Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door IJmc
Vandaag om 17:42:39
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 17:34:35
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door Ronnor
Vandaag om 17:21:32
Update: baan in de tropen door Joost O
Vandaag om 17:12:34
heeft iemand ideeën voor een baan van 120CM bij 240CM? door AlbertG
Vandaag om 17:01:18
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:50:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 16:48:09
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door basjuh1981
Vandaag om 16:46:55
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 16:37:54
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:36:18
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 16:21:21
Seinen van AliExpress: hoe aansluiten? door freekvo
Vandaag om 16:17:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
Vandaag om 15:55:12
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 15:41:27
Märklin Hamo mP 3000 voorzien van nieuwe motor door ronaldvd2000
Vandaag om 15:22:42
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 15:16:03
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door metpetergaathetbeter
Vandaag om 15:09:25
DR4024 door Michaël dB
Vandaag om 14:46:09
Efteling spoorweg gaat elektrisch door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:03:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Arjan6511
Vandaag om 12:36:11
BR 44 1263 UK Mit Borsig versuchs Wannentender 2'2'T 34. door Bert Jolink
Vandaag om 12:16:06
19 Toen door spoorzeven
Vandaag om 12:00:34
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Henk Veenstra
Vandaag om 11:20:45
Einde Koemo ballast ??? door Rick
Vandaag om 11:16:57
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 10:27:41
Treinreizen met m'n vader door defender
Vandaag om 09:36:49
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:05:18
Station Roodeschool door Cor--24
Vandaag om 08:29:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
23 april 2024, 23:06:56
Starten met messing kits door 1795
23 april 2024, 22:43:57
  

Auteur Topic: Märklin NS 1220  (gelezen 1550 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Märklin NS 1220
« Gepost op: 06 juni 2022, 14:20:17 »
Märklin 37025 is het recentste model van de NS 1200-serie die de fabrikant sinds 1965 heeft uitgebracht. NS 1220 is te situeren in Tp.IVa, meer precies tussen 1971 en '78.



Deze laatste variant onderscheidt zich op een aantal punten van haar recentste voorgangers. Er zijn vele details toegevoegd. De opschriften zijn bijvoorbeeld talrijker en bijzonder strak gedrukt.





Het lettertype is goed gelijkend op het door NS gebruikte Univers. De rand rond de luchtroosters valt op de foto's behoorlijk op. In werkelijkheid is die op het model niet zo duidelijk te onderscheiden. Ik heb die rand persoonlijk nooit op het 1:1 voorbeeld gezien, maar volgens sommigen is dat wel conform werkelijkheid. Roco heeft haar 1206 er destijds niet van voorzien en ook eerdere Märklin-modellen hebben de rand niet.

Helaas zijn de pantografen nog steeds van het oude model. Ze zijn volledig functioneel, maar daardoor vrij grof en niet erg goed gelijkend op de Faiveley-exemplaren die NS destijds gebruikte.

Het seinbeeld van dit model heeft ook een verandering ondergaan ten opzichte van zijn voorgangers. De hoofdfrontseinen zijn nu geel en het topsein wit. Of de gele kleur precies conform werkelijkheid is laat ik graag aan de lezer over.



Ook is het nu mogelijk rangeersein te tonen.



De opvallendste verandering is wel de basiskleur. Märklin heeft de 1220 een stuk donkerder gemaakt dan haar voorgangers (op de foto hieronder NS 1203, Märklin 37127). Ik vind dat een goede verbetering. De gele bies is een stukje witter geworden. Of dat een verbetering is laat ik andermaal graag aan de lezer over. Zelf denk ik dat een tintje geler beter is.



Er is zo te zien gebruik gemaakt van een andere laktechniek dan eerder het geval was. Daardoor is een beetje en sinaasappelhuidje ontstaan, vergelijkbaar met Roco's laatste generatie 2400. Ik denk dat voor die techniek is gekozen omdat details gemakkelijker (en) eenduidig te plaatsen zijn en er minder duur handwerk aan te pas komt. De witte bies bijvoorbeeld zit er strak op, waarbij aangetekend dat de randen op microniveau ietwat rafelig zijn. De foto's zijn in dat opzicht onverbiddelijk, waardoor het daarop duidelijker te zien dan in werkelijkheid.

Ik heb wat materieel samen met de 1220 gefotografeerd onder gelijkblijvende lichtomstandigheden, zodat ik een indruk kan geven van de kleur. Het nieuwe model staat telkens links op de foto. In het onderschrift geef ik aan door welk model het vergezeld wordt.


NS 1134 van Roco


NS 1152 van Piko


NS 1203 van Märklin


NS 1206 van Roco


NS 1308 van Artitec


Plan D van Roco


Plan E (Postrijtuig) van Artitec


Plan K van Elotrains


Plan N van Heris


Plan W van Artitec


Stalen DV van Artitec

De rijeigenschappen zijn prima. De loc rijdt rustig en geruisloos, trekt vloeiend op, kan kruipen en voelt door zijn metalen kap zwaar aan. De vergelijking met de Roco 1206 ligt natuurlijk voor de hand. Dan valt op dat Märklin ervoor kiest minder details weer te geven, zoals de lampringen van de hoofdseinen of de pantografen, en ook nauwelijks achteraf monteerbare onderdeeltjes meelevert. Sommige details zijn met opzet wat grover bij het Märklin-exemplaar, zoals de handgrepen voor het ramen zemen op de neus. Achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat het een model moet zijn dat een bescheiden spoorwegongeluk zonder onherstelbare schade moet kunnen overleven. Het Märklin-model staat ook iets hoger op de poten dan dat van Roco. De buffers staan daardoor ook iets hoger. Dat is ten opzichte van het vorige model niet veranderd. Elders is daar al voldoende over geschreven.

Al met al vind ik het een prima toevoeging aan mijn materieelpark.

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 21673
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2022, 15:31:24 »
Mooi rijtuigenpark ook.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3837
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #2 Gepost op: 07 juni 2022, 08:49:55 »
Welke details zijn er nog meer toegevoegd tov bijv de 37127? En hoe is de sound?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5145
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2022, 10:57:16 »
Mooi en duidelijk fotoverslag, bedankt!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2458
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2022, 11:27:31 »
Graag gedaan :)

Welke details zijn er nog meer toegevoegd tov bijv de 37127? En hoe is de sound?

De meeste noem ik al, zoals meer opschriften, rangeerlicht, kleur van de seinen. Ik ontdek er steeds meer, zoals het HEEMAF/Werkspoor/Baldwin/Westinghouse-logo op de neus dat nu in zilver ipv wit is afgedrukt (dus nee, geen schildjes). Sound zit er wel op, maar heb ik niet expliciet allemaal geprobeerd. Het hoeft voor mij ook niet zo nodig. Het is lastig dat hier goed te laten horen en in mijn beleving sowieso voor elke modeltrein ondermaats. Mocht je er dus belang in stellen, dan zou ik even naar de dealer gaan en het laten demonstreren. Er zijn wel veel geluidsfuncties beschikbaar, zoals diverse mechanische geluiden, motoren, ventilatoren, koppelingen, stationsomroeper en conducteursfluit.

Mooi rijtuigenpark ook.  (y)

Dank je!
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2022, 11:29:26 door 1200blauw »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5013
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2022, 16:10:38 »
Mooi om te zien dat men eindelijk van dat (te lichte) Roco-blauw afstapt. De vroegere metalen 1200's van Märklin en Fleischmann waren beter wat dat betreft, maar voor de rest is de stand van techniek natuurlijk wel wat veranderd...
RETROBAHN A.G.