Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Da's Daz 2 door BartvD
Vandaag om 17:06:02
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 17:03:17
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 17:00:00
Raadplaatje door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:56:23
Gezocht: foto's NS Ks/Us (nu Klmos) door 5166
Vandaag om 16:51:02
Overstap naar HTM door Jan Bennink
Vandaag om 16:42:59
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door marco
Vandaag om 16:39:58
Sfeer op je modelbaan door puntenglijder
Vandaag om 16:39:32
Mooi weer om buiten te spelen door puntenglijder
Vandaag om 16:36:51
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
Vandaag om 16:29:09
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 16:24:09
Dat overkomt mij niet. door Benelux795
Vandaag om 16:07:49
Het einde van de RhB- Chiavenna Stazione Merci door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:38:11
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door tothebeach
Vandaag om 15:29:18
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 15:24:49
Spoor- en tramweg parafernalia door Eelco Storm
Vandaag om 14:42:23
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:40:06
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 14:28:28
Bentheimer Eisenbahn Stations gebouwen "Laarwald" door Hans Reints
Vandaag om 14:10:16
BNLS Rijweekend 19 en 20 juli 2025 door MOVisser
Vandaag om 14:09:47
Alt-Wutachtalbahn 2025 door Hans Grasmaijer
Vandaag om 14:06:48
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 13:24:11
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Niels64
Vandaag om 13:16:43
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 12:07:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door thevandijks
Vandaag om 11:46:46
Verlichting feller, Roco zimo door Klaas Zondervan
Vandaag om 11:46:21
Bezetmelder brug in rolbrug blijft actief als rolbrug gestopt is door Roelof Hartholt
Vandaag om 11:44:44
Centraal Zwitserland: Trein, tram, kabelbaan en gondels. door Hans van de Burgt
Vandaag om 10:52:53
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Bertholdowitsch
Vandaag om 10:41:20
reserve onderdeel gezocht voor Minitrix 12593 BR132 door joespoor
Vandaag om 10:33:18

Poll

NS heeft plannen om geld te vragen voor het gebruik van naam en logo. Ik vind dat:

Hobbyisten naam en logo van NS Reizigers te allen tijden kostenloos moeten kunnen blijven gebruiken
245 (85.1%)
Een toeslag wel redelijk is, maar de genoemde bedragen zijn te hoog
19 (6.6%)
NS Reizigers beter de prijzen voor treinkaartjes kan verhogen dan modelspoorders uitmelken
10 (3.5%)
De toeslag acceptabel, mits de opbrengsten ten goede komen aan het Nationaal Spoorwegmusem
14 (4.9%)

Totaal aantal stemmen: 273

Poll gesloten: 01 April 2008, 19:28:59

Auteur Topic: Prijstoeslag op alle NS-modellen!? Beneluxspoor onderneemt actie!  (gelezen 61230 keer)

Gert1

• Gast
Tijdens de Paasdagen hadden we vrienden op bezoek. Een van hen is een vakgenoot van mijn vrouw en werkt als jurist bij NS Reizigers. Natuurlijk is hij op de hoogte van mijn spoorweghobby en toen ik hem mijn nieuwste aanwinsten liet zien, meldde hij tussen neus en lippen door dat ik er rekening mee moest houden dat mijn hobby binnenkort 'wel wat duurder' zou gaan worden. Eerst dacht ik nog dat hij doelde op de jaarlijkse prijsverhogingen, maar ik schrok toch wel van wat hij vertelde!

Wat is namelijk het geval: NS Reizigers is eigenaar van de merknaam 'Nederlandse Spoorwegen' én van het NS-logo. NS Reizigers heeft besloten dat ze het recht op haar naam en logo strenger gaan naleven en dus ook beter gaan toezien op het gebruik ervan. Een van de consequenties hiervan is dat modelspoorfabrikanten zullen moeten gaan betalen voor het gebruik van de naam en het logo.

Exacte bedragen zijn nog niet bekend, maar volgens zijn zeggen moeten we rekening houden met een toeslag van 5 euro per gebruikt logo! Hij heeft zelf helemaal geen verstand van modelspoor, maar hij wist wel te melden dat er al overleg was geweest met een van de grote merken en dat die firma van plan was om de meerkosten op Nederlandse modellen om te slaan in een standaard toeslag van 5 euro voor rijtuigen en wagons, 20 euro voor locs en 25 euro voor treinstellen.

Uiteraard heb ik als forummoderator vandaag als eerste het bestuur van de Stichting Beneluxspoor ingelicht om te kijken of we actie moeten ondernemen. Na overleg met hen, breng ik dan ook mede namens de Stichting jullie dit nieuws en roep ik jullie op om op bijgaande poll te reageren. Bedenk namelijk dat hoe meer mensen hier reageren, hoe sterker we staan als consumenten-organisatie om NS Reizigers op andere gedachten te brengen!

Ik geloof dat we ongeveer 2.000 actieve gebruikers hebben op dit forum. Daarom roep ik jullie namen de Stichting Beneluxspoor op om binnen een week te reageren op deze poll. Als we 1.000 reacties kunnen overleggen aan NS Reizigers, maken we kans dat er naar onze mening geluisterd wordt. Peter van der Leek zal als voorzitter samen met een van de andere bestuursleden begin volgende week de resultaten gaan aanbieden bij NS Reizigers.

mvg,
Gert

« Laatst bewerkt op: 26 March 2008, 13:57:06 door Gert van den Heuvel. Reden: meervoud van het woord wagon veranderd in wagons »

jari

• Offline Offline
Re: Prijstoeslag op alle NS-modellen!? Beneluxspoor onderneemt actie!
« Reactie #1 Gepost op: 25 March 2008, 18:29:24 »
Het is bijna 1 April ;D ;D ;D ;D
Gr.Jan

Gerrit F

• Offline Offline
  • Zelfportret
« Reactie #2 Gepost op: 25 March 2008, 18:32:24 »
En een wc-pasje voor een plasje  ;D

Gerrit F
Gerrit F

Van de draad af....

Arjan6511

• Offline Offline
    • Filmpjes op YouTube
« Reactie #3 Gepost op: 25 March 2008, 18:33:03 »
Volgens mij is het bijna 1-4......

Is het niet zaak om eerst eens na te gaan of die vriend van je de waarheid spreekt en zo ja, wat voor gevolgen dit dan echt heeft?

Met alle respect, maar ik vind de uitspraken van een jurist  die geen verstand heeft van modelspoor (zoals jezelf aangaf) tijdens een prive-bezoek een fabel totdat er een offcieel document danwel kennisgeving is gepubliceerd.

Als het al waar is denk ik dat het NS meer gaat kosten dan opleveren.

Laten ze eens met wat treinen op tijd gaan rijden (kern-activiteit) in plaats uit pure verveling dit soort dingen gaan doen (nogmaals, als het al klopt en het geen uitspraak is om je te stangen, kan ook nog.....)

PS Gert: wagons
« Laatst bewerkt op: 25 March 2008, 18:38:18 door Arjan6511 »
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

laurent

• Offline Offline
  • Broem broem!
    • Sporingerdam
« Reactie #4 Gepost op: 25 March 2008, 18:36:48 »
1 april grap zeker?

En nog wat, dat doen we nu al... Een modelspoorfabrikant moet rechten kopen om een bepaald treinstel/wagon/loc te mogen produceren... En bij die kosten inbegrepen zitten ook de kosten voor gebruik van logo ;D
Neem ook eens een kijkje op mijn Youtube Kanaal:
Railion 6513
3railer | Teppichbahner | CS3 + MS2 | Tischbahner | LN + DAISY II Funk | C Rails | Multiprotocol | D | A | CH

Tischbahning.de

CKLX

• Offline Offline
    • Secondtrains.com
« Reactie #5 Gepost op: 25 March 2008, 18:49:22 »
Het kan dan wel een 1 april-bericht zijn, maar in de VS is dit werkelijk gebeurd. Spoorwegmaatschappij Union Pacific vraagt sinds enkele jaren een license fee voor het gebruik van zijn naam en logo. Dat geldt niet alleen voor de modellen van Union Pacific-voertuigen, maar ook voor alle voorgangers, zoals Southern Pacific, Western Pacific, Chicago & North Western, Missouri Pacific, Missouri-Kansas-Texas, Denver & Rio Grande, en ga zo maar door.
Sommige fabrikanten rekenen de kosten niet door, andere rekenen bedragen van $1 tot $5 voor elke goederenwagen of loc. Het is te begrijpen dat hobbyisten hier niet blij mee waren, maar het is nu eenmaal niet anders. De spoorwegmaatschappij is de eigenaar van namen en logo's.
Overigens verklaarde UP dat het hen niet zozeer om het geld ging, maar om te controleren of namen en logo's op een juiste manier worden toegepast. Er werd veel "gerommeld" en dat zou de goede naam of het imago van UP kunnen schaden. Als ik me goed herinner, wilde men het geïnde geld overigens gebruiken voor instandhouding van de eigen museumlocs - maar dat weet ik niet zeker.

Ernest

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: 25 March 2008, 18:57:26 »
Als 1 April grap is 'ie flauw.
Als het écht is kunnen we niet snel genoeg in actie komen.
Had de NS ook geen bezwaar tegen het gebruik van de stads wapens/namen voor de 1700 serie ?
Ernest
HO, 2 rail digitaal, IB en MM, NS, geen tijdperk binding.

Peter Korsten

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: 25 March 2008, 19:03:57 »
Wel, vandaag heb ik wat gechat met Peter v.d.L. (via Skype, er was iets met de server aan de hand) en die had contact gehad met NSR, dus het lijkt wel te kloppen.

Alsof mijn modelspoorbudget nog niet beperkt genoeg was in dit lagelonenland. :(

- Peter
***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** ***** 40

rail4marcel

• Offline Offline
    • grootspoorfoto's
« Reactie #8 Gepost op: 25 March 2008, 19:07:56 »
Sorry hoor maar deze actie van de ns is echt een *** streek. Dit gaat toch echt tever. En er worden volgens mij al rechten betaald als ze een treinstel loc of wagon willen maken. Dus waarom dan nog duurder maken. Echt een enorme onzin. Als dit de normale gang van zaken gaat worden in Nederland zit ik er wel over te denken om oosterijks of duits matrieel te gaan rijden.
Voor grootspoorfoto's zie site

ReesCees

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 25 March 2008, 19:18:39 »
1 april of niet maar dit is heel normaal mensen.

Even nadenken en je bent het met me eens.

Kees-Jan

(Botox mysterie werd ook Moord wijven................tsja hoe zou dat nou komen? ;D)

Ben je eigenaar van een logo of een naam dan kun je daar rechten aan ontlenen zo is het nu eenmaal in de grotenmensen wereld (1:1 en niet 1:87, 1:160 enz).

Felix

• Offline Offline
  • Niet actieve gebruiker die soms nog wat meeleest.
« Reactie #10 Gepost op: 25 March 2008, 19:21:59 »
Zo zie je maar weer aan de reactie van C. Koelewijn. Eerst Amerika, daarna wij natuurlijk weer.

Stom commercieel gezeur, dat het commercieel gebruik van een Logo niet toegestaan is zonder toestemming begrijp ik. Een modelspoorfabrikant gebruikt ook het Logo op een commerciële manier, maar voor zoiets kan toch wel een uitzondering gemaakt worden?

Regeltjes, regeltjes en nog een regeltjes. Waar gaat het heen....

@ Ernest: Dat waren de gemeenten die bezwaar hadden tegen het gebruik van het wapen.

Stijn de Vreede

• In de videowereld
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 25 March 2008, 19:23:03 »
Wees blij dat wij fan van de NS zijn   8)

Maar ik vind dit niet kunnen.
€5,- per logo...

tssssss.....

mvg,
Stijn de Vreede

Arnold

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 25 March 2008, 19:23:09 »
Als spoorwegmaatschappij zou ik eerst eisen dat mijn modellen in 1/87 zouden worden uitgebracht. Dus zonder fouten, niet te kort, niet te lang enzovoort.  En verder: de modelspoorwegwereld is alleen maar reclame voor je bedrijf.

TonM

• Offline Offline
« Reactie #13 Gepost op: 25 March 2008, 19:24:43 »
Hoeveel gaat straks een setje afwrijf-vishaken van KleiNSpoor kosten?

Reinier Z.

• Offline Offline
« Reactie #14 Gepost op: 25 March 2008, 19:26:13 »
Laat ik voorop stellen dat ik 't ook een beetje flauw vind, maar aan de andere kant: het logo is hun eigendom. Dus we kunnen het wel heel gewoon vinden om dat zomaar te kopiëren, maar uiteindelijk mag de merkeigenaar zelf beslissen of hij dat zomaar goed vindt. Een beetje hetzelfde als met muziek: "iedereen" vindt het heel gewoon om muziek zomaar te kopiëren of te downloaden, maar de eigenaren denken daar zoals bekend heel anders over.

O ja, ik verzamel alleen modellen uit het pré-vishaaktijdperk  ;D

Misschien kunnen de fabrikanten de modellen voortaan zonder logo uitbrengen? Kun je zelf kiezen of je er wel of geen transfers voor koopt...  ;)
Reinier