Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Piko 189 AC naar DC  (gelezen 1140 keer)

Sander_

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 9
Piko 189 AC naar DC
« Gepost op: 02 mei 2022, 23:56:16 »
Ik heb een AC Piko 189 en wil deze graag ombouwen naar een DC, is dit mogelijk?

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #1 Gepost op: 03 mei 2022, 04:20:05 »
Ja
Groet Frits

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #2 Gepost op: 03 mei 2022, 07:59:52 »
Ik heb bij een Piko BR103 de omgekeerde weg bewandeld, gaat heel makkelijk met de juiste piko onderdelen.
Verslag staat in mijn draadje.

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #3 Gepost op: 03 mei 2022, 10:57:42 »
Hallo Sander,

Dat is zoals ik vanmorgen vroeg al schreef goed mogelijk. Het kan op verschillende manieren.

1. De allergoedkoopste manier is om allereerst te kijken of Piko geïsoleerde wielen heeft toegepast. Indien dat het geval is én je rijdt op rails met een profielhoogte van 2,5mm (bijv. Piko) dan kan je de bestaande wielstellen gebruiken. In dat geval hoef je alleen de sleper te verwijderen en van de bestaande wielstellen de maat tussen de binnenzijde van de flenzen te vergroten naar 14,4mm.

2. Als de wielen niet geïsoleerd zijn óf je rijdt op rails met een profielhoogte van 2,1 (of minder) dan moet je nieuwe DC wielstellen bestellen bij je winkelier.



De sleper moet sowieso weer verwijderd worden.

3. De duurste manier is door complete draaistellen te vervangen zoals Jelmer heeft gedaan. Dat zou ik persoonlijk niet doen.

In alle gevallen moet je de loc elektrisch aanpassen.
De sleper zit met een draadje op de print. Zowel de linker wielen als de rechterwielen zitten (vermoedelijk) op hetzelfde soldeereiland op de print. De draadjes van de rechter wielen maak je los en zet je op de plek waar eerst het draadje van de sleper zat. De decoder kan je laten zitten. Ik ga er vanuit dat er een multiprotocol decoder in zit. Rijd je analoog dan kan je de decoder verwijderen en een brugstekker plaatsen.

Succes en als je aanvullende vragen hebt horen we het wel. Genoeg handige harry's hier die je kunnen adviseren.

« Laatst bewerkt op: 03 mei 2022, 11:02:13 door Fritsprt »
Groet Frits

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #4 Gepost op: 03 mei 2022, 12:18:44 »
Laat ik nu toevallig ook zo'n loc hebben en heb even voor je gekeken.

1. er zitten inderdaad geïsoleerde wielen in. De flens is 1,35mm en dat rijdt prima over code 100 (2,5mm) rails maar niet over bijvoorbeeld rails met een profielhoogte van 2,1 of 1,9mm. In dat geval lopen de flenzen tegen de imitatie schroeven op de bielsen.
De flensafstand is 13,9mm en die moet vergroot worden naar 14,4 a 14,5mm. Dat kan je doen door de wielstellen er uit te halen en er aan te trekken en draaien en meten. In principe heb je daar geen geavanceerd gereedschap voor nodig. Wat ik weleens doe is er aan trekken zodat de afstand iets te groot is en dan in een klein bankschroefje ze aandrukken tot ze exact op maat staan. Een goede schuifmaat is natuurlijk wel nodig.

Ik heb even een foto van het printje gemaakt.



In het rode kader zie je de aansluiting van de midden sleper. Aan de sleper zit een rode draad en aan die draad zit weer een spoeltje. Dit spoeltje, rode draadje en sleper kan je verwijderen. In het groene kader zie je de zwarte draadjes die van de wielen komen. De 2 draadjes van de beide rechterwielen moet je losnemen en soldeer je op de plek waar eerst de sleper (het spoeltje) aangesloten was.
Groet Frits

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 25302
    • Pagina van klaas
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #5 Gepost op: 03 mei 2022, 12:28:55 »
De flens is 1,35mm en dat rijdt prima over code 100 (2,5mm) rails maar niet over bijvoorbeeld rails met een profielhoogte van 2,1 of 1,9mm.
Een probleem waar je tegenaan kunt lopen is dat de flenzen van AC wielen niet alleen te hoog zijn, maar ook te dik. De dikte is 1,1 mm, als je dan de B-maat op 14,4 mm zet dan wordt de spoormaat 16,6 mm en dat gaat knellen.

Fritsprt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2615
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #6 Gepost op: 03 mei 2022, 12:32:27 »
Klopt. Mijn ervaring is dat het een beetje afhangt van de rails en baanplan. Volgens mij rijdt het prima op Piko A rails. Het is de goedkoopste en makkelijkste oplossing. En als het niet werkt kan je altijd nog de wielstelllen vervangen. De elektrische aanpassingen moeten sowieso gebeuren.
Groet Frits

Jelmer

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
Re: Piko 189 AC naar DC
« Reactie #7 Gepost op: 03 mei 2022, 13:45:20 »

3. De duurste manier is door complete draaistellen te vervangen zoals Jelmer heeft gedaan. Dat zou ik persoonlijk niet doen.


Helemaal mee eens met Frits dat dit de duurste optie is. En inderdaad dat was een persoonlijke keuze. Waarom?
1: Ik had nog nooit eerder een lok omgebouwd op deze manier en wilde geen risico nemen
2: Ik wilde niet zelf gaan aanpassen aan de assen
3: ik heb twee keer gezucht bij het prijsverschil tussen assen en complete draaistellen en toen gezien de totaalprijs toch maar voor het gemak gekozen. De lok was al een kleine investering daar kon er nog wel 1 bij.

Doe ik het de volgende keer anders, vast wel, ben nu over mijn koudwatervrees heen.  ;)

Groeten,
Jelmer
Pfarrerwinkel de bouw:
Pfarrerwinkel