Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Alweer is de Weller soldeerbout defect door René 4312
Vandaag om 22:07:55
Stalen D 4 deurs spoor 0 door arnout
Vandaag om 21:52:54
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:48:22
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 21:46:50
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door cor_b
Vandaag om 21:10:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank103
Vandaag om 20:53:13
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 20:39:42
Digitale kraan Roco 46801 door VAM65
Vandaag om 20:23:33
Modelspoorbaan van Einte door einte
Vandaag om 19:55:37
LIMA IRM Cardanassen door Silvolde
Vandaag om 19:52:10
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 19:34:23
Kato 2026 door Gino
Vandaag om 19:16:07
Microstepper motoren voor armseinpalen door bask185
Vandaag om 19:14:38
Welke winkel voert deze merken? door spoorzeven
Vandaag om 18:54:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 18:50:20
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:32:56
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 18:11:57
Treinsamenstelling vooroorlogse D treinen door janw
Vandaag om 18:11:31
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Wim Vink
Vandaag om 17:31:45
PB Models, ICR-rijtuigen door Ben
Vandaag om 17:10:11
Minder wissels door Huup
Vandaag om 16:22:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 16:02:59
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 15:58:04
Fleischmania Nostalgia door spoorijzer
Vandaag om 14:38:09
Albert's fantasie in schaal 0e door spoorijzer
Vandaag om 14:11:16
Waar is dit? door Eric v C
Vandaag om 12:18:17
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door spoorijzer
Vandaag om 11:51:21
Een Rotterdams gebouw door Gerco van Beelen
Vandaag om 11:43:23
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 10:57:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 10:57:23
  

Auteur Topic: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.  (gelezen 74657 keer)

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 582
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #75 Gepost op: 15 September 2023, 11:31:50 »
met die riem ziet er goed uit
een alternatief zou ketting kunnen zijn, ook bij slaters te koop
https://slatersplastikard.com/linePage.php?suffix=JPG&code=CD01

voor die riem zie ik een bijkomend vordeel, de spanrol kan de riem naar beneden drukken en zo meer ruimte creëren onder de lok (misschien een vrije doorlijk in de cabine?)

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #76 Gepost op: 15 September 2023, 12:03:07 »
Met 2 kogellagers (aan de bovenkant van de riem) kan je de riem naar beneden drukken, maar dat is net niet voldoende om de deur vrijbaan te geven én extra spanning (te ?) op de riem.

Ik heb een metalen ketting (schakels 5 mm) geprobeerd, maar die zakt door en loopt dan tegen de bodemplaat aan...reutel de reutel ipv zoef. En dat ding moet je smeren en dat trekt weer stof en vuil aan als je geen bodemplaat gebruikt. Afspannen van een ketting......succes. Vandaar de platte riem.

De plattere ketting, met 3/16 tandwielen van Slaters, zou nog kunnen. Waar is de weg naar Rome?


« Laatst bewerkt op: 15 September 2023, 12:45:15 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #77 Gepost op: 15 September 2023, 13:47:46 »
Ik heb er nu 2 plunjers in gezet. Gaten 4,0 mm. Het afmeting van het stootrandje van de plunjers is nog een zaak om in de gaten te houden.


De maat van de kast is nu circa 39,3mm.  Versmallen naar 38,0 mm lijkt me beter zodat de plunjers iets meer armslag hebben. Electrisch geleiden doen ze nu overigens prima, maar het is krap.
Dat betekent dan weer dat er een opvulring van 0,5 aan beide zijden van de as moet komen maar dat zal het probleem niet zijn.


Definitieve maat wordt bepaald door de te gebruiken plunjers Het stootrandje zal altijd wel 0,5 zijn maar de diameter van de schacht kan per fabrikant verschillen. Lijkt me daarom beter om gaten van 2,0 te maken en per geval op te boren naar de juiste maat.


6773
« Laatst bewerkt op: 15 September 2023, 13:55:34 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #78 Gepost op: 15 September 2023, 20:20:54 »
De hele unit is compleet uit elkaar gehaald en op 38,0mm breedte gebracht zodat de plunjers ruimte hadden. Daarna bedrading aangebracht.

Met wat ballast (dat was voorzien).......
Filmje.
Klik op het plaatje.

Trek/duwkracht accoord wat mij betreft.


6845
« Laatst bewerkt op: 15 September 2023, 20:44:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #79 Gepost op: 17 September 2023, 11:50:49 »
Nog een mutatie gevonden, de regengoot. "recht toe recht aan" of aan met een boog de hoek om aan de voorkant. Bij de 1e deelserie was die oorspronkelijk recht.
« Laatst bewerkt op: 17 September 2023, 11:54:33 door FritsT »

becasse

  • Offline Offline
  • Berichten: 1021
  • http://becasse-weathering.blogspot.nl/
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #80 Gepost op: 17 September 2023, 20:45:19 »
Ha Frits en Edwin(?),

Wat leuk om te lezen dat er schot zit in het sikkenprojekt. Er zou nu eindelijk in 1 eens een “Holländische Welle“ kunnen ontstaan, al ben ik nog lang de spoorwegen van onze oosterburen niet zat.

Nu komt Wunder ook nog es met een mooie Talbot-zelflosser van de NS, ook in Tp.III.

En stel je voor; een sik in 1 met een zandwagentje of die mooie typische NS Wagen GTU als kit... Sorry, ik loop op de zaken ver vooruit.

Wat betreft aandrijving en machinistenhuis deel ik Frits‘ mening. Wil je het anders dan kan je altijd zelf de zaag er in zetten. Dat is het mooie van een kit.

Doe maar lekker langzaam en uitgebreid onderzoek en proeven; mij ontbreekt momenteel de tijd voor een kit..maar heb er nu al zin in! En misschien valt er in Maarn tijdens het 01TREFF a iets meer te zien? Met het tempo van Frits vast wel…

Michiel
Waar gaan we heen voor spoor 1?
http://becasse-weathering.blogspot.nl/

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #81 Gepost op: 19 September 2023, 11:45:58 »
Midden in het frame zit een grote ovalen opening waardoor je naar de andere kant kunt kijken.


Bij de aandrijfunit kan dat ook.
Die aandrijfriem gaat straks helemaal in het niet vallen als de onderdelen er op zitten.
Een ketting.........  ???


7380
« Laatst bewerkt op: 19 September 2023, 11:56:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #82 Gepost op: 19 September 2023, 19:29:11 »
Bovenop een radiateur hoort een vuldop en die zal bij de Sik wel door de huif steken. Achter de lamp en voor de schoorsteen, dus lekker verstopt voor een fotograaf. Foto's van boven zijn zeldzaam, maar er is vast iemand die er wel een plaatje van heeft.
« Laatst bewerkt op: 19 September 2023, 19:31:31 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 582
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #83 Gepost op: 19 September 2023, 20:27:10 »
op deze website veel foto's
https://locomotor.nl/index.php/project-sik-210/

o.a deze




foto van Kees Mooij

duidelijk een gat te zien

lijkt me a.d.h.v deze tekening dat de radiator dop er net onder zit






Cor
« Laatst bewerkt op: 19 September 2023, 20:31:25 door moonlicht »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #84 Gepost op: 19 September 2023, 20:58:20 »
Ja die had ik ook en de tekening idem, maar nu  een detailfoto van die dop. Dat is een moeilijke. ;D

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #85 Gepost op: 20 September 2023, 10:48:51 »
Vanmorgen wat testen met de zijkanten van het frame.





Toch al duidelijk de contouren van een Sik. ;D


7660
« Laatst bewerkt op: 20 September 2023, 10:51:48 door FritsT »

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5538
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #86 Gepost op: 20 September 2023, 14:09:03 »
Frits,

In H0 kijk je ook door het chassis heen hoor. Tenminste als je die van Erwin Werps zou bouwen:



(moet mijn archief eens in Flickr uploaden. Dan ben ik van de irritante Photobucket spam af)

In het middelste (ovalen?) gat zie je vevolgens alle stangen van het remwerk. Dat maak je vast ook in de 0 en 1 versies.  (y)

mvg,
Ivo

*

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #87 Gepost op: 20 September 2023, 16:39:46 »
Ik vergelijk mijn modellen niet met die van anderen. Iedere ontwerper heeft zijn eigen inzichten en dus zijn er verschillen, zelfs binnen onze bouwgroep.
Het enige waar ik mee vergelijk zijn bouwtekeningen en 1:1 en dat verschalen met alle noodzakelijke concessies.

Ook is het uitgangspunt van belang.
1. een perfect model
of
2. een bouwbaar model
of
3. een instap in de messing modelbouw.
of
4. gewoon een lekkere bouwklus voor mezelf waarbij alles mag.

en dat uitgangspunt weten we in de bouwgroep pas na het maken van het testmodel.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #88 Gepost op: 20 September 2023, 17:50:16 »
Vandaag weer heel wat ervaring opgedaan bij het buigen van de huif uit 0,5 plaat. Vooral het afstellen van de pers vereist de nodig precisie in combinatie met het te gebruiken plaatmateriaal (dikte en walsrichting)


En toch weer de beschermingstape vergeten en dus krassen.... Dat staat nu in koeienletters op de pers. ;D


De radius is conform 1:1 (R=4,5 binnenmaat) en daarna kan het inmeten (aftekenen, knippen en vijlen) van het front gedaan worden. De ronde hoeken zijn dus precies op maat te maken. Vooraf die radius etsen in de berekende maat is vragen om kieren (lijkt me).
Dan nog de vraag of het verstandig is om de opening van de radiateur vooraf te etsen. Ik zeg...later een gat zagen en goed horizontaal en verticaal vijlen en dan de hoekprofielen er in.
Gaan we het in de bouwgroep nog over hebben. ;)


7854
« Laatst bewerkt op: 20 September 2023, 17:56:32 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11387
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #89 Gepost op: 20 September 2023, 20:04:37 »
Ik boor gaten voor de klinknagels in het front als het vastzit. Goed aftekenen en gaan.......
en als je goed kijkt, zie je de naad tussen de overlappende platen. Er is dus speelruimte, maar minimaal.


Foto: JohnM.
« Laatst bewerkt op: 20 September 2023, 20:07:09 door FritsT »