Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: Station Markelo in schaal 0  (gelezen 3776 keer)

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Station Markelo in schaal 0
« Gepost op: 27 juni 2022, 14:21:03 »
Hoi,

Al enige jaren ben ik aan het bouwen en rijden in schaal 0, enkele maanden geleden kwam ik Wesley tegen op een beurs  ik ken hem van onze gezamenlijke optredens in de BNLS stand tijdens beurzen. Wesley stond daar met schaalmodellen in schaal n en h0 onder andere van station Markelo, ik vroeg hem of hij er ook wel eens over had gedacht om dit station in schaal 0 uit te brengen, aangezien hij wel wat schaal 0 toebehoren in de stand had.

Kortom, ik had interesse in een schaal 0 uitvoering van station Markelo! Enkele maanden geleden werd ik door Wesley benaderd en afgelopen zaterdag was het zover. Op de beurs in Houten kon ik mijn exemplaar van dit station in ontvangst nemen, en omdat ik er misschien wat mensen er een plezier mee doe en ik het graag ook voor mezelf documenteer begint hier het bouwverslag.


Natuurlijk kon ik zondag mijn nieuwsgierigheid niet bedwingen en heb ik de gelaserde delen in elkaar geschoven en het past prima. En wat wordt het groot!!!

En dat gevoel had ik in Houten al toen ik 1 groot pakket en 2 dozen in mijn handen kreeg gedrukt.



Ook was er een doos vol met ramen en deuren.

Tussen vergaderingen en overlegmomenten door vandaag heb ik eerst alle delen maar in de primer gezet, geen idee of het nodig is maar kwaad kan het vast niet. Het nadeel is wel dat ik de nummers nu heb weg gekalkt,  ;D De term dynamisch bouwen zal hier wel vaker langskomen...... Niet denken maar doen en dan weer herstellen!


Geen idee van de volgende stap, later wel weer eens meer.

Groet Gert-Jan


Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7176
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #1 Gepost op: 27 juni 2022, 17:43:21 »
... Possessed op de achtergrond erbij  8)
Mvh Steef

bernhard67

  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
    • http://www.bernardspoornulblog.blogspot.nl/
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #2 Gepost op: 27 juni 2022, 19:54:07 »
Hoi Gert Jan

Leuk zeg dat station Markelo wat in twente staat  nu nog een leuke rij groep module bouwen met dit station. Blijf je bouw project volgen.

Succes met de bouw

gr bernhard

Ps Station  Nieuwe Schans zou ook wel iets zijn.. Daar reden BR 55 en BR 41 en BR 50 langs of maakte een stop net zo als BR 216 en BR 211 of BR212

Noordernet

  • Offline Offline
  • Berichten: 2960
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #3 Gepost op: 27 juni 2022, 21:34:16 »
Mooi, Gert-Jan!

Met jouw schaal heb je het voordeel dat de lengte van het gebouw beperkt blijft.
Ik kon voor het laatst in 1975 foto’s maken van het ‘zusterstation’ Zuidhorn. Benader me maar als je vastloopt op de details.

Groet,

Wolter
Moins mais mieux.

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #4 Gepost op: 28 juni 2022, 09:37:44 »
 (y) (y) (y)
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #5 Gepost op: 28 juni 2022, 13:54:48 »
Ah toch maar alvast begonnen Gert-Jan  ;D ;D

Als ik je draadje even mag kapen zou ik een klein verhaaltje over de tot standkoming van de spoor 0 kit welke Gert-Jan nu aan het bouwen is geven willen.

Een goed jaar geleden had ik op basis van een 2D tekening, welke mijn vader getekend had van de 5de klasse waterstaatsstation station Markelo in 3D getekend.
Dit had ik zo gedaan dat het pand als 1 geheel uit de printer komt en dat enkel de daken en balkon erop gezet moeten worden. Dit alles zonder lijmen.
Na meerdere kits van Markelo in N en H0 verkocht te hebben, kreeg ik ruim 2 maand geleden van Gert-Jan de vraag kan het ook in spoor 0?? Ja natuurlijk ;D

Eerst geprobeerd het pand op te delen in stukken welke in de 3D printer passen, om een beeld te krijgen mijn grootste printer de Elegoo Saturn kan maximaal 192 bij 120 mm grondoppervlakte bij 200 mm de lucht in aan. Voor de zijvleugels geen enkel probleem, maar voor het hoofdgebouw is de hoogte niet toereikend dus dat gedeelte opgedeelt in 2 stukken. Nou de eerste testprint voor het hoofdgebouw en 1 zijvleugel was ronduit bedroevend. Ook zou deze productie methode ruim 100 uur aan printtijd kosten om het volledige pand te kunnen printen, verdeeld over meerdere printers en printrondes. Tevens zou hier een kleine 2,2 liter!! resin gaan zitten, met ruim 40 euro per liter ook niet echt een leuk gegeven. Hiermee zou de productiekosten voor een station ruim over de 100 komen, en dan de kit prijzen uiteraard evenredig meestijgen. Kortom volledig printen was geen optie.

Nu had ik van een bevriende firma ( Modelbouwled.nl uit Bunschoten) ooit al eens het aanbod gehad gebruik te mogen maken van zijn lasersnijder. Dus een mailtje naar Bunschoten om een afspraak te maken en daarna de 2D omgezet naar een lasertekening. Wat uiteindelijk 2 tekeningen geworden zijn, 1tje voor het hoofdgebouw en 1tje voor de zijvleugels. Als materiaal heb ik gekozen voor 4 mm MDF met een zeer fijne persing. Na een kleine uitleg van de laser ben ik daar aan de gang gegaan met het laseren van de wanden voor de kit. Dit alles duurde net geen 30 minuten, waarbij de wanden alleen bij het printen al 73 uur printtijd nodig hadden. Een mooie reductie in tijd. Ook heb ik hiermee een kleine 1,5 liter resin bespaard dus kwa kosten ook een mooie reductie.

Voor de ramen/deuren gekozen deze wel 3D te printen, deze werden uit de bestaande tekening gehaald en in 2 printruns uitgeprint. Ook de daken en balkon heb ik met de 3D printer geprint. Met de 4 printers die ik staan heb op dit moment was dit een kwestie van een nachtje printen.

Al met al een kleine puzzel om het zo efficient mogelijk te produceren tegen een aanvaardbare prijs. Ik denk dat dit wel gelukt is.

Hieronder nog wat foto's van hoe de N en H0 versie uit de printer rollen, de mislukte testprint in spoor 0, mijn exemplaar in 0 en een vergelijking tussen de N, H0 en 0 versie.















En nu weer genieten van de kunsten van Gert-Jan
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #6 Gepost op: 29 juni 2022, 08:13:46 »
Goedemorgen,

MMM bouwkunsten, ik ben er de laatste dagen niet aan toe gekomen, iets met betaald werk...

@ Steef, als het me niet bevalt kan ik er altijd; " one of seven churches" van kitbashen!
@ Bernard, het is inderdaad de bedoeling om het station indien gereed in te zetten voor de rijgroep. Ik ben bang dat 1 module dan niet genoeg is.
@ Wolter, ik weet je tegen die tijd te vinden!
@ Wesley, duidelijke uitleg. Hoe heb jij die boog in je spoor 0 versie gekregen in het hoofdgebouw?


Ik had maandagavond nog wel tijd om het gebouw te lijmen. Notitie aan mezelf: na verven past het minder goed, als je maar wat kwast! Vandaag een halve dag werken dus misschien is er tijd voor een volgende stap.

Groet, Gert-Jan

WesleyMunnik

  • Offline Offline
  • Berichten: 1166
    • Modelspoor Design
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #7 Gepost op: 29 juni 2022, 12:44:53 »
Gert-Jan,

Dat is het geplotte styreen wat tussen de 2 mdf platen zat.
Deze uit de plot halen. En dan 2 van die bogen op elkaar lijmen om de dikte van 1,5 mm te krijgen en dan heb je de bogen op het hoofdgebouw
Met vriendelijke groet,

Wesley Munnik

www.modelspoordesign.nl

Marc tramt

  • Offline Offline
  • Berichten: 10554
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #8 Gepost op: 29 juni 2022, 20:27:39 »
Lekker bezig mannen, zowel Wesley als g-j!  (y)
No dress rehearsel, this is our life.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #9 Gepost op: 01 juli 2022, 11:49:17 »
Notitie aan mezelf: na verven past het minder goed, als je maar wat kwast!
Nog een notitie voor je zelf,als je de delen die gelijmd moeten worden ook hebt gekwast,dan kan het zijn dat die te lijmen delen slechter plakken, aan/in elkaar,dit komt door de verruf,verf en lijm zijn niet elkaars beste vrienden ;)

Wel een verassend uitstapje,wat je maakt.
Leuk ook dat door brainstormen zoiets gemaakt kan worden als bouwpakket  (y)
Ben benieuwd hoe e.e.a. eruit komt te zien,ook met modules erbij.
heb je nog wel ruimte voor extra modules,je lijkt er al heel wat te hebben  ???

p.s. nog een tip voor jezelf,voor je gaat verven e.d. maak wat fotos van het bouwpakket zoals het uit de doos komt,dan kan je nadat je te enthousiast bent geweest met verf of iets anders altijd dingen zoals nrs achterhalen d.m.v. de foto's  ;D
« Laatst bewerkt op: 01 juli 2022, 11:52:45 door tijgernootje »
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #10 Gepost op: 02 augustus 2022, 21:02:52 »
Dank mensen,

Het echte leven zat even in de weg: werken, klussen en op pad met de dame! Maar omdat ik toch het vulmiddel in mijn handen had vanwege een klus aan die oude toko waarin ik woon, hetzelfde spul op het stationsgebouw gesmeerd. Het is nog wat ruw maar een later schuurpapiertje zal de klus wel klaren.


Erop geplamuurd, beetje bijgestreken met wat vocht en daarna met een kwast wat gestempeld.


De lijst op de perronzijde bevatte een foutje, op een bepaalde manier waren de styreen vormen niet gelijk. Opgelost door de boel bij te snijden en vervolgens in de plamuur te zetten.



En de eerste ramen zijn gezet! Morgen maar weer eens verder, Groet Gert-Jan


DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 2918
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #11 Gepost op: 02 augustus 2022, 22:40:31 »
Mooi project Gert-Jan. (y) (y)



gr bernhard

Ps Station  Nieuwe Schans zou ook wel iets zijn.. Daar reden BR 55 en BR 41 en BR 50 langs of maakte een stop net zo als BR 216 en BR 211 of BR212

Dan wel met draaischijf en loods. ;)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #12 Gepost op: 17 augustus 2022, 14:01:52 »
Hoi, er is kleine progressie te melden:


De afgelopen dagen in de hitte verder gegaan met het stationsgebouw, voor mij is het de eerste keer dat ik werk met een laser gesneden gebouw en geprinte ramen en deuren. Dat vergt wat aanpassingsvermogen van mijn kant ;D Wat is het allemaal snoeierhard, waar ik normaliter wel wat kan buigen en wrikken is dat hier geen optie. Iedere deur en kozijn moet om maat gevijld worden en uiteindelijk heb ik een hamer (gewoon formaat) gebruikt om de kozijnen in de openingen te slaan.

Maar, het gebouw staat in de verf en de kozijnen hebben kleur en zijn geplaatst. Vraag aan de kenners, wat is de beste kleur om de deuren te schilderen (ik bedoel NS rood)?
Volgende stap: "glas", gordijnen en een inpandig schot om doorkijk te voorkomen.

Ik hoor het graag, Gert-Jan

g-j

  • Offline Offline
  • Berichten: 1637
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #13 Gepost op: 22 augustus 2022, 10:03:54 »
Ik vond zelf de stuclaag op de perronzijde van het gebouw toch te ruw. Vervolgens werd dat nog eens bevestigd in een App groepje en werden er een aantal zinnige oplossingen aangedragen. Van schuurpapiertje erop tot zandstralen......

Ik heb het iets anders opgelost:

Fijne schaal dat 0, je kunt gewoon je grote machines gebruiken ;D

Het resultaat bevalt me een stuk beter.


Later wel weer eens meer, Gert-Jan

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 4832
  • Modelspoor is emotie...
Re: Station Markelo in schaal 0
« Reactie #14 Gepost op: 22 augustus 2022, 10:34:52 »
Wat ook een mooie stucweergave is in deze schaal, is je betreffende wanden schilderen (kwast, roller, geen airbrush want dat droogt te snel) met een hoogglans verf en direct daarna bestrooien met zilverzand. Even laten drogen en dan de rest er af schudden/kloppen. Verder laten drogen tot droog en daarna kun je de definitieve kleurlaag aanbrengen (met matte!) verf. Zo heb ik mijn station Culemborg in 1:32 destijds in 2004 van een mooie stuclaag voorzien.

Grtz,
Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)