Wat ik niet goed weet, is wat er allemaal voor nodig is? Welke hardware componenten enzo
Ik vermoed dat ik dan naar het standaard DCC protocol moet gaan? Ik vermoed ook dat de locos van Marklin DCC ondersteunen, ook al hebben ze een MFX decoder?
werkt die op C-rails van Marklin
Wat is ook niet snap is dat veel programmas zoals RocRail and JRMI support hebben voor de CS3 van Marklin
Wat is dan het verschil tussen de Z21 en de DR5000
Kan ik dan ook de Z21 accessoires gebruiken op de DR5000 zoals de Z21 Detector voor detector rails?
Het evenwicht dat ik gevonden heb is om gebruik te maken van een standaard kant-en-klaar PC software
Dat is net het omgekeerde van wat ik wil Ik zoek eigenlijk een kant en klare centrale zodat ik me kan focussen op het schrijven van software.
Wat ik bedoel is dat ik kant-en-klaar software voor de PC gebruik voor de momenten op te vangen dat ik wil rijden met de baan en niet wil programmeren. Het ontwikkelen van een PC besturingssoftware doe je niet in 1-2-3 en in tussentijd wil ik ook de treinen eens automatisch zien rijden
Kies wel voor een PC software systeemopzet en taal waar je wat controle hebt over timing. Rest API's etc is allemaal wel leuk maar besef dat een trein op schaalsnelheid 120km/u op de baan 38cm/sec aflegt. Als je die netjes wil laten remmen en laten stoppen op bv 5mm nauwkeurig is juiste timing en controle over de timing een aandachtspunt. Ook de vertraging tussen het optreden van een bezetmelding op de baan en het zichtbaar worden in de eigen software is een aandachtspunt net zoals de mogelijke afwijking op de vertraging die er kan zitten op het verschijnen van de melding.In mijn software is er een intern gesimuleerde treinpositie in een blok. De eenheid is nm/ms (nanometer per milliseconde). Elke 50ms wordt een gewijzigde snelheid van een loc vanuit de PC doorgezonden naar het commandstation. Op dag 1 ook nooit gedacht dat ik dit zou moeten aanhouden.
Bovenstaan verhaal illustreert ook waarom ik gebruik maak van een baansimulator. Dit soort zaken krijg je erg moeilijk goed als je niet kan simuleren. De simulator geeft bv ook loginfo over het activeren van bezetmelder (met timestamp tot op een millisec.). Zo kan ik perfect zien waar er werk aan de winkel is en achterhalen waarom de loc soms vroeger/later stopt op een punt.mvg, Patrick