Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Combine als lading: welke wagon geeft het beste resultaat door ArjanB
Vandaag om 00:26:53
De projecten van Ruben (NL H0) door Ruben90
03 November 2025, 23:53:56
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
03 November 2025, 23:53:14
NS 8100 in 0 door roadster36
03 November 2025, 23:49:44
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door sneek
03 November 2025, 23:37:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
03 November 2025, 23:28:44
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Quinzeedied
03 November 2025, 23:22:08
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
03 November 2025, 23:20:24
Lodewickshaven door Ronald Halma
03 November 2025, 23:13:33
Wat spoor 1 brouwsels door Kees-Jan
03 November 2025, 22:55:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
03 November 2025, 22:29:59
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Tanks+Treinen
03 November 2025, 22:18:40
Aachenau West door wob
03 November 2025, 22:01:39
Ucci en IB1 met Itrain door Mark
03 November 2025, 21:52:41
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
03 November 2025, 21:46:11
Marklin My world, motor heeft kuren door Hans.F
03 November 2025, 21:40:10
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door De eerste Ivo
03 November 2025, 21:39:15
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
03 November 2025, 21:36:25
Piko Eas-z gebracht als Eaos door grossraumwagen
03 November 2025, 21:06:11
Eindstation Daarhuizen door Sikko
03 November 2025, 20:58:00
Project X...... door Ivo tB
03 November 2025, 19:57:23
Lenz Standard+ V2 doet gek door Albert de Heer
03 November 2025, 19:56:20
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Hans1963
03 November 2025, 19:10:02
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
03 November 2025, 19:05:46
Digikeijs DR4024 gedeeltelijk defect? door BertOK
03 November 2025, 18:53:53
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door Bert_Apd
03 November 2025, 17:50:40
De Projecten van RetroJack door RetroJack
03 November 2025, 17:43:48
Vervangen wissels flm profi door Luc2000
03 November 2025, 17:28:12
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door spoorzeven
03 November 2025, 17:24:31
Zoek DIGIRAILS DR 5020 Booster Schema door Gerard
03 November 2025, 17:12:17
  

Auteur Topic: Keerlus probleem  (gelezen 5859 keer)

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Keerlus probleem
« Gepost op: 25 March 2008, 21:27:48 »
Kan iemand mij vertellen wat er precies gebeurd middels de keerlus module zoals gebouwd en uitgelegt door Henk Funk.

We rijden met een twincenter op een "hondebot" baan, waarbij rechts en links in het midden van "het bot" verbonden zijn door twee wissels. (Dus eigenlijk twee aansluitende keerlussen.)
Nu wil dat vanaf deze wissels tot de bocht in de keerlus het ongeveer 5 meter rijlengte is, ik wil daar meerdere treinen achter kunnen laten rijden, tevens zijn er nog inhaal sporen langs de route. (Stationetjes zo je wilt.)
Mijn idee is om de secties a t/m e (zoals in de uitleg op "funky rails") ergens aan het uiteinde van "het bot" te leggen.
Kan dit, of maak ik een cruciale fout!

Sietse

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2008, 21:41:31 »
Een keerlus, of kortsluit situatie los je op, op een plaats waar er maar 1 trein zich kan bevinden. Iedere keerlus of kortsluit situatie staat op zichzelf, dus ga opzoek in jouw sporenplan waar deze stituatie zich voordoet.

Anders je sporenplan even hier tonen, dan kijken we met je mee voor de beste oplossing.

Mvg
Wim
o.a. Keerlus specialist.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Sander

  • Offline Offline
  • Berichten: 4666
Re: Keerlus probleem
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2008, 22:09:21 »
Zo uit je uitleg te halen liggen aan beide zijden van je station een keerlus.
In deze keerlus (en die kan tig meters lang zijn!) heb je vast ene stukje spoor waar je deze module kan plaatsen.

zoals Wim al aangeeft, even je sporenplan laten zien.

mvg,
 Sander
mvg,
 Sander

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Keerlus probleem
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2008, 22:27:30 »

Beste Wim en Sander,

Alvast bedankt voor de reactie. Ik hoop dat het bijgevoegde plaatje duidelijk genoeg is.

Ik ben (nog) niet zo'n onderlegt in de digitale techniek, dus zou ook graag willen weten wat er nu werkelijk gebeurd in de module. (Vroeger schakelden we de polariteit in de sporen om het geen betekende dat er maar 1 trein richting of in de keerlus kon rijden.)

(Vergat nog te vermelden dat het hele spul is aangesloten op een PC met koploper)

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Keerlus probleem
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2008, 22:38:26 »
Dat gebeurt nu ook maar bij digitalebesturing is het niet de polariteit van de spanning op de rails die de rijrichting bepaalt, de rijrichting wordt nu door de decoder gestuurd. Je hoeft dus alleen maar kortsluiting te voorkomen hetgeen dus geen invloed op de rijrichting heeft.
Ik heb een gelijke opbouw als jij (hondekluif) en gebruik 2 funky units naar volle tevredenheid.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Keerlus probleem
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2008, 22:44:24 »
Beste Gerrit,

Hartelijk dank voor de reactie, zou ik de eerder genoemde secties, zoals beschreven op funkyrail (A t/m E) in de door het rode wolkje omcirckelde gebied kunnen plaatsen?

Groet Sietse

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2008, 22:50:06 »
Sietse, de clou is dat je alle sporen in je station op dezelfde manier aansluit, dus even in plus en min gedacht, de plus bij alle sporen boven en de min onder, dan los je de kortsluing bij het oversteken op. dat is dan geen keerlus, of kortsluit situatie meer, dan blijft alleen over de lus waarin je terugkomt, dat is aan beide zijden een kortsluit situatie, en daar plaats je de ultieme keerlus.
De keerlus heeft 3 stroomdetectors en 3 aansluitpunten voor op een terugmelder, via deze aansluiting maak je van het stuk spoor wat de keerlus oplost een blok in koploper, zodat er dus altijd maa 1 trein tegelijk in kan rijden en komen.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

ReesCees

  • Gast
Re: Keerlus probleem
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2008, 22:56:14 »
Sietse,

Het als wat Wim zegt. Hier in mijn baan zitten 5 lussen met evenzoveel keerlusmodules van de specialist en het werkt allemaal naar volle tevredenheid.

Stuur anders een PM naar me als je een keer wilt kijken hoe het één en ander werkt.

Kees-jan

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2008, 23:03:32 »
Sietse, dit is het basis principe bij 2-rail digitaal, is gelijk aan jouw situatie



Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Keerlus probleem
« Reactie #9 Gepost op: 26 March 2008, 18:39:32 »
Top Wim,

Ik ben er bijna. Zie je kans om in jouw plaatje aan te geven waar jij die 3 "secties" voor de keerlus zou hebben geplanned!
Maakt het verder uit aan welke spoorstaaf de terug melders zitten, het ziet er naar uit dat ik een deel van de baan moet ompolen (in puls en min gesproken.) Dan zitten op dat betreffende stuk de terug melders in de andere spoor staaf.

Groet Sietse

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem
« Reactie #10 Gepost op: 26 March 2008, 20:00:11 »
Sietse, je heb ons nog nergens verteld welke bezetmelders jij gebruikt, maar normaal gesproken zitten ze in de plus, de common-goround van het systeem loopt altijd ononderbroken door.



Zie hier verder
Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 22:08:32 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

S.vanderZee

  • Offline Offline
  • Berichten: 22
Re: Keerlus probleem
« Reactie #11 Gepost op: 26 March 2008, 21:52:38 »
Beste Wim,

Dank voor het plaatje, lijkt me duidelijk zo.
Ben nog aan het experimenteren met de BMD-16D. (Bezetmelders met stroom detectie.)

Groet Sietse

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Keerlus probleem
« Reactie #12 Gepost op: 26 March 2008, 22:13:20 »
Wim, een aanvullende vraag van mij (als dat toegestaan is in dit draadje).

In mijn, nu nog denkbeeldig, ontwerp krijg ik te maken met een kortsluit-situatie door een T-splitsing.  Het baanvak-deel, dat je kunt toewijzen aan 1 trein, is beperkt tot een tamelijk korte bocht (Flm Profi R3).

De lengte van de bocht komt overeen met de lengte van een forse trein. Volgens de theorie zou dus dat deel van het spoor de A-B-C-D-E vakken moeten krijgen.

Is het verstandig met zo'n ontwerp door te gaan of ga ik problemen over me afroepen ? Graag jouw visie. Dank je.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7819
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: Keerlus probleem
« Reactie #13 Gepost op: 26 March 2008, 22:21:19 »
Santerdam, is dit een enkelsporige T-Splitsing, of een dubbelsporige T-Splitsing??

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Keerlus probleem
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2008, 22:37:11 »
Dit is een enkelsporig deel, in twee richtingen in gebruik.

Groeten,

Sander
« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 22:39:16 door santerdam »