Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 23:33:55
Schrootplaats door defender
Vandaag om 23:32:48
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
Vandaag om 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
Vandaag om 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
Vandaag om 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
Vandaag om 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
Vandaag om 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
Vandaag om 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
Vandaag om 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
Vandaag om 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
Vandaag om 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
Vandaag om 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
  

Auteur Topic: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.  (gelezen 2327 keer)

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Gepost op: 21 juni 2022, 20:35:54 »
Ik heb een raar probleempje.
De loc werkt 100% op het programmeer spoor van de Ecos.
De loc rijdt niet op het hoofdspoor.  (geluid, toeren gaan keurig omhoog en functies licht  etc werken goed, rijden niet)
Op de loc programmer rijdt de loc ook.

Het betreft een Broadway limited die full-sound is, analoog, dcc ready geleverd wordt.
Een 8 pins decoder zat er al in. lopi3  Gebruiks aanwijzing benadrukt dat de decoder alleen 'on main' geprogrammeerd kan worden.

heeft een van jullie enig idee waarom het op het programmeerspoor wel werkt en niet op de hoofd aansluiting van de Ecos?
of in welke richting ik moet zoeken?
gr mark

https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1264   
 
https://tcsdcc.com/installation/ho-scale/1919

bij die tweede link hebben ze de sound print ook vervangen, dat kan altijd nog
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2022, 20:44:32 door Mark D. »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #1 Gepost op: 21 juni 2022, 23:03:54 »
Citaat
Het betreft een Broadway limited die full-sound is, analoog, dcc ready geleverd wordt....

...lopi3
Er zitten hier tegenstrijdigheden tussen die ik (nog) niet kan plaatsen. Normaal gesproken, is een trein die is voorzien van loksound tevens voorzien een Lok sound decoder of LoSo. Ik vind het daarom vreemd dat je lok loksound heeft maar ook een LoPi 3. En zo vind ik het ook raar dat een full sound model dcc-ready (ofwel zonder decoder) wordt geleverd.

Van wat ik lees moet daar een WOW121 diesel decoder in als je er sound uit wilt krijgen. En deze decoder zou hem ook moeten laten rijden.

Kan je misschien wat verdere uitleg geven over hoe het nu precies zit? Ik zou zeggen dat er 2 decoders op zitten maar.... ik weet het zo niet.


Uit dit plaatje maak ik op dat er al iets van een printplaat op de lok zit die geluid maakt. Er zit immers ook een speaker bij. Ik vermoed dat ze zo toch een analoog model van geluid hebben voorzien.

Ik weet ook niet wat er op het programmeerspoor anders is dan op het hoofdspoor. Instructies voor rijden worden op beide sporen uitgestuurd. Dat je lok niet wilt rijden op het hoofdspoor en wel op het programmeerspoor is gewoon bizar...  Ik vermoed dat het deze keer ook niet zo'n probleem met Railcom of multiprotocol is. Railcom lijdt ook soms tot allerlei ellende, ik zou als eerste stap Railcom uitzetten op de ecos simpelweg om het uit te sluiten. Ik zou als je toch bezig bent het MM2 protocol uitzetten en mFx zou ik ook uitzetten. Ik denk niet dat dat deze keer iets oplost, maar als je het niet gebruikt, kan je beter bepaalde problemen voor zijn...

Doen andere treinen het nog wel op het hoofdspoor? En wat hangt er nog meer aan? Wat ik ook nog zou kunnen bedenken is dat de motor te veel stroom vraagt en niet op gang kan komen. Volgens mij kon de ecos soms rare dingen doen bij overbelasting. Om dit na te gaan kan je op de ecos op zoek naar stroom output ergens om te kijken hoeveel stroom er precies richting hoofdspoor gaat.

Mvg,

Bas

Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #2 Gepost op: 21 juni 2022, 23:25:24 »
Bas, je duikt er weer vol in... maar dit is wss een Broadway Limited Blueline en die had naast full analoge sound een aparte DCC rijdecoder nodig. Ondingen om te programmeren en ik vermoed dat daar iets fout is gegaan. De topicstarter zegt het ook netjes:

.Het betreft een Broadway limited die full-sound is, analoog, dcc ready geleverd wordt.
Een 8 pins decoder zat er al in. lopi3 

Blueline zijn ze snel mee gestopt vanwege veel problemen met programmeren. Een TCS zit er zeker niet in. De getoonde foto is van een klant die een Blueline omgebouwd heeft naar een TCS decoder.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2022, 23:28:20 door Ronald Halma »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #3 Gepost op: 22 juni 2022, 09:14:04 »
Citaat
Bas, je duikt er weer vol in
Ik ben engineer, het is wat ik doe. We willen immers niks over het hoofd zien :police:

Citaat
Ondingen om te programmeren
Dit kan ik me goed voorstellen. Tijdens programmeren op een programmeerspoor, doen loc pilots instructies bevestigen aan de centrale. Tegenwoordig kunnen ze dat met Railcom (werkt ook op hoofdspoor), maar anders (LoPi 3) moet het bevestigen geschieden met stroompjes. Je ziet dan loks een beetje heen en weer schudden en met z'n front verlichting knipperen. Door zo stromen te trekken, kan de decoder antwoord geven.

Als er nu op het programmeerspoor een 2e sounddecoder staat die continu stroom trekt, dan kan dat proces verstoord worden. Ik weet alleen niet wat voor impact het heeft als een lok geen of 'continu' antwoord geeft. Bij POM (Programming on the Main) schiet je dezelfde instructies naar de decoder toe zonder dat je op antwoord wacht.

Maar dan alsnog.. als er iets mis gaat met programmeren, zou dat nog steeds geen verklaring zijn waarom de loc wel rijdt op het programmeerspoor en niet op het hoofdspoor. Als de decoder echt fout zijn geprogrammeerd (bijvoorbeeld het adres is anders geworden) zou hij volgens mij ook niet moeten rijden op het programmeerspoor.

Ik weet verder ook niet precies wat er anders is aan het programmeerspoor. Wat ook nog een verklaring zou kunnen zijn, is dat het hoofdspoor werkt met het DCC broadcast adres 0. Elke DCC decoder luistert altijd naar adres 0. Dat is bijvoorbeeld handig om alle locs een noodstop te laten uitvoeren.... of om een loc te programmeren waarvan je het adres niet weet.

Als dat zo is, kan het een goede verklaring zijn. De Lopi kan een ander adres hebben dan de sound module. Beiden doen op het programmeerspoor omdat ze beiden luisteren naar adres 0 maar op het hoofdspoor luistert alleen de sound module omdat die wel het goede adres heeft en de Lopi3 niet...

Geen idee of dit klopt, maar het is tot op heden de meest aannemelijke theorie. Ik kan dit vrijdag testen op een M* CS2, dan kan ik met een arduino de DCC signalen van het programmeerspoor monitoren. Je kan het misschien ook zelf testen, zet 2 locs met verschillende DCC adressen en kijk of ze beiden rijden op het programmeerspoor.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #4 Gepost op: 22 juni 2022, 09:25:31 »
Ik heb misschien per ongeluk gelijk  :P

Op https://dccwiki.com/Decoder_Programming heb ik het volgende gevonden.

Citaat
Decoder Programming Overview

There are two primary modes of programming: Service Mode and Operations Mode.

    Service Mode = Global
        Service Mode Programming requires a programming track which is isolated electrically from the rest of the layout.
        Service Mode does not use an address, therefore its instructions are acted on globally by all decoders. Service mode can be used accidentally, programming every decoder on the layout.
        If the booster lacks a separate pair of connections for a programming track, both modes are present on the track. Boosters equipped with a programming track output should not transmit service mode packets to the track, this mode should activate the program track connections.
        Service Mode is also known as Broadcast Programming Mode <-- adres 0
    Operations Mode (OPS Mode) = Addressed
        OPS Mode can occur anywhere on the layout since the programming instructions are directed to a specific decoder's address. This method is sometimes referred to as Programming on the Main or POM.

Om het op te lossen zou ik de Lopi uit de loc halen en in een andere lok steken en dan programmeren.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #5 Gepost op: 22 juni 2022, 10:03:42 »
Er zit iets ongerijmds in het verhaal. Waarom zou de Lopi opnieuw geprogrammeerd moeten worden? Op het programmeerspoor werkt alles, op de loc programmer ook. Dan zou ik denken dat de programmering wel goed is.
Ik weet ook niet wat de oorzaak van het probleem is, maar ik snap niet waarom je het in de programmering zoekt.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #6 Gepost op: 22 juni 2022, 10:28:15 »
Citaat
Waarom zou de Lopi opnieuw geprogrammeerd moeten worden?
Klaas in de OP staat
Citaat
De loc rijdt niet op het hoofdspoor.  (geluid, toeren gaan keurig omhoog en functies licht  etc werken goed, rijden niet)

Daarom, ben ik het hier niet mee eens.
Citaat
Dan zou ik denken dat de programmering wel goed is.

Dit is wat ik probeer uit te leggen. Waarschijnlijk werken die programmeer dingen met adres 0. De Lopi 3 die vermoedelijk een verkeerd adres heeft, die reageert op adres 0(broadcast adres) ongeacht wat zijn eigen adres is. Maar doordat hij een verkeerd adres heeft, negeert de Lopi instructies op het hoofdspoor omdat die voor een ander adres zijn bestemd

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #7 Gepost op: 22 juni 2022, 11:04:09 »
Bas, daar heb ik ook aan gedacht, dat de programmer met een algemeen adres werkt. Maar hoe kan het dan dat op het hoofdspoor de verlichting wel werkt? Dan wordt de loc toch met het goede adres aangesproken?  Of zie ik iets over het hoofd?

Mark D.

  • Offline Offline
  • Berichten: 1029
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #8 Gepost op: 22 juni 2022, 11:21:14 »
loc rijdt en functioneert 100% goed op het prog spoor.
loc rijdt niet op het hoofd spoor. verder functioneert die voor 100%
Verlichting kan ik aan en uit zetten, de toeter doet het, verlichting wisselt met de rij richting. het motor toerental gaat wel omhoog, maar niet rijden.

andersom had ik begrepen en lijkt mij logischer.

decoder is een lopi3, is ook goed (andere loc)

Ik hoef niks te programmeren, alles werkt naar behoren op het programmeer spoor :)
Ik wil alleen rijden op de de hoofdbaan.

het is origineel een analoge loc met sound.  Er zit een dcc 8 pins plug in (dcc ready) en reeds voorzien van een lopi3
de link naar de tcs heb ik geplaatst om een beeld van de loc te geven.
dat ze bij tcs de originele sound print verwijderen, voor een complete dcc sound decoder begin ik steeds beter te begrijpen.

Ik hoopte dat iemand hier zou zeggen pas cv 29 aan naar..,... ofzo


vanavond zal ik hem wissen in de ecos en opnieuw beginnen
« Laatst bewerkt op: 22 juni 2022, 11:25:15 door Mark D. »

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #9 Gepost op: 22 juni 2022, 11:32:51 »
Citaat
Of zie ik iets over het hoofd?
Ja,

Citaat
maar dit is wss een Broadway Limited Blueline en die had naast full analoge sound een aparte DCC rijdecoder nodig.
Er zitten 2 decoders in. Een aparte voor het geluid (bedacht voor analoog bedrijf met sound, stom idee m.i. maar ok). De geluidsdecoder heeft wss wel het goede adres en de 'rijdecoder' (Lopi 3) niet.

Citaat
decoder is een lopi3, is ook goed (andere loc)
Wacht even. De Lopi 3 in een andere loc werkt, zeg je nu. Maar heb je die ook op het hoofdspoor getest? Van alles wat ik heb gelezen tot nu, is mijn conclusie dat die lopi 3 een verkeerd lokadres heeft. Daarom rijdt hij wel op programmeerspoor en niet op het hoofdspoor. Dat is erg aannemelijk. Als dit het echt niet is, dan weet ik het ook niet meer en kan ik je alleen nog aanraden om alle stappen van mijn eerste reactie door te lopen...

Mvg,

Bas


Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #10 Gepost op: 22 juni 2022, 12:49:43 »
Er zitten 2 decoders in. Een aparte voor het geluid (bedacht voor analoog bedrijf met sound, stom idee m.i. maar ok). De geluidsdecoder heeft wss wel het goede adres en de 'rijdecoder' (Lopi 3) niet.
Nu snap ik het nog niet. Mark schrijft dat de verlichting wel werkt. Dat gaat toch via de Lopi, of regelt de geluidsdecoder ook het licht?
Het is niet dat ik je wil tegenspreken, maar ik probeer gewoon om het te doorgronden.

bask185

  • Offline Offline
  • Berichten: 4066
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #11 Gepost op: 22 juni 2022, 13:06:33 »
Citaat
Mark schrijft dat de verlichting wel werkt. Dat gaat toch via de Lopi,
Volgens mij bij deze dus niet.

Citaat
of regelt de geluidsdecoder ook het licht?
Dit is wat ik denk.

Als ik zelf het 'aparte' idee zou krijgen om in een analoge lok een losse sound decoder te stouwen. Dan zou ik zelf ook de verlichting door die decoder laten lopen. Dan kan je meteen iets van een PWM regelbaar dim-systeem inbakken voor leds. Je kan meteen bepaalde knipper programma's, rangeerlampen en schijnwerpers inbouwen. Als je je analoge DCC-ready lok dan eindelijk OP DCC ga gebruiken, dan heb je meteen al goed geconfigureerde leds die meteen al werken onder voor geprogrammeerde digitale lok functies.

Dus aangezien alles behalve het rijden (de enige taak van de Lopi 3) werkt op het hoofdspoor, denk ik nog steeds dat de lopi simpelweg het verkeerde adres heeft.

Citaat
Het is niet dat ik je wil tegenspreken, maar ik probeer gewoon om het te doorgronden.
Ik weet het :police:

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #12 Gepost op: 22 juni 2022, 13:16:20 »
Dit is wat ik denk.

Als ik zelf het 'aparte' idee zou krijgen om in een analoge lok een losse sound decoder te stouwen. Dan zou ik zelf ook de verlichting door die decoder laten lopen.
Hierin kan Mark het verlossende woord spreken. Dus Mark, als je de Lopi loskoppelt, blijft het licht dan schakelbaar?
Als dat zo is, dan even de Lopi het gewenste adres geven. Kan gewoon door rood en zwart van de Lopi op het programmeerspoor aan te sluiten. Je krijgt dan geen ACK, maar dat maakt niet uit.

MartinH0

  • Offline Offline
  • Berichten: 588
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #13 Gepost op: 22 juni 2022, 13:19:34 »
Er bestaan ook locsound fx decoders die alles doen behalve de motor aansturen. Daar is die Lopi 3 dan voor. Dus het lijkt er idd op dat het adres van de lopi even gecontroleerd moet worden.
Met vriendelijke groet, Martin

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 15437
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: loc rijdt wel op prog spoor. niet op main.
« Reactie #14 Gepost op: 22 juni 2022, 13:38:07 »
Hele discussie weer.... zoek nou eens op Blueline locs en daar zul je vinden dat de procedure om deze locs te programmeren het ondingen maakt. Je moet de ene uitschakelen op de andere te programmeren en viceversa. Ergens is dat verkeerd gegaan en doet de loc niet wat hij zou moeten doen. Ik raad TS aan om zijn loc volgens de gebruiksaanwijzing te resetten, de lopi eruit halen en even apart resetten. Dan weer in de Blueline en opnieuw progframmeren zoals BLI dat voorschrijft. Alleen dan krijg je dit goed en het is een hele opgave. Al het andere wat o.a. Bas schrijft moet je hier ecjht vergeten.

Dus Mark, luister gewooon even naar mij ;) en vertel even precies welke loc je nu hebt. Dus een nummer, nummer op doos, etc.