Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

4 ledjes op één voorweerstand? door Lobomotion69
Vandaag om 02:58:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Lobomotion69
Vandaag om 02:47:23
NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:09:18
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door phdirk
16 September 2025, 22:48:57
Problemen met digitale koppeling Roco door phdirk
16 September 2025, 22:35:53
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door marco
16 September 2025, 22:05:09
NS 8800 in spoor 0 door Rob Moerkerken
16 September 2025, 21:46:50
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
16 September 2025, 21:45:57
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door R1954
16 September 2025, 21:41:04
Halling aandrijvingen door Sven
16 September 2025, 21:39:03
S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 21:21:45
Roco 290 digtaliseren door Syb030
16 September 2025, 21:02:11
Da's Daz 2 door Huup
16 September 2025, 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
16 September 2025, 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
16 September 2025, 20:39:06
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
16 September 2025, 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
16 September 2025, 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
16 September 2025, 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
16 September 2025, 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
16 September 2025, 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
16 September 2025, 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
16 September 2025, 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
16 September 2025, 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
16 September 2025, 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
16 September 2025, 18:21:54
Aachenau West door wob
16 September 2025, 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
16 September 2025, 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
16 September 2025, 17:37:44
Veevervoer ss/ ns door klusser
16 September 2025, 16:38:38
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
16 September 2025, 16:02:41
  

Auteur Topic: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'  (gelezen 2084 keer)

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Gepost op: 03 July 2022, 21:07:25 »
Zoekend naar fotomateriaal over de 'Zonexpres' zoals deze reed in de jaren zestig, kwam op in de beeldbank van de NVBS deze foto tegen, gemaakt door de heer J. Vellekoop in 1967:



Nu ben ik zelf geen enorme kenner van SNCF materieel, maar kijkend in diverse (online) catalogi van o.a. REE kwam ik bij een voormalig MIDI rijtuig uit, namelijk een A3B5. (REE cat. VB-379?)

- Is er een kenner aanwezig die zit zou kunnen bevestigen of me anders helpen aan de juiste benaming van dit rijtuig?
- Vanaf wanneer is dit rijtuig ingezet in de Zonexpress?

Ik hoor het graag.

Groet,
Rob
Tbinnebarretije…

mDDM

  • Offline Offline
  • Berichten: 1043
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #1 Gepost op: 03 July 2022, 23:19:42 »

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #2 Gepost op: 04 July 2022, 09:42:09 »
De Sr 555 is inderdaad een ex-Transat. Een model vind je niet bij REE, maar bij LSM (Of modelsworld). Uit dezelfde serie kwam ook de voiture bar: https://gibitrains.pagesperso-orange.fr/en/train/voiture_ocem-fl-b3r-mowo.htm. Een ombouw daarvan zou kunnen, of wachten op LS/MW...
In Ferrovissime nr 51 staat een stukje over de wagen (en er was er maar 1).

dirkjan

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #3 Gepost op: 04 July 2022, 10:07:12 »

metpetergaathetbeter

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
  • http://www.amsac.be/
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #4 Gepost op: 04 July 2022, 10:44:33 »
blijkbaar van dat bestemmingsbord met iets wat wel op de oorlogsvlag van een Aziatisch lijkt zijn er blijkbaar 2/meerdere uitvoeringen zo te zien

Rondje_HO

  • Offline Offline
  • Berichten: 8136
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #5 Gepost op: 04 July 2022, 12:57:37 »
Klopt, Artitec heeft deze koersborden in hun assortiment:

https://www.artitecshop.com/nl/koersborden-periode-iii-set-a-copy.html




...
In Ferrovissime nr 51 staat een stukje over de wagen (en er was er maar 1).

dirkjan

Zie:  http://fr.1001mags.com/parution/ferrovissime/numero-51-jui-aou-2012/page-76-77-texte-integral



Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #6 Gepost op: 04 July 2022, 17:21:47 »
blijkbaar van dat bestemmingsbord met iets wat wel op de oorlogsvlag van een Aziatisch lijkt zijn er blijkbaar 2/meerdere uitvoeringen zo te zien

Dat koersbord van de Zonexpres (met 1 S!) heeft inderdaad wel wat weg van de Japanse oorlogsvlag uit WO2 (alleen was die rood en wit).

@ Martijn: bedankt! (y)
Rob
« Laatst bewerkt op: 04 July 2022, 20:42:14 door Rob Ellerman »
Tbinnebarretije…

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #7 Gepost op: 09 July 2022, 21:37:48 »
Is er iemand in het bezit van een Nederlands spoorboekje, zo rond 1963/64/65 waar de samenstelling van de Zon-Expres in terug te vinden is? Of was er voor dit soort speciale-/forfaitaire een aparte vermelding ?

Rob
Tbinnebarretije…

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #8 Gepost op: 10 July 2022, 11:43:24 »
Dit is van 1960. aangezien het een gehuurde trein is, zal er in nl niets anders aan hebben gehangen. natuurlijk alleen de wagens voor/van Amsterdam


Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 5422
  • Modelspoor is emotie...
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #9 Gepost op: 10 July 2022, 15:32:11 »
He Dirkjan,

Bedankt voor je rijtuigstaatje. Het valt me op dat (als ik het goed zien en interpreteer) er maar 2 couchetteijtuigen-, maar liefst 5 zitrijtuigen en géén WL zijn gesteld. In Maastricht worden er dan nog 2 zitrijtuigen bij geplaatst en de fourgons hangen er voor en achter tussen Nice en Dijon... Ik ben alleen benieuwd of dit voornamelijk al wat ouder materieel was of ook al wat nieuwer (DEV/ INOX?)

Ben en blijf benieuwd of iemand anders op het forum nog een staatje heeft over deze in 1964 en/of 1965.

Rob

PS: Heb inmiddels via Ebay een rijtuig plus los interieur voor de SR555 gekocht. Wordt sowieso vervolgd, maar wordt wel na augustus... ;D
Tbinnebarretije…

Falkenberg

  • Offline Offline
  • Berichten: 4057
Re: SNCF Bar/Toiletrijtuig SR555 SNCF voor de 'Zonexpres'
« Reactie #10 Gepost op: 11 July 2022, 14:39:52 »
De wagens die in deze trein werden gebruikt waren DEV-AO RA, dus doodnormale DEV rijtuigen, te herkennen aan de myfi aanduiding. Ook de aanduiding voor een omroepinstallatie geeft aan dat het geen oude rijtuigen waren. Voor de B9c9 zijn het de korte DEV AO versie:
van REE
Voor de B10 heb je of de korte: weer REE
Of de lange, maar daar heeft Jouef maar 2 (recent) van uitgebracht: HJ4078 en HJ4051.
In 1964 zal er niet veel aan de samenstelling zijn veranderd, want de UIC wagens stroomden pas in 1964 bij de SNCF binnen en die gingen natuurlijk eerst naar het eigen publiek, niet voor les  étrangers.
Een WL zul je er niet zien, want dit is een van de eerste pakketreizen voor het gewone publiek die nog niet veel te makken had. De mensen die een WL konden betalen, maakten geen pakketreis maar kochten gewoon een kaartje in 1 van de reguliere treinen.

Inox werden in 1964 nog in Frankrijk gebruikt en hadden ook een j in de aanduiding zat en er geen couchettes in Inox waren en de B rijtuigen er nog niet waren (dat waren gedeklasseerde A voornamelijk)

dirkjan