak. Afgeven op directieleden / managers / teamleiders gaat je echt niet helpen maar ga een vak leren. Pak een opleiding, ga overdag werken en 's avonds naar school. Er zijn volop kansen voor iedereen want we zitten te springen om vakmensen en daar hoef je niet voor naar het gymnasium. En als omstandigheden veranderen zul je mee moeten veranderen, een leven lang leren is het motto anders sta je aan de kant en haal je de eindstreep niet.

Verder heb ik geen moeite met de kiloknallers van Vincent, ik weet niet wat het pak kipfilet kost maar als die kippenboer te weinig betaald krijgt moet hij dat in zijn sector oplossen en mij er niet mee lastig vallen. Pas als het niet meer in de schappen ligt kan ik het ook niet meer kopen.

Gr, Ben.

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8397
    • Rangeerbanen
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #20 Gepost op: 04 juli 2022, 09:47:31 »
Verder heb ik geen moeite met de kiloknallers van Vincent, ik weet niet wat het pak kipfilet kost maar als die kippenboer te weinig betaald krijgt moet hij dat in zijn sector oplossen en mij er niet mee lastig vallen. Pas als het niet meer in de schappen ligt kan ik het ook niet meer kopen.

yep, leg die verantwoordelijkheid maar lekker bij een ander neer. Als de sector de leefomstandigheden verbetert van (in dit geval) de kippen, wordt het vlees te duur en wordt het niet gekocht. Sterker, de detailhandel gaat elders op zoek naar vlees in de laagste prijsklasse. En zo werkt ongeveer de gehele markt...

't Is prima als je denkt dat jij niet verantwoordelijk bent voor dit misstanden, die van je afschuift en dat je er niets aan wilt doen, maar besef dan ook niets gebeurt. Maar als je dan geconfronteerd wordt met de gevolgen van deze misstanden, dan kan je ook niet klagen. Want je houdt het zelf in stand.

Groet,
michel

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25181
    • Pagina van klaas
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #21 Gepost op: 04 juli 2022, 10:02:14 »
Pak een opleiding, ga overdag werken en 's avonds naar school.
Het zou zo maar kunnen dat een pakjesbezorger na een dag rennen helemaal geen puf meer heeft om 's avonds op school te gaan zitten. En hij heeft waarschijnlijk ook niet genoeg geld om die opleiding te betalen.

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #22 Gepost op: 04 juli 2022, 10:09:52 »

yep, leg die verantwoordelijkheid maar lekker bij een ander neer.


Ik klaag niet hoor en ik heb geen last van de gevolgen. Overigens wil ik best wat meer betalen voor m'n kipfiletje als ik weet waar het geld terecht komt.

Maar zeggen dat de kippenboer de leefomstandigheden niet wil verbeteren omdat dan het vlees te duur wordt gaat er bij mij niet in. Voordat het stukje vlees bij mij in de pan ligt heeft de hele keten er flink aan verdient, ten koste van de producent in dit geval de kippenboer. Daar ligt de oplossing.

Ik kan ook wel stoppen met benzine tanken omdat ik vind dat Shell er te veel aan verdient maar dan sta ik stil Michel.  ;)

Gr, Ben.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #23 Gepost op: 04 juli 2022, 10:13:34 »
Ja, zo denk ik er ook over Ben. In het geval van de bezorger voel ik mij niet verantwoordelijk voor zijn salaris ;) Ik ben altijd vriendelijk tegen ze omdat ik weet dat ze er hard voor moeten werken. Ze zitten aan het eind van de lijn en zijn inderdaad de minstverdienenden. Daar kunnen ze als groep wat aan doen, ik kies de voor mij meest geschikte verzendoptie, betaal daar netjes voor en that's it. De rest is aan hen zelf  :)

Ben

  • Offline Offline
  • Berichten: 5762
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #24 Gepost op: 04 juli 2022, 10:13:50 »

Het zou zo maar kunnen dat een pakjesbezorger na een dag rennen helemaal geen puf meer heeft om 's avonds op school te gaan zitten. En hij heeft waarschijnlijk ook niet genoeg geld om die opleiding te betalen.


Da's te gemakkelijk Klaas. Ik heb mijn HTS diploma in de avonduren gevolgd, 4 avonden in de week naar school vanuit Brielle naar Den Haag en dat bij een full time baan. 's Ochtends om half 7 van huis naar het werk, 's avonds om 11 uur weer thuis vanuit school.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 6810
  • NS tijdperk III (a)b/c
    • Obdam in h0
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #25 Gepost op: 04 juli 2022, 10:26:38 »
Het zou zo maar kunnen dat een pakjesbezorger na een dag rennen helemaal geen puf meer heeft om 's avonds op school te gaan zitten. En hij heeft waarschijnlijk ook niet genoeg geld om die opleiding te betalen.
Dat dus; en op "STAP budget" hoeft hij/zij ook even niet meer te rekenen, dat is voorlopig weer op.
Waarbij duidelijke signalen zijn dat ook hier, zij die het NIET nodig hebben "de pot hebben leeggeroofd' omdat de overheid geen drempels mbt. max. inkomen en reeds behaald opleidingsniveau heeft ingebouwd.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4257
    • Filmpjes op YouTube
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #26 Gepost op: 04 juli 2022, 10:28:17 »
Op NPO draait op zondagavond een documentaire "bezorgd" over de pakjesbranche.

Inmiddels 2 afleveringen geweest, terug te zien via https://www.npostart.nl/bezorgd/VPWON_1336368

Kijkt allen, en oordeel zelf of je (voor)oordelen worden bevestigd. Bijvoorbeeld of het klopt dat bestuurders van witte busjes vaak zonder gordel en met telefoon in de handen door drukke stadscentra rijden ofzo.
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Bor de Wolf

  • Offline Offline
  • Berichten: 609
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #27 Gepost op: 04 juli 2022, 10:33:23 »
Zaterdag parkeerde bij mij in de stad een grote witte bestelbus van PostNL midden in een niet al te brede straat en liet zijn portier ook nog eens open staan. Had hij gewoon rechts geparkeerd, had het verkeer er langs gekund. Nu 'mochten' meerdere automobilisten wachten tot meneer klaar was...

Bor

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15310
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #28 Gepost op: 04 juli 2022, 10:44:49 »
Da's te gemakkelijk Klaas. Ik heb mijn HTS diploma in de avonduren gevolgd, 4 avonden in de week naar school vanuit Brielle naar Den Haag en dat bij een full time baan. 's Ochtends om half 7 van huis naar het werk, 's avonds om 11 uur weer thuis vanuit school.

Dat dus. Heb mijn diploma Procesoperator ook deels in mijn vrije tijd moeten doen.... en als ik zie wat de huidige generatie die bij ons die opleiding moet gaan doen kost dat tegenwoordig heel veel vrije tijd. En die jongens moeten er ook bij werken en hebben ook gezinnen.

Alles is een keuze in ieders leven.... soms moet je er heel hard voor werken om wat anders te gaan doen. Wil je dat niet zul je in het geval van de pakketbezorger gewoon je pakketjes moeten bezorgen en alle niet zo fijne dingen in dat werk voor lief nemen ;)

Nullem

  • Offline Offline
  • Berichten: 410
  • Rhätische Bahn (tot 2003) in spoor 0m
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #29 Gepost op: 04 juli 2022, 10:57:15 »
Nou lees ik met een half oog mee in dit draadje, vooral ook om de reacties op de reacties. Heel leerzaam.

Voor zover ik het begrijp komt dit draadje -details daargelaten- eigenlijk op twee zaken neer: pakjes worden wel of niet correct bezorgd en de bezorger krijgt een laag salaris onder een hoge werkdruk.
Toevallig (?) stelde Vincent benelux795 gisteren de vraag die mij op dat moment ook bezig hield: geven wij wel eens fooien aan bezorgers (en zo ja, hoeveel ongeveer)?.

Ik ben het bij gelegenheid gaan doen, maar met een wat andere insteek dan de discussie over loon/werkdruk en alles waarover verder losgegaan wordt. In het analoge tijdperk ging ik naar de modelbouwzaken van mijn voorkeur, om daar te kopen wat ik nodig had. Tegenwoordig bestel ik meestal via internet, krijg de spullen thuisbezorgd (eigenlijk altijd goed gegaan idd) en hoef vaak niet eens verzendkosten te betalen. ik bespaar tijd en kosten voor benzine en openbaar vervoer. Ik vind het (ik spreek voor mezelf hoor!) niet onredelijk als ik een bezorger een miniem deel van dat voordeel, waar hij aan bijdraagt, geef. Een beetje vergelijkbaar met de pizzabezorger, eigenlijk.

Just my two cents, groet! Frans (die overigens zelden reageert)
Groet!  Frans