Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 00:09:10
Lemke 2025 door arnaud-ns/htm
Vandaag om 00:05:10
CIWL of toch niet?? Maar wat dan wel? door Dennis1984
27 October 2025, 23:54:05
De Projecten van RetroJack door RetroJack
27 October 2025, 23:37:19
Had de NS4903 rangeerlicht? door prutser
27 October 2025, 23:21:06
Vraag over vervangmotor Lima-locomotief door Arjen52
27 October 2025, 22:52:56
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Ronzol
27 October 2025, 22:25:58
Rondom Charlois door Alewijn
27 October 2025, 22:25:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 October 2025, 22:04:19
Yet Another Servo Decoder door Dennis1984
27 October 2025, 22:00:56
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door MathynK
27 October 2025, 21:59:16
Da's Daz 2 door Huup
27 October 2025, 21:47:59
mDDM, waarom 3 draaistellen? door Eric B
27 October 2025, 21:46:40
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
27 October 2025, 21:46:22
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
27 October 2025, 21:17:04
Zoutkamp 1921 - 1942, Het plan door Noordster
27 October 2025, 20:32:24
Crème daken mitropa rijtuigen epoche 2 door Stefan88
27 October 2025, 20:31:18
Line-up foto's van modellen door Jeroen95
27 October 2025, 20:12:18
Digitaal-delta door Biesje
27 October 2025, 20:07:34
Minibaan Visserskaai H0 door NS264
27 October 2025, 19:59:28
Seinen programeren met de Pro-Link naar de 10837 dec. door bask185
27 October 2025, 19:58:39
Project seaside Germany door Ronald Halma
27 October 2025, 19:30:50
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Gerrit H
27 October 2025, 19:17:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
27 October 2025, 19:16:31
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door spoorijzer
27 October 2025, 18:53:13
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
27 October 2025, 18:52:43
TAMS PZS-2.2 door bask185
27 October 2025, 18:49:53
Retrobahn goes to the States: Bergamot Creek door hervé
27 October 2025, 18:28:25
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
27 October 2025, 18:23:36
Problemen met rookgenerator KM1 materiaal in spoor 1 door Biesje
27 October 2025, 16:55:39
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5  (gelezen 110148 keer)

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #630 Gepost op: 29 December 2024, 17:03:35 »
Koen.

Top plan!  (y)

Als eerste, welke hart op hart afstand houdt je voor de sporen aan? 46mm op de bak zou mogelijk zijn. Win je in de diepte nog een extra cm om meer fabriek kwijt te kunnen...
Op mijn modules ligt het allemaal op 46mm.

Dan je tweede uitdaging. De brug...
Hoe lang gaat deze worden? Mogelijk dat bijvoorbeeld 3x90 cm je beter gaat uitkomen om de brug op één module te kunnen plaatsen, of 60-120-60..
Tweede natuurlijk, hoe breed gaat de ondersteuning worden onder één spoor in de brug. Dát bepaalt uiteindelijk je mogelijke h-o-h afstand van de sporen op die module.
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #631 Gepost op: 29 December 2024, 20:56:26 »
Hoi,

Wat ik tot nu toe opgestoken heb is dat ik niet teveel wil klooien met de standaard maten.
Wil de overgangen beperkt houden.

Ik weet niet de breedte maat uit mijn hoofd voor bovenleiding portalen, die moeten dan ook meegerekend worden.

Wat de diepte betreft, ik vind al vreselijk om er een slinger in een recht spoor te moeten leggen om de Demkafabriek in te passen.
De bochten wil ik zo minimaal houden.
(Alleen dat zou al 3 modules kosten)

De pijlers wil ik simpelweg uit hout op maat zagen met een triplex deklaag erop. Daar waar nodig talud of muur.

60-120-60 zou kunnen.
Dan hoef ik die brug niet af te breken tijdens transport.
Dan creëer je wel 12 overgangen. En snedesin bochten.

Werkspoor en de Demkafabriek kunnen op eigen bodem plaatjes als een puzzelstuk toegevoegd worden

Iig punten om over na te denken.

Gr. Koen.

Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Joz

  • a.k.a. Jos
  • Offline Offline
  • Berichten: 685
  • Vaak bu'j te bange
    • Museumdepot Beekbergen in H0
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #632 Gepost op: 29 December 2024, 22:45:41 »
Ik begrijp dat het nog steeds wel "BNLS"-modules worden?
In dat geval: de overgang op de uiteinden, van blackbox naar zichtmodule, hoeft toch niet exact haaks te zijn?
Misschien als je ze onder een kleine hoek zou leggen, dan verminder je het slingergevoel aanzienlijk, denk ik.
De hoek ook niet te groot maken, want dat maakt de overgang mogelijk minder bedrijfszeker.

Groeten,
Jos

Marcel112

  • Lid EMV
  • Offline Offline
  • Berichten: 1646
    • Project "Spoor op Vleugels"
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #633 Gepost op: 29 December 2024, 23:09:26 »
Ik weet niet de breedte maat uit mijn hoofd voor bovenleiding portalen, die moeten dan ook meegerekend worden.

Heb nog nooit kant en klare ergens goed gezien...
Ook die zijn dus wel op de afstand te maken.

Direct dus een doel voor je in Rijswijk. Deelname aan de workshop masten solderen!  (y)
Alle foto's van Spoor op Vleugels EMV Foto album
Alle filmpjes van de vereniging op Youtube

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #634 Gepost op: 01 January 2025, 11:39:17 »
Hoi,

Van de Werkspoor Kathedraal de beste wensen voor 2025.

Ik hoop dit jaar flink wat spoormeters te leggen en weer wat pagina's bij te schrijven.

Groeten, Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2373
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #635 Gepost op: 01 January 2025, 12:59:25 »
Koen jij ook nog de beste wensen voor 2025.

Maar je hebt het over bovenleiding portalen, die kun je best zelf bouwen, het is mij ook gelukt. Zie Bouw bovenleiding op Kranenberg. Het viel mij uiteindelijk erg mee.

Groet Meino


NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #636 Gepost op: 01 January 2025, 13:13:34 »
Hoi, Meino

Miss doe ik dat ook wel.
Op de vorige module stonden er nog een stuk of 6 dan zouden het er 12 moeten worden voor dit traject.

Ook moet er gedacht worden aan een afspanning voor de brug en de gebruikelijke afspanmasten, altijd mooie details.

Het gaat een waar kunstwerk worden als ik dit doorzet in het nieuwe jaar.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #637 Gepost op: 04 January 2025, 22:58:11 »
Hoi,

Rijswijk wordt hem helaas niet, al zou ik als bezoeker komen. Een ingelaste vergadering op het werk ( zo vaak hebben we die als chauffeur niet).
De zaterdag wordt anders besteed.

Wel hadden mijn volgers nog wat te goed.
Qua rijdend materieel op de hoofdbaan ben ik voor het verzamelen compleet omgeslagen naar terug in de tijdperk III.
Dat begon al met de blauwe NS 1100 zonder vignetten.

Nu komen daar 3 x NS2200 bij in bruine lak.
Ik vind ze mooi!!! (De gele ook wel)

Er hangen wat klusjes aan.
Er zouden wat schades zijn op de kappen-ergens-, ik heb ze nog niet gezien.
Een exemplaar moet nog getest, die is bij Ronald, de kap heb ik hier.
De bedoeling is beetje opknappen, koppelingen erbij kopen.
Bij de tester moet ws nog decoder in (miss met sound)

En dan kunnen ze als driespan voor de kolentrein met Fals klaargemaakt worden.

Met FRIE al in gesprek over schiltjes en eea.

De 3 Tantes:












Als de modules opgebouwd zijn komt er wel een betere fotoshoot.



Gr. Koen.

« Laatst bewerkt op: 04 January 2025, 23:04:24 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #638 Gepost op: 04 January 2025, 23:22:07 »
Mooi span wordt dat. Hoeveel kolenbakken komen er achter.
Mijn 2299 (ook Roco) heeft het zwaar bij het optrekken als ik alle 11 VAM bakken er achter heb hangen..
Als die eenmaal rijd. (y)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #639 Gepost op: 04 January 2025, 23:24:09 »
Leen moppert al een beetje met al die lange treinen.

Denk dat 15 al mooi is voor een goede indruk.
Alleen deze tantes zijn al ruim 50 cm lengte.

Gr. Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

DJV

  • Offline Offline
  • Berichten: 3292
  • BRrrrrmmm. Diesel Power. Tp III-VI. H0.
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #640 Gepost op: 05 January 2025, 00:13:05 »
Is toch mooi zo'n lange sleep.


(laat hem lekker mopperen.. ;D)
Groeten Dirk Jan

BR 243 "Ein Mädchen für Alles".
V100 "manusje van alles".

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #641 Gepost op: 05 January 2025, 10:59:53 »
En de schade valt reuze mee:
Toen ik ze overnam dacht ik aan afgebroken delen en kapotte motoren. Maar tot nu toe... ???







Nu is kijken wat ik nog aan supering spul nodig heb.

In het dak zitten wel wat barsten, affijn er is ook een reservekap onderweg, dus nog geen zorgen.

Nou heb ik gisteravond al even zitten googlen op het forum en kwam ik diverse ondervindingen tegen vanaf 2006 over hoe je dubbel tractie in kan regelen.
Dit zijn dan 3 gelijke Roco modellen.
Had gelezen alles gelijk zetten in de 28 stappen modus en dan testen hoe het loopt
Zat eventueel ook aan dummy's te denken maar als het ingesteld kan worden en goed loopt ga ik er geen motor uit slopen.

Welke decoder, geen idee, mis weet Bert Biessendorf dat nog. Eentje heeft ook een ombouwsetje voor de front verlichting.

Rest, denk ik nog even een inkijkje in wat voor locnrs er zijn. Deze zijn allen 2201.

Gr. Koen.

« Laatst bewerkt op: 05 January 2025, 11:18:54 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Biessendorf

  • Offline Offline
  • Berichten: 1545
  • Carpe diem
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #642 Gepost op: 05 January 2025, 12:55:38 »
 >:( Ik had ze nooit meer terug willen zien. >:(
Carpe Diem

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9039
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #643 Gepost op: 05 January 2025, 13:13:38 »
Over een poosje wordt het wat moois.

🤷🏻‍♂️
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

Eric B

  • Offline Offline
  • Berichten: 7745
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #644 Gepost op: 05 January 2025, 13:32:40 »
Erwin, gebruiker EFM hier op het forum, maakt geëtst hekwerk voor deze machines.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.