Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

20 jaar BNLS door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:17:40
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 00:16:01
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
Vandaag om 00:00:55
Piko 1136 van AC naar DC door Mug
22 June 2025, 23:49:35
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
22 June 2025, 23:17:18
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
22 June 2025, 22:40:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald Halma
22 June 2025, 22:28:06
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
22 June 2025, 21:57:18
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
22 June 2025, 21:46:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Ronald69
22 June 2025, 21:01:37
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Twinkie
22 June 2025, 20:59:44
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
22 June 2025, 20:19:11
IJken van locomotieven door spartaan
22 June 2025, 20:12:23
Railcom zender bouwen door piksov
22 June 2025, 19:26:45
Mitteldorf, baan in H0, DR tp III door Frank 123
22 June 2025, 18:43:08
Lichtprintjes NS2400 door Hans Gvz
22 June 2025, 18:33:11
Zaagsel? door Prutsert
22 June 2025, 17:56:51
"Kolenbakken" voor achter Railion 6400-en? door MOVisser
22 June 2025, 17:53:52
't Boemeltje door RobVille
22 June 2025, 17:19:52
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
22 June 2025, 17:00:19
Station Roodeschool door Torikoos
22 June 2025, 16:57:17
Piko NS1100, materieelbespreking door Mug
22 June 2025, 16:51:38
TEE Erasmus (nav gelijknamige set van Roco) door grossraumwagen
22 June 2025, 16:41:18
US diorama in H0 door Frank 123
22 June 2025, 14:27:43
Raadplaatje door Modellbahnwagen
22 June 2025, 12:48:55
Reactiveren van de 0N30 Mumby Lumber baan (ex-JD) by Ronald door Ronald Halma
22 June 2025, 12:47:05
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
22 June 2025, 12:21:29
Tamiya kleur dak Bundesbahn door Sikko
22 June 2025, 11:49:45
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
22 June 2025, 11:48:39
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door Peter Kleton
22 June 2025, 11:04:07
  

Auteur Topic: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.  (gelezen 24156 keer)

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Gepost op: 25 March 2008, 22:50:30 »
 hallo,
 Ik zoek voor iemand naar de samenstelling van deze trein in het eind van de jaren 60.
 Ik heb hem aangeboden te helpen er mee, maar de oogst is zeer mager.
 Wie weet wat?
Niet in Wikipedia of ander zoekmachine, niet in Op de Rails, mss nog de Railhobby? Heb geen buitenlandse dienstregelingen van die tijd.  :-[
  Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #1 Gepost op: 27 March 2008, 09:39:26 »
Hoi Peter,

Om exacte treinsamenstellingen van internationale treinen uit die tijd te achterhalen, heb je eigenlijk het VRM van NS nodig. VRM staat voor Voorschrift voor het gebruik van Reizigersmaterieel voor getrokken Materieel. Dit is een intern NS document die meestal tweejaarlijks uitgegeven werd, een voor de winterdienst- en een voor de zomerdienstregeling. Het is heel lastig om aan deze VRM's te komen. Ik heb thuis kopieën van de VRM winterdienst 1961-1962 en de zomerdienst 1974. Helaas dus geen eind jaren 60. Maar hopelijk kun je verder zoeken met de gegevens die ik heb van de winterdienst 1961-1962:

Holland Scandinavië Express winterdienst 1961-1962:

Van Hoek van Holland (Hld) reed D191 naar Utrecht (Ut), daar werd kopgemaakt en deze D191 ging vervolgens verder naar Amersfoort (Amf). Vanuit Amsterdam (Asd) kwam er ook een D191 naar Amf. Hier werden beide delen gecombineerd (Asd deel voorop) en ging het als D191 verder en bij Bad Bentheim (Bh) de grens over. Ik geef hieronder de samenstelling weer, met telkens eerst de spoorwegmaatschappij en dan het soort rijtuig.
A = 1e klasse, B = 2e klasse, AB = 1e + 2e klasse, D = bagage, WR is restauratie

D191 Hld-Amf 17-10 t/m 19-12-1961 en 7-1 t/m 16-4-1962:
NS Loc + NS AB + DB AB + SJ AB + NS D + DSB AB + NS of DSB B (rijtuig facultatief = fac) + NS of DB B (fac) + DB B + DB A + CIWL WR

Let op, ik geef hier de treinsamenstelling van Hld tot Ut, tussen Ut en Amf, stond de locomotief dus aan de andere kant van de trein!

D191 Asd-Amf 17-10 t/m 19-12-1961 en 7-1 t/m 16-4-1962:
Loc + DB B + DB AB.

D191 Amf-Bh 17-10 t/m 19-12-1961 en 7-1 t/m 16-4-1962:
Loc + DB B + DB AB + CIWL WR + DB A + DB B + NS of DB B (fac) + NS of DSB B (fac) + DSB AB + NS D + SJ AB + DB AB + NS AB


D191 Hld-Amf 1 t/m 16-10 1961, 20-12-1961 t/m 6-1-1962 en 17-4-1962 t/m einde winterdienst 1962:
NS Loc + NS AB + DB AB + NS of DB B (fac) + DB B + DB A + CIWL WR + SJ AB + NS D + NS of DSB B (fac)

Let op, ik geef hier de treinsamenstelling van Hld tot Ut, tussen Ut en Amf, stond de locomotief dus aan de andere kant van de trein!

D191 Asd-Amf 1 t/m 16-10 1961, 20-12-1961 t/m 6-1-1962 en 17-4-1962 t/m einde winterdienst 1962:
Loc + DB B + DSB AB.

D191 Amf-Bh 1 t/m 16-10 1961, 20-12-1961 t/m 6-1-1962 en 17-4-1962 t/m einde winterdienst 1962:
Loc + DB B + DSB AB + NS of DSB B (fac) + NS D + SJ AB + CIWL WR + DB A + DB B + NS of DB B (fac) +DB AB + NS AB

Ondanks dat deze treinsamenstelling van begin jaren 60 is en niet van eind jaren 60, hoop ik dat dit een begin is naar de juiste samenstelling voor de trein die je zoekt. Hou er wel rekening mee dat de internationale treinsamenstelling jaarlijks wijzigde (uit bovenstaande zie je zelfs dat het per periode kon wijzigen!!!). Dus als je echt een correcte samenstelling van de Holland-Scandinaviën Express wilt van eind jaren 60, heb je echt het VRM van dat jaar nodig!

Succes!

Jeroen
« Laatst bewerkt op: 27 March 2008, 11:50:32 door Jeroen Water. Reden: Treinnummers gezijzigd. »
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

modelspotter

  • Gast
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #2 Gepost op: 27 March 2008, 10:21:07 »
In het bovenstaande gaat iets fout met de treinnummers.

De Scandex van Hld en Asd naar Amf en verder naar Bentheim heette D191, retour D192. Dat wil zeggen dezelfde treinnummers voor twee treinen, namelijk heen uit Hld en Asd D191 en terug D192.

In de zomerdienst 1962 werden de rijtuigen uit Asd gehangen aan 213 en de rijtuigen naar Duitsland in Hgl elektrisch en/of met stoom (DB) overgezet in de D191.

Als je een exact jaar opgeeft dat je nodig hebt om na te bootsen, kan ik je wel verder helpen aan de info uit de VRM.

Modelspotter

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #3 Gepost op: 27 March 2008, 10:48:43 »
 Jeroen en Modelspotter,
    Namens de vragensteller bedankt voor het uitgebreide  speurwerk en de aanvullende opmerking.
 Ik heb hem verwezen naar dit forum,met jullie reaktie.
 Hij moet hier maar genoegen mee nemen, want ieder half jaar veranderde de treinsamenstelling toch al.  ;D , er is vast wel een soort gemiddelde uit te halen, met de meest opvallende rijtuigen.
 Groeten,Peter
 
 
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5348
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #4 Gepost op: 27 March 2008, 11:48:05 »
In het bovenstaande gaat iets fout met de treinnummers.

De Scandex van Hld en Asd naar Amf en verder naar Bentheim heette D191, retour D192. Dat wil zeggen dezelfde treinnummers voor twee treinen, namelijk heen uit Hld en Asd D191 en terug D192.

Inderdaad, ik heb een foutje gemaakt. De beide treinen uit zowel Asd als uit Hld reden onder nummer D191. Ook na Amf ging de trein verder als D191. De terugweg moet D192 zijn. Ik pas het even aan in mij nbericht hierboven.

Bedankt voor de oplettendheid Modelspotter!

Jeroen
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #5 Gepost op: 27 March 2008, 15:54:42 »
Hallo Peter,

Ik heb niet de VRM's van eind jaren zestig maar wel van 1973 en 1974. Ook van de NordWest Expres en van de Hoek-Warszawa Expres. Van die laatste heb ik wel de VRM van 1969. Als je er een van kunt gebruiken, roep je maar.

Groet,
Bas

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #6 Gepost op: 27 March 2008, 16:27:15 »
 Dag Bas,
 Ik heb de vragensteller verwezen naar dit forum,waarvan hij blijkbaar niet wist voor kort.Hij stelde n.l. deze vraag op de OVL lijst van Yahoo.
 Maar toch ook door mij bedankt.  ;)
 Het is me wel tegengevallen, hoe weinig doc. er eigenlijk te vinden is over deze trein,terwijl hij toch goed bekend is  in onze spoorwereld.
 Groeten,Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #7 Gepost op: 27 March 2008, 17:02:16 »
Er is inderdaad niet veel te vinden. Als troost dan een fotootje van de Holland-Scandinavië Expres onderweg in Duitsland achter een 01.10 op 30 april 1967. Daar kun je de samenstelling voor een deel ook vanaf lezen. Foto komt van het Duitse forum Drehscheibe-online waar wel een heleboel over treinsamenstellingen is te vinden.



Op een ander Duits forum heeft iemand deze foto als inspiratie gebruikt voor een modelversie:
http://stummi.foren-city.de/topic,16045,-f-191-holland-skandinavien-express-1967-grosse-bilder.html

Succes !

Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #8 Gepost op: 14 March 2009, 13:10:01 »
Heeft er iemand misschien info over deze trein van voor 1956?
Ik ben wel benieuwd..

Misschien wel met rijtuigen van NMJ?

Grts,
Dennis

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Offline Offline
  • Berichten: 12423
    • sleutelspoor
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #9 Gepost op: 14 March 2009, 20:36:54 »
Ik heb hier voor mij liggen div. koersborden die allemaal in Hoek van Holland (London) en eindigen in de noord,
Nord-Express, HvH-Kobenhavn
Nord-West-Express, HvH-Puttgarden
 Nord-West-Express, HvH Helsingor
Zijn dit nu de zelfde treinen als bv de Scandia-Express?
SK
                             
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #10 Gepost op: 24 March 2009, 19:51:40 »
Een andere goede en betrouwbare informatie bron is:
Deutsche Bahn AG
DBMuseum Nürnberg (KDM 1(A))
Lessingstraße 6, 90443 Nürnberg
Onder opgave van treinnummer en jaartal maken ze keurig kopien uit de duitse spoorwegboekjes. Zijn wel kosten aan verbonden overigens.
Om de trein uit de eind jaren vijftig/begin jaren zestig na te bootsen ontbreekt er nog het een en ander. Belangrijkste rijtuigen; Plan K (ooit Philotrain) Stalen D (6 deurs, ooit Philotrain), CIWL WR, de Zweedse AB024/AB8k (misschien nog eens van NMJ?). Verder heeft er in 1960 ook een PKP AB in gereden. Geen idee wat voor type dat geweest is. Als iemand mij die informatie weet te verschaffen dan ben ik hem zeer erkentelijk.
Heljan heeft onlangs de DSB AV uitgebracht een AB rijtuig.
DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.

Dennis

  • Gast
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #11 Gepost op: 24 March 2009, 20:06:30 »
Een andere goede en betrouwbare informatie bron is:
Deutsche Bahn AG
DBMuseum Nürnberg (KDM 1(A))
Lessingstraße 6, 90443 Nürnberg
Onder opgave van treinnummer en jaartal maken ze keurig kopien uit de duitse spoorwegboekjes. Zijn wel kosten aan verbonden overigens.
Om de trein uit de eind jaren vijftig/begin jaren zestig na te bootsen ontbreekt er nog het een en ander. Belangrijkste rijtuigen; Plan K (ooit Philotrain) Stalen D (6 deurs, ooit Philotrain), CIWL WR, de Zweedse AB024/AB8k (misschien nog eens van NMJ?). Verder heeft er in 1960 ook een PKP AB in gereden. Geen idee wat voor type dat geweest is. Als iemand mij die informatie weet te verschaffen dan ben ik hem zeer erkentelijk.
Heljan heeft onlangs de DSB AV uitgebracht een AB rijtuig.


Hoi Gert jan,

De CIWL WR is toch ooit van rivarossi uitgekomen???
Het DSB AV rijtuig, wat is het bouwjaar daarvan?

Grts,
Dennis

-bas-

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #12 Gepost op: 24 March 2009, 20:17:43 »
Zijn dit nu de zelfde treinen als bv de Scandia-Express?
SK
                             

Dat zijn niet dezelfde treinen. Ze gaan wel dezelfde kant op. Maar de Nord-West Expres reed 's nachts terwijl de Holland-Scandinavië Expres overdag reed. Bovendien had de Nord-West Expres rijtuigen naar Stockholm terwijl de Scandex niet verder kwam dan Kopenhagen (als ik het goed heb). Dat is dan nog los van het feit dat de Nord-West in de winter de rijtuigen van de Hoek-Warszawa Expres naar Warschau en Moskou meenam.

Hieronder de treinsamenstelling van de Nord-West in 1978 zomer en winter.





Groeten,
Bas


Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #13 Gepost op: 24 March 2009, 20:44:36 »
Verder heeft er in 1960 ook een PKP AB in gereden. Geen idee wat voor type dat geweest is. Als iemand mij die informatie weet te verschaffen dan ben ik hem zeer erkentelijk.

Type 5A, bouwjaar 1953. Heb ik zo gauw geen foto of tekening van. Wel van een vergelijkbare B;


Vanaf 1963 zijn de 104A rijtuigen gebouwd die later naar NL kwamen.

Ernst-Jan

gertjan_duivesteijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 128
Re: Samenstelling van de Holland-Scandinavie Express gezocht.
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2009, 20:34:48 »
Ernst Jan,
Dank voor de informatie. Kennelijk beschik je over goede bronnen. Hoe moet ik in dit kader de modellen van Roco zien? het gaat om de catalogus nummers 45132 - A, 45133 - B, 45845 A en 45846 B.

Dennis,

Rivarossi heeft inderdaad WR's en WL's gehad. Weet niet of dat de types waren die in de HSE zaten. Moet dat nog eens uitzoeken. Verder; zie ze nog maar eens voor een betaalbare prijs te krijgen. Zo af en toe vind je er nog wel een in Houten en hoe verhouden ze zich ten opzichte van de huidige model kwaliteit? Ook al liep Rivarossi destijds ver voor op de rest.
Het bouwjaar van die DSB AV is 1950 geweest. Zie hiervoor http://www.jernbanen.dk/dsb_pvogn.asp?Aar=1941&litra=AV&typenr=
Ze reden tot begin jaren zestig internationaal en werden toen vervangen door modernere DSB wagens. Overigens ook verkrijgbaar bij Heljan.

Bas,
Ook de NWE kwam in 1960 niet verder dan Kopenhagen. Het stammetje dat reed bestond uit 2 WL van de CIWL, een Plan K en een Plan N.
De HSE had in 1960 een Plan K naar Stockholm. Een hele zit want je was 26 uur onderweg. In 1962 was dit de eerder genoemde SJ wagen AB8k

DB rond 1960 met focus op internationaal verkeer.