Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

koppeling vervangen Minitrix wagon door grossraumwagen
Vandaag om 15:57:50
Houten Plus zaterdag 21 februari 2026 door Miniature Holland
Vandaag om 15:52:48
Yamorc 7001 dood door Niels64
Vandaag om 15:48:18
Geïsoleerd motorschild. door Ronald69
Vandaag om 15:47:20
Doornvliet door Ronald Halma
Vandaag om 15:35:29
lichtsluis een bezetmelding laten geven door Bert55
Vandaag om 15:18:27
Werkplaats Wael en Bosch door Forever Rocofan
Vandaag om 15:17:56
Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 14:49:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 14:48:19
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Kees-Jan
Vandaag om 14:39:19
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door wob
Vandaag om 14:22:30
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:20:43
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door wob
Vandaag om 14:08:15
Bauarbeiten im gange door wob
Vandaag om 14:01:05
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 13:57:46
MTB DP1 v2 - Wormwiel terug plaatsen. door BillWisselWizard
Vandaag om 13:14:42
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 12:42:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:33:43
Molendaal, h0-baan, Nederlands tintje, Periode III-heden. 2,6x1,4m door Eric B
Vandaag om 12:32:14
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 12:25:26
Bahnstrecke 5867 door 741230
Vandaag om 12:20:38
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:11:48
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 12:01:40
Probleem met Trix Lok 22137-01 en ESU DCC MTC32 Nem660 decoder door Bahn-AG
Vandaag om 11:45:25
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Eric B
Vandaag om 10:59:43
Bouwverslag BlueBrixx BR 01 No.108054 (plusminus 1:18) door Ronald Halma
Vandaag om 10:52:21
Welke wielreiniger door Carl
Vandaag om 10:46:00
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Frank 123
Vandaag om 07:18:08
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
27 December 2025, 22:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
27 December 2025, 21:18:01
  

Auteur Topic: Zakgoed (aardappelen) laden  (gelezen 1218 keer)

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Zakgoed (aardappelen) laden
« Gepost op: 16 May 2015, 23:18:57 »
Zakgoed (aardappelen) laden aan de openbare los- en laadplaats

In de jaren 50 en 60 van de vorige eeuw was het nog gemeengoed dat er aan de toen nog volop bestaande openbare los en laadwegen gesloten wagens met zakgoed geladen werden. Na deze periode is het snel bergaf gegaan met dit kleinschalige goederen vervoer. Niet effectief en dus te duur voor het spoor. Een heel enkele keer kan het nog wel eens voorkomen dat een lokale vertegenwoordiger uit de agrarische sector zijn producten per spoor wil verzenden.
In ons voorbeeld is dit een aardappelhandelaar die zijn waren wil exporteren naar het buitenland. Daar het zomer is, heeft hij van de spoorwegen voor dit aardappel-zakgoed transport een een Gs ter beschikking gekregen. In een periode met kans op vorst zal hiervoor een geïsoleerdewagen gebruikt moeten worden

1
Een Gls wordt aan de openbare los- en laadplaats beladen met zakken aardappelen. De zakken mogen volgens de ARBO niet meer dan  50 kilogram wegen.

2
De laatste zakken worden gestuwd voor dat er een bakkie gedaan kan worden!

3
Na de laatste zak? is in detail te zien hoe men de tijd doorbrengt tot de aflossing. De aardappelzakken zijn “koud” in de wagen geladen zonder gebruik te maken van pallets. Waarschijnlijk beschikt men op de losplaats toch niet over een vorkheftruck. Let even op de “vergeten”zak die op de lege pallets op de hanger is achter gebleven

4
Het laden van de wagen op de modelbaan. Het model is van Roco en stelt de 21 RIV 84 NS 134 0 028-2 Gls-v 144 voor uit het depot Roosendaal. Dit is eigenlijk een Sigarettenwagen die gereserveerd is/zijn/was voor Philip Morris Bergen op Zoom

5
NS beveelt in de zomer de S-CHO aan voor het transport van Aardappelen.

6
Uit het boekje voor elk vervoer een wagen van de voormalige NS

7
Even een blaasje pakken




12
De geïsoleerde koelwagen welke door NS werd aanbevolen voor het transport van vorstgevoelige producten zoals bv aardappelen.

13
Details en maten van de S-CHVO.

15-
Aardappelen zijn zeer vorst gevoelig. Daarom in perioden dat vorst verwacht word, aardappelen transporteren met deze geïsoleerde wagens.

16
De koelwagen is ontstaan uit een Dapol bouwpakket. Hier heb je de keuze met bouwen tussen een open of een dichte deur.

17
De voorganger van de S-CHO was de S-CHR Deze groentewagen werd gebruikt voor het vervoer van allerlei goederen, waaronder het arbeidsintensieve laden van zakgoed.

18
Details van deze groentewagen

19
Artitec vertaalde de S-CHR  naar het model

20

21
Aardappelzakken uit DAS klei
22

Dat krijg je als je oude postzakken gebruikt.
23

24
Lege pallets en een palletwagen

« Laatst bewerkt op: 16 May 2015, 23:23:43 door Sobat Kras »
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 12573
    • sleutelspoor
Re: Zakgoed (aardappelen) laden
« Reactie #1 Gepost op: 24 December 2022, 14:41:19 »
Renovatie staat voor 2023 in de wacht.
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.