Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Lodewickshaven door Hans1963
Vandaag om 16:43:29
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 16:38:24
Welke koppeling is dit? door Quinzeedied
Vandaag om 16:36:50
Zoek onderdelen blad voor oude stoomloc 04112A door saskia
Vandaag om 16:23:35
Baanplan Belkamp H0 door spoorijzer
Vandaag om 16:19:56
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 16:15:20
Mijn minitrix 2051 hobbelt door Ronald Halma
Vandaag om 16:07:23
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Montanbahn
Vandaag om 15:57:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:51:31
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:39:15
Rondom Charlois door Gert Arkema
Vandaag om 15:37:45
Bauarbeiten im gange door Paul1969
Vandaag om 15:36:57
Overweg aanrijding Meteren donderdag 30 okt door Rick
Vandaag om 15:01:07
Hulp gezocht omgeving Drachten door rjr
Vandaag om 14:53:42
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door spoorijzer
Vandaag om 14:23:31
Station Roodeschool door Montanbahn
Vandaag om 13:45:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Lambert
Vandaag om 13:39:40
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:30:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 13:29:35
Bumper voor de LH-101 handregelaar door robstuart
Vandaag om 13:24:34
ICR-rijtuigen, voor welk merk ga je? LSmodels, PBmodels, Exact Train of Piko? door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:00:09
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 12:59:21
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 12:46:57
Ermehuizen, dienstregelingsjaar 1973/1974 door spoorijzer
Vandaag om 12:40:05
Stalen D 4 deurs spoor 0 door FritsT
Vandaag om 12:37:46
0-spoor smalspoor Lynton & Barnstaple door GD
Vandaag om 12:23:09
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 12:10:07
PB Models, ICR-rijtuigen door kar
Vandaag om 12:09:15
Koppelingskamer Jägerndorfer te dichtbij door Montanbahn
Vandaag om 11:53:45
Polderbaan(tje) 0,3m2 door GD
Vandaag om 11:51:46
  

Auteur Topic: BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5  (gelezen 111460 keer)

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9041
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #15 Gepost op: 18 March 2022, 20:58:54 »
Hoi,

Een laatste plan versie voor Ronald.

We zijn aan het brainstormen over het type sein wat voor de brug moet komen.
Inmiddels zijn er wat uitsparingen gemaakt in talud.(rode markering)
Ik had in eerste instantie standaard hoofdlichtseinen in gedachte maar miss heeft men nog andere ideeën voor zo'n brug.
De brugtype geeft de periode weer vanaf de vijftiger jaren, dus bijna alles kan neergezet worden.



Gr Koen.
« Laatst bewerkt op: 18 March 2022, 21:04:16 door NS264 »
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #16 Gepost op: 18 March 2022, 21:48:25 »
Voor de portalen heb ik de betonnen funderingen getekend en klaargezet om te kunnen worden geprint. Morgen....

Even snel in sketch-up deze keer. Is een eenvoudig ontwerp.

Ronald Visser




725
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #17 Gepost op: 18 March 2022, 21:56:25 »
Leuk! (y)

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #18 Gepost op: 19 March 2022, 09:01:47 »
Edsko, ik ga voor de bak jouw railsovergang gebruiken (gesoldeerde verbinding).
Is dat nog steeds de juiste manier (dus geen schuiflasjes).

En ik hou 166 mm aan vanaf voorkant bak tot de eerste rail en 157 mm vanaf het vaste deel van de BB (dus zonder de voorplaat).

Ronald Visser
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #19 Gepost op: 19 March 2022, 10:09:03 »
Ik heb net het printen opgestart van de funderingsvoeten.
15 stuks dan heb je ook nog wel uitval voor andere opstellingen.

Koen heeft zijn info uitgevogeld over het sein voor de brug.
Zoals op de foto is te zien is het een "standaard" sein tussen twee portalen in.
Ga ik uitmeten en aangeven op de dijk.
Via Bas(k) heeft hij een aansluitschema gekregen. Gaan we zo uitvoeren.

Koen gaat ook nog op de plattegrond aangeven waar stroom/verlichting aanwezig moet zijn.
Kunnen we de draadvoering ook al reguleren.

Ronald Visser

850



Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

meino

  • Offline Offline
  • Berichten: 2374
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #20 Gepost op: 19 March 2022, 14:57:37 »
Dat is een sein uit het seinstelsel 46. Die gebruik ik ook op Kranenberg. Zo te zien is het er een die links van het spoor staat. Op Shapeways (Spoorobjecten van Mitchel) kun je die krijgen. Hoe die met lichtjes uit te rusten staat wel in mijn draadje.

Groet Meino

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #21 Gepost op: 19 March 2022, 15:23:45 »
Edsko, ik ga voor de bak jouw railsovergang gebruiken (gesoldeerde verbinding).
Is dat nog steeds de juiste manier (dus geen schuiflasjes).

En ik hou 166 mm aan vanaf voorkant bak tot de eerste rail en 157 mm vanaf het vaste deel van de BB (dus zonder de voorplaat).

Ronald Visser
Welke overgang bedoel je?
BB --> BB, dan kun je de megabiels gebruiken.
Module--> BB, dan kun je de overgangsbiels gebruiken.

Gr.

Edsko

Edsko Hekman

  • Moderator
  • Offline Offline
  • Berichten: 8603
  • Nooit uitgeklust....
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #22 Gepost op: 19 March 2022, 15:25:41 »
Dat is een sein uit het seinstelsel 46. Die gebruik ik ook op Kranenberg. Zo te zien is het er een die links van het spoor staat. Op Shapeways (Spoorobjecten van Mitchel) kun je die krijgen. Hoe die met lichtjes uit te rusten staat wel in mijn draadje.

Groet Meino
Ik moet mijn seinen van stelsel 46 nog steeds afmaken.... "trekdraden" voor de smd lakdraden zitten er in. Nu nog de moed om het te doen...

Zal eens kijken of ik het in je draadje vinden kan.

Gr.

Edsko

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9041
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #23 Gepost op: 19 March 2022, 16:11:48 »
Thanks voor de input (y)
We moeten nog een keuze maken.

Hier het vernieuwde aangepaste plan waar nu mee verder gewerkt gaat worden:






Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #24 Gepost op: 19 March 2022, 18:13:29 »
@Edsko, inderdaad BB--> BB.
Megabiels dus.
De eigen overgang is niet zo erg. :angel:  Daar mogen de doorgaande treinen wel stranden.

De locatie van het sein is gemarkeerd nu met een oranje pion aan de bakboord linkerzijde (voor de kijkers) rechterzijde voor machinist, die over de brug komt aanrijden.





Op deze locatie van de module bak maakt de afstand tot de voorkant nog niet veel uit.
De maatvoering bij de overgang BB-->>BB moet echter wel kloppen.
De rails ligt mooi op de dijk. Er is niet veel ruimte over voor een inspectiepad, en ook de funderingen komen naast de dijk terecht.
Zoals te zien is zal er een foam onder de rails gelegd worden. Geluiddemping is op een beurs niet nodig lijkt me, maar het is een "gewoonte" geworden.
Deze foam werd me op een beurs in de handen geduwd met de mededeling:  Wellicht heb JIJ er wat aan.
Dank, bij deze. De foam is te smal als ik het op de manier zou neerleggen waarop het bedoeld is. Dus dan maar onderste boven dan past de rail van Koen er wel op. De schuine zijde van het foam onder de rail vullen we wel op.



Het witte boekje van Prorail (is in een ander draadje weer eens bovenwater gekomen) heeft tot gevolg gehad dat Prorail een afspraak heeft moeten maken met het waterschap, eigenlijk meer RWS.
De bermsloot voor de afwatering van het dijklichaam voldeed na al die tijd niet maar aan de huidige uitgangspunten.
De sloot was betrekkelijk dichtgegroeid en was toe aan een ander profiel.

Vandaar dat het groen voorzichtig is weggenomen, om te worden hergebruikt.

Daarbij zal de plaatsing van de portaalfunderingen een ander talud vergen dan nu de bedoeling was. Het profiel is naar voren verplaatst om ruimte te maken.
De door Koen ingetekende busbaan heeft echter nog ruimte genoeg aan de voorzijde. Een stuwtje is nodig om alleen de landelijke afvoer naar het Merwede kanaal te kunnen afvoeren.





Ronald Visser

1010
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

NS264

  • Offline Offline
  • Berichten: 9041
  • Het leven op de weg.
    • Midland
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #25 Gepost op: 19 March 2022, 21:16:57 »
Das ook precies iets waar ik mee zat.

De brug heeft danige die breedte door de middendeel, waardoor de sporen verder uit elkaar kwamen te liggen dan gepland, zou je de brug wegdenken dan zou de breedte wel kloppen.
Alleen had ik ook niet genoeg rekening gehouden met de breedte van de NS portalen.

Een pad had ik wel graag gezien.

Maar roeien met de riemen die er zijn nu.

Gr Koen.
Werkspoor modulen weer aktief. Swalbenburg in N de pauze stand.
Flash & The Pan: waiting for a train.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #26 Gepost op: 19 March 2022, 22:41:06 »
@Koen,
Al is de sloot niet breed: het roeien gaat me goed af hoor. :angel:

De portalen komen op hun juist plaats te staan, met een technische ingreep.  (y)
De funderingen zijn geprint en worden in betonkleur geverfd.

Ronald Visser.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2022, 10:30:35 door MOVisser »
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

MOVisser

  • Offline Offline
  • Berichten: 7393
    • Modelbouw in't algemeen. 3D printen etc..
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #27 Gepost op: 20 March 2022, 10:40:50 »
Koen heeft zijn definitieve plan gepresenteerd.
Daar is de bak dan ook naar opgezet / wordt naar opgezet

Samen hebben we gekeken naar de locaties waar we "vonk" willen hebben.
Dat zijn de gele ster locaties.
De oranje sterren zijn de aansluitingen naar het spoor in de rangeergedeelte. Kunnen we verschillende blokken inzetten.
Het seinwezen daar zal navenant worden ingericht.

De blauwe sterren geven de locaties van de portalen aan en de rode het sein.

De HUB is linksvoor gepland (wat is dat eigenlijk  :angel:)?
Dat zal een gat worden in de voorplaat heb ik begrepen.

De beide BB's moeten hierop aansluiten. Het doorgaand spoor krijg de vonk vanuit de totale opzet lijkt me.
Er zal wel een draad tussen het binnenbakse en buitenbakse spoor gemaakt moeten worden?

Ronald Visser.
(er wordt hard geboord en geklonken aan de klapbrug....)



 1210
Je kunt me vinden op diverse treinenbeurzen. Zaterdag 15 november ben ik weer in Houten.

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 26396
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #28 Gepost op: 20 March 2022, 10:45:12 »
Ik volg jullie duo-project met veel interesse.
Mijn baan op YouTube:
https://www.youtube.com/watch?v=IzfDZH3_rHo

Met vriendelijke groet,
Wim

Spoor010

  • Offline Offline
  • Berichten: 691
Re: BNLS modulebaan Werkspoor-Kathedraal hervat.
« Reactie #29 Gepost op: 20 March 2022, 13:04:27 »
Is het onderste spoor voor het stookjuk wel lang genoeg om een loc te laten rangeren?

Je zou een zelfstandig werkend rangeer bedrijf kunnen maken.
« Laatst bewerkt op: 20 March 2022, 14:55:25 door Spoor010 »
Met een vriendelijke groet uit Capelle aan den IJssel, Frank.