Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

lampjes in huizen willekeurig schakelen door bask185
Vandaag om 00:15:11
DB Cargo gaat op Betuweroute proeven doen met automatisch rijdende locomotief door Bahn-AG
21 July 2025, 23:59:53
Sfeer op je modelbaan door René 4312
21 July 2025, 23:25:13
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door spock
21 July 2025, 23:18:52
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
21 July 2025, 23:03:58
Raadplaatje door Huup
21 July 2025, 22:39:08
Toon hier je (model)treinfoto's door Frank 123
21 July 2025, 22:05:35
Station Roodeschool door Torikoos
21 July 2025, 21:59:55
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door wob
21 July 2025, 21:59:52
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door 741230
21 July 2025, 20:44:16
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
21 July 2025, 20:39:50
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door borotof
21 July 2025, 20:26:55
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Martijn193
21 July 2025, 20:06:38
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
21 July 2025, 20:05:19
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door 741230
21 July 2025, 20:04:49
NS 1700 transfers door Rick
21 July 2025, 19:51:29
Overstap naar HTM door GerardvV
21 July 2025, 19:50:12
Spooraccessoires in diverse schalen, 3D-geprint. door spoorfreak
21 July 2025, 19:48:41
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
21 July 2025, 18:59:34
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door Rob Hagg
21 July 2025, 18:40:47
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
21 July 2025, 18:18:39
Br 38 Piko Superen. door Silvolde
21 July 2025, 17:32:46
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
21 July 2025, 17:32:02
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door marco
21 July 2025, 17:15:33
Da's Daz 2 door BartvD
21 July 2025, 17:06:02
Stationsplein Baden Baden door Dion
21 July 2025, 17:00:00
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
21 July 2025, 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
21 July 2025, 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
21 July 2025, 15:29:18
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
21 July 2025, 14:40:06

Poll

NS heeft plannen om geld te vragen voor het gebruik van naam en logo. Ik vind dat:

Hobbyisten naam en logo van NS Reizigers te allen tijden kostenloos moeten kunnen blijven gebruiken
245 (85.1%)
Een toeslag wel redelijk is, maar de genoemde bedragen zijn te hoog
19 (6.6%)
NS Reizigers beter de prijzen voor treinkaartjes kan verhogen dan modelspoorders uitmelken
10 (3.5%)
De toeslag acceptabel, mits de opbrengsten ten goede komen aan het Nationaal Spoorwegmusem
14 (4.9%)

Totaal aantal stemmen: 273

Poll gesloten: 01 April 2008, 19:28:59

Auteur Topic: Prijstoeslag op alle NS-modellen!? Beneluxspoor onderneemt actie!  (gelezen 61374 keer)

fridzie

• Offline Offline
Re: Prijstoeslag op alle NS-modellen!? Beneluxspoor onderneemt actie!
« Reactie #120 Gepost op: 26 March 2008, 20:06:27 »
je zou voor de aardig hied een protest ofzo een heel peron van utrecht vol leggen met modelspoor met loks en alles er op ;D

Eelco Storm

• Pauze
  • Offline Offline
    • Mijn fotoarchief
« Reactie #121 Gepost op: 26 March 2008, 20:16:33 »
Smeerpijpen zijn het >:( ze vergeten 1 belangrijk ding de vishaak is uitgevonden in de tijd dat NS nog een overheidsbedrijf was en dus met onze belastingcenten en nu zoveel jaar later moeten wij daar dan nog een keer voor betalen

NS was semi-overheid. Geen echt staatsbedrijf.
En volgens mij zijn de mensen die in 1968 belastingplichtig waren hier op dit forum in de minderheid, dus om nu te spreken van 'onze belastingcenten' gaat wellicht wat ver.

Eelco

Sicco Jan

• Offline Offline
« Reactie #122 Gepost op: 26 March 2008, 20:40:20 »
Haai,

in de Brekina catalogus (Ausgabe 20, Herbst 2007) wordt dit onderwerp ook aangesneden.

Zo heeft Opel in 2005 een bouwer van modelauto's aangeklaagd (Carrera) wegens 'Markenrechtsverletzung'. Hierover is door het EU Gerichtshof en in het Nürnberger Landsgericht een uitspraak gedaan: geen sprake van. Het ging hier om de weergave van het Opel logo (Blitz). Dit omdat het logo beschrijvend en niet kenmerkend gebruikt werd. Verdere toelichting voor de juristen onder ons. Er loopt beroep tegen de uitspraak.

BMW zou dit in de 80er jaren ook vergeefs geprobeerd hebben.

Naast het Lizenzrecht bestaat er daar nog het Geschmacksmusterrecht voor hedendaagse modellen. Brekina maakt alles ouder dan 25 jaar, lekker makkelijk, want uitgesloten van dit recht. Met een vishaak uit 1968 dus ook geen probleem ? !

Dan wordt ook nog het Markenschutz genoemd, maar zonder voorbeeld uit de praktijk.

Tot slot nog een anecdote over Hanomag, die het ongepast vindt dat Brekina Hanomag op de bodem van een model zet. Dat is namelijk een beschermde merknaam. het voorstel om niet de naam, wel het type (HA L28) en het logo op de bodem te zetten werd afgewezen en Brekina is bezig om de voorgestelde opbrengst van een minimale bijdrage aan een oldtimervereniging te besteden aan advocaten. Want zo schrijven zij: 'Recht haben is nicht gleich Recht bekommen'. Heb ik ook al genoemd.

Anyway, blijft over dat rond 20% van de kosten van een modelletje richting licenties gaan, aldus de Nürnburger Nachrichten (ondanks de genoemde voorbeelden dus waar autofabrikanten in de rechtzaal hun gelijk -nog- niet kregen!).

Eelco,

iets andere insteek, maar helaas is dubbel belasting betalen schering ende inslag:
1) ik verdien mijn centjes minus loonbelasting
2) ik koop daarvan mijn treintjes inclusief BTW
3) ik ben vermogensbelastingplichting over mijn modeltreinenverzameling
4) mijn nabestaanden krijgen mijn erfenis na aftrek successierecht.
Noot a) ik hoop nog zoveel treinen te kunnen kopen dat er sprake is van een aan te geven verzameling
Noot b) ik hoop nabestaanden te hebben die er om malen.

En: bij de semi-overheid groeit het geld zeker aan de slagboom??

Groet, Sicco Jan

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #123 Gepost op: 26 March 2008, 20:42:39 »
Van een welingelichte bron werkzaam in het HGB gebouw drie van de voormalige Nederladse Spoorwegen (een kennis van mij) heb ik vernomen dat zelfs over alle verkochte modeltreinen met NS logo met tergurwerkende kracht de heffing wordt geheven. Dinsdag a.s. gaat een oproep uit aan alle modelspoorders zich vrijwillig te melden. Wie zich niet vrijwillig meld kan rekenen op een dubbele heffing. Conducteurs worden (in hun vrije tijd) er op uitgestuurd om bij de modelspoorders aan huis te controleren.

Ben ik even blij dat ik Zwitsers rij en daarmee de dans ontspring  :D :P

Met lachende groeten, Johan

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #124 Gepost op: 26 March 2008, 20:45:14 »
Moet je contant aan de deur af rekenen.  ;D Want dan leg ik vast wat geld appart  ;D. Waar kan ik de tarieven terug vinden.  ;D ;D
Voor grootspoorfoto's zie site

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #125 Gepost op: 26 March 2008, 20:47:24 »
Sicco,

Je bent je verzekering van je verzameling nog vergeten. Daar betaal je assurantiebelasing over. ;). Ik zou overgens als fabrikant altijd eerst controleren of ik ergens inbreuk op maak, ivm te verwachten claims. Dus lijkt me raar dat dit nu pas speelt en de voorbeelden die je noemt geven al aan dat er over wordt nagedacht. Het zal voor de NS ook niet gemakkelijk zijn als ze er nooit moeilijk over gedaan hebben nu opeens alle recht hebben er tegen op te treden.

Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Blausee_Mitholz

• Gast
« Reactie #126 Gepost op: 26 March 2008, 20:47:28 »
Moet je contant aan de deur af rekenen.  ;D Want dan leg ik vast wat geld appart  ;D. Waar kan ik de tarieven terug vinden.  ;D ;D

Tarieven zie boven het bericht van Gert.
Pinnen is ook toegestaan  ;)

Mvg, Johan

santerdam

• Offline Offline
« Reactie #127 Gepost op: 26 March 2008, 20:57:05 »
@Blausee-Mitholz, a.s. dinsdag wordt ook de kliklijn geopend en is het meldpunt "NS Logo Misbruik" via internet bereikbaar. Het SMS-meldnummer zal later die dag beschikbaar komen.

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #128 Gepost op: 26 March 2008, 20:59:10 »
Ben mijn logo's al aan het tellen.

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #129 Gepost op: 26 March 2008, 21:00:54 »
Dat is niet zo leuk als je er achter komt dat je enorme slepen goederwagens hebt. :P Die worden even heel snel allemaal van railion.
Voor grootspoorfoto's zie site

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #130 Gepost op: 26 March 2008, 21:01:19 »
Alle moderators worden nu plat gemaild met vragen van forummers of hun foto's van NS treinen uit "show je nieuwe aanwinsten" verwijderd kunnen worden  ;D

Kijk maar uit, straks laat NS beslag leggen op de server van Beneluxspoor en gaan ze alle draadjes door om het aantal logo's per forumlid te tellen  ;D

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Tom

• Offline Offline
« Reactie #131 Gepost op: 26 March 2008, 21:05:25 »
Hmz. Gelukkig staat er op mijn (forum)lid geen NS-logo :-)

Tom

• Offline Offline
« Reactie #132 Gepost op: 26 March 2008, 21:07:43 »
Hallo,

Ff offtopic (Voor het geval er sprake is van een topic :-)

Rocodil had het in z'n post klik hier over de kleuren van de NS-huisstijl.

Ik heb heel ff zitten zoeken en vond de volgende webpagina: Klik hier.

Wat ik me afvraag:
Ik lees overal dat de NS geen RAL-kleuren heeft gebruikt voor hun huisstijl. Zouden deze Pantone-kleuren dan wel de juiste kleuren zijn?
(Ik heb al ff zitten zoeken naar conversietabellen voor Pantone naar RAL, maar daar word ik niet heel veel wijzer van).

Graag jullie reactie.
(Wellicht ten overvloede: dit is wel degelijk een serieuze tussendoor-vraag :-)

Met vriendelijke groet,

Tom

Rocodil

• Offline Offline
  • Ik ga voor het poldermodel
    • My Railroad
« Reactie #133 Gepost op: 26 March 2008, 21:15:42 »
Hoi Tom,
Ik ben die pantone kleuren toevallig vorige week ook tegengekomen in combinatie met een ander product. Misschien heeft een juridische betekenis wanneer je een merk wilt vastleggen. RAL is dan bedoeld voor fabrikanten van verf. Verder weet ik er weinig van.
Groeten
Hans
Met vriendelijk groet, Hans  (HO-3-rail NL rond 1950)

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #134 Gepost op: 26 March 2008, 21:21:52 »
Over die kleuren, vraag dat liever in een nieuw draadje, of gebruik de zoekfunctie. Dit draadje gaat over de bijdrage die NS gaat vragen voor het gebruik van haar beeldmerk.

Ik zou overgens als fabrikant altijd eerst controleren of ik ergens inbreuk op maak, ivm te verwachten claims. Dus lijkt me raar dat dit nu pas speelt en de voorbeelden die je noemt geven al aan dat er over wordt nagedacht. Het zal voor de NS ook niet gemakkelijk zijn als ze er nooit moeilijk over gedaan hebben nu opeens alle recht hebben er tegen op te treden.

Kijk, ik ken de overeenkomsten tussen NS en modelspoorfabrikanten niet, maar het lijkt me stug dat NS zomaar gebruik van haar logo toestaat zonder enige beperkingen. Zij hebben het beeldrecht (in feite gewoon auteursrecht) en kunnen dus die vergoeding eisen. Met terugwerkende kracht lijkt me echter stug, dat krijg je juridisch gezien nooit rond.

Maar het is een gevolg van het denken in 'business units', wat tijdens de jaren '90 erg populair werd. Ik dacht dat men daar alweer vanaf aan het stappen was; niet dus.

Een goed voorbeeld is BT (British Telecom), waar iedere business unit in ieder geval geen verlies moet maken en het liefst winst moet draaien. Daar heb ik ooit (helaas) gewerkt. Dat er business units zijn die geld kosten en desondanks tot een hogere omzet kunnen leiden (bijvoorbeeld, een goede consumentenservice) doet er niet toe, want men denkt immers in vakjes. Met BT is het zelfs zover gekomen dat ze dachten patent te hebben op de hyperlink (zo'n beetje het hele bestaansrecht van het World Wide Web dus) en daar wilden ze geld voor gaan vragen. Typisch een geval van een business unit die aan het einde van het financiële jaar nog snel wat moest scoren...

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40