Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 10:23:47
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Cor--24
Vandaag om 10:21:50
De (3d) knutsels van Ronald. door Johan Schalken
Vandaag om 10:12:14
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 10:12:00
7 april De Karel on tour door haes
Vandaag om 10:10:09
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 10:06:39
nieuw te leggen sporen passend maken door Jelmer
Vandaag om 10:05:07
MSV Post B, even voorstellen... door Rsd1000
Vandaag om 10:01:44
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door Jelmer
Vandaag om 09:52:49
FFA koelwagen door martijnhaman
Vandaag om 09:46:10
Leids spoor (voorheen Blauwpoortsbrug) door Gerco van Beelen
Vandaag om 09:46:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 09:42:59
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 09:24:22
Zoekfunctie ? door henk
Vandaag om 09:18:44
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
Vandaag om 07:52:09
NS 8400 van Werps door MathynK
Vandaag om 07:05:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
  

Auteur Topic: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)  (gelezen 3110 keer)

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 9156
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #60 Gepost op: 08 juli 2022, 17:49:20 »
Vervelend voor al die communicatie medewerkers in dit land..

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #61 Gepost op: 16 juli 2022, 07:28:17 »
Vond het altijd lekkerder om de centen die ik zelf verdiend had uit te geven als dat ik mijn hand op moest houden.
Ik werk ook liever voor mijn centen dan dat ik mijn hand ophoud. Maar ik heb ook een verantwoordelijkheid naar mijn gezin. Dus zet ik mijn ego opzij en kies ik voor wat het beste is voor mijn gezin.

Als ik ooit moet kiezen voor bijstand of werk net boven minimumloon, dan kies ik in mijn huidige gemeente voor bijstand. Want met net iets meer dan minimumloon heb ik geen geld om mijn kinderen lid te laten worden van een sportclub. Terwijl in de bijstand de gemeente de lidmaatschapskosten van een sportclub betaalt. Hetzelfde geldt (deels) voor zwemles, schoolkosten, computer, huishoudelijke apparatuur, museumbezoek, enz.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

elt-Mhv

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #62 Gepost op: 16 juli 2022, 09:29:01 »
En je verhaal is leuk, maar mijn redenering is simpel; gewoon vraag en aanbod.
Als salaris altijd puur om vraag en aanbod zou gaan, dan zou een werkverantwoordelijke bij Stedin, Enexis of Liander meer moeten verdienen dan de gemiddelde chirurg. Er zijn weliswaar 5x meer werkverantwoordelijken elektra dan chirurgen in Nederland, de vraag naar werkverantwoordelijken is inmiddels 10x groter dan naar chirurgen. Er halen tegenwoordig meer mensen hun diploma om arts te worden dan MBO-ers met energietechniek.

Datzelfde geldt voor steeds meer banen. Waarom dit jaar meer betalen voor een schoonmaker of bagageafhandelaar. Vorig jaar had ik toch ook een schoon toilet en kwam mijn koffer aan op de vakantiebestemming. Simpel, omdat het aanbod opdroogt.
Het opdrogen van het aanbod komt onder meer door "nieuwe" beroepen. We willen nog steeds een dagje gaan winkelen. Maar we laten ook steeds meer thuis bezorgen. Tien winkelmedewerkers worden 5 winkelmedewerkers plus 3 magazijnmedewerkers en 3 bezorgers. We lopen niet meer naar de supermarkt of de afhaalchinees, maar we laten het eten thuisbezorgen. Die extra medewerkers komen uit het aanbod voor zware en laagbetaalde beroepen, die daarmee dus opdrogen.

Wat ook meetelt is belang.
Mensen zijn bereid te veel te betalen voor een goede chirurg. Immers niemand wil de rest van zijn leven pijn of invalide zijn. En iedereen wil gezond en gelukkig 90 jaar worden. Het gaat om je eigen gezondheid en geluk, je hebt dus een direct belang bij het geld dat je aan een dure chirurg of personal coach uitgeeft.
Daarentegen wil niemand meer gaan betalen voor zijn elektriciteitsaansluiting. En ik snap dat ook wel, waarom elke maand meer gaan betalen terwijl die kabel en meter al 10 jaar ongewijzigd in je meterkast hangen. Als je geen zonnepanelen op je dak legt en niet van plan ben te verhuizen, dan heb je zelf geen belang bij netverzwaring of aanleg van een nieuwbouwwijk.
Lediggang is maar schijngenot. Arbeid regeert over leven en aanwas

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #63 Gepost op: 16 juli 2022, 09:47:52 »
Als salaris altijd puur om vraag en aanbod zou gaan, dan zou een werkverantwoordelijke bij Stedin, Enexis of Liander meer moeten verdienen dan de gemiddelde chirurg. Er zijn weliswaar 5x meer werkverantwoordelijken elektra dan chirurgen in Nederland, de vraag naar werkverantwoordelijken is inmiddels 10x groter dan naar chirurgen.

Blijkbaar valt het dus mee met die vraag :) En ik ga er prima in mee dat het niet alleen vraag en aanbod is, maar voor een groot deel wel. Een werkverantwoordelijke is blijkbaar gewoon makkelijker te vinden, desnoods tijdelijk. En of die zo slecht verdienen is nog maar de vraag: ik zat laatst op het station naast een jonge schoolverlater, die was 'procesoperator in de automotive' en ving netto 200,- voor 2 dagen per week. Groot deel van de Msc afgestudeerden haalt dat bruto nog niet ..  :D Bovendien; met vergelijken moet je uitkijken; dit is slechts een enkel voorbeeld en wellicht uitzonderlijk. Maar ook: wat is meegenomen in het loon, veel vrije beroepen moeten in hun eigen pensioen voorzien etc. En nog een kanttekening: vraag is bijv ook soms continuiteit, dus een loon kan ook hoger zijn als er een meerwaarde is dat er niet telkens van werknemer wordt gewisseld. Maar dat zijn details; over het algemeen denk ik dat vraag en aanbod aardig opgaat. Dus als er nu meer artsen bij komen, kakt dat loon vanzelf in, blijven er veel werkeloos en gaan iets anders doen. En wordt het minder populair...
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

Golfer

  • Offline Offline
  • Berichten: 106
  • H0 en Spoor 1
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #64 Gepost op: 16 juli 2022, 09:55:46 »
...: ik zat laatst op het station naast een jonge schoolverlater, die was 'procesoperator in de automotive' en ving netto 200,- voor 2 dagen per week. Groot deel van de Msc afgestudeerden haalt dat bruto nog niet ..  ......

Er blijken legio voorbeelden tegenwoordig. Uw kelner / mijn neefje met VMBO-kader en een niet afgemaakt MBo werkt in de horeca als zzp-er tegen € 25,- per uur. De veertig uur haalt hij met gemak iedere week.
Vriendelijke groet,
Michiel


H0, Spoor 1, Koploper over loconet UH IB Basic 65060

Benelux795

  • Offline Offline
  • Berichten: 3939
  • Vinnie the who?
    • Arlbergbahn...?
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #65 Gepost op: 16 juli 2022, 10:27:09 »
Let wel: de meeste lonen voor zzp'ers zijn alles inbegrepen. Dus als hij bijv pensioen wil opbouwen, is hij zelf al 20% kwijt. En vakantiedagen heeft hij vermoedelijk ook niet..?
De groeten! Vincent

Arlbergbahn...?
Bf Kibronn

R.C.Grootveld

  • Offline Offline
  • Berichten: 337
  • Na 60 jaar 3Rail overgestapt op 'die kleine Rote'
    • Robula: Preda - Muot met een ruime blik
Re: Wurgcontracten en andere ellende (was: Ervaringen met bezorgdiensten)
« Reactie #66 Gepost op: 16 juli 2022, 15:10:37 »
Let wel: de meeste lonen voor zzp'ers zijn alles inbegrepen. Dus als hij bijv pensioen wil opbouwen, is hij zelf al 20% kwijt. En vakantiedagen heeft hij vermoedelijk ook niet..?
En wat te denken van verzekeringen tegen ziekte, arbeidsongeschiktheid etc . . . .