Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door iarnrod
Vandaag om 00:43:46
Op zoek naar een club gespecialiseert in Britse modellen door iarnrod
Vandaag om 00:27:01
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 00:19:26
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
22 July 2025, 23:35:41
Bahnstrecke 5867 door Wim Vink
22 July 2025, 23:10:57
lampjes in huizen willekeurig schakelen door acarailnerd
22 July 2025, 22:54:45
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
22 July 2025, 22:47:53
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
22 July 2025, 22:42:19
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
22 July 2025, 22:36:28
Gewoon wat busfoto's door chrvdv37402
22 July 2025, 21:57:06
Loc omnummeren tijdperk I door Prutsert
22 July 2025, 21:54:46
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door IMagic
22 July 2025, 21:42:35
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Priegelman
22 July 2025, 21:41:42
Sfeer op je modelbaan door meino
22 July 2025, 21:23:45
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door j.ossebaar
22 July 2025, 21:11:18
Raadplaatje door hervé
22 July 2025, 20:58:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
22 July 2025, 20:53:02
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door Jeronimos
22 July 2025, 20:51:18
Spoor- en tramweg parafernalia door Marc tramt
22 July 2025, 20:41:00
Station Roodeschool door Torikoos
22 July 2025, 20:30:04
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
22 July 2025, 18:19:55
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
22 July 2025, 18:17:37
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Thom
22 July 2025, 18:04:49
BR-18.6 Schaal-0. door Frits C
22 July 2025, 17:55:33
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
22 July 2025, 17:46:27
Microstepper motoren voor armseinpalen door Menno
22 July 2025, 17:43:02
Overstroomd spoor in Schotland door Hendrik Jan
22 July 2025, 17:30:51
LS Models CIWL LX slaapwagens door Rob Ellerman
22 July 2025, 16:59:53
Terug in de tijd met trein en tram rondom groningen door tijgernootje
22 July 2025, 16:24:47
Montanbahn ergens in het 'Geroerde Gebied' door Montanbahn
22 July 2025, 16:18:48
  

Auteur Topic: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar  (gelezen 3310 keer)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Gepost op: 27 March 2008, 22:51:47 »
Een vriend van mij stuurt zijn analoge modelbaan aan met een pulsbreedte regelaar.
("Type" pulsbreedtereg. Railhobby okt. '84) Nu is er één  lok (Piko BR95) bouwjaar ca. 99, die geregeld kortsluiting veroorzaakt. Gaat soms maanden goed waarna uit het niets de lok stopt agv kortsluiting.
Als de lok vervolgens wordt gevoed met een standaard rijtrafo, rijdt de lok gewoon verder! Dit  geldt ook voor het rijden van deze lok met een ander type pulsbreedteregelaar dan de genoemde. Met de railhobby pulsbreedteregelaar blijft het probleem bestaan. Ook bij controle van de lok is niets te vinden wat wijst op kortsluiting.
Het vreemde is echter dat de lok na montage wel weer voor kortere of langere tijd te besturen is met de Railhobby regelaar. Iemand een idee in welke richting dit probleem gezocht kan worden? Greetz Paul.

Karst Drenth

  • Offline Offline
  • Berichten: 10475
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2008, 22:57:51 »
Klinkt als een doorslaande onstorings condensator ?

Grzz,

Karst

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2008, 23:56:16 »
Karst, hij gaat eerdaags de condensator verwijderen en
ons informeren over het resultaat. (gaat wel even duren)
Dank en greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #3 Gepost op: 28 March 2008, 12:10:05 »
Hoi Paul,

Ik heb jaren geleden 3 van die dingen gebouwd en ook jaren met plezier en naar tevredenheid gebruikt voordat ik digitaal ging. Mijn vader gebruikt er nog steeds eentje op N-spoor, en heeft met geen enkele lok problemen.

Buiten de genoemde condensator kan het ook een probleem zijn met een vorm van warmteopbouw. Doordat de puls continu gegeven wordt zal de motor veel warmer worden, vooral op lage snelheden. Misschien komt er dan een moment waarbij een of ander kontakt in of bij de motor geen kontakt meer maakt en daardoor de lok laat stoppen.
Als het de condensator is zou het probleem veel vaker voor moeten komen naar mijn mening. Want zo'n ding is stuk of niet stuk. Je geeft het zelf al aan; met een normale analoge trafo is er geen probleem.

Succes! En laat ons weten of het toch geholpen heeft zonder de condensator!

Grtz,  8) Ronald 8)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #4 Gepost op: 28 March 2008, 23:16:03 »
Dag Ronald,

Het probleem(pje) is niet gerelateerd aan warmte of snelheid.
Als ik meer weet, dan post ik het hier.

Gr. Paul


Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #5 Gepost op: 02 April 2008, 21:39:23 »
Condensator is verwijderd zonder resultaat. Bedrading lok etc. nogmaals gecontroleerd. Niets gevonden wat op kortsluiting wijst.
"Eenvoudige" ongecompliceerde techniek ( Nu ja, op het in elkaar zetten na dan  ::)) Maar voorlopig niet te vinden wat er mis is. Elk nadeel heeft zijn voordeel: door al het gefrot, rijdt de lok weer. Maar voor hoelang:? Alle suggesties blijven welkom. Greetz, Paul

tinus

  • Offline Offline
  • Berichten: 1540
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #6 Gepost op: 02 April 2008, 21:48:55 »
ik heb hier een bruine hamo motorpost, deze wil helemaal niets
doen op een rh regelaar.
gelukkig was dit op een clubbaan, en heb ik er thuis geen problemen
mee op een standaard trafo.
heb zelf ook geen iedee wat het zou kunnen zijn.
aangezien ik toch nog eens deze regelaars wil gaan toepassen
zal ik de reacties hier nog even volgen.

tinus.

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #7 Gepost op: 02 April 2008, 22:41:30 »
Paul,

Jij schreef n.a.v. mijn visie op jou probleem:
Citaat
Het probleem(pje) is niet gerelateerd aan warmte of snelheid.
Als ik meer weet, dan post ik het hier.

Nu schreef je:
Citaat
Condensator is verwijderd zonder resultaat. Bedrading lok etc. nogmaals gecontroleerd. Niets gevonden wat op kortsluiting wijst.
Weet je zeker dat de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door een draad en/of metaal die uitzet als gevolg van de puls die de regelaar opwekt, en daardoor warmte genereerd? Jou oplossing werkt niet.... ::)

Laat 't ons weten als de lok weer stopt!

Grtz,  8) Ronald 8)

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #8 Gepost op: 02 April 2008, 23:01:05 »
Nu schreef je:Weet je zeker dat de kortsluiting niet veroorzaakt wordt door een draad en/of metaal die uitzet als gevolg van de puls die de regelaar opwekt, en daardoor warmte genereerd?

Hallo Ronald, als ie gestopt is, doet ie 't gewoon niet meer. Warm/koud...1 uur stilgestaan of een week..maakt niet uit. Daarom leek het niet logisch...maar het is zeker niet onmogelijk.... Als ie weer stopt, houden wij je opmerking in het achterhoofd. Misschien blijft er als gevolg van die uitzetting iets hangen wat zich niet hersteld bij afkoelen. Bij de volgende onvrijwillige stop moet de lok misschien maar eens helemaal uit elkaar. Vervolgens ond. voor ond. inspecteren onder een loep. Wie weet? Greetz, Paul

Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 17829
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #9 Gepost op: 03 April 2008, 16:01:11 »
Hallo Paul,
Citaat
Misschien blijft er als gevolg van die uitzetting iets hangen wat zich niet hersteld bij afkoelen
Zoiets doelde ik dus op..... Er moet zich ergens iets verzetten, anders zou het er of zijn, of niet....

Uitermate vervelend, en een complete inspectie/onderhoudsbeurt is dan wel heel drastisch.. 
Ik ken de Piko motoren niet, maar zou het niet gewoon aan het anker van de motor kunnen liggen, en dat daar de sluiting veroorzaakt wordt? Ik heb het meegemaakt in de papierfabriek waar ik werk dat motoren doorgemeten en goed bevonden worden, maar waar later toch van blijkt dat er inwendig wat aan mankeert.

Heb je een andere motor cq anker om eventueel om te wisselen?

Grtz,  8) Ronald 8)

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22504
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #10 Gepost op: 03 April 2008, 16:38:09 »
ik heb hier een bruine hamo motorpost, deze wil helemaal niets
doen op een rh regelaar.
gelukkig was dit op een clubbaan, en heb ik er thuis geen problemen
mee op een standaard trafo.
heb zelf ook geen iedee wat het zou kunnen zijn.

Dat zal wel komen omdat de Hamo motorpost geen gewone hamomotor heeft (met permanent magneet) maar een Märklin veldspoelmotor. Vervang de veldspoel door een magneet en het probleem is dan opgelost.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Paul VT 11.5

  • Offline Offline
  • Berichten: 1099
Re: Piko BR95 kortsluiting icm Railhobby pulsbreedteregelaar
« Reactie #11 Gepost op: 04 April 2008, 21:51:59 »
Hallo Paul,Zoiets doelde ik dus op..... Er moet zich ergens iets verzetten, anders zou het er of zijn, of niet.... Grtz,  8) Ronald 8)

Voor het zoeken naar de oorzaak is een permanente kortsluiting gewenst.  :o
Alleen madam rijdt nu gewoon haar rondjes. Dus effe wachten tot het kren** het weer op haar heupen krijgt.  ;D  gr. Paul