Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:03:10
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
Vandaag om 21:00:10
Roco traxx 'Eurocity' door Martijn193
Vandaag om 20:58:22
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door jzegers
Vandaag om 20:43:36
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 20:05:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
Extra functie in Zimo MS450P22 door VAM65
Vandaag om 19:38:13
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 19:34:32
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Jeroen95
Vandaag om 18:55:23
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Herb73
Vandaag om 16:54:09
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Ronald69
Vandaag om 16:28:52
z21 Start opkrikken door Herb73
Vandaag om 14:44:54
Goede wensen voor 2026 door R v/d Hoven
Vandaag om 13:59:05
Aachenau West door Peter J K
Vandaag om 12:10:56
Vermogen centrale door Ronald Halma
Vandaag om 11:02:24
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht door wob
Vandaag om 10:04:14
  

Auteur Topic: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.  (gelezen 80839 keer)

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #60 Gepost op: 11 September 2023, 20:37:36 »
Hoi Wesley,

Dit is de Spoor-1 versie waar de motor GB40L dus in past. (in de Spoor-0 versie weer niet.)

Eigenlijk ingegeven door de 3/16 asmaat zodat er ook passende Slaters wielen met vierkante as-uiteinden bij passen. Dat was het belangrijkste criterium.
Andere motoren zullen waarschijnlijk ook passen, maar dat heb ik verder niet uitgezocht want ik was al blij met de gevonden combinatie.

Keuze is wederom op Slaters gevallen omdat je binnen een week na bestellen het binnen hebt en direct kan gaan rijden. Inbusje vast op de as, 2 boutjes vast aan de kap en en klaar (los van het aansluiten van de plunjers natuurlijk)
Ik maak dus een Plug and Play systeem, los van de kap.
Bij de Grote Sik (NS-400) had ik dat systeem al van AMZ en dat zou nu Hummel worden, maar ik weet niet hoe snel die (in grote aantallen) kan leveren en wat de prijs is.)..dus Slaters, prima spul.

Ruimte zat.
« Laatst bewerkt op: 11 September 2023, 20:52:48 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #61 Gepost op: 13 September 2023, 11:17:09 »
Een overzicht van de opties bij Slaters:

SG38 gearbox
3/16 as
rechthoekige uiteinden







De wielen van de Sik hebben een diameter van 1000 mm.
Omgerekend naar Engelse maken 3'3" (ft/inch)



Spoor-0
3/16 as,
rechthoekige uiteinden




Spoor-1.
3/16 as
rechthoekige uiteinden.


Spaken dichtmaken met resin/filler en vlakmaken. (Grootste deel zit achter de frameplaten).



Financieel overzicht:

SG38: 105 pond
spoor-0 wielen: B7837:    20,35 x 2 = 40,70 pond
spoor-1 wielen: 59839ST: 20,89 x 2 = 41,80 pond

Totaal
Spoor 0 : 105 + 40,70 = 145,70 pond is circa 170 euro.
Spoor-1 : 105 + 41,80 = 146,80 pond is circa 170 euro.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #62 Gepost op: 13 September 2023, 11:25:12 »
De maat van de snaaraandrijving moet ik nog bepalen, maar voor het kostenoverzicht is dat al wel duidelijk;
1 snaar circa 8 euro
2 tandwielen: circa 16 euro.


FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #63 Gepost op: 13 September 2023, 11:32:40 »
Plunjers, bv van Bauer Modellbau:
4 stuks: circa 10 euro.


6120
« Laatst bewerkt op: 13 September 2023, 12:50:52 door FritsT »

moonlicht

  • Offline Offline
  • Berichten: 603
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #64 Gepost op: 13 September 2023, 13:09:39 »
als ik het zo lees ga je de 2e as aandrijven met een snaar
dan komt deze in de cabine te zien

ik ben (nog steeds ) bezig met de SIK van EP en was met het idee om er 2 aparte aandrijvingen in te maken zoals NWSL ze wel eens heeft geleverd (magic carpet)

heb wel eens een SIK van PHILO gezien waar de 2e as door een cardan werd aangedreven, deze was in de cabine gecamoefleerd met een kapje

Cor

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #65 Gepost op: 13 September 2023, 15:04:25 »
@Cor,

Philo heeft concessies moeten doen aan inrichting tov aandrijving. Er moest tenslotte wat. Ik sta voor datzelfde dilemma. Van onderaf gezien wil ik de aandrijving ook niet zien, dus daar komt een afdekplaat die Philo zeker niet heeft en je alles ziet zitten wat er 1-1 natuurlijk niet zit. Ik ga het dus echt anders doen dan het 0-model van Philo. En dat heet...Concessie.

En wanneer zie je het "lege" interieur van het bestuurdershuis? Ga je de deur alsmaar open doen en gluren?..Ik niet.
De riemaandrijving en rijden vind ik belangrijker dan het "gluren", dus mijn idee (op dit moment) is...deurtjes permanent dicht en de aandrijfriem daar laten lopen.

Een ieder kan natuurlijk ook besluiten om er geen snaar in te zetten. Met een sterke motor en ballast loopt de loc zeker ook op 1 aangedreven as.

Maar...we beginnen pas en mutaties zijn nog altijd mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2023, 16:20:49 door FritsT »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #66 Gepost op: 13 September 2023, 15:42:56 »
Dilemma's of niet?

Welke variant te bouwen of beter gezegd, welke variant als ets- en laserplaat maken.
bv de voorbufferplaat:

Plaatjes in de loop van de tijd genomen.
foto 753
-geen klinknagels te zien. (zitten er natuurlijk wel)
-geen rangeerdersgrepen
-automatische koppeling


foto 742
-platte klinknagels zichtbaar
-koppelhaak
-rangeerdersgrepen
-doorgaande luchtleiding.


foto 745,
-doorgaande luchtleiding
-ronde klinknagels


Dan de reco-210 bij de SGB...(ook leuk om na te bouwen)
[

Of de 204


Mijn idee is nu..in de laserplaat WEL klinknagelgaten aanbrengen die weer dichtsolderen met draad (en plat vijlen) als je die versie niet wilt want gaten boren in de laserplaten is een crime. Dichtsolderen en vijlen is appeltje/eitje en je kan zeggen (ook als er iets zichtbaar zou zijn ) het is wel conform 1:1..verzonken.
Alle varianten apart laten laseren?.......heel duur voor iets waarvan we nu nog niet weten in welke aantallen wat wat zou moeten. Die kosten wil niemand betalen denk ik.
« Laatst bewerkt op: 13 September 2023, 16:05:21 door FritsT »

Michiel2

  • Offline Offline
  • Berichten: 315
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #67 Gepost op: 14 September 2023, 12:29:10 »
 Je hebt ook nog de optie met tandwielen, niet zoals bij Realix maar zoals bij Lineamodel:


https://www.lineamodel.com/cartsearch/index.html?rootCategory=p7bhdocz

Disclaimer: ik heb deze aandrijving nooit in het echt gezien
« Laatst bewerkt op: 14 September 2023, 18:58:04 door Michiel2. Reden: Link naar fabrikant toegevoegd »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #68 Gepost op: 14 September 2023, 13:18:02 »
De motor laten ze niet zien, maar die zit zo te zien in het midden aan de achterkant. En waar zitten de deuren? ;D

Pauldg

  • Online Online
  • Berichten: 7751
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #69 Gepost op: 14 September 2023, 13:29:52 »
Je hebt ook nog de optie met tandwielen, niet zoals bij Realix maar zoals bij Lineamodel:



Disclaimer: ik heb deze aandrijving nooit in het echt gezien

Dit lijkt een ideale aandrijving voor een rijdende chocoladereep....
Don't be part of the problem. Be the entire problem!

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #70 Gepost op: 14 September 2023, 15:26:02 »
De materialen van GHW zijn binnen.
[

Tandwielen zijn massief en dienen doorboord te worden naar de gewenste asdiameter. (3/16=4,73 mm). Boren (op de draaibank) bleek geen enkel probleem mbt het te verspanen materiaal. Uit de hand boren lijkt me ook geen probleem.

De eerste test met het kleinste tandwiel en kleinste riem lijkt qua afspanning al gelijk geslaagd.
Nu nog een borg-inbusje aanbrengen.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #71 Gepost op: 14 September 2023, 18:06:53 »
De testen met twee maten grotere tandwielen en grote/kleine riem zijn NIET geslaagd. De eerste (hierboven aangegeven) was dus gelijk een schot in de roos.

Grootste tandwiel met grootste riem: te ruim


Middelste tandwiel met kleinste riem: te krap.


6512

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #72 Gepost op: 14 September 2023, 22:14:37 »
Het tandrad is voorzien van een tapje 2,0 mm met een borgboutje.


Om toch iets minder speling op de riem te krijgen heb ik een extra as met kogellager er tussen in gezet.


Zit de motor precies in het midden? nee, maar waarom zou dat nodig zijn. Er kan 2 mm van het tandwiel af, maar dan nog. Lijkt me geen probleem. De huif past er nog gewoon overheen.


6584
« Laatst bewerkt op: 14 September 2023, 22:16:19 door FritsT »

Noud

  • Offline Offline
  • Berichten: 290
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #73 Gepost op: 15 September 2023, 08:31:37 »
Frits,
Wellicht is het een idee om er een verstelbaar of verend spanrolletje erin maken, wat je bij auto’s ook ziet om de multiriem op spanning te houden. Voor spoor 1 is daar misschien ruimte voor.
Grtjs,
Arnoud

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 11588
    • nulpunt
Re: NS-200 Sik. Bouwproject in Spoor- 0 en Spoor-1.
« Reactie #74 Gepost op: 15 September 2023, 11:14:07 »
De riem liep al heel goed en loopt er en nu met de kogellager al zeker niet meer af. De compensatie werkt ook nu nog perfect. Bedenk dat hoe strakker de riem staat, hoe minder de compensatie werkt en een wiel zijn pootjes optilt met als gevolg juist minder aandrijving.

Ik denk zo een voorbeeld voor een goed werkende  aandrijfunit te hebben gemaakt, maar er zijn natuurlijk altijd meerdere wegen naar Rome.

« Laatst bewerkt op: 15 September 2023, 11:15:56 door FritsT »