Doel:€250.00
Donaties:€100.00

Per saldo:€-150.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2023

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Vrijdag 9 juni Veronica Express (De Karel) door piksov
Vandaag om 23:29:47
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
Vandaag om 23:19:21
Bypass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 22:43:47
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wies
Vandaag om 22:26:41
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 22:24:34
Haandrecht zolderdam H0 door Benelux795
Vandaag om 21:41:46
Daz door Huup
Vandaag om 21:41:22
NS-6000 in Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:29:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 21:16:53
Raadplaatje door MarcNL
Vandaag om 21:12:50
Ronald gaat vreemd! En bouwt een keertje Duits :) door Ronald Halma
Vandaag om 21:11:19
Witmoosdorf door Jelmer
Vandaag om 21:03:42
NTM Veewagen. Messing Spoor-1 door FritsT
Vandaag om 20:49:25
probleem met Fleischmann draaischijf door bosje77
Vandaag om 20:36:36
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 19:36:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door VictorPM
Vandaag om 19:30:57
BiensBacherWalt door Robs Biensbacherwalt
Vandaag om 19:19:01
RET - autobussen aan de Dnjepr ? door Eelco Storm
Vandaag om 18:33:56
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS1220
Vandaag om 17:23:58
Restauratie Fleischmann 1215 (kunststof versie), waar onderdelen verkrijgbaar? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 17:06:47
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door VAM65
Vandaag om 16:41:51
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Sven
Vandaag om 15:52:49
Is dit een Taigatrommel? door Wim Vink
Vandaag om 15:33:01
Roco koppeling roco 94975 vs br 50 43293 door C_Jabaaij
Vandaag om 15:18:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:04:02
ACME Traxx BNL openen door Chris
Vandaag om 14:51:21
Voorbereiding bouw en bouwsels N baan Swalbenburg, 2,80 mtr x ,60 cm. door Edsko Hekman
Vandaag om 14:38:14
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door schipcas
Vandaag om 14:24:37
Plaatsen waar vroeger ooit eens een spoorlijn liep. door hrp
Vandaag om 13:06:25
Schroot door Hans Reints
Vandaag om 11:26:44
  

Auteur Topic: Märklin NS 1220  (gelezen 1157 keer)

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Märklin NS 1220
« Gepost op: 06 juni 2022, 14:20:17 »
Märklin 37025 is het recentste model van de NS 1200-serie die de fabrikant sinds 1965 heeft uitgebracht. NS 1220 is te situeren in Tp.IVa, meer precies tussen 1971 en '78.



Deze laatste variant onderscheidt zich op een aantal punten van haar recentste voorgangers. Er zijn vele details toegevoegd. De opschriften zijn bijvoorbeeld talrijker en bijzonder strak gedrukt.





Het lettertype is goed gelijkend op het door NS gebruikte Univers. De rand rond de luchtroosters valt op de foto's behoorlijk op. In werkelijkheid is die op het model niet zo duidelijk te onderscheiden. Ik heb die rand persoonlijk nooit op het 1:1 voorbeeld gezien, maar volgens sommigen is dat wel conform werkelijkheid. Roco heeft haar 1206 er destijds niet van voorzien en ook eerdere Märklin-modellen hebben de rand niet.

Helaas zijn de pantografen nog steeds van het oude model. Ze zijn volledig functioneel, maar daardoor vrij grof en niet erg goed gelijkend op de Faiveley-exemplaren die NS destijds gebruikte.

Het seinbeeld van dit model heeft ook een verandering ondergaan ten opzichte van zijn voorgangers. De hoofdfrontseinen zijn nu geel en het topsein wit. Of de gele kleur precies conform werkelijkheid is laat ik graag aan de lezer over.



Ook is het nu mogelijk rangeersein te tonen.



De opvallendste verandering is wel de basiskleur. Märklin heeft de 1220 een stuk donkerder gemaakt dan haar voorgangers (op de foto hieronder NS 1203, Märklin 37127). Ik vind dat een goede verbetering. De gele bies is een stukje witter geworden. Of dat een verbetering is laat ik andermaal graag aan de lezer over. Zelf denk ik dat een tintje geler beter is.



Er is zo te zien gebruik gemaakt van een andere laktechniek dan eerder het geval was. Daardoor is een beetje en sinaasappelhuidje ontstaan, vergelijkbaar met Roco's laatste generatie 2400. Ik denk dat voor die techniek is gekozen omdat details gemakkelijker (en) eenduidig te plaatsen zijn en er minder duur handwerk aan te pas komt. De witte bies bijvoorbeeld zit er strak op, waarbij aangetekend dat de randen op microniveau ietwat rafelig zijn. De foto's zijn in dat opzicht onverbiddelijk, waardoor het daarop duidelijker te zien dan in werkelijkheid.

Ik heb wat materieel samen met de 1220 gefotografeerd onder gelijkblijvende lichtomstandigheden, zodat ik een indruk kan geven van de kleur. Het nieuwe model staat telkens links op de foto. In het onderschrift geef ik aan door welk model het vergezeld wordt.


NS 1134 van Roco


NS 1152 van Piko


NS 1203 van Märklin


NS 1206 van Roco


NS 1308 van Artitec


Plan D van Roco


Plan E (Postrijtuig) van Artitec


Plan K van Elotrains


Plan N van Heris


Plan W van Artitec


Stalen DV van Artitec

De rijeigenschappen zijn prima. De loc rijdt rustig en geruisloos, trekt vloeiend op, kan kruipen en voelt door zijn metalen kap zwaar aan. De vergelijking met de Roco 1206 ligt natuurlijk voor de hand. Dan valt op dat Märklin ervoor kiest minder details weer te geven, zoals de lampringen van de hoofdseinen of de pantografen, en ook nauwelijks achteraf monteerbare onderdeeltjes meelevert. Sommige details zijn met opzet wat grover bij het Märklin-exemplaar, zoals de handgrepen voor het ramen zemen op de neus. Achterliggende gedachte is waarschijnlijk dat het een model moet zijn dat een bescheiden spoorwegongeluk zonder onherstelbare schade moet kunnen overleven. Het Märklin-model staat ook iets hoger op de poten dan dat van Roco. De buffers staan daardoor ook iets hoger. Dat is ten opzichte van het vorige model niet veranderd. Elders is daar al voldoende over geschreven.

Al met al vind ik het een prima toevoeging aan mijn materieelpark.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21100
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #1 Gepost op: 06 juni 2022, 15:31:24 »
Mooi rijtuigenpark ook.  (y)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Martijn193

  • Bestuur
  • Offline Offline
  • Berichten: 3438
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #2 Gepost op: 07 juni 2022, 08:49:55 »
Welke details zijn er nog meer toegevoegd tov bijv de 37127? En hoe is de sound?
Martijn, Voorzitter Beneluxspoor

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 4915
  • NS tijdperk IV (1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #3 Gepost op: 07 juni 2022, 10:57:16 »
Mooi en duidelijk fotoverslag, bedankt!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen anno 1974

1200blauw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2172
  • NS 1968-1980
    • Twentelijn
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #4 Gepost op: 07 juni 2022, 11:27:31 »
Graag gedaan :)

Welke details zijn er nog meer toegevoegd tov bijv de 37127? En hoe is de sound?

De meeste noem ik al, zoals meer opschriften, rangeerlicht, kleur van de seinen. Ik ontdek er steeds meer, zoals het HEEMAF/Werkspoor/Baldwin/Westinghouse-logo op de neus dat nu in zilver ipv wit is afgedrukt (dus nee, geen schildjes). Sound zit er wel op, maar heb ik niet expliciet allemaal geprobeerd. Het hoeft voor mij ook niet zo nodig. Het is lastig dat hier goed te laten horen en in mijn beleving sowieso voor elke modeltrein ondermaats. Mocht je er dus belang in stellen, dan zou ik even naar de dealer gaan en het laten demonstreren. Er zijn wel veel geluidsfuncties beschikbaar, zoals diverse mechanische geluiden, motoren, ventilatoren, koppelingen, stationsomroeper en conducteursfluit.

Mooi rijtuigenpark ook.  (y)

Dank je!
« Laatst bewerkt op: 07 juni 2022, 11:29:26 door 1200blauw »

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4905
  • Team Mitropa - OHMB
Re: Märklin NS 1220
« Reactie #5 Gepost op: 07 juni 2022, 16:10:38 »
Mooi om te zien dat men eindelijk van dat (te lichte) Roco-blauw afstapt. De vroegere metalen 1200's van Märklin en Fleischmann waren beter wat dat betreft, maar voor de rest is de stand van techniek natuurlijk wel wat veranderd...
RETROBAHN A.G.