Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door hervé
Vandaag om 01:19:12
Heroplage Artitec Plan W? door dennie
Vandaag om 00:28:31
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
13 July 2025, 23:28:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
13 July 2025, 23:03:47
Sfeer op je modelbaan door Rody v. G.
13 July 2025, 22:48:25
Een NS 5500 knutselen door Huup
13 July 2025, 22:29:30
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door MOVisser
13 July 2025, 22:23:23
Westinghouse en knorr luchtpomp wat is het verschil? door j.ossebaar
13 July 2025, 22:17:12
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door eichddraig
13 July 2025, 21:20:14
BR-18.6 Schaal-0. door Benelux795
13 July 2025, 20:03:26
Rheinburg, TP V/VI door Dave.......
13 July 2025, 19:56:08
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Besselspoor
13 July 2025, 19:51:56
UP Mikado. Messing model schaal-0. De zaag er in. door FritsT
13 July 2025, 19:26:27
vervolg op "veel AC wielen" door Dirk
13 July 2025, 18:24:58
Sikje 225 door Huup
13 July 2025, 18:03:31
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Frits C
13 July 2025, 17:20:30
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
13 July 2025, 17:12:28
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door NS264
13 July 2025, 16:20:08
Nahmertaler Kleinbahn door tothebeach
13 July 2025, 16:11:09
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door skiptram
13 July 2025, 15:20:57
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
13 July 2025, 15:10:47
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door BartvD
13 July 2025, 15:04:42
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door MOVisser
13 July 2025, 14:54:16
Modules van Kees Gorter (vervolg) door NS264
13 July 2025, 13:47:34
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
13 July 2025, 13:16:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Tedo
13 July 2025, 12:08:10
Roco 2025 door IJmc
13 July 2025, 11:52:00
Nedersaksenlijn in Nederland. door Hans Reints
13 July 2025, 11:50:19
Goederenloods Zandvoort door MOVisser
13 July 2025, 11:45:51
Spoor- en tramweg parafernalia door Ronald69
13 July 2025, 11:44:52

Auteur Topic: Inregelen decoders bij ABC  (gelezen 6795 keer)

VvKan

• Gast
Re: Inregelen decoders bij ABC
« Reactie #15 Gepost op: 01 April 2022, 13:58:15 »
Intussen zijn we RBlok wat uit het zicht verloren.
Zijn er voldoende aanknopingspunten voor het zoeken naar oplossingen ?
Of heb je voor ons nog meer gegevens ?

bask185

• Offline Offline
« Reactie #16 Gepost op: 01 April 2022, 14:44:22 »
Martin, ik heb nergens het woord "analoog" gebruikt.  Dus inderdaad:  ik snap niet waar je het over hebt.
Yes you did:

En zo ontstaat verwarring.

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)

Fransx

• Offline Offline
« Reactie #17 Gepost op: 01 April 2022, 14:52:45 »
Hallo
Heb ooit uitgezocht, bij gebruik ZIMO decoders, welke cv's er zijn voor het instellen van het ABC protocol.
Ben het niet gaan gebruiken maar zie hier een overzicht voor de Zimo decoders.

Groeten Frans

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #18 Gepost op: 01 April 2022, 15:29:37 »
Martin, ik heb nergens het woord "analoog" gebruikt.  Dus inderdaad:  ik snap niet waar je het over hebt.

En net zo goed helemaal automatiseren met software ? Ja, dat kan, maar als iemand (zoals ik) dat nou eenmaal niet wil ?  Dan kun je met ABC heel ver komen, maar niet als je ABC alleen maar in de basis (lees: diodes) toepast.  Daar is meer voor nodig, dus daar zou ik me maar eens in verdiepen.  Zou met jouw achtergrondkennis (naar ik hoor) toch een nieuwe wereld doen opengaan.  Kun je in ieder geval potentiële klanten beter bedienen, al is het maar met antwoorden op vragen.

Je hebt wel een aversie tegen mij of niet  (y)

Laten we daar nu gewoon mee stoppen en niet oordelen over een ander als je die persoon niet kent. "Assumptions are the mother of all fuckups"

Dan kunnen we gewoon verder met het helpen van RBlok, die heeft een probleem. Ik denk dat we even moeten wachten op zijn reactie.

Groetjes

Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

Hé een vogeltje! sorry waar ging het over?

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #19 Gepost op: 01 April 2022, 15:30:49 »
Hallo
Heb ooit uitgezocht, bij gebruik ZIMO decoders, welke cv's er zijn voor het instellen van het ABC protocol.
Ben het niet gaan gebruiken maar zie hier een overzicht voor de Zimo decoders.

Groeten Frans

In de nieuwe firmware kunnen ze ook na een ingestelde tijd omkeren na een stop. Best een leuke feature die volgens mij verder alleen bij ZEN decoders ingebouwd zit.
Ik heb een mening, helaas uit ik die wel eens.  Ach ja beter een ster op je ring, dan een ring in je ster. Dan vallen je treinen om.

SteeF_NS92

• Stefan Akerboom
  • Offline Offline
  • N-spoorder van Nederlands materieel
« Reactie #20 Gepost op: 01 April 2022, 18:06:14 »
Het is voor mij een hele lang tijd geleden dat ik er mee het aangeklooid maar weet dat er inderdaad aan decoder instellingen gesleuteld moest worden. In de tijd dat ik ermee begon ondersteunden veel decoder ABC nog niet en had ik alleen ESU en die van Lenz. Gezien ik altijd alle handleidingen bewaar heb ik even gekeken. Bij ESU lokpilot 4 is het inderdaad sleutelen aan CV27, echter bij Lenz  silver plux12 is het weer CV51. Kortom het zal per decoder type kunnen verschillen. Daarnaast was mijn ervaring dat de verschillende decoder types ook net iets anders reageren op bepaalde CV instellingen dus er kan hier een verschil in zitten, althans dat was vroeger  ;D.

Verder is het inderdaad van belang om te weten welke opstelling je hebt gemaakt. Zie dat je BM1 gebruikt en hier heb je een aantal beperkingen op tegenover de (dure BM2 en BM3). Dus weet niet of je met losse locs test of met geduwde of langere treinstellen. Test je met losse locomotieven dan zou het een kwestie van inregelen zijn. In de beschrijving van Lenz BM2 staat o.a. nog dat:

- Je langste trein in de gehele sectie moet passen (driving section).
- Dan krijg je de remsectie waarbij je snelste trein tot stilstand moet kunnen komen (kan je natuurlijk aanpassen). Zal wrs voor BM1 gelden dat je hele sectie zolang moet zijn dat je trein erin past en ook tot stilstand kan komen.
- Dat je dit kan aanpassen in constant braking distance vd decoder.

Nu ik weer ga beginnen zit ik ook nog in dubio of ik terug ga naar de ABC techniek of dat ik toch voor computergestuurd ga, gezien ik N rij en best lange treinen ga laten rijden en echt BM2 nodig heb ivm duwtreinen  ;D.

Gr
Stefan

VvKan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 01 April 2022, 18:17:42 »
En zo ontstaat verwarring.
Is normaal Nederlands.
Maar als dat verwarring laat ontstaan, bij de lezer, dan zal ik voortaan "gelijk aan" of zoiets gebruiken.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #22 Gepost op: 01 April 2022, 18:41:42 »
Ik snapte precies wat je bedoelde.
Maar ook ik heb ‘t idee dat Domburg graag z’n ongelijk recht praat…

Moet ik dit posten?
Nee eigenlijk niet…

Maar soms wint m’n irritatie van m’n wilskracht.

Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

trabiarie

• Offline Offline
« Reactie #23 Gepost op: 01 April 2022, 19:03:03 »
In de nieuwe firmware kunnen ze ook na een ingestelde tijd omkeren na een stop. Best een leuke feature die volgens mij verder alleen bij ZEN decoders ingebouwd zit.
 Ook in de ESU 5 lokpilot / lok sound zit deze functie , ik heb hier een Anna lokje wat al maanden keurig pendelt tussen twee station's , met aan beide kanten een wacht tijd ,die instelbaar is . kosten bedragen 2 diodes .

VvKan

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 01 April 2022, 19:45:35 »
In de beschrijving van Lenz BM2 staat o.a. nog dat:
- Je langste trein in de gehele sectie moet passen (driving section).
- Dan krijg je de remsectie waarbij je snelste trein tot stilstand moet kunnen komen (kan je natuurlijk aanpassen). Zal wrs voor BM1 gelden dat je hele sectie zolang moet zijn dat je trein erin past en ook tot stilstand kan komen.
Dat klopt, en daarmee kom je op het essentiële verschil tussen de geavanceerde (BM2 en BM3) methode en de primitieve "BM1"  of diode methode.
Bij de BM1 staat dit niet en dat hoeft ook niet.  Maar .........
De BM1 kent als zodanig maar 1 stopsectie.  Het railstuk daarvoor speelt geen rol. Dus je hebt een of ander baanstuk (baanvak)  met aan het eind de stopsectie met de BM1.   De loc rijdt de stopsectie binnen, de decoder ziet de asymmetrie en gaat afremmen op de ingestelde vertraging.   Komt er een metalen wiel op de isolatie e, dan is er grote kans, dat de isolatie overbrugd wordt.  Dus de loc krijgt weer (eventjes) het normale DCC signaal. Daarna weer asymmetrisch, en dit herhaalt zich mogelijk bij elke passerend metalen wiel.  De afremming wordt dan op zijn zachts gezegd ongeregeld en mogelijk onbetrouwbaar.
Rij je met verlichte wagons, of in ieder geval stroomverbruikende wagons met een verbinding tussen voorste en achterste as(sen), dan wordt het grootste deel van de remtijd opgebruikt door de overbrugging van de isolatie.  De trein rijdt dus bijna gegarandeerd over het einde van de stopsectie, tot in het volgende stuk met de gewone DCC. En rijdt dus op de normale ingestelde snelheid verder.
Rijdt een stuurstand voorop, dan detecteert de decoder van de stuurstand weliswaar het asymmetrische signaal, maar de loc rijdt achterop nog in het gewone DCC stuk en duwt de hele trein dus zover door, totdat de loc zelf in het stopstuk komt en gaat afremmen.
De effecten met dubbeltractie, multitractie of een verdeling van loc's in de trein kun je je nu zelf wel voorstellen. Niet stoppen of ontsporingen, omdat de voorste loc wil stoppen en de volgende loc(s) willen doorduwen.
Ravage.

In tegenstelling tot de BM1 gebruiken de BM2 en de BM3  een geheel baanvak, en jawel, daar moet de gehele trein in de RIJsectie passen, dus het stopstuk mag nog niet bereikt zijn.
De BM2 en BM3 schakelen automatisch het hele baanvak om naar de ABC stop, zodra een stroomverbruiker de stopsectie inrijdt.  Omdat dan het hele baanvak op ABC-stop staat zullen alle aanwezige loc's, waar ook in de trein aanwezig, allemaal afremmen en tot stilstand komen.

De mogelijkheden van de BM2 en BM3 zijn dus een stuk uitgebreider dan met de simpele BM1. (nog afgezien van een aantal andere, hier niet relevante zaken)

VvKan

• Gast
« Reactie #25 Gepost op: 01 April 2022, 19:59:16 »
Bedoel je met ZEN decoders misschien ook Lenz decoders ? (behoorlijk zen  :D) Zit er al jaaaaaren in.

Martin Domburg

• Offline Offline
  • Discussie is gezond
    • Domburg Train Support
« Reactie #26 Gepost op: 01 April 2022, 20:03:54 »
Bedoel je met ZEN decoders misschien ook Lenz decoders ? (behoorlijk zen  :D) Zit er al jaaaaaren in.

https://www.dccconcepts.com/product-category/decoders-and-installation/dccconcepts-zen-decoders/

VvKan

• Gast
« Reactie #27 Gepost op: 01 April 2022, 21:34:17 »
O, die.
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter dat die een nogal eigen systeem hebben.  Dus niet compatibel zijn met de ABC zoals wij die hier kennen.  En andersom ook, dus helaas hebben we onder de naam ABC 2 verschillende systemen.
Lijkt voor een deel hetzelfde maar werkt bijvoorbeeld alleen met eigen systeem.  Preciese verschillen staan me niet meer zo bij.  Is overigens heel interessant om te zien wat zij er mee doen, aanrader om eens te bestuderen.

Overigens: laat ik het beleefd "navolgen" noemen in plaats van iets aap-achtigs:  wat Lenz al jaren doet zie je nu bij meer merken in de software terug, zoals hier het omkeren van de rijrichting (pendelmodus).  En daar zal Lenz zich bij andere zaken ook wel eens aan bezondigen, de wereld staat ten slotte niet stil en is zeker niet braaf.  Dus leuke mogelijkheden zijn altijd welkom en zullen altijd ook wel verspreiding vinden, al dan niet onder licentie.
« Laatst bewerkt op: 01 April 2022, 21:39:21 door VvKan. Reden: toevoeging »

VvKan

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 01 April 2022, 21:42:28 »
Maar laten we wederom terugkeren naar het probleem:  op de een of andere manier werkt het systeem bij RBlok niet naar tevredenheid, terwijl dat, in mijn ogen, niet nodig is.  Er is dus een oorzaak te detecteren, laten we ons daar op richten.

bask185

• Offline Offline
« Reactie #29 Gepost op: 01 April 2022, 22:44:57 »
Goed lezen, dan kom je er vanzelf achter dat die een nogal eigen systeem hebben.  Dus niet compatibel zijn met de ABC zoals wij die hier kennen. 

Ik weet het niet hoor, maar het schema van Zen komt 1 op 1 overeen met de Lenz BM1  ::)

Er lijkt wel iets van een kern van waarheid in te zitten. Ik weet dat de Lenz ABC-2 elke 2e puls asymmetrisch maakt om treinen langzaam te laten rijden. Die Zen heeft niet mogelijk genoeg elektronica er op zitten om dat ook te kunnen. Ik vermoed daarom dat Zens implementatie is om de asymmetrie gewoon om te keren. Bij remmen is dan de linker rail lager in spanning en bij stoppen is de rechter rail lager in spanning. Dat breekt enigszins wel de richtingsgevoeligheid van hoe Lenz het bedacht heeft, maar op elektrisch vlak is wel aanzienlijk makkelijker en goedkoper om uit te voeren. Zoals Spock zou zeggen: "fascinating".

@Rian
Heb je nog succes geboekt met CVs programmeren? Die tip van Fransx zag er veel belovend uit.

Mvg,

Bas
Train-Science.com
Train-Science github
It ain't rocket science ;-)