Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Modelspoorbaan van Einte door 741230
Vandaag om 22:17:24
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 21:58:13
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door Jeroen Water
Vandaag om 21:57:24
Roco NS plan V door Jeroen Water
Vandaag om 21:51:46
REE Modeles 2025: NS 1300 door Jeroen Water
Vandaag om 21:49:15
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Bram S
Vandaag om 21:47:00
The Summer of 69 door Huup
Vandaag om 21:41:51
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 21:38:52
MODELSPOOR by MTD - 2025 - 18 & 19 oktober 2025 in Edegem (B) door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:12:21
Bouwbeschrijving mat' 36 ElD-4 van MK-Modelbouwstudio's door Rob Bennis
Vandaag om 21:08:48
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 20:36:20
verlichting op mijn draaischijf zeten door Voske
Vandaag om 20:29:22
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 20:00:34
Artikel RailMagazine Zweedse strategische reserve door RikM
Vandaag om 19:56:56
Van 2D afbeelding naar 3D model door MOVisser
Vandaag om 19:39:16
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:36:05
Spoorwegkanon Leopold Krupp K5 (E) door barry1972
Vandaag om 19:34:37
Werking Piko goldcap i.c.m. met niet-Piko decoder door meino
Vandaag om 19:16:24
PB Models, ICR-rijtuigen door Hans Kl
Vandaag om 18:56:10
Pendel module Viessmann 5214 door Pieter Bregman
Vandaag om 18:52:12
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:08:31
Maasvlakte Zuid door R1954
Vandaag om 17:26:31
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door einte
Vandaag om 16:59:17
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 16:44:45
Overstap naar HTM door Boertje
Vandaag om 16:35:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:35:26
Bf Kibronn door Benelux795
Vandaag om 14:11:34
probelemen met schaalodel exact ( theo roozen ) door Biesje
Vandaag om 13:11:53
Stoomlocomotieven van de Staatsmijnen door Eelco Storm
Vandaag om 12:36:42
Artitec DE-2 Rood/Reclame banen rijdt niet meer ? (Garantie?) door dennie
Vandaag om 12:35:31
  

Auteur Topic: Digitalisering spoorgoederenvervoer van start  (gelezen 770 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12511
    • sleutelspoor
Digitalisering spoorgoederenvervoer van start
« Gepost op: 10 April 2022, 16:38:31 »
Op 7 april 2022 zetten in Rotterdam negentien partijen uit het spoorgoederenvervoer hun handtekening onder een samenwerkingsovereenkomst voor een versnelde doorgroei van digitalisering en datadeling in die sector. Onder aanvoering van het Havenbedrijf Rotterdam, wordt hiervoor de komende twee jaar de basis gelegd. “Vanwege onze duurzaamheidsdoelstellingen zetten wij als Havenbedrijf samen met het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat én de logistieke partijen, in op forse groei van het railvervoer in de komende jaren”, aldus Matthijs van Doorn, directeur Commercie van het Havenbedrijf Rotterdam. “Het afgelopen jaar is het spoorgoederenvervoer tien procent gegroeid. Ons doel is om verder te bouwen aan een competitief spooraanbod. Dat gaat alleen lukken als we extra stappen zetten in efficiëntie, transparantie en betrouwbaarheid. Daarvoor zijn, naast goede infrastructuur en goede marktomstandigheden, digitalisering en het delen van data onontbeerlijk.”

Rail Connected
Het Groeiprogramma, ‘Rail Connected’ gedoopt, vloeit voort uit het Maatregelenpakket  spoorgoederenvervoer om het goederentransport per spoor te stimuleren. Het programma wordt gefinancierd door het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam. Belangrijk onderdeel van ‘Rail Connected’ is de doorontwikkeling van de huidige ‘Melding Container Achterland’-service.  Het Havenbedrijf coördineert het programma dat samen met de marktpartijen wordt vormgegeven. door Portbase; aanbieder van het Port Community Systeem. Hierdoor wordt de informatie-uitwisseling tussen de ketenpartijen verder gedigitaliseerd. “Zo wordt het bijvoorbeeld straks mogelijk om treinen centraal aan te melden bij de terminal en komt er informatie beschikbaar over de samenstelling van de trein”, licht Iwan van der Wolf, Managing Director van Portbase toe. “Door de informatie-uitwisseling te standaardiseren en digitaliseren, wordt data ontsloten. Deze kunnen we in een later stadium, met de juiste autorisaties en op een veilige manier, beschikbaar stellen voor de spoorgoederensector en eventueel andere partijen. Zo ontwikkelen we met slimme innovaties concrete verbeterslagen.” “De transparantie en inzichten die door digitalisering ontstaan, dragen op termijn bij aan een betere voorspelbaarheid van het product spoorgoederenvervoer”, voegt Van Doorn toe. “Daardoor kan uiteindelijk het gebruik van het spoor, de treinen en de inzet van medewerkers geoptimaliseerd worden. Het zal een boost betekenen voor de groei van spoorgoederenverkeer. Met het ‘Rail Connected’-groeiprogramma wordt daarvoor nu een eerste, belangrijke stap gezet.” Naast deepsea containerterminals RWG en Hutchison Ports ECT Rotterdam, nemen de volgende partijen uit de spoorgoederensector deel: Contargo, CTT Rotterdam, Danser, DB Cargo Nederland, DistriRail, European Gateway Services, Haeger & Schmidt Logistics, KombiRail Europe, LTE, Neska Intermodal, Optimodal, Portshuttle, Rail Force One, Raillogix, Rotterdam Rail Feeding, RTB Cargo en Trimodal Europe.Havenbedrijf Rotterdam N.V. Doel van het Havenbedrijf Rotterdam is de versterking van de concurrentiepositie van de Rotterdamse haven als logistiek knooppunt én industriecomplex van wereldniveau. Niet alleen in omvang, maar ook in kwaliteit. Het Havenbedrijf kan en wil impact maken en richt zich daarom op de versnelling van de verduurzaming in de haven en zij is partner in de digitalisering van de haven en logistieke ketens. De kerntaken van het Havenbedrijf zijn de duurzame ontwikkeling, beheer en exploitatie van de haven, het handhaven van de vlotte en veilige afhandeling van de scheepvaart en het ondersteunen van de toekomstbestendigheid van de Rotterdamse haven. Feiten en cijfers van het Havenbedrijf Rotterdam en de Rotterdamse haven: Havenbedrijf Rotterdam: ca. 1.270 werknemers, omzet ca. €770 miljoen. www.portofrotterdam.com Havengebied: 12.500 ha havengebied (land & water, waarvan ca. 6.000 ha bedrijfsterreinen). Lengte havengebied is ruim 40 km. Goederenoverslag: ca. 470 miljoen ton goederen per jaar. Scheepvaart: ca. 30.000 zeeschepen en ca 100.000 binnenvaartschepen per jaar. Werkgelegenheid: (Rijn- en Maasmondgebied, direct en indirect) 565.000 arbeidsplaatsen in Nederland. Toegevoegde waarde: €63 miljard, 8,2% van het BBP.
Bron: DAILY COLLECTION OF MARITIME PRESS CLIPPINGS 2022– 101 Distribution : daily to 43950+ active addresses 10-04-2022
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12261
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Digitalisering spoorgoederenvervoer van start
« Reactie #1 Gepost op: 11 April 2022, 15:44:43 »
De titel klinkt imposanter,dan wat men daadwerkelijk wil doen.
Feitelijk is het niks meer of minder dan meer een uitbreiding van data delen met meer partijen om zo tot een vlottere afhandeling van treinen/schepen en hun goederen te komen  ::)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0