Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

wisselaandrijving MTB door saskia
Vandaag om 00:06:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
06 July 2025, 23:40:49
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
06 July 2025, 23:10:36
The Micro Model Railway Dispatch door Ronald Halma
06 July 2025, 23:03:18
Laadstation noodsluitseinlantaarn door DE2 180
06 July 2025, 22:54:36
NS stoomlocomotief serie boeken door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:45:41
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Modellbahnwagen
06 July 2025, 22:39:13
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
06 July 2025, 22:21:28
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
06 July 2025, 21:56:58
Gewoon wat busfoto's door Huup
06 July 2025, 21:49:38
oud philotrain nummering systeem door orientexpress
06 July 2025, 21:38:50
Yet Another Servo Decoder door AP3737
06 July 2025, 21:34:33
Station Roodeschool door Torikoos
06 July 2025, 21:24:40
Stalen D 4 deurs spoor 0 door moonlicht
06 July 2025, 20:53:32
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Paulus
06 July 2025, 20:51:12
Roco Plan T door henk
06 July 2025, 20:16:55
Viesmann 5214 pendelautomaat vraag door Robvl
06 July 2025, 19:33:57
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Rody v. G.
06 July 2025, 19:18:45
Locomotiefverlichting brand met Rocomuis niet, met JMRI wel..... door Josephes
06 July 2025, 19:05:56
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
06 July 2025, 18:51:55
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Huup
06 July 2025, 18:37:17
Gekke/vreemde/rare filmpjes en video's met treinen erin. door Rody v. G.
06 July 2025, 18:34:34
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
06 July 2025, 18:32:08
Klein baantje 1200x1200mm door Prutsert
06 July 2025, 18:12:37
Sfeer op je modelbaan door Prutsert
06 July 2025, 18:05:06
Fleischmania Nostalgia door Besselspoor
06 July 2025, 17:43:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
06 July 2025, 17:02:48
DVT: Belgische (militaire) "Dagelijkse Verlofgangers Trein": samenstelling? door VictorPM
06 July 2025, 15:10:08
Nachttreinen Oost Europa door ns.1200
06 July 2025, 15:05:42
20 jaar BNLS door tijgernootje
06 July 2025, 15:04:31

Auteur Topic: Philotrain NS 1749, de reddingsoperatie.  (gelezen 6435 keer)

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Philotrain NS 1749, de reddingsoperatie.
« Gepost op: 20 March 2022, 15:46:06 »
Hoi allemaal,

Een jaar of wat geleden heb ik van een mede TM lid een Philotrain NS 1749 overgenomen. Ooit is deze loc al eens door Karst onder handen genomen en gedigitaliseerd m.b.v. een Esu Lokpilot 4.0. De vorige eigenaar besloot dat de loc een andere kleur groen moest krijgen, dus werd de loc gedemonteerd en in de thinner gezet. Daar bleef het bij...

De loc tijdens zijn eerste digitalisering

De loc in overname toestand...

En bij mij op net na de aanschaf

Ergens in de tijd is de loc nog een keer gevallen; de loc had valschade rechts vóór en links achter. Één van de originele buffers was manco en het vervangende exemplaar was afwijkend van de rest. Achterop miste een tenderdeurtje. Dat moest dus opnieuw gemaakt worden.

Dit wetende kwam het to do lijstje op het volgende uit:

schade herstellen
verlichting voor en achter erin
rookgenerator erin
mogelijkheid om een sound decoder te plaatsen onderzoeken
powerpack erin
stroomafname aanpassen en uitbreiden
stralen
gronden
aflakken
belijning erop
fabrieks- en nummerplaten opknappen
nieuwe opschriften plaatsen
bemanning erin
stook- en andere frutsels erin/erop
bekabeling tussen tender en loc maken
de nodige stekkerverbindingen maken
soundbestand fabriceren

Zat te doen dus.

De schade aan het mcn-huis zichtbaar; missende tenderdeur en krassen na lijm verwijderen

De stang waar de tenderdeur aan hoort te hangen heb ik hier al vervangen. Rechts is een knik in de rechter stang te zien.

Wordt vervolgt!
Met groet,

Ger.

Gert Arkema

• Offline Offline
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: Philotrain NS 1749, de reddingsoperatie.
« Reactie #1 Gepost op: 20 March 2022, 15:51:10 »
Goed bezig!  (y)
groet Gert

Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Dave.......

• Offline Offline
« Reactie #2 Gepost op: 20 March 2022, 16:04:17 »
Jaaaa,
weer een leuk project om te volgen!
Met hartelijke groet.
Dave

Rheinburg tijdperk V/VI

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #3 Gepost op: 20 March 2022, 17:37:07 »
Goed, het verhaal gaat verder:

Tenderdeur  gefabriceerd.

Daarna heb ik de schoorsteen open geboord. Die zat bij deze loc met een moertje vast. Easy peasy: warmstoken, soldeer eronder laten lopen, afwerken en daarna het schroefdraad met de moer uitgeboord. Ook de dom verliest zijn schroefverbinding.
Dat kan niet anders omdat er in de ketel plaats gemaakt moet worden voor de rookgenerator, het powerpack en de luidspreker. Met wat simpele mock-ups werd de beschikbare ruimte bepaald. De loc is erg rank; de tender smal, dus veel plek is er niet.
Uiteindelijk werd dit de verdeling van de componenten:

Achter de loc ligt de mock-up voor de decoder.

Wat de ombouw wat lastig maakt is dat het een cardan loc is. Motor in de tender, aandrijving in de loc. Maar dat mag de pret niet drukken. Na wat schuiven en passen en meten definitief aan de slag. Er moeten immers gaten geboord worden in de tender kopwand en in het ketelfront. Daarna is er geen weg meer terug.

Hier de tender na het stralen voor de proefpassing

De mock-up gaat met wat houtlijm op zijn plek

De schoorsteen vast met soldeer en uitgeboord.

Passing van de Seuthe 28 rookgenerator. De mantel snij ik eraf en vervang ik door een wikkeling Kapton tape.

Vervolgens gaat de loc weer in elkaar om te zien of niks aanloopt. Een schurend cardan aan een decoder wil je niet!

Ondertussen heb ik ook de polariteit van loc en tender omgewisseld. De loc neemt analoog volgens het bekende Philo systeem stroom af: de loc en de tender zijn elkaars tegenpolen. Zijn ze van elkaar gescheiden zal de loc niet rijden. In digitaal bedrijf vind ik dat geen fijne stroomafname. Karst ook niet, trouwens, want die had de tender al aangepast. Ik ben daarin dus een stap verder gegaan door zowel loc als tender een "+ en een -" kant te geven. Hiervoor moest de "rode" zijde van de tender op alle drie de wielen van stroomafnemers voorzien worden, moesten het drijf- en koppelwiel van de loc gedraaid worden en heb ik de bogie volledig van de loc geïsoleerd en een aparte aansluiting gegeven Nu nemen dus alle wielen stroom af, zonder gevaar sluiting te maken aan het chassis. De tender heeft nu 3 rode en 3 zwarte wielen. De loc twee zwarte en twee rode. (kleuren volgens kabelkleurtjes)

De aanpassing van de stroomafname van de tender in uitvoering. Aan de onderzijde de rode wielen. Als stroomafname gebruik ik fosforbrons draad van 0,2mm. Die rust bovenop de flens, dan blijft het mooi schoon en hoopt zich er geen vuil op tussen wiel en stroomafnemer. Kleine styreen strips zorgen voor een goed geïsoleerde basis.

Wordt vervolgt!

Met groet,

Ger.

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #4 Gepost op: 20 March 2022, 17:45:49 »
Ik had een vraag over de rookgenerator maar je hebt hem al beantwoord.
Ik was n.l. benieuwd of de diameter van de schoorsteen groot genoeg was om de 3.5 mm van Seuthe te herbergen.

Maar waarom isoleren met Kapton tape? Volgens mij is de uitvoering die je hebt het huis niet spanningvoerend en kan je de kap met schoorsteen gebruiken om de hitte af te voeren.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #5 Gepost op: 20 March 2022, 18:03:09 »
Warmteisolatie. Het tape voorkomt dat er teveel warmte aan de schoorsteen word afgegeven. Het is immers een bijna zuigende passing.
Bij mijn MK 8100 heb ik dat nagelaten en stookt de generator de schoorsteen mee op. Zonde van de energie die dan verloren gaat. (De generator kan nu wat zuiniger afgesteld worden op de decoder uitgang)

De schoorsteen kan naar 4,5 mm uitgeboord worden
Met groet,

Ger.

Rob Bennis

• Stroomlijners, mijn favorieten
  • Offline Offline
    • Mijn YouTube filmpjes
« Reactie #6 Gepost op: 20 March 2022, 19:30:25 »
Je kan overwegen de functie van de rookgenerator te koppelen aan het kolenschep geluid. Dan rookt hij alleen als er geschept wordt.. Het schepgeluid is een interval geluid dus wordt niet vaak gebruikt, en dus de warmte ontwikkeling ook. Ik heb dat bij een paar locomotieven uitgevoerd en dat bevalt prima.

Rob
Met vriendelijke groet,
Rob Bennis

YouTube
Mat 46
Mat 40

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #7 Gepost op: 20 March 2022, 20:04:21 »
Nouja, de schoorsteen rookt natuurlijk niet alleen als er kolen geschept worden. Dus die koppelen vind ik niet logisch. Kolen scheppen heb ik naast toevalsgeluid ook onder een functie toets zitten.

Ik geef altijd een een aparte functie toets aan de generator. Mét timer functie om "langdurig droogkoken" te voorkomen. Daar komt bij dat ik de generator zo programmeer dat deze bij stilstand licht rookt en bij rijden zwaarder rookt.
Met groet,

Ger.

MathynK

• Offline Offline
    • MCKmodelbouw
« Reactie #8 Gepost op: 21 March 2022, 19:51:38 »
Soms schrik je als je een Philo in deze toestand ziet, en dan bedenk je je dat het eigenlijk ook maar gewoon (beetje kostbare) gebruiksvoorwerpen zijn. Die reddingsoperatie gaat vast goedkomen.
Tot nu toe ben je al erg goed bezig (y)

Groet, Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #9 Gepost op: 21 March 2022, 21:45:16 »
Die reddingsoperatie gaat vast goedkomen.
Tot nu toe ben je al erg goed bezig (y)
Groet, Mathyn

Pssst: De operatie is al goed gekomen. 8) Moet het hier alleen nog neerpoten. ;)
Met groet,

Ger.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #10 Gepost op: 21 March 2022, 22:15:02 »
En weer verder. Bij een langdurige proefrit op de rollenbank (een uur of 5 voor- en achteruit op ⅓ van de snelheid) kwam nog een probleempje aan het licht:

Aanloop sporen op de wielen... :-\  (zichtbaar op het contragewicht van het linkse wiel)

Dus: op zoek! De wielkappen bleken wel erg weinig ruimte te laten. Dus de frees erin. Er zaten ook wat soldeerklodders op plekken waar ze niet hoorden. Frezen, testen, checken, frezen, testen, checken. Wielen opknappen en weer van brunering voorzien. Als laatste de kappen binnenin weer in een goede laklaag gezet, met o.a. zwarte nagellak.

De uitgefreesde wielkappen.

Uiteindelijk met het juiste resultaat: vrij draaiende wielenen zonder "zwaar" punt in de loop. Weer een knelpunt opgelost. Belangrijk, want dit zou uiteindelijk in kortsluiting geëindigd zijn. En dit probleem wil je niet tegenkomen als alles weer in de lak staat en in elkaar zit.

Wordt weer vervolgt.

Met groet,

Ger.

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #11 Gepost op: 23 March 2022, 21:31:11 »
En weer verder.

Nadat de basale rij-eigenschappen in orde waren ben ik met het digitale verhaal aan de slag gegaan. Basis is de ESU loksound 5.0 NANO. De kleinste ESU loksound die verkrijgbaar is en het mogelijk maakt om een loc als de 1700 van sound te voorzien. Want de ruimte érg beperkt is.

De NANO voor de inbouw

Povisorische passing. In de kopwand van de tender is inmiddels een gat geboord om de kabels door te voeren.

De bekabeling is inmiddels gesorteerd naar de plek waar ze heen moet: loc en tender. In totaal gaan er 9 kabels naar de loc...

De loc heeft ook zijn gat gekregen. Hier zitten de stekkers tussen loc en tender met wat posterbuddy op hun beoogde plek

In de tender is alleen plek voor de decoder. De motor is vrij groot en het cardan beperkt de mogelijkheden om de kabels door te voeren. Maar het kan.

Daarna werd de verlichting gemaakt. Hieronder de toplantaarn op het rookkastfront dat hiervoor uit het model genomen werd. Ik gebruik 0402 SMD LED's met lakdraad. Aan de binnenkant komt het printje met de weerstand en stekker om straks de zaak demontabel te houden.

Het gaatje werd werd heel geduldig met een 0,3mm boortje geboord en de lakdraadjes vrijwel onzichtbaar doorgevoerd.

Intussen werden ook klussen als het primeren van onderdelen waar geen werk meer aan was opgepakt. Sommige delen kregen al hun definitieve kleur. Wat ook gebeuren moest: het geluidsbestand moest gemaakt worden. In een paar avondjes klus ik die in elkaar. Uiteindelijk schrijf ik de zaak op de decoder. Een luidspreker erop en een eerste test of de motor het wil doen is een feit. Het ziet er dan een beetje gekunsteld uit. Wat je ook al ziet: alle draadkleuren zijn vervangen door zwart decoder draad om zo min mogelijk op te vallen. Om ze uit elkaar te houden heb ik een stukje isolatie van de oorspronkelijke kleur op het nieuwe kabeltje gelijmd. Dat voorkomt straks geknetter en rook waar het niet moet.

De loc vormde qua bekabeling een iets grotere uitdaging. Er moest wat van het balastgewicht af gefreesd worden om plek te bieden aan een verzamelprint. Op deze print komen alle kabels op kleurcode vanuit de ketel terecht om vervolgens weer in zwart richting machinistenhuis te gaan. Goed te zien is de luidspreker.

De eerste opzet met kabels uit het machinistenhuis. Hier is het gat daarvoor goed te zien.

Door het onderste gat is een glimp van het powerpack zichtbaar. Ook zijn kiertjes opgevuld met vislood en is de
rookgenerator definitief op zijn plek gezet. De stekkers zijn voor de frontlantaarns. De binnenkant van de loc werd vóór montage van de spullen 3x van schellak voorzien om kortsluiting te voorkomen.

Op het gemak voorzichtig kabels trekken en vast solderen.

Met dit als uiteindelijk resultaat. Later zal het printje nog 3 laagjes schellak krijgen als isolatie.

Tot zover weer. Wordt vervolgt.

Met groet,

Ger.

prutser

• Offline Offline
  • Spaar ze allemaal.
« Reactie #12 Gepost op: 23 March 2022, 22:30:46 »
Ik vind dat allemaal wel knap hoor, geluidsdecoder, lampjes en rookgenerator erin proppen, mijn locs zijn elektrisch vrij rudimentair.

Stephan.

roadster36

• Offline Offline
  • Team Mitropa
« Reactie #13 Gepost op: 23 March 2022, 23:43:55 »
 (y)

Gerke

• Mcn NSR
  • Offline Offline
  • NS 4503!
« Reactie #14 Gepost op: 26 March 2022, 18:04:14 »
En weer verder.

De kabels zitten er wel zo'n beet je in.

Nog wat detailfoto's van zaken die ik aangepast heb:

De deksels van de zandkisten erop gemaakt.

De zandpijpen nu op de correcte plek van de loc aanwezig.

De uitgeboorde lantaarns met de lakdraadjes al erdoor getrokken.

Een tijdje terug kwam mede TM lid Jan op de koffie met zijn 1700 in spoor 0 en toen vielen me toch een aantal dingen op die ik miste op de H0 loc. Zo heeft de 1700 behoorlijk aanwezige lantaarnijzers op boven de bufferbalk. Die moesten er ook op. DUs wat styreen strips ter hand genomen en ze bij elkaar gesnipperd. Smoelt de achterkant al meteen heel anders. Jan daacht ook aan sluitlantaarns, die ik 'm uit zijn hoofd praatte. Later dacht ik: waarom niet? Dan ook maar meteen werkend. Dus ook gedaan.

Proefpassing van de lantaarnijzers. Met een beetje posterbuddy op hun plek gehouden. De tender staat al in de lak en
éigenlijk wil je dan deze zaken niet meer oppakken... De stekker met de stroomafname- en de motor draden is eveneens
goed zichtbaar.

Passen met de bovenbouw van de tender erop

Printje gemaakt voor de sluitlantaarns, ook weer met stekker. Alles kan los.

Sluitlantaarn op zijn ijzer. Later boor ik pal onder de ijzers een gaatje van 0,3mm om de draden richting de print te krijgen.
Na de aflak zie je hier niks meer van.

Resultaat is hier te zien.

Tot zover weer.

Met groet,

Ger.