Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Prutsert
Vandaag om 19:08:12
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Flevodienst 1976
Vandaag om 18:25:30
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
Vandaag om 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
Vandaag om 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
Vandaag om 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
Vandaag om 17:30:51
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door ES44C4
Vandaag om 17:16:10
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
Vandaag om 16:59:53
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 16:27:24
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
Vandaag om 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
Vandaag om 16:18:48
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Rick
Vandaag om 16:00:54
Sfeer op je modelbaan door meino
Vandaag om 14:48:00
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door tijgernootje
Vandaag om 14:36:26
"moderne" kolenbakken en kolenwagens in Nederland. door ES44C4
Vandaag om 14:30:11
Bauarbeiten im gange door MOVisser
Vandaag om 13:45:56
lampjes in huizen willekeurig schakelen door AP3737
Vandaag om 12:47:46
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door tijgernootje
Vandaag om 12:30:10
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 12:26:46
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 11:45:04
Raadplaatje door Eric B
Vandaag om 11:41:14
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Jelmer
Vandaag om 11:07:40
Br 38 Piko Superen. door Jelmer
Vandaag om 11:05:27
NS 1700 transfers door Gerco van Beelen
Vandaag om 08:11:51
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 05:13:26
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
  

Auteur Topic: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar  (gelezen 3302 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Gepost op: 27 March 2008, 22:51:47 »
Een vriend van mij stuurt zijn analoge modelbaan aan met een pulsbreedte regelaar.
("Type" pulsbreedtereg. Railhobby okt. '84) Nu is er één  lok (Piko BR95) bouwjaar ca. 99, die geregeld kortsluiting veroorzaakt. Gaat soms maanden goed waarna uit het niets de lok stopt agv kortsluiting.
Als de lok vervolgens wordt gevoed met een standaard rijtrafo, rijdt de lok gewoon verder! Dit  geldt ook voor het rijden van deze lok met een ander type pulsbreedteregelaar dan de genoemde. Met de railhobby pulsbreedteregelaar blijft het probleem bestaan. Ook bij controle van de lok is niets te vinden wat wijst op kortsluiting.
Het vreemde is echter dat de lok na montage wel weer voor kortere of langere tijd te besturen is met de Railhobby regelaar. Iemand een idee in welke richting dit probleem gezocht kan worden? Greetz Paul.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2008, 22:57:51 »
Klinkt als een doorslaande onstorings condensator ?

Grzz,

Karst

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2008, 23:56:16 »
Karst, hij gaat eerdaags de condensator verwijderen en
ons informeren over het resultaat. (gaat wel even duren)
Dank en greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2008, 12:10:05 »
Hoi Paul,

Ik heb jaren geleden 3 van die dingen gebouwd en ook jaren met plezier en naar tevredenheid gebruikt voordat ik digitaal ging. Mijn vader gebruikt er nog steeds eentje op N-spoor, en heeft met geen enkele lok problemen.

Buiten de genoemde condensator kan het ook een probleem zijn met een vorm van warmteopbouw. Doordat de puls continu gegeven wordt zal de motor veel warmer worden, vooral op lage snelheden. Misschien komt er dan een moment waarbij een of ander kontakt in of bij de motor geen kontakt meer maakt en daardoor de lok laat stoppen.
Als het de condensator is zou het probleem veel vaker voor moeten komen naar mijn mening. Want zo'n ding is stuk of niet stuk. Je geeft het zelf al aan; met een normale analoge trafo is er geen probleem.

Succes! En laat ons weten of het toch geholpen heeft zonder de condensator!

Grtz,  8) Ronald 8)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2008, 23:16:03 »
Dag Ronald,

Het probleem(pje) is niet gerelateerd aan warmte of snelheid.
Als ik meer weet, dan post ik het hier.

Gr. Paul


Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2008, 21:39:23 »
Condensator is verwijderd zonder resultaat. Bedrading lok etc. nogmaals gecontroleerd. Niets gevonden wat op kortsluiting wijst.
"Eenvoudige" ongecompliceerde techniek ( Nu ja, op het in elkaar zetten na dan  ::)) Maar voorlopig niet te vinden wat er mis is. Elk nadeel heeft zijn voordeel: door al het gefrot, rijdt de lok weer. Maar voor hoelang:? Alle suggesties blijven welkom. Greetz, Paul

tinus

  • Online Online
  • Berichten: 1540
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2008, 21:48:55 »
ik heb hier een bruine hamo motorpost, deze wil helemaal niets
doen op een rh regelaar.
gelukkig was dit op een clubbaan, en heb ik er thuis geen problemen
mee op een standaard trafo.
heb zelf ook geen iedee wat het zou kunnen zijn.
aangezien ik toch nog eens deze regelaars wil gaan toepassen
zal ik de reacties hier nog even volgen.

tinus.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2008, 22:41:30 »
Paul,

Jij schreef n.a.v. mijn visie op jou probleem:
Citaat
Het probleem(pje) is niet gerelateerd aan warmte of snelheid.
Als ik meer weet, dan post ik het hier.

Nu schreef je:
Citaat
Condensator is verwijderd zonder resultaat. Bedrading lok etc. nogmaals gecontroleerd. Niets gevonden wat op kortsluiting wijst.
Weet je zeker dat de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door een draad en/of metaal die uitzet als gevolg van de puls die de regelaar opwekt, en daardoor warmte genereerd? Jou oplossing werkt niet.... ::)

Laat 't ons weten als de lok weer stopt!

Grtz,  8) Ronald 8)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2008, 23:01:05 »
Nu schreef je:Weet je zeker dat de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door een draad en/of metaal die uitzet als gevolg van de puls die de regelaar opwekt, en daardoor warmte genereerd?

Hallo Ronald, als ie gestopt is, doet ie 't gewoon niet meer. Warm/koud...1 uur stilgestaan of een week..maakt niet uit. Daarom leek het niet logisch...maar het is zeker niet onmogelijk.... Als ie weer stopt, houden wij je opmerking in het achterhoofd. Misschien blijft er als gevolg van die uitzetting iets hangen wat zich niet hersteld bij afkoelen. Bij de volgende onvrijwillige stop moet de lok misschien maar eens helemaal uit elkaar. Vervolgens ond. voor ond. inspecteren onder een loep. Wie weet? Greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17828
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2008, 16:01:11 »
Hallo Paul,
Citaat
Misschien blijft er als gevolg van die uitzetting iets hangen wat zich niet hersteld bij afkoelen
Zoiets doelde ik dus op..... Er moet zich ergens iets verzetten, anders zou het er of zijn, of niet....

Uitermate vervelend, en een complete inspectie/onderhoudsbeurt is dan wel heel drastisch.. 
Ik ken de Piko motoren niet, maar zou het niet gewoon aan het anker van de motor kunnen liggen, en dat daar de sluiting veroorzaakt wordt? Ik heb het meegemaakt in de papierfabriek waar ik werk dat motoren doorgemeten en goed bevonden worden, maar waar later toch van blijkt dat er inwendig wat aan mankeert.

Heb je een andere motor cq anker om eventueel om te wisselen?

Grtz,  8) Ronald 8)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2008, 16:38:09 »
ik heb hier een bruine hamo motorpost, deze wil helemaal niets
doen op een rh regelaar.
gelukkig was dit op een clubbaan, en heb ik er thuis geen problemen
mee op een standaard trafo.
heb zelf ook geen iedee wat het zou kunnen zijn.

Dat zal wel komen omdat de Hamo motorpost geen gewone hamomotor heeft (met permanent magneet) maar een Märklin veldspoelmotor. Vervang de veldspoel door een magneet en het probleem is dan opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2008, 21:51:59 »
Hallo Paul,Zoiets doelde ik dus op..... Er moet zich ergens iets verzetten, anders zou het er of zijn, of niet.... Grtz,  8) Ronald 8)

Voor het zoeken naar de oorzaak is een permanente kortsluiting gewenst.  :o
Alleen madam rijdt nu gewoon haar rondjes. Dus effe wachten tot het kren** het weer op haar heupen krijgt.  ;D  gr. Paul